Jump to content
PyroForum.nl

Vuurpijl maken


Guest

Recommended Posts

@Gnome: wat voor pijl ga je precies testen? Ben eigenlijk benieuwd waarover je eerste post op dit forum nou precies gaat! ;)

@ExplosiveCoek: niet elke visco brandt onder water enkel de gecoate, toch?

Het is inderdaad ook wel aan te raden om gewoon goede visco te kopen, google eens en doorzoek wat "chemshops".

Grtz Lennard

Link to comment
  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@Gnome: wat voor pijl ga je precies testen? Ben eigenlijk benieuwd waarover je eerste post op dit forum nou precies gaat! ;)

Een buskruit-pijl zoals hier beschreven: http://pyroforum.nl/index.php?showtopic=1261

Ik denk dat het wel aan de lont zou kunnen liggen, het was namelijk een gewoon stuk touw. Deze heb ik er in geduwd, zoals in de tutorial staat. Hij is er niet uitgevallen, want toen toen de vlam uit was gegaan, was duidelijk te zien dat er nog een stuk van de lont inzat.
Link to comment
  • 3 weeks later...

hallo

ik ben nog niet zo lang bezig met het vuurpijl gebeuren, maar na 10 pogingen is er nog geen één de lucht in gegaan ;) . ik weet niet goed wat ik fout doe. ik heb oneindig veel tutorials bekeken... altijd als ik hem afsteek ligt er na afloop veel onverbrand bp (uit rotjes) onder de pijl. druk ik het dan niet hard genoeg aan? of wat doe ik fout? in een huls van 2 cm, maar ik een gat van 5 mm. groot genoeg om er veel bp uit te laten vallen dus.

gr kay

Link to comment

Rotjeskruit is echt bar spul. De koolstof die hierbij gebruikt word is niet eens airfloat en er zit veel meer zwavel in dan 75-15-10. Waarschijnlijk is het oxidatorpercentage ook lager. Met zoiets is het dan ook bijna onmogelijk om een goede pijl te bouwen. Gewoon zelf meal maken dus. ;)

Link to comment

Hey, ik zag dat hier iemand een probleem had met vuurpijlen; ik ook dus denk vraag hier even wat ik fout doe.

Ik heb dus al een aaantal raketjes geprobeerd maar nooit gaan ze de lucht in ;)
Ik gebruik altijd een stukje pvc pijp (ben nog bezig met een manier te vinden van hulzen rollen die ik fijn vind) en KNO3/suiker (60/40 in gewicht).
Als stok gebruik ik van die stokjes die ik op 2 januari op de straat heb gevonden.
Ik doe eerst in mijn pijpje een beetje bentoniet(poeder) pers dat aan met een soort ding dat mn pa gebruikt om zn boormachine naar beneden te draaien en een recht gat te boren, weet niet precies hoe het heet.
Na het bentoniet doe ik een mix van KNO3/suiker erin en pers om de paar centimeter, trouwens gewoon poedersuiker uit de winkel(voor de rest niks mee gedaan) en KNO3 even in de koffiemixer gedaan.
Op het einde nog een beetje bentoniet en weer persen, een nozzle en core van geloof ik 4mm, zal zo even kijken edit ik dit wel even met exacte maat.

Als ik hem aansteek brand het goed, komt een soort "straal" vlam uit, maar hij gaat geen centimeter van de grond. Ik steek mijn raketje trouwens een heel klein stukje de grond in zodat hij niet omvalt, zou het hieraan kunnen liggen?

Als iemand ene idee heeft wat ik misschien verkeerd doe, alsjeblieft ik wil alles proberen.

Ik ga trouwens dit weekend een ballmill proberen te maken zodat ik alles wat fijner kan maken.

RED

Link to comment

Te kleine nozzle en/of core, waarschijnlijk. Je kunt beter je KNO3/suiker recrystaliseren of smelten, hierdoor brand het veel sneller. Met een 2.5 nozzle en een volledige core (~10cm) moet jou pijl wel werken. Ik herinner me dat mijn 16mm pijlen op basis van Rcandy (retesnel spul) al een 3mm nozzle en volledige core hadden.

Link to comment

Je zou moeten proberen om gewoon de KNO3 en de suiker samen te smelten (of eerst gewoon de suiker smelten, van het gas afhalen en de KNO3 erdoor roeren ;) )!

