Jump to content
PyroForum.nl

Meal rocket


Recommended Posts

Ik gebruik een schijfje karton (schoenendoos dikte) met een klein gaatje als afsluiting van mijn sas. Dus geen eindstop.

Wat ik wel ondervonden heb dat als je de motorjes te snel vult er geen homogene hardheid wordt bereikt. Kleinere laagjes geeft beter resultaat.
Dit resulteerde ook in minder Cato's

Link to comment
  • Replies 337
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@ Leander, idd bij 60-30-10 ga je niet genoeg power hebben in de enburner stage zodat ze gaan platliggen. Maar dat ligt iets anders bij meal, deze gaan mooi rechtdoor tot op het einde. Het is ook een kwestie van eigen smaak, ik hou van het dramatische traagheid effect dat als de Titanium begint te branden hij in een boog gaat en dat dan een mooi, breed 4inch boeket de traagheid doorbreekt. Daarom dat ik nog een kleine extra delay toevoeg na de end.

Dit alles gaat verloren als je zonder eindstop de laatste cm van je delay eruit blaast, op dit moment is de raket in volle vlucht wat een beetje doet denken aan een vroegtijdige...

Ik spreek natuurlijk over 22mm rockets, als we het hebben over 14/16mm is het helemaal iets anders.

Die gaat goed hoor butcher :D

Edited by danny db
Link to comment
http://www.youtube.com/watch?v=_wZzNT9w0Pc

Rockettest
Mealpowder 72 24 4 24h ballmill nozzle opening 3mm, core lengte 35mm, motor lengte 80mm nozzle en endplug 15mm.
Nozzle hout (was door borgschroefje gescheurd daarom sideburner). endplug kittylitter.
Eerste motortje van het jaar sas is dus goed. Heb hier een batch van 1kg gemaakt genoeg voor 50 motortjes.
Stuwkracht op top vlak voor doorbranden is 927gram.

Link to comment

Ja mee eens hout is niet alles. Het was vorig jaar geboren uit frustratie en experimenteren. Het resultaat was nu een sideburner.
Ik heb een hele zak bentoniet korrels staan. Vorig jaar gekocht. Ik heb toen korrels gestampt en tot nozzle verwerkt.
Ik denk dat het toen nog te vochtig was. De nozzles krompen toch nog iets gevolg laat zich raden.
Ik zal eens een batche door de ballmill halen en dan een nozzle slaan. De koolstof is idd bbq houtskool geen briketten (veel klei).

Edited by Rocketier
Link to comment

Tipje: koop bij de blokker zo'n elektrische koffiemolen voor 13 euro, daarmee gaat bento malen veel sneller, bovendien kan je je chems/houtskool ook fijn mee maken. 2 aparte is ook wel handig, voor oxidatoren en voor dingen als koolstof en bentoniet. En zoek eens een leeg verfblik ofzo en sla een gaatje in de deksel, steel wat redelijk dikke wilgentakken van de boom van de buren, doe ze in je verfblik, half uurtje in de open haard of op een vuurtje en je hebt je eigen wilgenkoolstof.:D

Ik vroeg me trouwens af.. mijn bentoniet is bijna op, en ik weet niet waar ze vandaan komen (beetje van iemand meegekregen ooit). Is er nou wel een verschil tussen kattenkorrels en bentoniet of niet, en zo ja, waar kan je dan bentoniet(korrels) kopen? Want mij is tot nu toe altijd verteld dat je bento gewoon in de vorm van kattenkorrels kan kopen in de dierenwinkel.

Link to comment


Niets maakt een punt zo duidelijk dan een high-res foto :D.

Als je een zak bentoniet koopt ( wordt gebruikt om bepaalde grondstoffen in de grond vast te houden*) krijg je een veel fijner product. Ergo een mooie slag vaste nozzel zonder dat je kattegrid moet lopen vermalen.

En ik raad je aan om over te schakelen op WILGenhoutskool.


*en jawel hoor, jij weet best waar je dingetjes kan kopen om op de grond te strooien.
Link to comment

hallo ik heb een vraag ik ben nu al wat langer bezig met het maken van vuurpijlen met wilgen buskruit. Maar ik ben nu wel eens toe aan een knal aan het eind. Ik beschik niet over flash powder, in mijn ogen kan je met buskruit geen harde knal krijgen. Ik beschik wel over magnesium en kno 3. Magnesium wel in de vorm van een lint.
Kan iemand mijn een tip geven of adviseren?

Met vriendelijke groet Rens

Link to comment

Gisteren een motortje gemaakt met nozzle van bentoniet (korrels mooi droog door de koffiemolen gehaald).
Nozzle hoogte 15mm core 3mm. Helaas helaas de endplug, ook bentoniet, klapte er uit. Motor is geramd.
Wat ik ga doen is een beter passende buis maken voor ondersteuning bij het rammen van de motor.

