Jump to content
Advertentie
(Klik om PyroForum.nl te steunen, login om reclame te verbergen)
PyroForum.nl
Sign in to follow this  
danny db

Hoe maak je zelf hemi's?

Recommended Posts

Ik hou van deze hobby omdat we alles zelf maken, daarom heb ik deze week eens uitgezocht of je zelf hemi's kan maken. Zelf hemi's maken is lekker goedkoop (voor de grotere maten) maar kost wel wat tijd.

Eerst en vooral moet je zelf een mal maken. Klei is hier hét materiaal voor.



Je gebruikt een half ronde vorm om in de klei te duwen. Hier een 3" hemi, bij de 4inch heb ik een isomo bal gebruikt. Alles werkt als het maar de juiste afmeting heeft.




Hup een 2", 3" en 4" deze moeten nu minstens 2 weken drogen.



Kijk de klei is lekker wit geworden (dan is hij droog.) Nu neem je een stapel papier en teken er een cirkel op die een paar cm groter is dan je diameter van je hemi. Dan teken je in het midden een cirkel met diameter 2cm. Nu knip je van de rand tot aan de getekende cirkel 4 of 6 snedes.



Neem lijm, ik gebruik hier houtlijm, maar tegenwoordig gebruik ik liever dex. lijm (Gewoon wat water met dex mengen.). Smeer een velletje papier in en leg het in de mal.



Even aanduwen, en dit herhalen herhalen & herhalen.



En dan krijg je dit:


Ik denk dat jullie the general picture wel begrijpen. Vragen, bedenkingen, commentaar hieronder graag.

Edited by danny db

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie

Mooie Tutorial, mensen die graag hemi's willen maken zullen hier wel wat aan hebben.

Foto's zijn goed, ik kan het in iedergeval goed zien.

Misschien nog een aanvulling om erbij te zetten:
- Hoe dik de wand is.
- Of hoeveel papiertjes je gebruikt.

Greetz Moreno

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dezelfde dikte als een echte hemi, anders zou het niet veel uitmaken. Hoeveel papiertjes je daarvoor nodig hebt hangt af de dikte van je papier. Ik heb ze eerlijk gezegd niet getelt :D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gebruikt iemand hier een vacuum vorm om hemis te maken?
En weet iemand welke methode beter is?
Dit is namelijk wel wat makkelijker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb hier nog een handigheidje:
Blanda schalen van Ikea, kosten vrij weinig en zijn van goed RVS, alleen de bodem loopt niet helemaal rond door, dat is wel weer jammer..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snelle manier van hemi's maken.

Een positieve mal. Een houten bal bij de fröbel winkel gekocht.
Doorgezaagd en met metalen ring weer aan elkaar geplakt. De gaten aan de zijkant zijn belangrijk!
post-3042-1274121567.jpg.9a45fa8add46c60

Als bonbon inpakken met huishoud folie en de uiteinde van de folie in de gaten drukken met stokje, wordt alles mooi glad.
https://pyroforum.nl/uploads/post-3042-1274121575.jpghttps://pyroforum.nl/uploads/post-3042-1274121585.jpg

Klodder behanglijm pakken en inpakken in stroken krantenpapier.
post-3042-1274123505.jpg.1376354c931c672

Duw het papier een beetje in de gaten nu het nog nat is. Dit om later het midden te kunnen vinden, anders zoek je je straks een ongeluk.
post-3042-1274122271.jpg.d12f831271d5677

Drogen nu, 2 uurtjes op de verwarming of zo, hoeft niet helemaal droog te zijn vanbinnen.

Zet je duim en wijsvinger op de plek waar de gaten zitten, dan vind je makkelijk het midden en de richting waarin je moet snijden. Snij het papier doormidden et voila!

1.jpg

4.jpg

5.jpg

9.jpg

10.jpg

11.jpg

8.jpg

7.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee lui, voor de liefhebbers onder ons laat ik een manier zien hoe je hemispheres kan maken zonder lange droog tijden.

Er staan geen maten bij of diktes van papier of karton, want dat is voor iedereen anders en afhankelijk van welke materialen diegene gebuikt en welke maat mortier.

