Jump to content
PyroForum.nl

Knaller


Candy

Recommended Posts

Heb gisteren een knallertje gemaakt met Al uit een etch a sketch (heb geen bron voor Al poeder), was wel een gedoe met het scheiden van de plastic balletjes.
Ik heb een methode gevonden hoe je vrij snel het Al uit dat apparaat kan halen!

* Verwijder de witte knopjes van de etch a sketch (EaS).
* Daarna de rode lijst die er omheen zit
* Haal voorzichtig de plastic beschermlaag van het glas (hebben we later nog nodig).
* Druk dan met een platte schroevendraaier de plastic randen in naast het glas, zodat de lijm tussen het glas en plastic loslaat.
* Haal heel rustig het glas van de etch a sketch af.

Ga met een groot vlak voorwerp (liniaal of keukenmes) over de glasplaat om deze helemaal schoon te krijgen, je ziet hier al dat er een behoorlijke hoeveelheid Al in zit!

Pak nu weer de EaS en deponeer de gehele inhoud in een bakje dat later afgesloten kan worden.

Nu komt de plastic beschermlaag waar ik het eerder over had van pas!

Schep de balletjes op het stukje plastic, en zorg dat ze een lekkere dikke laag Al achterlaten.
Je kan ze er langzaam af laten rollen door er zachtjes op te tikken en het plastic schuin te houden (van de ene kant, naar de andere kant laten rollen).

Als dat is gedaan pak je het mes of de liniaal, en schraap je zo een dikke vette laag glimmend Al poeder eraf :)

[Gooi de balletjes gewoon weer terug in het bakje, er blijft altijd Al opzitten dus hergebruik die balletjes]

De knal!!! http://www.youtube.com/watch?v=JtwBM3Ia800

Link to comment

Thanks :)

Ben nog bezig met het scheiden van de inhoud, gisteravond laat pas begonnen.
Na een keer of 4 de handeling te hebben gedaan zoals boven staat beschreven, heb ik er ongeveer 3 gram uitgehaald.
Ik denk dat ik nog een keer of 15 hetzelfde kan doen, dus de opbrengst is best hoog!

Het apparaatje kost wel een vette 15 eu :)

Geinig dat fonteintje in het begin, ik vraag me af wat de meshwaarde is van die alu.
Edit: duistere postcount.


Het is het fijnste poeder dat je ooit hebt gezien ;) Niet normaal gewoon!
Link to comment

Oei... 5 euro per gram... das eh even rekenen 500 euro de kilo. Een beetje brutaler (:)) dan kan het veel goedkoper, weet ik zeker!

edit: ow sjit... niet goed gelezen je had nog over zie ik, nu ja :)

Edited by pdfbq
Link to comment

Ik geloof dat een kilogram nog altijd duizend gram is :).
Verder vind ik het een beetje omslachtig, een beetje zoeken en je hebt het echt zo.
Maar respect dat je er zo bent aan gekomen, behoorlijk vindingrijk!

Edited by Kauyon
Link to comment
Ik geloof dat een kilogram nog altijd duizend gram is :).
Fuuk! haha ja, 5000,- de kilo! Ik zat met de zilverprijs in mijn hoofd (iets van 270,- euro)
Maar ben helemaal met Kauyon eens dat het OK is dat je zo ver gekomen bent! Edited by pdfbq
Link to comment
Verder vind ik het een beetje omslachtig, een beetje zoeken en je hebt het echt zo.
Maar respect dat je er zo bent aan gekomen, behoorlijk vindingrijk!

Inderdaad, het is mooi gevonden. Maar als je dezelfde moeite en tijd in wat zoekwerk steekt vind je zeer fijn Al poeder aan een véél goedkopere prijs.
Niettemin is het leuk om te zien dat we lekker creatief blijven. :)

Btw, hij zegt dat hij nog 15 keer hetzelfde kan doen, dus in totaal komt er dan nog eens 45g bij? Dat zou het totaal al op 48g brengen en de prijs doen dalen tot 312,5 euro per kilo. :)
Link to comment

Nou, na wat intensief arbeid verricht te hebben, heb ik zo'n 10 gram uit de Etch-a-Sketch gehaald :D

Gelukkig heb ik ondertussen GD in handen weten te krijgen, geen Etch-a-Sketch meer voor mij!
Misschien dat er rond december een stormloop komt op die apparaten als de kids dit lezen :D

Link to comment
  • 4 weeks later...

De kans dat er brand ontstaat is niet al te groot, en ik controleer de ruimte na het gebeuren.

Niet vergeten dat dit ver buiten de bewoonde wereld is, omringd door bomen, dus je kunt hier echt je gang gaan.

De ontsteking is met 1 kanaals schietbox van een welbekende gadget site en een prof. ontsteker die in een kunstof buisje is ge-hotglued waarna er losjes een flashkruit op nitraat/al basis in is gedaan en de bovenkant is dichtgemaakt met hotglue. ( niet direct er op maar afgekoeld en met een spateltje aangebracht ipv met het lijmpistool.)

