Jump to content
PyroForum.nl

organisch gekleurde sterren


Recommended Posts

Hallo
Ik sta op het punt wat chems te bestellen, om de volgende comps te maken:

shimizu blue #2
blauw
kaliumperchloraat 66
koperoxide 12
pvc 7
rode gom 10
dextrine 5

ik vervang parlon door een grotere hoeveelheid pvc, het origineel is zo:

Shimizu Blue #2
Potassium perchlorate 66.5
Black copper oxide 13.4
Parlon 5.4
Red gum 9.9
Dextrin 4.8

Hardt Green Star #4
groen
kalium perchloraat 44
bariumnitraat 30
rode gom 13
houtskool 4
pvc 5
dextrine 4

(ik werkt liever niet met bariumchloraat)

Lancaster Red - pumped
rood
kalium chloraat 70
strontium carbonaat 15
rode gom 10
houtskool 1
dextrine 4

Lancaster yellow - pumped
geel
kalium chloraat 70
cryolite 15
rode gom 10
dextine 4
houtskool 1

Bleser purple
paars
kalium chloraat 68
koperoxide 6
strontium carbonaat 9
pvc 11
dextrine 5

The Best of AFN II:
White #1
wit
antimoon trisulfide 14
zwavel 18
kaliumnitraat 64
dextrine 4

D1 glitter
kaliumnitraat 53
zwavel 18
houtskool 11
aluminium 325 mesh spher 7
natriumbicarbonaat 7
dextrine 4

Alles wordt gemengd met 25 alcohol en 75 water, behalve de glitter.
De chloraten prime ik met zwavelvrije meal, de perchloraten met gewone meal.

Heeft iemand ervaringen met bepaalde comps die hier staan?

Is whistle (met natriumbenzoaat), naast het gebruik als booster, ook aan te raden om een salute te maken?

Blijft het effect bij blauw ongeveer behouden als je parlon vervangt door een iets grotere hoeveelheid pvc?

Alvast bedankt :P

Link to comment

Parlon en PVC met elkaar vervangen werkt over het algemeen niet goed, zonder dat eerst te testen. Dit geld zeker voor blauw, aangezien de temperatuurspanne om die golflengte uit te stralen zeer kritiek komt. Ik heb meerdere flares gemaakt waarin ik dezelfde fout maakte, en blauw bijvoorbeeld uitliep op geel. Voor een goede blauwe ster moet je eens op zoek naar de compositie van pikho blue. B)

Parlon en PVC zijn beide nodig, wil je een compleet setje chemicalien.

D1 glitter moet je boorzuur aan toevoegen, wil je geen naar ammonia stinkende, warm wordende sterren hebben.

Koperoxide is vaak kneiterse duur en kun je goed zelf maken met twee stukken koper, en goede (computer)voeding (8 voedingen voor 5 euro bij de sloop :P ), en een pan kokend water.

Mocht je bezig willen met whistle, neem dan alsjeblieft natrium- of kaliumsalicylaat. Benzoaat is veel vochtaantrekkender en vormt leleijke korrels die je moelijk fijn krijgt in een vijzel. Ook weer zelf te maken uit salicylzuur en NaOH.

Link to comment
<snip> En boorzuur moet pas worden toegevoegt als je 1 killo D1 per keer maakt.
Nee. D1 is een van de composities die ALTIJD gaat stinken, en die je dus ALTIJD met een 3massa% oplossing van boorzuur moet bevochtigen. De enige composities waar dat in principe niet altijd nodig is, zijn die met bright aluminium.
Link to comment
Kan ik de 325 mesh spherical aluminium in de d1 glitter comp vervangen door 250 mesh atomised aluminium? (dit kan ik namelijk goedkoop krijgen)

Het zal voor zover ik weet iets moeilijker te ontsteken zijn maar ik denk dat het niet zoveel verschil zal opleveren, je kan het maar zeker zijn door te testen.

@Leander:
ik wil niet echt bezig zijn met whistle, ik wil gewoon een goede booster voor m'n shells, op pyroguide staat in de tutorial van 4" chrysanthymum dat je best whistle als booster gebruikt.
Kent er iemand anders een goede niet te gevoelige booster geschikt voor shells?

