Jump to content
PyroForum.nl

Crackling Micro stars / Dragon's Eggs


Ludovic

Recommended Posts

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Je hoeft je er ook niets bij voor te kunnen stellen, je moet gewoon doen wat er voorgeschreven is door de Chineesjes :P. Dan heb je al test werk genoeg.

Geloof Miech en mij nou maar *klinkt lekker arrogant hehe*. Zoals Ener altijd zegt, niet proberen 't wiel opnieuw uit te vinden. Hoe langer je aan pyro doet hoe meer je die regel gaat begrijpen.

Dus probeer wat MgAl te fiksen of laat anders de dragon egg's voorlopig maar met rust B).

Link to comment

Wat ontmoedigend praten jullie, dat is zeker niet de spirit van echte wetenschappers! (ja ik weet het, dat zijn we ook niet) Ik kan heus wel MgAl gaan kopen of maken maar het kan zeker geen kwaad om zelf te onderzoeken of crackling of wat dan ook, anders kan. Ik ben er niet altijd alleen op uit om na te doen wat anderen al heel vaak hebben gedaan. Heb je zelf onderzocht of slechts met MgAl cracklingmicrostars kunnen worden gemaakt?
Maar oke genoeg gezeik, ik ga kijken of het lukt.

Link to comment
  • 2 weeks later...
Succes B)


Nouw nouw, ik vind ook dat we als wetenschappers / scheikundigen lekker kritisch mogen zijn hoor :P. Overigens, vinden we bij pyrotechniek niet allemaal tot op een zeker niveau het wiel steeds opnieuw uit? Ik bedoel, als het gaat om het maken van devices, zit iedereen te klooien, te oefenen, te denken over een beter ontwerp totdat het eindelijk een keer werkt.

Ik zelf weet ook het effect van magnalium niet hoor, al kan ik me voorstellen dat het iets te maken heeft met de bevordering van de brandsnelheid, en daarmee de knallende schokgolf. Net als in Thunderbolt ofzo. Die is ook superieur tegen 75/25 GD Flash.
Link to comment
Dat komt vooral omdat niemand van de amateurs eigenlijk echt weet hoe het moet. Echter zijn er wel een aantal standaard regels waarmee je sneller vooruitgang zult boeken. Maar testen (en wat aanklooien) zul je altijd blijven houden.

Zeker helemaal waar! Of dikke boeken lezen ^_- .
Link to comment
  • 1 month later...

Ik hoop niet een topic te bumpen maar ik snap alle reacties niet zo goed, maar daar ga ik ook niet verder op in. Mijn eggs maak ik met de volgende formule:

Bismuth trioxide/subcarbonate 75
Mg/Al 15
Copper(II)oxide 10
Al 5
NCL 10-15%

Dus eigenlijk de comp uit de 1e post maar dan wel met Al, ik gebruik daarvoor atomized, zorgt voor mooie lange sparks. Werkt prima, wel met een hot prime maken, die van mij zijn vrij moeilijk te ontsteken maar als ze gaan, gaan ze goed :lol:
Na de hot prime gooi ik er altijd nog wat meal overheen.

Beste resultaten heb ik zelf trouwens met een 10 mesh. Natuurlijk kan je ook een plak maken, laten drogen en voorzichtig in kleine stukjes breken met een vijzel. Pas hiermee wel op wat het is toch best een redelijk gevoellige comp.

Er staan een hoop resultaten op mijn YT voor de geinteresseerde. KLIK

Hoop dat dit iets heeft geholpen, succes met je verdere projecten.

Bright Light Pyrotechnics

Link to comment

Met nuttige informatie bump je nooit vind ik :).

Die compositie wil ik ook maken, ik heb al een jaar lang bismuth trioxide liggen, maar ik zit echt te kloten met dat in brokjes maken.
Maak je gewoon en plak die je op je 10 mesh zeef legt en daarna er rustig doorheenduwt. of doe je het net zoals pulverone maken.
En is het veel schoonmaakwerk, en verneuk je je zeef er niet mee? beetje veel vragen, maar vind het zonde om mijn zeef te vergallen en een batch te verpesten.