Inhoud van het potje was inderdaad een vorm van meal gemengd met wat grof houtskool ivm luchtigheid.
Het potje was voor 80% afgevuld en de rest lucht.

Ik heb geen ballmil, maar doe alles met de vijzel, of in een bus met dikke kogels uit een lager, steeds even een moment slingeren en dan weer even weg zetten en iets anders doen, pak de pot zo af en toe en weer verder hand-millen .

ik vijzel eerst alle ingredienten super fijn.

overgens de vlammen die ontstonden bij het plofje was koffiecreamer dat buiten de verpakking tussen het tape gedaan was voor de fun.

De volgende zal zeer zeker beter zijn dan dit proefje.

Link to comment

de volgende ligt klaar.

Leuk om even mee te spelen, maar ik ga door naar het volgende, ik ben nu een starpump aan het maken.

** begrijp het, was niet de bedoeling om een verkeerde indruk te wekken**foto verwijderd.
En inderdaad ik bedoel ontsteker.

Was meer om na dat prutspotje van vorige post, een netjes gemaakt voorwerp te tonen.

Mag ik wel filmpje tonen van het ontsteken eigenlijk ?

Edited by havor
Link to comment

Hmmm een plastic pijp-bom dus. :D
Srry maar je hebt vast goede bedoeling met dit alles,maar persoonlijk heb ik het idee dat dit niet zoveel meer met deze hobby te maken gaat hebben.
Ik oordeel niet,althans nog niet.
Maar ik begin dit persoonlijk een beetje kewl te vinden.
Er zullen ongetwijveld gemengde reacties op komen.

Ben iniedersgeval niet de eerste die op de knop gaat drukken.

:D

Link to comment

@ Havor: Het wordt hier niet zo gewaardeerd dat je afbeeldingen van pijpbommen neerzet, ook als je zelf denkt dat je alles in de hand hebt is het toch aanstootgevend voor kewls, en het haalt het niveau van onze hobby naar beneden, wat resulteerd in verdere intolerantie van de overheid.
Verder is de benaming voor je detonator ook niet helemaal juist denk ik, ontsteker zou beter op zijn plaats zijn.
Ik hoop dat je het begrijpt.

Link to comment

Snel oordelen is ook nooit echt handig.

Ik was met Bp bezig, en wilde me daarna op flash en op stars gaan richten, om dat ik nou een potje liet deflagreren, en een foto plaatste van een pijpb*m ben ik al een vermoedelijke kewl of zou ik er al mogelijk te licht over denken.

Ik mag dan geen chemicus zijn, maar het mengen van stoffen op een veilige en secure manier gaat me lukken en bij twijfel meng ik niet, lukt het niet of weet ik het niet zeker lees ik er meer over en probeer het nogmaals.

Ik heb veel tijd gestoken in het lezen over wat wel en wat niet met elkaar te mengen, en welke stof snel reageerd of wrijvingsgevoelig is, ik heb er een naslagwerk van uitgeprint en kijk die door als ik ergens mee bezig ga.

Een simpele extractie of electrolyse, of destilatie van een en ander gaat me ook lukken, en ik zal zeker niet meteen 100 gram of bij linkere stofjes meer dan enkele grammen maken.

Ook het maken van de tools om een aandrijving voor een pijl te maken zal geen probleem zijn ik heb een draaibank staan en kan er mee om gaan.

Een geventileerde schone en nagenoeg kunstof vrije werkruimte heb ik, anti statisch spray, katoenen kleding, diverse blusmiddelen, oogdouche zelfs...

Stars wil ik gaan maken voor de eerste payload.
Met een 10 tons werplaats-pers die ik al heb wil ik de voortstuwing in elkaar persen.

Hulzen koop ik wel, papieren hemis maak ik wel.

Om dat ik even aan het spelen was met buskruit oordeelt men meteen al hier....man wat hebben jullie allemaal al voor een figuren hier gehad dat jullie meteen al zo reageren.... veel 15 jarigen zeker die even snel BOEM de vingers kwijt wilden.

Ik steek al vuurwerk af sinds de jaren 70, en heb op een enkele blaar nog nooit iets ergers dan dat gehad, maar ben me er wel van bewust dat er vele gevaren kunnen ontstaan.

Ook heb ik van elk stuk vuurwerk wat ik in bezit heb gehad wel een exemplaar uit elkaar gehaald om eens te kijken hoe dit in elkaar stak.
( ik gaf gemiddeld ieder jaar 1200,- aan illegaal spul uit en nog eens 500,- aan legaal de afgelopen 10 jaar, dus heb heel wat verschillende dingen in handen gehad en ook echt heel zwaar spul, en een hoop open gemaakt om te bestuderen.)

Ik denk er niet te licht over en wil ook niet meteen de dikste mortieren maken of iets dergelijks...

Probeer eens niet te snel te oordelen, heb ook eens een ietsje vertrouwen.

Edited by havor
Link to comment
×
×
  • Create New...