Jump to content
PyroForum.nl

Crackling Micro stars / Dragon's Eggs


Ludovic

Recommended Posts

Ik heb altijd het crackling effect ape-tieten-geil gevonden, vandaar dat ik eigenlijk ooit eens wil proberen om deze micro stars te gaan maken. De comp is als volgd:

75.00% Bismuth Trioxide
15.00% Copper (II) Oxide
10.00% Magnalium (granular -200 mesh)
binder Nitrocellulose lacquer

Er bestaan inderdaad ook vormen met loodhoudende chems, maar dat vind ik niet zo'n lekker idee (meer info). In elk geval, voordat ik een bron heb gevonden waar ik bismuttrioxide kan aanschaffen, leek het mij een goed idee wat ervaringen te wisselen. Heeft iemand ervaring met het maken van deze dingen, het vinden van de chems en het verwerken van crackling in grotere stars?

Link to comment
  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Volgens mij niet, ik heb deze compo ook gemaakt. Werkt prima!

Zorg er alleen voor dat je niet te veel lak toevoegt. Dat is hetgene wat er bij mij fout ging, ze zijn na twee weken nog steeds erg zacht (in de zin van te zacht om te verwerken!).

Link to comment

Thanx for the replies.

Hmm, de profesionele dragons eggs zijn inderdaad wél keihard. Maar goed, dat zal een kwestie van proberen zijn. Ik zal eens zoeken naar een alternatief voor NClak, misschien dat dat helpt. Bij nader inzien... Ik geloof niet dat ik NC lak makkelijk door iets anders kan vervangen, want het ziet eruit alsof het een belangrijke katalysator of oppepper van de Dragon's Eggs knal is (bron).

Tot hoe groot zijn deze 'micro' te maken eigenlijk? In consumenten vuurwerk zie ik eigenlijk niet groter dan zo'n 2 mm doorsnede, maar in professioneel vuurwerk of in vuurpijlen wil je natuurlijk wel grotere crackling stars hebben. Ervaringen?

Uiteindelijk probeer ik niet te vissen naar bronnen, maar zijn die chemicaliën in Europa een beetje te krijgen?

Link to comment

Ja de chemicaliën zijn erg simpel bij de grote leveranciers te krijgen!

Mijn stars zijn vierkantjes van ongeveer 5 bij 5 mm, dit kan natuurlijk ook verklaren waarom ze zo zacht blijven!

Link to comment

Je moet denk ik de perfecte NC lak maken, het is wel ff testen, je kan een paar verschillende maken van 10cl of zo, en kijken hoelang het duurt voordat het verdampt is.
Als je te weinig oplosmiddelen gebruikt hard het te snel uit en kan je het niet meer verwerken, en als je te veel oplosmiddelen gebruikt blijven ze zacht.

Je kan denk ik wel weinig oplosmiddelen gebruiken en daarna de dragoneggcompo gelijk in een injectiespuit doen, dan kan de Nclak niet verdampen en heb je genoed tijd om het te verwerken, je kan bijvoorbeeld een lijntje trekken met de spuit, en daarna in gelijke stukjes snijden.

Link to comment

Is passiviseren van je magnesium met bichromaat en daarna binden met dextrine geen puik idee? Met dextrine is zowat alles keihard te krijgen. Misschien zie ik iets over het hoofd, aangezien dit voorstel nog niet in het topic voorkomt.

Met NC lak heb ik zelf niet al te beste ervaringen. Voor grafiet ontstekers werkt het altijd perfect, maar het binden van composities niet zo. Zelfs met dikke kwakken smegmadikke NC (pingpong) oplossing in aceton blijft het wat zacht, zelfs na een dag drogen. Ik heb eerder wel betere resultaten gehad met zelf genitreerde NC, maar dat is omgerekend vrij prijzig.

Verder is L-NC ook commercieel verkrijgbaar als soort van 'fopspul' voor in de asbak. Zoiets heb ik ooit eens in een fopwinkel gezien, maar nooit gekocht/geprobeerd. Ik herinner me nog wel dat ik een aantal jaar terug gewoon een avond heb kromgelegen, met als enige benodigdheden een zakje cellulosehexanitraat en een druk rokerscafe, met daarbijbehorende bezopen stamgasten. :P

Link to comment
Hoe weet je dan precies of ze van NC zijn? Aan de geur kan ik het niet herkennen, ik weet niet hoe kamfer ruikt.
Ik haal mijn pingpong ballen altijd bij de lokale sportzaak, die zijn oranje en van NC. Ik betaal ongeveer 3 euro voor 5 pingongballen. Knip/snij een stukje af en controleer gewoon op brandbaarheid, kamfer herken je vrij snel, het is een scherp luchtje. Je hebt grote en kleine, die kleine zijn vaak nep en bestaan uit een kunsttof, die grote zijn lichter en zijn 9/10 keer gemaakt van NC-achtig materiaal.

Kan je i.p.v. magnalium ook gewoon zeer fijn magnesium gebruiken, dat is zelfs nog iets reactiever (en ook gevaarlijker)? Edited by pyrobass
Link to comment

@ Leander.

Ik heb eens ergens gelezen dat je dragoneggs niet met dextrine kan binden, dan werken ze niet meer dan brand het alleen en knalt het niet.
Er zijn wel composities voor dragoneggs met dextrine. Ik zal er is 1 opzoeken, ik zal hem dan wel proberen.

Link to comment

Zijn pingpong balletjes die geschikt zijn voor competitie niet altijd van celluloid?
Want zulke balletjes zullen wel een standaard hebben zeker in officiele wedstrijden.

Ik heb ook gelezen dat gitaarplectrums ook nog steeds van celluloid gemaakt zijn en ik denk dat dit in verhouding met pingpong balletjes wel een stuk goedkoper zal zijn.
Want een plectrum is toch een stuk dikker dan een ping pong bal en die kosten mischien 0,20€ het stuk.

Bron

Link to comment
Celluloid is de naam van een groep chemische verbindingen op basis van nitrocellulose en kamfer

(bron wikie zie hierboven)
Ik gebruik ook gewoon NC + kamfer daar niet van, maarja in deze zin staat er nog steeds in dat er kamfer doorheen zit, dus ook in die gitaarplectrums. Edited by High Density
Link to comment

Inderdaad het ging erom dat plectrums uit hetzelfde materiaal zijn als ping pong ballen en het is een pak goedkoper.
Al geldt dit waarschijnlijk niet voor alle plectrums, maar na ff research te doen op ebay heb ik een verkoper gevonden die splectrums per pak van 10 verkoopt voor maar 1€ en in de beschrijving stond dat deze uit 100% celluloid bestaan.
Blijkbaar is dit beter voor de snaren, ik weet niet juist waarom maar voor ons is het mooi meegenomen :P

Edited by Dark_Hero
Link to comment

Ik heb de volgende compositie gemaakt:
Pb3O4 89
Mg 5,5
Al (dark) 5,5

De compositie gebonden met NC lak van zelfgemaakte NC
Had alleen te weinig aceton in huis dus de lak was beetje te dik. Resultaat:
korrels die erg snel branden, maar niet knallen :P
Ik zit te twijfelen wat ik kan verbeteren, of alleen magnesium, of alleen dark aluminium. Nadeel van de laatste is dat er ook koolstof doorheen zit. De magnesium is echter veel grover. Ik zal bij de volgende batch iig meer aceton gebruiken zodat er niet te veel NC door de compositie zit.

Link to comment

×
×
  • Create New...