Ik heb ook nog geen goede bron voor parlon, want ik wil een bron die veel chems verkoopt zodat de vervoerskosten wat laag blijven. Ik heb wel net gelezen op het APC forum dat de volgende comp:
kalium perchloraat 63
koperoxide 13
rode gom 10
pvc 14
een mooie blauwpaarsachtig kleur geeft, dit verschilt niet extreem veel van mijn geimproviseerde comp en ik zal deze gebruiken als blauw.
voor koperoxide betaal ik evenveel als danny, ik heb het ook nog zelf gemaakt, net zoals ijzeroxide, maar met een autobatterijlader, dat vlot ook goed. Edited by shithousekiller
Link to comment
Parlon en PVC met elkaar vervangen werkt over het algemeen niet goed, zonder dat eerst te testen. Dit geld zeker voor blauw, aangezien de temperatuurspanne om die golflengte uit te stralen zeer kritiek komt. Ik heb meerdere flares gemaakt waarin ik dezelfde fout maakte, en blauw bijvoorbeeld uitliep op geel. Voor een goede blauwe ster moet je eens op zoek naar de compositie van pikho blue. :P

Parlon en PVC zijn beide nodig, wil je een compleet setje chemicalien.


Pihko KP #2
Potassium perchlorate 63
Black copper oxide 13
Parlon 14
Red gum 10
Add 25% alcohol / 75% water

Toch zie ik in de meeste 'blauwe' composities óf PVC óf Parlon óf zelfs geen van die 2, dan zijn de chloraten uit kaliumchloraat zelf blijkbaar al genoeg. Maar nooit PVC en Parlon tezamen (bron). Ik vraag me af of die temperatuur er veel mee te maken heeft. Of concludeer jij dat uit eigen proeven?

Verder zag ik dat de verschillende koper houdende verbindingen ook verschillende intensiteiten blauwe kleur geven:
Copper benzoate (Cu(C6H5COO)2)
Copper (II) oxide (CuO)
Cupric chloride (CuCl2)
Copper oxychloride ([3CuO.CuCl2•3.5H2O] )
Copper acetoarsenite/Paris Green (Cu3As2O3Cu(C2H3O2) 2)
Copper carbonate (CuCO3.Cu(OH)2)

Welke koperhoudende stof zou dan het meest intense licht geven, in een goede compo? Of, welke blauwvuur compositie is het meest intens?

Ook las ik dat de 'Organische' composities een minder felle kleur blauw gaven dan de 'Metaalhoudende' composities. Wat zijn dan voorbeelden van niet organische blauw-composities dan?

In elk geval, blauw vuur is gewoon ape-tieten-geil!
Link to comment

Koper(I)chloride geeft het beste blauw, omdat dit bijna de stof is die in blauwe composities licht emitteert (CuCl+. Nadeel is wel dat dit behoorlijk hygroscopisch is en ook niet volledig stabiel. Koperoxichloride, koper(II)oxide en koper(II)carbonaat zijn goed bruikbare kleurzouten, ongeveer in volgorde van verzadiging. Voor meer intensiteit offer je bij blauw altijd verzadiging op. Metallisch blauw heb je onder andere van Veline en Hardt.

Link to comment
Voor meer intensiteit offer je bij blauw altijd verzadiging op. Metallisch blauw heb je onder andere van Veline en Hardt.


Ah! Waardevolle info!

Jammer van die intensiteit / verzadiging verhouding... komt zeker door die grote hoeveelheid energie die blauwe fotonen kosten? Ach, ik vind de combinatie blauw / paars met oranje erg mooi, dus ik zal veel TigerTail achtige composities gebruiken met blauw. Die intensiteit is ook niet zo hoog, dus dat komt dan wel goed!

Anyway, heb je een bron of een compositie voor me waar ik die Metallisch blauwe kleuren kan vinden?
Link to comment
ff off topic maar hoe lang zou de tigertail compo in de ball mill moeten voor het beste resultaat?



Dat hangt sterk af van je mill, ik mill met glazen knikkers, wat toch snel 2x zoveel tijd inneemt als lood.
ik mill c6, c8 en tigertail ongeveer 1 a 2 uren, meer is niet nodig vind ik, want bij heel fijne poeders bekom je een raar effect met mengen met water en alcohol, wat op youtube te vinden is als non newtonian fluid, het lijkt hard als je het kneed, maar eens je het neerlegt loopt het weg als stroop.
Link to comment

Dan maak je het veel te nat. Als je 10% water toevoegt naar gewicht zit je op ongeveer de juiste hoeveelheid voor tiger tail, en C6 kan eventueel met ietsje minder nog. Ik bindt tiger tail bij voorkeur ook zonder alcohol, want ik rol ze meestal en dan krijg je redelijk snel ingesloten vocht als je alcohol gebruikt.

Ik maak al Shimizu's firedust composities altijd helemaal airfloat, tenzij anders gespecificeerd. Ik vind dat eigenlijk een mooier effect dan met grovere houtskool erbij.

