Jump to content
PyroForum.nl

Meal rocket


Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Replies 337
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Even een vraagje met betrekking tot veiligheid:

Ik maak de eventuele core van een MP Rocket altijd met een boor. Makkelijk omdat je dan de nozzle en de core in één keer maakt... alles klar. Maar dat boortje geeft nogal wat wrijving. Wrijving = warmte. Is het ooit iemand overkomen dat door het boren van de core de meal is ontstoken (met een CATO en narigheden aan het lichaam) ten gevolg?

Link to comment

Ik denk niet dat bij het boren het warm genoeg wordt om je MP te doen ontbranden.

Kan je gemakkelijk controleren door even in een houten plankje te boren en dan je boor in wat MP te doppen.


4h:39 iemand is laat gaan slapen of moest er vroeg uit op een maandag morgen... :P

Link to comment

Geen flauw idee waar ik het heb gelezen, maar er word aangeraden om een metaal boor te gebruiken. Deze boren zijn scherper en blijven veel koeler (kortom ze voldoen aan de "eisen van User1").

Link to comment

Een scherpe metaalboor op laag toerental inderdaad 'het geheim'. Ik heb altijd dubbele boren, waarvan ik de eerste voor de nozzle neem, om de tweede scherp te houden.

Daarnaast is het belangrijk je boorgruis regelmatig te verwijderen door de boor terug te nemen. Vooral als je zo diep zit dat je volledige slijping van je boor in je motor verdwijnt moet je dan regelmatig terugtrekken. Bij meal kun je dit ook ruiken, aangezien bij warmte een soort zwavelachtige lucht verschijnt.

Gevaarlijk is het denk ik niet. Van de honderden motoren die ik heb gemaakt is het mij maar 1x overkomen dat de motor afging. Het betrof hier een belachelijk stompe boor op hoog toerental en KNO3/Suiker met 10% KClO3. :P

Link to comment
Ik heb zelf ook een vraagje over boren.

Als je de nozzle en of core wat scheef boort gaat die dan ook scheef in de lucht?

Of is dit onbelangrijk omdat je de rocket toch bijna nooit 100% recht in de grond steekt?


Als de nozzle een flink aantal graden scheef is zal de gasstraal ook scheef gaan, kortom scheve nozzle heeft wel effect op de richting van de pijlen. Wanneer alleen de core scheef is zal de (rechte) nozzle dit corrigeren. Maargoed, meestal ram je toch eerste de nozzle en dan pas boor je de core en nozzle uit waardoor je daar eigelijk geen last van hebt.

Als de afwijking van het boren dusdanig groot is zul je wel zien dat de raket wat instabieler wordt, dit heb ik zelf al eens meegemaakt.
Link to comment
Als je de nozzle en of core wat scheef boort gaat die dan ook scheef in de lucht?
Of is dit onbelangrijk omdat je de rocket toch bijna nooit 100% recht in de grond steekt?

Ik boor echt altijd een scheve nozzle en core(ik kan gewoon niet boren :P ) maar het effect is bij mij vaak dat de rocket als een soort stinger rocket omhoog gaat dus met een snelle rotatie, ziet er wel cool uit B)
Maar ze gaan wel meestal gewoon recht omhoog.
Link to comment

Ja inderdaad, meestal gaan ze gewoon (kaars)recht de lucht in!

Misschien een idee om een kolomboormachine op de kop te tikken? Ik gebruik er ook altijd een, in combinatie met een klem werkt dit perfect!

Link to comment

En ja het is mogelijk dat deze onsteekt, een boor geeft dus wel degelijk genoeg warmte af om mp te onsteken. Ik ben toen lelijk verschoten want het was een 50grams motor! Wees dus voorzichtig, 3 sec max per keer boren en je schroefdraad proper maken. En zet een veiligheidsbril op!

Link to comment

Ik draag altijd lashandschoenen.

Ik heb men lesje geleerd toen ik wat thermiet aanstak en men duim en wijsvinger lelijk verbrand had.
Het is nu 2 maand geleden en je kan het nog steeds duidelijk zien.
Zelfs men brander heb ik moeten wegsmijten die was helemaal verschroeid.

Link to comment

Ik gebruik altijd een kolomboormachine, ik boor altijd op een zeer laag toerental dan is de warmteontwikkeling nog wel te verwaarlozen, veiligheidsbrilletje heb ik zowiezo altijd op voor de zekerheid. Ik boor ook vaak met een houtboor dat gaat op een één of andere reden beter als met een metaalboortje.

