Jump to content
PyroForum.nl

Sterren compositie


Bass

Recommended Posts

  • Replies 166
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Weingart heeft ook strobes ontwikkeld, maar die bedoel ik niet. Ammoniumperchloraat zul je trouwens sowieso nodig hebben voor strobes, behalve enkele witte op bariumnitraat basis.


Okey dan, "het" gaat dan mee in mn volgende bestelling, dan zal ik eerst maar eens wit gaan maken. Edited by Daan
Link to comment
Okey dan, ammonium perchloraat gaat dan mee in mn volgende chem order, dan zal ik eerst maar eens wit gaan maken.


Gaat lekker duur worden :P En onderschat dat goedje niet. AP/hexamine blauw maken blijft nog mijn droom.

Maar waarvoor ik wilde posten is het volgende:
Zo'n vijf dagen geleden heb ik ruby red gerold. Na vijf dagen drogen blijkt dat ze nog steeds niet hard zijn. Ik kan ze heel makkelijk kapot knijpen.
Nou zal het waarschijnlijk de hygroscopische strontiumnitraat zijn die hier een rol speelt.
Hoelang zal ik moeten wachten? 2+ weken? Kan ik het beste bij de bouwmarkt vochtvreter kopen?

D1 sterren of een andere comp zijn namelijk al na 3 dagen droog bij mij dus dit is iets nieuws voor mij.
Link to comment
Gaat lekker duur worden :P En onderschat dat goedje niet. AP/hexamine blauw maken blijft nog mijn droom.

Maar waarvoor ik wilde posten is het volgende:
Zo'n vijf dagen geleden heb ik ruby red gerold. Na vijf dagen drogen blijkt dat ze nog steeds niet hard zijn. Ik kan ze heel makkelijk kapot knijpen.
Nou zal het waarschijnlijk de hygroscopische strontiumnitraat zijn die hier een rol speelt.
Hoelang zal ik moeten wachten? 2+ weken? Kan ik het beste bij de bouwmarkt vochtvreter kopen?

D1 sterren of een andere comp zijn namelijk al na 3 dagen droog bij mij dus dit is iets nieuws voor mij.

In een bak vochtvreter leggen werkt altijd wel. Je kan het ook voor zo'n blaaskacheltje leggen, die kosten zo'n 15 tot 20 euro, is een super-föhn zegmaar. Die halveert de droogtijd zo ongeveer. Is het trouwens niet de dextrine? Ik heb ook wel eens gehad dat ze gewoon uit elkaar vielen maar toen had ik gewoon slechte dextrine gebruikt.
Is bij ruby red de red gum en parlon te vervangen voor pvc en shellac trouwens?

Het is inderdaad een behoorlijk duur goedje O:

Edit: ik heb net witte strobe (strobe mix van pyroguide) geprobeert. Lichtjes in een buisje gedrukt strobede het niet. Los was er wel zeker sprake van een strobe effect maar voor het grootste gedeelte brandde het alleen fel wit. Nu kan dit aan 2 dingen liggen: verkeerde verhoudingen, het was een kleine test en heb dus alles wat grof op gevoel af afgemeten, want mijn weegschaal gaat niet zo laag. Ten tweede kan het aan mijn magnalium liggen. Het is ongeveer 170 tot 200 mesh, is dat te fijn? Of zou dat moeten werken voor een wat snellere strobe? (goh ik kan wel merken dat het weer naar de laatste maanden van het jaar gaat zo, ben weer helemaal pyro gek B)) Edited by Daan
Link to comment

Tuurlijk kan dat, je moet alleen de verhoudingen aanpassen. De verhoudingen zijn aan te passen op het chloorgehalte dat aangegeven staat op de volgende pagina:
Chloordonors

Ik hoop dat je er wat aan hebt! :P

Link to comment

bedankt voor jullie antwoorden, maar ik wacht wel gewoon tot ik parlon krijg. Heeft toch een hoger chloorgehalte :P
Is red gum niet heel wat anders dan shellac? Ik heb vaak zat gelezen dat shellac een prima vervanger is maar red gum zorgt dat het erg gaat plakken, dat heb ik met shellac nog niet zo meegemaakt. Ik laat wel gewoon wat meekomen dan kan ik het zelf vergelijken.

greets!

Link to comment
RedGum zorgt dat de temperatuur hoger word in de compo. Maar je kan het ook gebruiken als binder, dan moet je aceton bij de compositie gooien.

"Shellac has been in use as a binder and fuel for many centuries, but has been gradually replaced by Red gum. However, it is still sometimes claimed that shellac is a superior fuel for use in coloured compositions." bron: pyroguide.com
Waarom zou shellac dan beter zijn voor kleurencomposities? Waar is de temperatuursverhoging goed voor, dan ontsteekt het toch ook minder makkelijk?