Het is om een idee te geven en om inspiratie op te doen. In ieder geval vaar ik er zelf wel bij.

De persmal en de tekenmal die in de video voorkomen zij door mij ontwikkeld naar mijn behoeften en materialen. En een beetje afgekeken van de chinezen.

Als je met epoxy kan omgaan en handig bent kun je ver komen.

Ik hoop dat het duidelijk is en als je vragen hebt hoor ik het wel.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zijn zeer mooie professioneel uitziende hemi's de.leeuw, helaas heb ik geen persmal of iets dat er op lijkt... Ik zal creatief moeten zijn ! Mooie tut wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je bent alleen wel veel tijd kwijt met het snijden van die vormen ben ik bang. Beste is om een soort pons vorm te maken uit metaal ook, en dan in die vorm uit-ponsen. Dat doen de Chineesjes ook :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is idd niet het meest leuke van de procedure maar het is het waard en valt best wel mee qua inspanning en tijd.

Een stans maken is een heel secuur werkje en kost ook veel tijd. Maar wie weet.

Of je zou het moeten laten maken , maar dat is weer kostbaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt!

Trouwens, 1 helft van die houten kogels van (pdfbq) zou je kunnen gebruiken om de pos. persmal te maken en de neg. mal. d.m.v. een afgietsel van de pos. mal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super de.leeuw !

Welk kunsthars gebruik je ? & kan je me even pm'en hoe je er aan komt (als je wilt, bronnen zijn hier zo gevoelig, terecht)

Het is de eerste keer dat ik zo een tut vind hemis te maken, zeer interessant !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gisteren kwam ik tot de ontdekking dat bij het maken van een negatieve persmal voor 3 inch hemis, dat het kaarsvet smelt door de warmte die ontstaat als de epoxy gaat uitharden.

Hierdoor vloeide het kaarsvet weg tussen de negatieve en positieve mal.

Gelukkig kreeg ik de positieve mal nog op tijd los van de negatieve mal.

Maar wat ik wil zeggen is dat het losmiddel kaarsvet dus niet geschikt is voor epoxy's die heel warm worden. Misschien is een laagje gips een oplossing of een aantal lagen paste.

De positieve mal is nog intact maar de negatieve mal ga ik verder met de hand uithollen. De ruimte die moest ontstaan was te verwaarlozen.

Edited by de.leeuw62

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga er binnenkort ook is ff 1 maken van epoxy. Ben wel van plan om aluminium poeder toe te voegen aan de epoxy zodat het net even wat harder/sterker is dan normale epoxy.

Ben van plan om kant en klaar gekochte hemi in te smeren met koper- of grafiet vet en daar talk poeder overheen te doen. Die vervolgens in de epoxy te drukken om de vorm van de hemi in de epoxy te laten uitharden. En als het goed is zou ik dan de gekochte hemi er zo uit moeten krijgen en ik doe dan het zelfde met de binnen kant van de hemi.

Hopen dat het lukt. Ik maak zowiezo foto's als het dan lukt plaats ik ze hier voor andere die het ook willen uit proberen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aluminium poeder doe ik ook in al mijn mengsels (50/50) naar gewicht. Krijgt het ook een mooi grijs pvc kleurtje.

Als je een hemis gebruikt is het natuurlijk al een stuk makkelijker.

Voor de pos. mal vul je de hemis en voor de neg. mal ben ik benieuwd hoe het jouw zal vergaan. Je kan ook een bak vullen en daarin je pos,mal voor de helft in laten hangen. en laten uitharden. Gaat zeker lukken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij staat het maken van zo een mal ook al even op het programma, ook op basis van een gekochte hemi.

Kan je even verduidelijken wat je bedoelt met Al poeder toevoegen ? Hoeveel dan & welk effect heeft het los Al tussen het epoxy ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Epoxy is van zichzelf al vrij hard maar blijft iets kwetsbaar als je er druk op uit oefend. Als je er al poeder doorheen doet word het wat sterker en om het dan helemaal oersterk te maken zou ik er nog glasvezel vellen in leggen.. Het voordeel er van is dan kan je onder hogere druk persen zonder de mal te laten schuren of barsten..

