Jump to content
PyroForum.nl

Vuurpijl maken


Guest

Recommended Posts

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er bestaat ALTIJD een kans op een CATO, ongeacht de sas die je gebruikt, je kan namelijk nooit met dezelfde kracht persen of exact dezelfde sas maken, de kans is misschien klein maar zeker reeel,

Daarbij hebben de meesten voor wie je de tutorial gemaakt hebt nog geen ervaring met rockets dus is het zeker af te raden om PVC te tonen als casing.

Link to comment
Guest Richard

Het valt mij op dat de meer ervaren mensen nog steeds PVC gebruikt. Ik heb een aantal tests hiermee gedaan en de resultaten waren schrikwekkend. Alles goed verder Pure Chemical? Heb je al een tijdje niet gesproken.....

Link to comment
  • 4 weeks later...

Ik en nog iemand hebben onze zinnen op dit moment even op rocketry gezet.

De resultaten zijn echt verbluffend, ik sta telkens weer versteld hoe hoog/ver ze komen.

We hadden al geperste GP-raketten van een 18mm id (zo uit mn hoofd) deze stijgen met ontzettende kracht op en drukken gerust 400gr omhoog.
Maar het nadeel vind ik een beetje dat het kort en krachtig is.
Op dit moment zijn we met KNO3-sucrose (tafelsuiker) bezig.
Een groot verschil is toch wel in het mengen van de stoffen.
Volgens de meeste literatuur wordt er een verhouding KNO3-Suiker 100:50 gebruikt, gemakshalve hebben we het hier maar bij gehouden.

Het mengen met de koffie molen toont al goede resultaten, maar het "versmelten" van de 2 stoffen is echt verbluffend. Eigenlijk is het niet werkelijk versmelten maar oplossen van de 2 stoffen in water en deze vervolgens indampen (versmelten kan ook maar de kans op caramelliseren is vrij groot op een gaspitje)
Caramelliseren kan op zich geen kwaad maar is enigsins hygroscopisch.
Ik zou haast zeggen dat de 2 stoffen moleculair gemengd zijn, dit kan ik niet met zekerheid zeggen omdat suiker slechter oplost dan KNO3 (hierdoor zullen zich eerder suiker kristallen vormen bij het indampen, maar heel zeker ben ik daar niet van).

De raketten (pvc) worden worden geramd met een nozzle van betoniet. De raketten hadden een id van 20mm. een core (geboord) van 4,5mm, 6 à 7cm lang incl. de nozzle.
De resultaten? nou inschatten in hoogte is erg moeilijk dus zonder te overdrijven een meter of 70 à 80 denk ik. Het zou ook zomaar veel hoger kunnen zijn, want een raket die in het begin moeilijk had met opstijgen(omdat waarschijnlijk niet in één keer de hele core brandde) deze boog af en vloog horizontaal zo'n 500 meter ver.
Eerst volgende project wordt waarschijnlijk een raket met een id van 32mm en daarna misschien wel HPR!
Heeft iemand al ervaring met raketten/HPR/endburners e.d.? we hebben ideeen maar willen graag jullie meningen c.q. ervaringen horen.
Iemand ervaring met KClO3/Suiker?

Link to comment

hier in nederland kun je goed bij Bron verwijderd terecht heeft leuke spullen,ook grondstoffen voor propellant....
overigens wordt op menige amerikaanse site suiker vervangen door o.a. sorbitol en ook wel door xylitol.....
Bron verwijderd is misschien voor sommigen interressant rode ijzer oxide is er goedkoop dacht ik....en misschien hebben ze er ook zgn aluminium bronze.....

Edit (BY Nick)

Link to comment

Beste mensen,

Ik heb een keer amen met een vriend geprobeert een vuurpijl te maken, we hadden een mengelsen van 5 delen MNO3 en 5 delen suiker gebruikt, dit gewoon los in een bakje gemengt. We hadden het in een pcw-buisje gedaan, met een hout rond blokje met een gaatje erin. Toen we hem afstaken, hoorden we wel een beetje gesuis en dat er veel druk vrijkwam, alleen hij ging niet de lucht in.

Weten jullie wat ik fout doe ? misschien iets anders dan PVC gebruiken ? het gaatje in het houte smaller maken ? de MNO3 en suiker smelten, in de buis laten doen en hard laten worden ? iemand suggesties ?

bedankt, greetz yelow

Link to comment

Ja en met pcw bedoel je PVC?

Maargoed to the point, wat jij fout doet kan ik 123 niet zeggen,
Hoe fijn is je mix? pers of ram je het aan?
Hoe groot is je nozzle, heb je een core?
Maar ik snap eigenlijk niet waarom je met deze vraag komt, er staat toch vrij veel over rakketten beschreven op het internet?
En mijn verhaal hierboven lijkt mij ook vrij duidelijk, misschien moet je dat eens proberen.

Link to comment
  • 1 year later...

Hey,

Ik zie hier (en op andere topics) alleen maar KNO3 : Suiker raketten staan maar ik maak altijd KNO3 : C raketten. Welke zijn eigenlijk beter? Voor fontijntjes is KNO3 : C voldoende dat weet ik uit ervaring maar raketten gaat het bij mij soms fout, meestal ligt dit aan iets anders als bijvoorbeeld het eruit schieten van nozzles.

groeten Big Bang

Link to comment

wow topicbump :( . Hoop dat je geen gedoe krijgt ermee.

