Jump to content
PyroForum.nl

'Soda' als brandvertrager


Oxidized

Recommended Posts

De CO2 bellen komen denk ik door het ontleden van de nitraten, deze ontledings producten hebben een zuur karakter en zullen dus inderdaad reageren met carbonaten tot CO2.
Water maakt zuur vorming mogelijk en dus ook de oxidatie van de suiker.

:lol:

Edited by User1
Link to comment

Haha, zo snel heb ik r-candy nog nooit zien branden! :lol:

@User1: Ik denk niet dat daar ontleding van nitraat aan te pas komt -- boven de 70°C (bron: wikipedia) begint natriumbicarbonaat gewoon geleidelijk te ontleden:
2 NaHCO3 --> Na2CO3 + H2O + CO2
De suiker verbrandt een beetje omdat natrium(bi)carbonaat basische stoffen zijn, en het is gekend dat die suiker doen ontleden:
http://chestofbooks.com/food/science/Exper...pon-Sugars.html

Edited by Sobrero
Link to comment
Mijn r-candy brandt ook als de gek zonder brandvertrager.
Ik voeg 3g per 100g rookmix toe en dan blijft alles onder controle :lol:
Heb je het nu over rocket candy, dus het deeg dat je krijgt na herkristallisatie van de KNO3 en suiker, of over de componenten gewoon gemengd?
Als je suiker en KNO3 gewoon mengt heb het probleem van oxidatie of rijzen niet lijkt me maar dan heb je ook geen r-candy.
Nu is de topic 'soda als brandvertrager...' dus geen kritiek hoor, maar even voor de duidelijkheid zeg maar. Edited by pdfbq
Link to comment
Wauw, met bicarbonaat is de mix snel genoeg voor een endburner denk ik zo! :lol:
Wauw! Wat een goed idee!! Totaal niet aan gedacht. Ik had meer iets van 'haha maar dat bicarbonaat werkt dus niet'.
Misschien heb je wel een totale nieuwe vorm van een r-candy grain uitgevonden! Ga ik testen.

edit: Getest in 'grain vorm' zie filmpje. Heel mooi! Jammer dat het zo snel uit beeld vliegt maar brandt nu iets van 1.2 sec per cm (is iets van 3 x sneller dan normale rcandy!)
Maar... is moelijk constant te maken. In het filmpje is het soortelijk gewicht van de r-candy 1.0 (standaard 1.75) maar de andere samples, die dus wat langer in de pan zaten waren alweer zwaarder en branden dus langzamer. Ook krijg je snel een keihard laagje aan de buitenkant zodat je dan geen mooie strakke buitenkant meer hebt die wel wenselijk is. Oplossing is misschien: bijv 10 gram 'schone rcandy' uit pan pakken en in apart bakje de bicarbonaat erbij...
10gIPv15g.mp4

edit2: &%$%... Die in het filmpje was heel goed gelukt maar het is gewoon heel moeilijk het te reproduceren. Iets te lang wachten en de candy wordt extreem droog waardoor er nix meer me te beginnen valt Edited by pdfbq
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...