Jump to content
PyroForum.nl

Vuurwerkverbod ?


Keesthemad

Recommended Posts

Hallo beste mensen,

Ene Arno Bonte (e.a.), een groenlinks extremist meent het nodig te achten vuurwerk in zijn totaliteit te verbieden voor particulieren. In zijn ogen is het veel leuker om de gemeente vuurwerk af te laten steken, op deze manier zou er minder overlast en smog zijn. Ik en ik denk de rest van het forum met mij zijn het hier totaal niet mee eens, hieronder zal ik nog enkele argumenten stellen om mijn gebotvierde mening kracht bij te kunnen zetten. Let wel, deze extremist wordt wellicht gesteund door een democratische meerderheid, doch dit zou geen aanleiding tot een verbod mogen zijn. Minderheden hebben zeker ook rechten, helaas lijkt Nederland steeds meer richting de politiestaat te gaan waar J.P de farizeeër enkele jaren geleden aan begonnen is.

Ik wil iedereen hier graag motiveren om met voor en tegen argumenten te komen zodat wij hieruit als zijnde pyroforum een petitie in kunnen dienen bij alle partijen van de tweede kamer. Dit is alweer een vrijheid welke van ons ontnomen kan worden.

Hier mijn argumenten;

Door de gemeente vuurwerk af laten steken (middels professionals);
-Geeft nooit dezelfde feestvreugde als zelf je vuurwerk aan kunnen steken.
-Lijd niet tot minder vernielingen daar vuurwerk niet de oorzaak is maar enkel het middel, alcohol en asocialiteit zijn hier meer aan te wijten.
-Geeft niet persé minder vervuiling, alleen als er minder afgestoken wordt, maar dan is de vreugde ook minder.
-Geen mogelijkheid om dicht bij huis te blijven. (zeker een probleem in uit dorpen opgebouwde gemeentes)
-Geeft een extra impuls aan de handel in illegaal vuurwerk alsmede de hoeveelheid agressie jegens ordehandhavers.
-Verplicht iedere staatsburger om mee te betalen middels algemene belastingschatten.
-Minder belastinginkomsten.
-Het probleem dat de anti groepering ziet gaat hier niet mee worden opgelost.
-Er is een grote kans dat dit jaarlijks spanningen op gaat leveren tussen voor en tegenstanders, met alle gevolgen van dien.
-Alweer iets wat we niet mogen, omdat misschien wel een meerderheid vind dat "wij" dit niet mogen, doch minderheden hebben ook rechten.
-Tradities zijn heilig.

Argumenten voor:
-Meer werk in de pyro branche. Enkel zal het meer plug & play worden. Importeren, in de buis, afschieten.

Zoals blijkt uit mijn argumentatie zal het er niet gezelliger op worden met oud en nieuw als Dhr Bonte voor elkaar krijgt wat hij wil. Mijns inziens is het nuttiger om in plaats van taakstraffen voor vernieling tienvoudige vergoeding van het vernielde object te eisen, bushokjes zijn best stevig, die sloop je alleen met opezt. Veelplegers van deze vernieling nog zwaarder bestraffen. Vernielen hoeft niet, prima vermijdbaar.

Verder heb ik nog een tip voor allen die menen dat vuurwerk verboden moet worden. Toon je tolerant, 364 dagen van het jaar wordt er geen vuurwerk afgestoken - vuurwerk op andere dagen afsteken is al verboden en daarover praten heeft geen zin, enkel misschien de handhaving - één dag van het jaar is er een behoorlijke groep, die met enige zekerheid groter is dan één miljoen inwoners die wél vuurwerk af wil steken. Gun een ander een stukje vrijheid. Als je de ander geen vrijheid gunt ben je het zelf ook niet waard.

Bedankt,

Vriendelijke Groet,

Kees.
Edited by Keesthemad
Link to comment

Bonte verplaatst het irrelevante probleem enkel Rotterdam uit ;)
Het is gebakken lucht tot de met, aleen het kleine aantal mensen dat werkelijk verstandig of normaal omgaat met vuurwerk (in rotterdam) word hierdoor getroffen, voor de rest word het werkelijke probleem aleen groter (ook in rotterdam)

Sorry dat dit geen ultra lang verhaal is geworden met extreem doordachte opmerkingen en tegenargumenten, het vertroebeld het beeld teveel van de mensen die hierdoor overtuigt moeten worden vooral niet in Bonte's sprookje te geloven.