Maargoed, nu 'ie toch al gebumped is: Je kijkt toch niet echt goed als je alleen maar KNO3 : Suiker raketten en vuurpijlen ziet hier op het forum.
Ik mijn ogen is een vuurpijl motor op basis van standaard buskruit of snel meal ( eventueel met extra Houtskool ) gewoon het beste, maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die andere dingen gebruiken en die beter vinden werken. Verder werkt KNO3 : C ook wel, maar met Zwavel in je compositie verhoog je de gasuitstoot toch aanzienlijk, waardoor je vuurpijlen en raketjes stukken beter zullen vliegen, en met meer kracht.
Dit lijkt mij in ieder geval, ahoewel ik nog nooit dingen gemaakt heb met alleen KNO3 : C .
Als je voor echte van die hele grote rocketry raketten gaan, gebruikt men vrijwel altijd KNO3 : Suiker/Sorbitol en eventueel 1% Fe2O3 als mix.

Hopelijk heb ik je hiermee voldoende kunnen helpen. Ik zou dus gewoon wat Zwavel zien te regelen, en wat standaard meal gaan maken.

Groetjes, Yellowcard :P

Link to comment

Ah bedankt,
sorry voor topicbump hoor, (ik weet niet eens wat het woord in houd maar goed) ik zal voortaan nog wel langer zoeken. Mijn excuses voor het ongemak. Maar ik heb namelijk een pijl liggen met KNO3 : C en ik wou er een payload op gaan zetten en omdat ik ineens overal las dat het met suiker beter zou werken wou ik graag meteen antwoord omdat ik nou niet bepaalt zit te wachten op en CATO. Maargoed....

Groeten Big Bang

Link to comment

Met die topicbump viel mee hoor yellow, het was een domme vraag oid, en het topic is niet jaren oud.

Het is waar dat zwavel erbij je compo veel sterker maakt in raketten, maar als je dat niet hebt is in mijn ogen KNO3/Houtskool beter dan KNO3/Suiker. Want die tweede brandt erg traag tegenover het salpeter/houtskool mengsel.

Wat je in een raket eigenlijk wil is een stuwstof die snel brandt, en veel gasuitstoot heeft. De gasuitstoot is bij KNO3/Houtskool dus wel minder, maar de snelheid is ook veel hoger. Normaal buskruit heeft beide, een hoge gasuitstoot, en veel snelheid.

Maar als je al pijlen met salpeter/houtskool de lucht in gekregen hebt en je zet er een kleine payload op, dan zal er weinig fout kunnen gaan lijkt me. Zo lang je motor maar betrouwbaar is.

Link to comment
@Big Bang: Een topicbumb is als je in een topic gaat posten als er al heel lang niet meer in gepost is.

MAAR, een topicbump is pas verkeerd als het negens over gaat. Een serieuze reactie die iets toevoegd aan de discussie kan je beter bumpen in een bestaand topic als er een nieuwe voor aanmaken.
Gr33tZ
Link to comment

toch ff een paar opmerkingen:
KNO3 / C 70/ 30 (verhouding) levert meer gas dan gewone standaard BP ! Houtskool vormt nagenoeg geen vaste resten namelijk . Zwavel in BP geeft wel wat vaste resten. Ik heb het dan over de totale gasuitstoot van een bepaalde hoeveelheid mengsel .

De 'total inpuls' is weer iets anders.

Ook levert houtskool in plaats van zwavel je meer hitte op in totaal ( dus niet per tijdseenheid.

BP brand gemiddeld sneller en is gevoeliger ,zodat het eerder een cato geeft.
KNO3/C is dus een uitstekend mengsel voor motortjes, mijn favorite mengsel in ieder geval . Natuurlijk hangt succes altijd af van nog meer factoren.

Link to comment
Ik zou haast zeggen dat de 2 stoffen moleculair gemengd zijn, dit kan ik niet met zekerheid zeggen omdat suiker slechter oplost dan KNO3 (hierdoor zullen zich eerder suiker kristallen vormen bij het indampen, maar heel zeker ben ik daar niet van).


In stroop zit ongelofelijk veel suiker in oplossing . Suiker lost extreem goed op . Neem maar eens bv 50 ml water en probeer er zoveel mogelijk poedersuiker in op te lossen, haast niet verzadigd te krijgen.


Die methode met water werkt wel heel goed inderdaad , als je maar weet wanneer je moet stoppen met verhitten (om water eruit te koken)

Ik ben nog op zoek naar een bakje dat gemaakt is van heel dik aluminium ,liefst 1 cm dik. Zo'n bakje kan gewoon op het gasfornuis omdat het de suiker KNO3 mix heel gelijkmatig verhit en de kans op vroegtijdige ontsteking klein wordt .
Link to comment
  • 11 months later...

Ik vroeg me dit af: Is er een soort verhouding tussen diameter van de casing en de lente of maakt dat niet uit?
(Met goede verhouding bedoel ik dat de pijl zo hoog mogelijk komt.)

Bijvoorbeeld met een verhouding van 6/1 hoort bij een pijl met een diameter van 1 cm een lengte van 6 cm.

Want er is wel een goede verhouding lijkt mij. Een te dikke pijl verbrandt heel snel, veel brandstof. En een lange pijl verbrandt juist langzamer de brandstof met minder kracht (als je kijkt naar de tijd). En er is wel een goede verhouding, tijd / brandstof dus ook een goede verhouding van diameter en lengte.

Edited by Willy
Link to comment
  • 11 months later...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...