Ik heb zelf al wat hemi's gemaakt met een kunstof kerstbal als vorm, maar om eerlijk te zijn ut werkt wel maar duurt gewoon veel te lang. En je kan er maar 1 per keer maken..

Het allerhandigste is toch om een kant en klaar hemi te gebruiken want dan heb je de juiste maten. En je knipt 1 hemi open om te dienen als sjabloon zodat je de juiste maten hebt voor het knippen/snijden/ponsen van de te persen hemi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit... Ik heb er nog geen zin in en is te koud buiten.. Me vriendin zal het niet echt leuk vinden als het hele huis stinkt naar epoxy. Ik denk wat ik wel een kleurtje ga toevoegen. Ziet er anders zo saai uit ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke dankje !

Ik had al wat info betreffende epoxy en hoe ik het ging doen met de kant en klaar hemi enzo, maar van dat Al wist ik nog niks.

Dit is niet zo mijn gebied... :P.

Ik heb ondertussen al het een en ander opgezocht en kwam met de volgende vragen:

- Hoeveel gram Epoxy gebruiken jullie voor een 2" set en een 3" set ?

- Er is dikwijls sprake van "fillers", is dit dan het Al ? Er kan dan bv ook Cu poeder gebruikt worden waarschijnlijk.

Alvast bedankt beide.

Edited by Andres

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Advertentie


  • Topics

  • Posts

    • Hoi allemaal, Helaas heb ik geen tijd meer voor deze hobby en doe ik alles in de verkoop. Ik heb ontzettend veel soorten chemicaliën die allemaal weg mogen. Ik heb ook een star roller en twee kogel molens die weg mogen. Voor vragen en prijzen kun je me whatsappen 0637409282
    • Ik denk dat je eens een wat kortere core moet proberen, van zeg ik doe een gok de helft, en 4 i.p.v 5 mm diameter,  en je sas minder lang malen als je dat doet, met supersnelle meal zou ik alleen nozzle-loze pijlen maken. Wat ook een reden kan zijn is dat er scheuren ontstaan in het dunne laagje meal rond je core tijdens het boren, 12-5:2 is immers maar 3,5 mm, als je dan al ietsje scheef boort zit je zo dicht bij de wand. Grotendeels voorkomen kun je het door zeer consistente materialen en methodes te gebruiken, ( gekochte kokers / rockettools / pers ) maar dan nog blijft het trial en error, hoogstwaarschijnlijk moet je immers wel zelf de sas maken. Snelste manier is dus een compleet invalide vliegende pijl maken die amper een pinda de lucht in krijgt, maar wel heel blijft, kun je daarna wel weer een wat langere core proberen.   
    • Hallo, Ik heb zelf paper tubes gemaakt van Kraft papier en de pijl is 100 mm, diameter 12 mm gat 5 mm, nozzle 15 mm boven en onderaan en is van klei. Methode rammen met een aluminium buis en als de tube vol is, dit boren tot het klei aan de andere kant.
    • Denk dat je nozzle er uit geknald is, beetje meer specs doet wonderen voor een wat serieuzere analyse. Kwaliteit(prductiemethode) meal?, methode rammen?, materiaal/type koker?, hoogte/materiaal nozzle?, wat voor tools? ect.
    • Hallo Pyro fans, Ik ben sinds kort bezig met vuurpijlen en had vandaag een pijl afgestoken. Alleen zoals te zien is op de video is er een explosie tussendoor en vervolgens vliegt te pijl verder.
      Ik heb de standaard compositie Meal powder gebruikt 75/15/10 KNO3/C/S. De pijl is 10 cm, diameter 12 mm gat 5 mm. Komt dit, omdat de pijl niet goed aangestampt is, door de compositie of het gat is niet groot genoeg?
      Nou is mijn vraag hoe kan ik dit voorkomen?   VID-20180626-WA0003(0).mp4
  • Who's Online (See full list)

    There are no registered users currently online

×