Link to comment
Dan maak je het veel te nat. Als je 10% water toevoegt naar gewicht zit je op ongeveer de juiste hoeveelheid voor tiger tail, en C6 kan eventueel met ietsje minder nog. Ik bindt tiger tail bij voorkeur ook zonder alcohol, want ik rol ze meestal en dan krijg je redelijk snel ingesloten vocht als je alcohol gebruikt.

Ik maak al Shimizu's firedust composities altijd helemaal airfloat, tenzij anders gespecificeerd. Ik vind dat eigenlijk een mooier effect dan met grovere houtskool erbij.


Is 10% niet wat heel weinig? Ik heb zonet nog 200g C6 gemaakt, en ik kwam uit op 110 gram 75% water/ 25% methanol, pas vanaf dan werd het bewerkbaar, als een vaste deeg.
Ik cut mijn sterren wel, maar geeft rollen dan zoveel verschil?
Ik heb een halfafgewerkte starroller, beter eens mee verder doen.
Link to comment
Ik bindt tiger tail bij voorkeur ook zonder alcohol, want ik rol ze meestal en dan krijg je redelijk snel ingesloten vocht als je alcohol gebruikt.

Ik maak al Shimizu's firedust composities altijd helemaal airfloat, tenzij anders gespecificeerd. Ik vind dat eigenlijk een mooier effect dan met grovere houtskool erbij.


Waarom raakt water dan ingesloten? Omdat met alcohol het water ook in je houtskool gaat zitten? Normalerwijs verdampt de vloeistof toch beter met alcohol erbij? Ik was namelijk ook van plan TT stars te rollen, met 75/25 water/alcohol als 'oplosmiddel' (overigens, ik gebruik 90% ethylalcohol oplossing, brandspiritus, das gewoon OK toch?).

Wat betreft dat langer ballmillen van die compo's: ik ga daar morgen eens wat tests mee doen. Grovere stukjes houtskool erbij geeft naar mijn idee gewoon een wat speelser effect, langer en minderlang brandende vonken. Tis maar wat je wilt.
Link to comment

Ik zag dat er eigenlijk al een Tiger Tail topic was. Ik heb de theorie even op een rijtje gezet:

Tiger Tail stars en andere charcoal streamers, ect.:
Paar opmerkingen:
- Een compositie brandt gewoon het beste als deze tot airfloat is gemilled. Dat geldt ook voor Tiger Tail.
- Grove (coarse) stukjes houtskool in de Tiger Tail compositie geeft een staart met verschillende vonken - vonken die langer duren dan anderen - zodat je een speelse en niet zo dichte, verdeelde staart krijgt. Je kunt er dus voor kiezen om 75/25 Airfloat C/Coarse C te gebruiken
- Tiger Tail geeft mooie vonken als de KNO3 in de brandstof (houtkool en zwavel) is gekristalliseerd. Daarom levert een goed uitgevoerde CIA methode een goede TT op. Ook ‘ricen’ is een goede oplossing, of nog eenvoudiger, de brandstof laten weken in KNO3 oplossing alvorens het te verwerken tot een compositie.
- De staart is blijkbaar er lang als dennenappelhoutskool wordt gebruikt. Hoe dat zit met hardhout is mij onbekend.

Paar tips:
- De binder van te voren oplossen in het water waarmee de compositie wordt verwerkt.
- Eerst met een 75/25 water/alcohol een sas maken van de compo, en het daarna gegranuleerd laten drogen. Hierna pulver nogmaals airfloat verpoederen in de kogelmolen en hierna verwerken tot stars zonder alcohol te hoeven gebruiken. Handig bij het rollen van stars.

Link to comment
Waarom raakt water dan ingesloten? Omdat met alcohol het water ook in je houtskool gaat zitten? Normalerwijs verdampt de vloeistof toch beter met alcohol erbij?
Als je ster aan de oppervlakte te snel droogt krijg je daar een moeilijk tot niet doorlaatbare laag, waardoor het maanden al dan niet jaren duren kan voor je sterren volledig droog zijn. Dit voorkom je door met alleen water te binden, en je sterren altijd in de schaduw te drogen. Met het huidige zonnige weer zouden je sterren binnen een week droog moeten zijn, tenzij je ze echt heel groot maakt.

Overigens mag je voor het cutten van tiger tail wel wat meer water gebruiken, maar bij voorkeur ook een andere binder zoals SGRS. Als je tiger tail cut worden ze wat zwakker dan gerolde sterren, en het zijn al niet de aller sterkste sterren.
Link to comment

Ten eerste voor de veiligheid, aluminium moet je nooit in de kogelmolen gooien met een oxidator erbij.
En wat ook een belangrijke reden is is dat je sperical AL gebruikt, dan glittert het, als je het in de mill doet word het flake en heb je gewoon een soort van streamer.

Edited by Weirdo
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...