Greets
Link to comment

Allereerst heeft de verbrandingsthemperatuur niks te maken met de ontbrandingstemperatuur. De ontbrandingstemperatuur zegt iets over de activeringsenergie die nodig is om de chemische reactie op gang te krijgen. De Verbrandingstemperatuur loopt evenredig met de chemische energie die vrij komt. (basis scheikunde :P )

Shellac levert een vlam met een hogere temperatuur.
Wanneer je met een hoge temperatuurs vlam te maken hebt verdampen er meer moleculen/ionen waardoor je een betere kleuremissie krijgt dan bij lagere temperaturen.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Hoe "rollen" jullie die stercomposities?
Ik wilde eigenlijk flares gaan maken maar aangezien ik geen pers heb zei miech dat ik dan misschien beter een stercompositie kon maken.
Kan ik deze ook in kartonnen hulzen gieten of wordt het effect dan verpest door de meebrandende huls? Uitgieten over bijv. een stok is ook een optie maar dan wordt het zo'n kwetsbaar geval.
En in hoeverre bepaalt de diameter de brandduur en intensiteit van de ster? Om een grote te maken zat ik te denken aan bijv. een wc rolletje maar die heeft wel een flinke diameter.

Edited by Nisei
Link to comment

Jullie gaan vast lachen, maar ik heb een probleem met Tigertail -.-
Ik gebruik de gewone 44/44/6/6 verhoudingen. Cut stars. Ik heb vandaag een 4" ronde shell afgeschoten met die stars. De stars lijken in het begin bijna niet te branden en werpen maar heel weinig vonken af. pas halverwege geven ze een behoorlijke staart, maar dan branden ze zo lang dat ze op de grond komen. De stars zijn blokjes van ongeveer 1 kubieke cm, misschien wat platter. Het lijkt ook wel of de break een hoop van de stars kapotslaat, omdat er op de plek van de break een vonkenwolk hangt. De break was overigens perfect, gepaste met de Shimizu methode. De stars waren volledig droog. Ze hebben anderhalve maand gehad dus dat moet goed zijn. Ik kon er letterlijk op staan zonder dat ze braken. De houtskool is BBQ houtskool, wat ik ook gebruik voor mijn meal, het bespaart een hoop tijd en werkt verrassend goed. Misschien kwam daar de vonkenwolk wel vandaan. Zou het het waard kunnen zijn om gewoon een andere break compo te proberen om die vonkenwolk weg te krijgen? Het is namelijk neit erg mooi, vind ik.
Waar ik op doel met mijn TT is een net lang genoeg aanhoudende staart, met een meer haast geel brandende star als je weet wat ik bedoel. Waar ik het meest mee zit is dat de vonken zo lang branden dat ze de grond raken.

Edit: aan de shell zat ook een 1" TT comet met Ti. In een andere shell zat precies dezelfde comet, maar deze gingen bij beide niet aan bij de lift, wat toch wel het geval zou moeten zijn. ze waren zelfs geprimed. Deze waren ook droog, dezelfde droogtijd als de stars gehad.
mvg

Daan

Edited by Daan
Link to comment

Je zou idd je stars moeten primen, je neemt wat meal met dex, je pakt een bak en doe je TT stars erin, je sprayt ze nu vochtig met water, dan gooi je je meal met dex eroverheen een schud een aantal keer met de bak, nu zit als het goed is overal een laagje meal omheen. En mischien moet je TT compo langer in de kogelmolen, dat maakt ook een wereld van verschil.

Edited by Weirdo
Link to comment

Bedankt voor de tips!
Ik zet TT altijd minimaal 2 uur in de kogelmolen, dat lijkt me genoeg toch? Of moeten ze gewoon langer? Hoe gaat het branden bij jullie? Los TT poeder brand heel langzaam en smeult veel. Als je er tegenaan blaast schieten de vonken er vanaf en brand het een stuk sneller. Weet niet of dat normaal is, maar lijkt me wel

mvg

Daan

Link to comment

Rammen werd me in dit geval afgeraden (Kaliumchloraat + Strontiumnitraat + Schellak en eventueel nog Magnesium).
Maar als dat met deze compo geen probleem is lijkt dat me inderdaad minder omslachtig dan eerst alcohol koken, schellak oplossen en de rest toevoegen.

Edited by Nisei
Link to comment

Ik heb deze compo tot sterren gerold, ik had airfloat shellac, dus ik hoefde niks op te lossen of zo, gewoon gebonden met dextrine, bij mij kwam er meer een beetje roze af maar dat kwam ook omdat ik kaliumperchloraat gebruikte, maar hij is opzich wel mooi.

Dus als je shellac airfloat is kan je de zooi ook met dextrine binden, dan zorg je trouwens dat alles airfloat is, dan voeg je 5% Dex toe en maak je de compo licht vochtig, dat je er wel een bal van kan maken, maar het niet aan je handen blijft kleven, Dat doe je in je koker en geeft met een rammer na elke 5 cm ff een licht tikje dat het goed op elkaar zit.
Dan zou je een lang brandende flare moeten hebben die rood spuwt. Ik zou deze compo wel ff primen aan de bovenkant met wat meal ofzo, want deze is best moeilijk tot ontbranding te brengen.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...