Wel leuk filmpje van dat schoonmaken van die zeef :lol: .

Link to comment

Nee dat zijn twee verschillende technieken. Door de mesh heen halen is net als pulverone. Gewoon de "klei" door de zeef heen halen en verspreiden. De andere manier verspreid je de "klei"over een oppervlak, laten we zeggen een oud bord. Spreid het uit zodat je ongeveer een plak van 1mm dik hebt. Ik maak altijd met een mes wat snede erin omdt je t dan makkelijker eraf krijgt. Als de plak droog is verkruimel je het bijvoorbeeld met een vijzel. Let op dat je dit ERG voorzichtig doet aangezien de comp erg gevoellig is voor frictie.

En ja, je verpest je tools hier redelijk mee, ik heb dan ook aan aparte set tools die ik alleen voor eggs gebruik, ik kan je aanraden het zelfde te doen. Het kost wat maar dat heb ik er graag voor over. Ik vind dragon eggs een van de meest fantastische effecten en de mogelijkheden zijn eindeloos.

Veel succes en als je vragen hebt hoor ik het graag!

Bright Light Pyrotechnics

Link to comment
  • 1 year later...

Afgelopen O&N heb ik een "knetterlont" gekocht.
Dit is volgens mij crackling, alleen zijn dit kleine balletjes ipv brokjes.
Iemand een idee hoe deze gemaakt (kunnen) worden ?
Ze worden pas sinds twee jaar verkocht, dus kan er niets over vinden tot nu toe.

Link to comment

Ja ik ken iemand waarbij het met dextrine gelukt is, alleen het nadeel daarmee is dat je die cores niet in pillen kan persen.
Phenolic resin is ook minder plakkerig dan dextrine, zeker bij kleine cores is dat handig.


Crackling compo mag ik niet geven, die heb ik van een vriend en vanwege commerciele belangen zijn die vaak geheim.
Ik wil je wel vertellen dat er geen KNO3 in moet. Misschien snap je zo waarom in sommige compo's aangegeven wordt dat er kno3 in zit. (misleiding)

Link to comment

Ik heb hier een stukje tekst van de site van luchtverlichter.

"That bismuth subcarbonate works pretty well to make crackle firework stars. I also like the fact that it’s a lightweight powder as opposed to the dense powder that bismuth trioxide is. I've tried a formula of 90% Bismuth Subcarbonate, 10% Magnalium (200 mesh) and 10% black copper oxide. I'm going to try one of the formulas that use a lot less bismuth subcarbonate (75% bismuth subcarbonate, 15% Magnalium, 10% black copper oxide).

Zij gebruiken ook subcarbonaat ipv trioxide dit is goedkoper.
Misschien heb je er wat aan.

Edited by Rocketier
Link to comment

Hm, goedkoper is meestal wel beter idd :)!

Ff kijken of ik dat spul ook daadwerkelijk ergens kan vinden tegen een redelijke prijs, heb nu nog iets van 800 g loodmenie liggen die ik eerst op wil gaan maken.

Met Bismutrioxide (sample) heb ik een keer een kleine batch DE gemaakt, die knalden behoorlijk hard iig! Dat was een redelijk bekende formule met extra % Al toegevoegd, weet zo uit m'n hoofd niet meer welke compo het was.

Link to comment
Dat van die KNO3 heb ik idd al vaker gehoord. Nja ik probeer dan wel een kleine batch en zie wel wat ze doen. Primen met hotprime en vervolgens meal?
Een behoorlijk dun laagje zou in principe moeten werken.

En met pillen bedoel je pumped/matrix stars/kometen? Zit daar dan verschil in qua stevigheid?

Je hebt een ander oplosmiddel nodig, dus als je de crackling met dextrine rolt, dan kan je niet de komeet ook met dextrine persen, want de crackling zal door het water weer oplossen en bovendien KNO3 opzuigen.
Link to comment
  • 3 weeks later...

×
×
  • Create New...