Vraag aan forumleden:
Wat gebruiken cq adviseren jullie als core opening? Ik denk dat de 3 mm in bentoniet teveel druk oplevert.
Ik ben niet voor het boren in de fuel omdat naar mijn bescheiden mening de kans op cracks groot is. Dus zal het er
op neerkomen dat ik ook een paar nieuwe tools moet draaien. De id van mijn motortje is 19mm.

Edited by Rocketier
Link to comment

Boren in de motor levert geen enkel probleem op, het is niet echt slim om elke keer nieuwe tools te draaien. Als je een nieuw soort design aan het uit vissen bent duurt het zeker 8 ontwerpen voor je op de juiste maten zit. Een vuistregel is dat je 1/3 of 1/4 van je ID neemt als venturi opening, een 3mm opening is nog niet geschikt voor een 13.5mm. Het is beter om een grote venturi opening en een langere core te nemen. De vuistregel voor de core is 70% van je grain. Dit hangt natuurlijk sterk af welk soort fuel je neemt. Je fuel enkele uren langer in de molen laten zitten betekend een verschil van soms wel 1cm core als maximum core lengte.

Sommige geven de voorkeur om trage brandstof te gebruiken, waardoor je gigantische cores en venturi's kan gebruiken (wat heel veel gas uitstoot betekend). Ik kan me hier echter niet in vinden, en slaag erin dezelfde resultaten te bekomen met heel wat minder brandstof. Snelle meal gebruiken is natuurlijk wel een uitdaging omdat het ingewikkelder is, maar dat is allemaal een persoonlijke keuze natuurlijk.

Edited by danny db
Link to comment

Die 3 mm is ook ontstaan na veel experimenteren. Ik heb zoals eerder beschreven houten nozzles gebruikt.
Die eroderen natuurlijk iets sneller dan de nozzles zoals ik nu heb gemaakt van pure bentonietklei. (nooit eerder op deze manier gedaan).
Ik wil proberen om iets minder hoog uit te komen en als het kan met minder brandstof. Nu is de motor 8cm lang misschien is 7 of 6 wel lang genoeg.
Eerder hoogte tests zaten echt boven de 100 meter. En dat is voor payloads met bijvoorbeeld tigertail veel te hoog.
Ik denk dat een meter of 50 hoog zat is. Bedankt voor de tip Danny ik zal toch eerst eens een aantal motortjes boren.

Edited by Rocketier
Link to comment

Vanavond nieuwe tools gemaakt voor een kleinere motor 8cm Hostalitebuis met een id van 16,2mm
Een goed klemmend blok, gelijk boring gemaakt voor 21 mm motor, De nozzle 15graden naar binnen laten lopen.
Totale lengte van de brandstof is 45mm de core en nozzle hole is 4mm lengte van de core is 35mm.

Als effect heb ik wat Ti toegevoegd aan de afsluiting. Endplug en nozzle van bentoniet (super hard geen erosie zichtbaar).

foto van toolsetje

Hier ook een youtubertje: http://www.youtube.com/watch?v=gdtV5OaUhlE

Link to comment
  • 2 weeks later...

Vandaag testje gedaan met twee type motortjes.

1e test is een rocket met core tot endplug. Nozzle opening 5mm, lengte 80mm core is gevormd met tools diameter 4mm.
Kartonnen huls Od 21 id 17,5.

http://www.youtube.com/watch?v=-vVU_EFqKsc

2e test is een rocket met core geboord tot 10mm voor de endplug. Nozzle opening 5mm, lengte 80mm core is gevormd door boring 5mm.
Hostalite buis id 16,2.

http://www.youtube.com/watch?v=0-LCYhnulno

Beide hebben mengsel 72 24 4. Beide zijn geramd.
Ik zeg een wereld van verschil. De eerste duwd zelfs het paaltje opzij. Verbetering is denk ik bij de tweede de core vormen met tools.

Edited by Rocketier
Link to comment

Zojuist mijn pijltje afgemaakt.




Pijltje heeft 4.5mm venturi, 10mm bento nozzle, dan 4cm brandstof. 3cm core (waarvan dus 2cm door de brandstof). De timefuse van de shell heb ik een klein beetje doorgesneden en wat BP slurrie op gedaan, deze zit direct op het eind van de motor. Als alles goed gaat zou de shell dus na ongeveer 3 seconden af moeten gaan. Misschien wat te lang.. maar het is ook pas mijn eerste echte shell op een pijl dus geen ramp als de timing nog niet helemaal goed is.

Vanavond afsteken, morgen het filmpje hier plaatsen.

Link to comment

Waarom nog een delay op je shell bouwen? Je kan beter wat extra delay fuel rammen in je rocket, dan heb je nog een mooiere tail ook tot aan je break.

Het is al zo vaak gezegd maar blijkbaar worden de nuttige adviezen hier gewoon genegeerd.. Als die (ongeteste!!!) rocket van je gekke dingen gaat doen en je schiet je shell eraf, vliegt die vervolgens 3 s richting je mooie? gezichtje of dat van toevallige publiek en zegt daar boem.

En nee ik kan er niet tegen dat al dat advies wat hier gegeven wordt altijd in de wind wordt geslagen, en dat men toch altijd de fail methodes aan blijft houden.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...