Link to comment

Hallo ik had beloofd om als ik wat zinnigs te zeggen had te reageren.(hoop dat het zinnig is)

Als je vaak scheve nozzle gaten boort is dit mischien handig.
Boor een gat ter grootte van je huls,in een plank.
Neem een plankje of iets anders en boor daar recht een gat in.(dit gaat werken als je geleiding van je boor)
Schuif de beide zo op elkaar dat je je geleiding precies in het midden hebt.
En boren maar.

Bij mij zit het gat altijd precies in het midden.
zie foto.


Kolom boormachine is ook erg handig.

Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ik had vandaag een cato :P . Ik weet alleen niet hoe het komt, daarom vraag ik het hier.
ID: 12 mm
lengte: 9 cm
core diameter: 4 mm (Ik weet het is misschien wat te groot, maar ik heb nu toch nog geen payloads dus maakt op het moment niet uit)
core lengte: 1/3e van de totale lengte
Wat er gebeurde: de lont brandde en opeens een knal. De stok vloog een end de lucht in (25 meter of hoger) dus dat duid geloof ik wel op omhoogwaardse kracht. de bovenste eindstop zat met een hoop papier nog aan de stok vast. De nozzle heb ik niet terug gevonden, is waarschijnlijk dus verpoedert door de explosie. Al het poeder leek in 1 keer te zijn opgebrand. Het was echt een knal en geen "FLOP" zoals wanneer de nozzle eruit slaat.
Hier wat factoren die kunnen meespelen:
-nieuwe meal powder, stukken sneller dan de vorige, gemaakt met de CIA methode en vorvolgens 2 dagen geballmillt
-Titanium in de delay, was geen Ti poeder, maar sponge, waardoor er lucht tussen de BP bleef zitten wat dus meegeholpen heeft met de ontploffing
-stukje papier in de nozzle zat strak om het lontje om het op z'n plaats te houden, misschien iets te strak?
wat kan het niet zijn:
te zwakke nozzle, deze was 1.5 cm dik, keihard geramt
BP niet hard genoeg erin geramt, is er namelijk ook keihard in geramt

Ik ben beginnerling op het gebied van raketten e.d. dus ik heb nog veel te leren. Iemand met meer ervaring die mij hier info kan geven?

Groeten Daan

Link to comment

Gewoon een simpele cato, moet niet zo veel uitleg bij. Snelle meal en een grote core met een kleine vent knalt gewoon. Testen testen & nog eens testen, maar wees gelukkig je hebt al een cato gehad en das de enige zekerheid in rocketry =D.

Ofwel pak je nu een grotere vent, of een een kleindere core.

Link to comment

Ik zou eerst een cosistente motor proberen te bouwen zonder Ti delay,Volgens mij kan je beter geen sponge Ti compo's rammen I.v.m. mogelijke vonken.
En idd gewoon losjes een stukje papier naast je lont doen, de laatste halve cm jet zichzelf wel naar het einde van je core.

De stok vloog een end de lucht in (25 meter of hoger) dus dat duid geloof ik wel op omhoogwaardse kracht.
De motor bouwt "geleidelijk" naarmate de core ontsteekt druk op voor er een cato volgd, vandaar dat hij nog enige meters de lucht inging wrs.
BP niet hard genoeg erin geramt, is er namelijk ook keihard in geramt
moeilijk te zeggen, iedereen ramt weer harder of zachter.
Link to comment
En idd gewoon losjes een stukje papier naast je lont doen, de laatste halve cm jet zichzelf wel naar het einde van je core.


Maakt niet veel uit, ga je zien in meerdere traps raketten, zelfs als je de 2de stage vasthangt vliegt deze zo weg.
Voor echte veiligheid en consistentheid zou ik persen. Edited by danny db
Link to comment
Een core diameter van 4 mm lijkt me zeker niet te groot voor 12 mm ID, aangezien je snelle meal gebruikte die 2 dagen in de ballmill had gezeten.


Hm heel goed hoor, wat zou dan een goede core zijn? 6 mm? Edited by Daan
Link to comment

Even voor de duidelijkheid, een core is de lengte waarin je verder boort in je motor. Dat gaatje waarover je het hebt heet een venturi.
Het beste kan je gewoon met verschillende venturi groottes en core lengtes experimenteren om zo een goeie pijl te maken die een shell kan liften. De kwaliteit van mealpowder van andere mensen is namelijk voor iedereen verschillend.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...