Jump to content
PyroForum.nl

Sterren compositie


Bass

Recommended Posts

Ik denk dat ik de compositie heb gevonden, alleen even kijken dat ik iets anders verzin voor die shellak

John Reilly's Blue (revisited) After rereading Shimizu's "Fireworks From A Physical
Standpoint" about a year ago, I dropped the PVC component in the mix
to only 5% and upped the chlorate and shellac.


Potassium Chlorate 62%
Black Copper Oxide 20
PVC 5
Shellac 9
Dextrine 4

Link to comment
  • Replies 166
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

PureChemical, let er wel op dat pvc-poeder niet in aceton oplost. Ik herinnner me een keer gelezen te hebben dat het alleen met aceton kan worden gebonden onder hoge druk.


PVC lost op in tetrahydrofuraan (THF, de niet-aromatische, gehydrogeneerde derivaat van furaan) maar deze stof is voor de meesten van ons niet zo te verkrijgen. Misschien lost het op in benzeen, tolueen of ander (a)polair oplosmiddel, er zijn genoeg andere stofjes die ongeveer dezelfde eigenschappen als THF hebben...

Maar PVC poeder kan je toch ook zo droog met de compo mengen? Edited by pyrobass
Link to comment
PVC lost op in tetrahydrofuraan (THF, de niet-aromatische, gehydrogeneerde derivaat van furaan) maar deze stof is voor de meesten van ons niet zo te verkrijgen. Misschien lost het op in benzeen, tolueen of ander (a)polair oplosmiddel, er zijn genoeg andere stofjes die ongeveer dezelfde eigenschappen als THF hebben...

Maar PVC poeder kan je toch ook zo droog met de compo mengen?


Ik heb succes gehad met aceton en water, maar ik heb nu xyleen/isobutanol (thinner) waar ik het mee ga proberen of het oplost. Ook denk ik dat ik de compositie wat ga aanpassen met wat Basic Copper Carbonate erin zodat het mengsel een stuk langzamer zal gaan branden.

Zodra ik weer chems heb ga ik eens wat testen doen.

Bedankt voor hulp,
Greets
Link to comment
  • 3 months later...

Weet toevallig iemand hoe het zit met composities die ammonium perchloraat bevatten aangezien dit met nitraten ammoniumnitraat kan vormen wat hygroscopisch is.

Er is namelijk een compositie voor groene sterren met

NH4ClO4....................50
Ba(NO3)2...................35
shellac.......................15

Als je dus niet de shellac ook daadwerkelijk als bindmiddel gaat gebruiken maar er 5% dextrine bij doet en dit met water gaat binden, kun je dan dus ammoniumnitraat en bariumperchloraat krijgen...

Link to comment

Ik ben nog aan het wachten op een bestelling met metaalpoeders.
Dus ik vond zonder metaalpoeders dit de meest mooie groen.
Ik heb er 5% dextrine bij gedaan als bindmiddel en heb er pressed stars mee gemaakt van 4mm.
Ik merk vaak dat mijn sterren best lang branden dus vandaar dat ik ze zo klein heb gemaakt.
C6 sterren maak ik dan wel weer een stuk groter natuurlijk maar deze branden gewoonweg ook snel.
Maar gekleurde sterren vind ik altijd langzaam branden...
Hoe lang zorgen jullie dat jullie sterren branden, 2 seconde lijkt me?

Edited by dna
Link to comment

Ik kan m'n bericht niet meer aanpassen vandaar nog een extra post.
Ik denk dat het probleem ligt in het feit dat ik een prime erop gedaan heb van meal powder, waarin dus KNO3 zit en wat natuurlijk wel weer zijn ionen kan uitwisselen met ammoniumperchloraat...

Niks meer aan te doen zeker?

Link to comment

Dat zal wel einde verhaal wezen dan, waarom bind je ze niet met alcohol?
i.p.v. een meal prime kun je beter een afsluitende laag van een KP prime met NC binder gebruiken, maar dat is achteraf.
Misschien werkt het wel om je natte sterren eerst kurkdroog te maken met een hotplate op standje uberlaag of zoiets, en dan gauw met de torro methode meal + NC er omheen rollen voor er weer water bij kan komen.
Probeer er 1 zou ik zeggen. :(

Link to comment

Torro methode?

Ik heb ze niet met alcohol gevonden, omdat ik allemaal horror verhalen hoorde over shellac en alcohol.
En ik heb geen NC lak, ik kan wel weer zelf watten gaan nitreren maar op zich buiten dat heb ik dus geen NC lak.
Ik zal iig KP prime gebruiken volgende keer.
Nu liggen ze op de verwarming te drogen, en zodra ik ze droog heb doe ik ze snel in een luchtdicht bakje.

Edited by dna
Link to comment
Je moet normaal ook geen cellulose gaan nitreren. De meesten onder ons gebruiken een verhouding van pingpongballen die opgelost worden in aceton.
Ik dacht dat ik ergens gelezen had 2 pingpongballen per 60 ml aceton. (correct me if i'm wrong)


Ik ken genoeg mensen die hun eigen watten nitreren om vervolgens NC lak te maken. Zelf heb ik deze ook. :(
Link to comment

Ja dat lijkt me ook want tegenwoordig zijn pingpong ballen vaak niet meer van nitrocellulose gemaakt.
Maar ik heb nu in ieder geval de sterren redelijk droog door ze op een 12 mesh screen op de verwarming te leggen.
En dan duw ik ze snel in een luchtdicht bakje zodra ze echt droog zijn.
Maar ik begrijp niet helemaal waar je nu op doelt wat ik nu moet doen ermee.

Bedoel je dit:

De nu gedroogde sterren (die al met meal geprimed zijn), nogmaals primen, maar dan met meal+NC slurry om zo een waterdichte laag eromheen te krijgen?

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...