En het maakt ook niet veel uit of je nou kristalsuiker of poedersuiker gebruikt, het werkt even goed alleen de prijs verschilt flink!

Link to comment

Ok, ga vanavond even eentje proberen met kleinere nozzle, dat smelten vind ik maar niks (bij iemand van mn school is zn hele keuken naar de klote gegaan erdoor).
Onderhand ben ik druk bezig met een b almill te maken, als hij af is zal ik we een paar foto's posten; het wordt een beauty ;)

RED

Link to comment

Ok heb er net weer een geprobeerd:
PVC buisje, 10cm
nozzle, 2mm

Nu is het probleem de core, die lukt nu weer niet; ik heb namelijk geen 2mm boortje dat langer isdan net een mini-core maken van een paar mm...
Hoe doen jullie dit hebben jullie dit probleem ook?

Voor de rest viel ook de fles om(mn pa had geen wijn gedronken dus had geen groter flesje dan een bierflesje ;)
Maar ja, dan nog zou het raketje geen meter de lucht in gaan omdat hij niet eens voorbij een grassprietje kon komen :P
Nou, ja de core was dus denk ik het probleem nu.

RED

Link to comment

Ik heb gisteren mijn Lortone binnen gekregen en meteen een kleine lading meal erin gegooid (50 gram), vanmiddag mijn allereerste pijl gemaakt en meteen succes!

@Red: nee ik heb dit probleem niet, simpelste manier om dit op te lossen is naar de dichtstbijzijnde hobby-bob-winkel te gaan en er een langere boor te kopen! ;)

Grtz Lennard

Link to comment
  • 4 weeks later...

Beste pyro's

Ik ben nieuw op dit forum .
Als bronsgieter ben ik gewend aan hoge temperaturen en vuur ,vandaar mijn grote aantrekkingskracht tot vuurwerk.

Nu wil ik en mijn collega beginnen aan zelfbouw raketten .Kleintjes natuurlijk.
Ik ben de laatset weken al deftig op zoek gegaan naar allerhande website's en informatie over zelfbouw .
Zo kwamen wij alvast aan genoeg info om een raketmotor te maken .
Hier in Belgie was het vrij makkelijk om bij de lokale tuinhandel een zak van 25kg kno3 te kopen aan een deftige prijs van 25€.

Toen gingen we dus experimenteren met het maken van een kno3+suiker+zwavel mengeling .
In de bronsgieterij zijn we ook in het bezit van zakken poedergemalen houtskool (zeer fijn) die kunnen we eventueel ook eens gebruiken .

Het enige probleem lijkt me de afmetingen van de raketmotor, nozzle enz...
Ik kan overal veel info vinden over de brandstof maar niet veel over afmetingen van raketmotor en de juiste verhoudingen.

Onze eerste tests liepen dan ook niet zo goed af. Geen kracht genoeg of raket te zwaar ,we weten het niet .
Geen lift-off dus.... enkel veel rook .

Indien jullie ons als starters wat advies,maten en tips kunnen geven dan zouden wij dat ten zeerste op prijs stellen .

Ik ben nu reeds een fan van dit toffe forum .

Link to comment

De belangrijkste tip die ik je geven kan is: gebruik een constante brandstof! Dit houd in dat je gewoon eens een keer een kilo of meer raketbrandstof in 1x moet maken. Dit heeft de exact zelfde verhouding en mate van menging, waardoor je constante resultaten kunt bereiken. Als je dit overslaat heeft het helemaal geen zin om constante motor maten te gebruiken, omdat het resultaat altijd anders zal zijn, en je altijd maar een beetje moet gissen 'hoe je het dit keer weer in elkaar rommelt'.

Ten tweede, KN/C/S composities zijn het makkelijkst om mee te beginnen. KNO3/suiker is vaak niet krachtig genoeg, en kost meer moeite. Een verhouding als 75/30/10 is vaak iets meer vergevingsgezind als 75/15/10, waarbij (per ongeluk) bij iets dieper of breder boren als bij je vorige goed gelukte pijl je motoren zonder pardon uit elkaar kan knallen. 60/30/10 is nog tammer, die kun je eventueel ook proberen als het niet lukt. Bedenk wel dat de gebruikte houtskool heel belangrijk is voor het eindresultaat.