Dus: Bonte overziet niet de magnitude van zijn politiek, namelijk dat het geen kracht heeft.
Voor deze kerel ben ik niet zo bang, hij zet zichzelf gauw buitenspel met deze attitude van een tell-sell reclame.

Ieder weldenkend mens weet toch dat dit geen zoden aan de dijk zet?
Of laten we ons net als de amerikanen een hypotheek aansmeren die niet te betalen is?
Zelfs met een empatisch vermogen gericht op iemand die een hekel heeft aan vuurwerk, zie ik dat dit een hopeloze zaak is om tijd en geld in te steken, heeft deze meneer niet iets beters te doen met ons belastinggeld?

Link to comment
Toch ben ik niet zo heel bang dat dit er ooit doorheen zal komen.
Er zijn meer stomme ideeen geweest in het verleden.
We lijken elke dag een beetje meer op amerika ;)

Bedoel je niet Australie?
Maar dit krijgen ze er hopelijk niet doorheen..
De hel zou uitbreken als ze dit gaan verbieden, verkoop dan vuurwerk door het hele jaar, meerdere afsteekdagen.
Dan blijft het voor de echte vuurwerkfreaks wel leuk, en dan de mensen die rotzooien zullen het dan niet meer speciaal vinden.
Link to comment

Kees Begrijp me niet verkeerd, ik ben het echt voor 99% met je eens
1 ding niet, en daar hebben wij volgens mij wel eens eerder een discussie over gehouden.

-Lijd niet tot minder vernielingen daar vuurwerk niet de oorzaak is maar enkel het middel, alcohol en asocialiteit zijn hier meer aan te wijten.

Het enige wat ik er over kwijt wil is dat de meeste vernielingen hier toch echt gedaan werden door brugklassertjes denk een jaar of 13 /14. Deze jochies gaan ook gewoon met legaal vuurwerk in de weer om te vernielen.

Het hoeft dus niet altijd aan het bepaalde middel te liggen. En ik ken hier in mijn stad aardig wat aso's die niet vernielen, en de redelijk normale mensen die wel slopen dus ja...

Link to comment

Ik ben het hier dus echt niet mee eens, tijdens O&N 2007/2008 heb ik vaak genoeg gezien hoe jongens van tussen de 16 en 18 jaar met een flinke slok op, een leuk bord opbliezen! Dus dit ligt echt niet alleen bij de jongere vuurwerk "fanaten"! En trouwens, wat voor legaal vuurwerk heb je wel niet als het je lukt om dingen te vernielen (zoals borden e.d.)?

Link to comment

Ik denk dat het een goede mengeling van beiden is. Door het jaar zie je inderdaad veel 12-14 jarigen met rotjes, lawinepijltjes etc vanalles en nog wat proberen aan te richten. Rond O&N zal het zo wel zijn dat je af en toe wat ouderen ziet klungelen met vuurwerk.

Imo zijn de jongeren er veel minder mee bezig maar maken ze wel minder schade. Er zijn namelijk een aantal dingen die hun acties kunnen beperken wat bij de ouderen niet is. (Leeftijd, geld, kennis, durf? .... etc).

Link to comment

@User1: Dan schiet je toch een 3" terug? ;)

Maar inderdaad daar moet ik je gelijk ingeven!

Maar als ze het legale vuurwerk gaan verbieden, denken ze dan dat er geen overlast meer is?!
De grootste overlast wordt veroorzaakt door het grotere vuurwerk: lawinepijlen, salutes, vlinders e.d., dus het lijkt mij sterk dat ze er ook maar iets mee op zullen schieten!

Link to comment

Met legaal vuurwerk vernielen is mogelijk, bijvoorbeeld door de shells eruit te halen.
Hier gaat het vaak over Thunderkings, Asian Thunders, Air Bombs, Snelle Jelle's en shocks. De shells hieruit willen soms al harder knallen dan een "nitraat".

Met legaal knalvuurwerk krijg je dit inderdaad niet voor elkaar.

Edited by Hardcore Bob
Link to comment
Er waren in mijn buurt mensen die dat voor elkaar kregen met legale knalpijlen. Ja die waren best hard.

Volgens mij bedoel je de Extreme Bang Rockets, ze zijn zilverkleurig. ze knallen overigens niet alleen, maar geven ook een crackling boeketje.
Deze zijn inderdaad kwalitatief zeer goed, en behoorlijk hard voor een legale pijl.
Ze gaan per 6 stuks a €9-10,-.

