Jump to content
PyroForum.nl

Meal rocket


Recommended Posts

Wilde je daar wat mee zeggen?... :D

En ik rice me rocketfuel ook altijd. Niet omdat het beter word, maar omdat het dan neit stoft bij het rammen of persen.


Hahaha XD. Nja mss 'n beetje hehe. Het is nogal klote als je spindle vast komt te zitten heb ik vernomen :D. Oja, ik moet mn fuel ook nog ricen.

Nee je opp is niet groter, daarvoor pak je gewoon 'n langere spindle danny :lol:.
Link to comment
  • 1 month later...
  • Replies 337
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Omdat ik mijn perchloraten het liefst gebruik voor leukere en mooiere dingen dan flash :)

Wanneer ik een stevige flash salute maak dan mix ik de componenten pas wanneer ze al in het afgesloten device zitten.
Dus in het geval van bovenstaande salute heb ik eerst 17 gram fijne KClO3 in de header gedaan.
Vervolgens een schepje cab-o-sil.
Dan 7,5 gram dark aluminium gevolgd door 2,5 gram Mg en een paar scheppen titanium spanen.
Dan weer een laag van 17 gram KClO3 gevolgd door de bovenstaande hoeveelheid Al en Mg.

Deksel met fuse erop lijmen en de header op de motor bevestigen.
Daarna is het genoeg om vlak voor de launch de raket een paar keer op de kop te houden om de inhoud te mixen.

En het lijkt me vanzelfsprekend om gemengde KClO3/Al/Mg flash niet langer dan een paar dagen te bewaren.

Edited by Prophet
Link to comment
  • 1 month later...



De enige logische verklaring dat ik hier voor kan geven is dat bij het aansteken van mijn 1inch raket met 3inch can shell header het device gedetecteerd werd door een nog intact anti-missle systeem gedateerd vanuit de koude oorlog. Die vlak voor de liftoff een van haar onderscheppingsraketten op het device afstuurde en succesvol mijn raket liet exploderen. Tja dat kan je wel eens hebben als je zon kaliber afvuurt.


Alhier het bewijs:

Link to comment
  • 5 weeks later...

Ik ben wat aan het experimenteren met fenol hars als fuel/binder en moet zeggen dat ik er tot nu toe erg van gecharmeerd ben.

Ik heb er nu de eerste motortjes mee de lucht in gekregen maar ik denk niet dat het bij deze 2 zal blijven :)
Bakeliet propellant

Ik post het maar even in de meal rocket thread omdat ze hier nog het dichtste bij in de buurt komen.

Edited by azure
Link to comment

Dat ziet er mooi uit man, ik heb nog nooit van die compo gehoort, ik zou er ff een nieuw topic voor aanmaken omdat dit ook een totaal nieuwe fuel is.

Ik vinf het echt leuk te zien dat je met zoveel verschillende fuels aan het testen bent :)Dat draagt toch weer iets nieuws bij aan het forum.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Normaal als je een goede rammer en hamer hebt moet je een 14mm niet persen, ik denk dat je de oorzaak van de cato elders moet zoeken. Het leek me een type 2 cato, dus het gaat niet liggen aan de eindstoppen.

En chemical pyro, de shell werd in de lucht gesmeten door de cato.

Er leek ook een vertraging op de shell zelf te zitten?

Edited by danny db
Link to comment

Klopt de vertraging zit meerendeels in de shell zelf, deze zit op de motor gelijmd met een geprimed stukje visco "in" de motor.
Waarschijnlijk was er niet met genoeg kracht geramd waardoor er een scheurtje of iets in de motor zat.
Want de motor brand in één keer op ofwel ontploft :D . Volgende keer weer persen en dan waarschijnlijk nergens last van. :D

Link to comment

Hey the Butcher,

Mooie headers! Wat is jouw rocket mix verhouding? Ik gebruikte 72 24 4. Voorheen gebruikte is 72 22 6 en toen trof mij veelvuldig nozzle blows of cato's.
Daar heb ik gelukkig geen last meer van. Al mijn motortjes heb ik geramd. Misschien kan je er iets mee!

Edited by Rocketier
Link to comment

In het teken van mijn ongoing research in raketkunde heb ik vandaag weer wat onderzoek gedaan.

Ik vroeg me af hoe nuttig die bovenste eindstop nu werkelijk is. Al enkele keren heb ik gehoord dat het de werking van de raket niet gaat beïnvloeden als je deze achterwegen laat ( wat de delay en constructie van de raket zou simplificeren) . Het gedeelte boven de core de zogenaamde 'endburner stage' zou voldoende weerstand bieden zodat de raket intact blijft. Verder zou de passfire de hele eindstop compleet nutteloos maken, het gaatje betekend een structurele zwakte. Omdat er een groot caliber gebruikt wordt is een meal/betoniet laagje als passfire onmogelijk te gebruiken*.

Mijn testopstelling was een static test bestaande uit een 3cm lange endburner stage met nozzle maar zonder eindstop. Als de bovenstaande hypothese klopt zou deze ongeveer 3.3" moeten branden (1cm= 1.12").




Het is duidelijk te zien dat de raket een ruwe 2 seconden brand, wat betekend dat ongeveer 30% van de brandstof er op het einde wordt uitgestuwd. In tegenstelling tot het model met eindstop die zijn brandstof volledig op maakt alvorens hij door de passfire gaat.

Hieruit kan worden geconcludeerd dat de een eindstop bij een 22mm meal raket wel degelijk nuttig is. Maar dat de voorgeschreven 1 Maal ID niet moet worden gebruikt bij de eindstop.



* Nick: het delayvertraging topic, post 8

Link to comment

Mooie test! :D

Toch is het mij vaak opgevallen dat wanneer je lange 'endburner stages' achter je core plaatst de stijgkracht langzaam afneemt als deze opbrand. Pijlen gaan dan, wanneer je ze goed belast, aan het eind steeds verder platliggen. Hieruit heb ik voor mijzelf (60/30/10 meal) maar geconcludeerd dat het laatste stuk van de eindburner weinig effectieve hoogte wint en vaak niet eens in staat is de pijl recht te houden. Reken je dus niet rijk op die extra 30% brandduur. Wellicht kan een static test op de weegschaal hierbij uitkomst bieden?

Ik maak zelf geen endburner stages meer, maar boor motoren door tot (net) in de bovenste eindstop. De delay word volledig bepaald door een smal kanaaltje in de eindstop. Deze pijlen branden zeer snel op maar vliegen vaak nog 2-3 seconden door na branden op de pure acceleratie.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...