Voor het vermengen van de ingrediënten gebruiken bij een kogelmolen. Zoek maar eens op wat dat is. Een goede vijzel of blender wil ook nog wel werken, maar is wat meer geknoei en veel meer moeite, met een lang niet zo goed eindresultaat. Gewoon door elkaar husselen van kaliumnitraat zwavel en houtskool levert je niks op.

Verder zul je een rammer en een constante motormaat moeten vinden. Zelf ben ik erg fan van 3/4e inch electriciteitsbuis. Bij een goede bouwmarkt zijn vaak poortgrendels etc te vinden met een exact 16mm stalen grendel eraan. Dit kun je zo gebruiken als rammer, waardoor je je brandstof heel vast in je huls kunt kloppen. Als je dit niet goed doet met buskruit uit een kogelmolen, knalt je raket zo uit elkaar. Als eindstop zijn kattenbakkorrels erg geschikt. Deze kun je met de rammer vrij makkelijk tot keiharde eindstoppen rammen.

Lees verder het forum eens door. Er staat ontzettend veel op over rocketry. Een nieuw topic openen zoals jij deed is niet erg, maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat je leest wat er reeds geschreven is voordat je allerlei (reeds beantwoorde) vragen opnieuw stelt.

Vandaar dat ik dit topic samenvoeg met een eerder geschreven topic.

Link to comment
De belangrijkste tip die ik je geven kan is: gebruik een constante brandstof! Dit houd in dat je gewoon eens een keer een kilo of meer raketbrandstof in 1x moet maken. Dit heeft de exact zelfde verhouding en mate van menging, waardoor je constante resultaten kunt bereiken. Als je dit overslaat heeft het helemaal geen zin om constante motor maten te gebruiken, omdat het resultaat altijd anders zal zijn, en je altijd maar een beetje moet gissen 'hoe je het dit keer weer in elkaar rommelt'.

Ten tweede, KN/C/S composities zijn het makkelijkst om mee te beginnen. KNO3/suiker is vaak niet krachtig genoeg, en kost meer moeite. Een verhouding als 75/30/10 is vaak iets meer vergevingsgezind als 75/15/10, waarbij (per ongeluk) bij iets dieper of breder boren als bij je vorige goed gelukte pijl je motoren zonder pardon uit elkaar kan knallen. 60/30/10 is nog tammer, die kun je eventueel ook proberen als het niet lukt. Bedenk wel dat de gebruikte houtskool heel belangrijk is voor het eindresultaat.

Voor het vermengen van de ingrediënten gebruiken bij een kogelmolen. Zoek maar eens op wat dat is. Een goede vijzel of blender wil ook nog wel werken, maar is wat meer geknoei en veel meer moeite, met een lang niet zo goed eindresultaat. Gewoon door elkaar husselen van kaliumnitraat zwavel en houtskool levert je niks op.

Verder zul je een rammer en een constante motormaat moeten vinden. Zelf ben ik erg fan van 3/4e inch electriciteitsbuis. Bij een goede bouwmarkt zijn vaak poortgrendels etc te vinden met een exact 16mm staal staal eraan. Dit kun je zo gebruiken als rammer, waardoor je je brandstof heel vast in je huls kunt kloppen. Als je dit niet goed doet met buskruit uit een kogelmolen, knalt je raket zo uit elkaar. Als eindstop zijn kattenbakkorrels erg geschikt. Deze kun je met de rammer vrij makkelijk tot keiharde eindstoppen rammen.

Lees verder het forum eens door. Er staat ontzettend veel op over rocketry. Een nieuw topic openen zoals jij deed is niet erg, maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat je leest wat er reeds geschreven is voordat je allerlei (reeds beantwoorde) vragen opnieuw stelt.

Vandaar dat ik dit topic samenvoeg met een eerder geschreven topic.


Ok bedankt alvast voor de info.
Kattenbak vulling ben ik gisteren gaan kopen .
Maar nu vraag ik me af of onze potasiumnitraat wel goed is?
Zijn daar niet verschillende soorten /verhoudingen van?
De zak die wij hebben is 25KG en bevat het volgende :

Kno3 : 13%nitrogene
46% potasium
38% kalium

dat geeft dus 97% kno3


is dat genoeg??
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...