@ Sueno: inderdaad, het zijn er 6, ik heb het aangepast ;) Edited by DKill_
Link to comment

Die extreme bang rockets knallen echt hard ,ik durf niet net zo hard als een vlinder te zeggen maar echt te hard.
Ik deed er een in een put damn dat knalt hard .
ZEKER een aanrader 6 euro 6 stuk zoals sueno ook al zij ik had er 30 maar volgend jaar koop ik even meer,

Maar hier zijn er van die brood mongolen die prullenbakken opblazen , Verkeersborden daar krijg ik en andere mensen gezijk van .

totaal onodig
-XtrM

Edited by XtrM
Link to comment
Die extreme bang rockets knallen echt hard ,ik durf niet net zo hard als een vlinder te zeggen maar echt te hard.
Ik deed er een in een put damn dat knalt hard .
ZEKER een aanrader 6 euro 6 stuk zoals sueno ook al zij ik had er 30 maar volgend jaar koop ik even meer,

Maar hier zijn er van die brood mongolen die prullenbakken opblazen , Verkeersborden daar krijg ik en andere mensen gezijk van .

totaal onodig
-XtrM


Je komt zelf met een gepaste naam voor jezelf: "broodmongool"!!!
Putten kunnen ook stuk hoor! En je gaat me niet vertellen dat je eerst gekeken hebt of deze van beton of PVC was, dit is namelijk in de meeste gevallen niet te zien aan de "put" zelf! Dit is dus iets wat ik in principe verafschuw!
Ik hoop dat je er snel van zult leren! Grote meid!

Totaal onnodig!
Jan Edited by xxxjanusxxx
Link to comment
Die extreme bang rockets knallen echt hard ,ik durf niet net zo hard als een vlinder te zeggen maar echt te hard.
Maar hier zijn er van die brood mongolen die prullenbakken opblazen , Verkeersborden daar krijg ik en andere mensen gezijk van .
Totaal onodig.
Ik deed er een in een put damn dat knalt hard!

-XtrM

Door je post slechts een klein beetje aan te passen, en zinnen omwisselt, krijg je ineens een heel ander verhaal.
Ik vind dat je erg hypocriet bent, want je doet precies wat die "brood mongolen" doen, dat zegt denk ik wel wat over jezelf. ;)

Ik hoop dat je er wat van opsteekt.....
Link to comment
Putten kunnen ook stuk hoor!
Hoe tegenstrijdig hij ook overkomt, aangezien hij erbij was heeft hij de situatie prima in kunnen schatten.
Ik betwijfel ten zeerste dat je met een Nederlandse pijl t.w.v. 1 euro een put als deze eruit blaast.

Mocht XtrM een hele andere put bedoelt hebben, die makkelijker stukgaat, heb ik niets gezegd. Edited by Hardcore Bob
Link to comment

@ Hardcore Bob: Het is idd heel onwaarschijnlijk dat je een "put"(het is "straatkolk" overigens) kapot kunt krijgen met zo'n ding. Maar als hij zoiets al in een put stopt, vraag ik me af wat er nog meer in die put gestopt is. Het is een vooroordeel, maar aangezien de rest van zijn post niet de indruk wekt dat hij zo heel erg volwassen met deze dingen omgaat, leek me een opmerking wel op z'n plaats. Vuurwerk hoort niet in putten, dus is zijn gedrag sowieso tegen mijn principes! De put op de foto's is trouwens een PVC-variant en ik kan je zeggen dat ze stevig zijn, maar een flinke knaller overleeft zo'n put niet!
Wat het vuurwerkverbod betreft, vind ik het een goede initiatief om zoveel handtekeningen te krijgen! Ik zal zo ook even kijken en tekenen...

Link to comment
  • 1 year later...

Die petitie is al niet meer actueel, als je het goed gelezen had was het mogelijk opgevallen dat ze de petitie op 01-03-2009 in hadden willen dienen.

En een vuurwerk-verbod krijgen ze toch nooit rond, het valt niet te handhaven door de vele wegen naar illegaal vuurwerk, de pyro-hobbyisten zo als wij en de alternatieven zo als gaskanonnen en Carbid.
De grote getallen gaan hier spreken, zeg miljoenen burgers tegen honderduizend agenten... dat loopt fout af.

En wat dacht je van alle "Vreugde (protest) vuren" die je gaat krijgen als men geen vuurwerk meer mag afsteken....

Dat zou helemaal uit de hand lopen, zeer grimmige oud en nieuw vieringen ga je dan krijgen, immers je pakt de burger zijn speelgoed af.... de één wordt verdrietig en de ander BOOS.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...