Jump to content
PyroForum.nl

40.000 Kilo Illegaal Vuurwerk Onderschept


Amateur

Recommended Posts

ROTTERDAM - In de Rotterdamse Europoort heeft de politie in samenwerking met andere overheidsinstanties 40.000 kilo illegaal vuurwerk in beslaggenomen. Het vuurwerk zat in twee containers. Die werden in opdracht van de Inspectie Verkeer en waterstaat (IVW) gescand.
In de containers zaten zogeheten nitraatvlinders, Romeinse kaarsen, flowerbeds en mortierbommen van 3, 4 en 6 inch doorsnede. Volgens de politie was het vuurwerk bedoeld voor consumenten in Nederland.
Het illegale vuurwerk is ''zeer gevaarlijk''. Er zijn veel zware, giftige metalen in verwerkt. ''Bij het afsteken komen hierdoor giftige stoffen vrij.''

Dokkum
Uit het magazijn van PD Automaterialen in Dokkum is 4000 kilo vuurwerk gestolen. De inbrekers hakten een gat in een van de buitenmuren van het pand om binnen te komen.

Volgens eigenaar Gerrie de Jong wisten de daders precies waar ze mee bezig waren. ''Om vier ton vuurwerk te vervoeren heb je op zijn minst een bus met aanhanger of een vrachtauto nodig.''


Kluis
Het gestolen vuurwerk betrof bijna de helft van de totale voorraad die het bedrijf had ingeslagen. De bestelde vuurwerkpakketten lagen in een andere kluis.

De verkoop komt verder niet in gevaar, aldus De Jong. De vuurwerkleveranciers hebben de voorraad inmiddels aangevuld. De roof had plaats in de nacht van zaterdag op zondag.


Giessen
In een bedrijfspand aan de Industrieweg in Giessen vond de politie 1500 kilo illegaal vuurwerk.

Volgens een woordvoerder van de politie gaat het onder meer om mortierbommen van ruim anderhalve kilo per stuk. Een 44-jarige man uit Zuilichem is aangehouden. De politie vond de opslag na een tip.

© ANP

Bron: http://www.nu.nl/algemeen/1891492/40000-ki...nderschept.html
Link to comment
Volgens de politie was het vuurwerk bedoeld voor consumenten in Nederland.
Het illegale vuurwerk is ''zeer gevaarlijk''. Er zijn veel zware, giftige metalen in verwerkt. ''Bij het afsteken komen hierdoor giftige stoffen vrij.''

Zullen ze dan overtuigd zijn en andere excuses proberen te zoeken?? :P;) .

Relativering is weer ver zoek, maar dat er wat gestolen is vind ik schandalig! Mensen moeten met hun vingers van andermans spullen afblijven!
Ik heb vandaag een pijlenpakketje gekocht van 3 pijlen met 2,5'' slecht geassembleerde shells erop. Vaag (of hypocriet) dat zoiets dan wel weer op een vuurijl mag, maar dat zoiets niet geschoten mag worden.
Link to comment

Ja inderdaad, dat vuurwerk in nederland is af en toe best wel vaag. Ik had ook een pijlenpaketje gekocht en van 3 van de 7 pijlen zat de kop er scheef op waaronder 1 zelfs helemaal los.

@janus: Zitten die 2,5" pijlen helemaal gevuld denk je? Lijkt me eerlijk gezecht niet. Heb een keer een zogenaamde 40 grams pijl uit elkaar gehaald in mijn kewl jaren en daar zat een zeer klein zakje met flash en stars in.

Link to comment
Er zijn veel zware, giftige metalen in verwerkt.


Men heeft het altijd over schadelijke zware metalen die worden gebruikt in vuurwerk. Men noemt meestal Strontium. Maar wat ik niet begrijp is dat deze metalen toch altijd in zoutvorm gebruikt worden en dus heel andere eigenschappen hebben dan puur strontium. Hoe denken jullie hierover?
Link to comment

Zware metalen zijn giftig op de lange termijn. Daar gaat het om. Barium, koper, strontium, natrium en calcium hebben allemaal isotopen, en de meeste komen ook in de natuur voor. Die straling valt echter in het niet bij de achtergrondstraling die je dagelijks opvangt.

Link to comment

Die 2,5'' was helemaal gevuld! Een paar star zaten er maar in, maar de rest was gevuld met ricehulls die gecoat waren met een soort flash, waar flake Al voor gebruikt is, want de binnenkant van de hemi's waren zilvergrijs en glimmend! Ik moet zeggen dat deze best hard knallen! Mocht je ze in de hand willen houden, kun je dit bij volledige ledematencount maar 2 keer doen.
Vandaag las ik dat de politie soepeler om wil gaan met vuurwerkpaketten gekocht bij de Aldi of Lidl in Duitsland, mochten ze deze vinden bij controle. Beetje vreemd, want hier zitten een soort kubusjes in, waar toch zeker 5 á 6 gram flash in zit en een beste doffe dreun teweeg brengen.
Zo zie je maar weer dat de autoriteiten zich toch wel iets willen meegeven als een mensenmassa bepaalde behoeftes heeft. Klein pluspuntje...

Link to comment

Zware metalen is zoiezo gelul, want in nederlands vuurwerk zitten toch ook gewoon rode stars? Waarschijnlijk met strontiumverbindingen!
Het illegale aan illegaal is:
- Geen NL gebruiksaanwijzing
- Teveel decibel
- Te gevaarlijk kruit (flash)

Ook, 90% van de argumenten zijn verzonnen bangmakerij!

Nog even een voorbeeldje, mocht je tijd hebben:
http://nl.youtube.com/watch?v=tZPsdBj3c6k
http://nl.youtube.com/watch?v=iCzPuq7u1SA

Die "expert" noemt het lont aan de shell een schietlont en verteld dat het binnen een fractie van een seconde weg is.
Later in de aflevering steekt die gozer er eentje af, je ziet duidelijk dat lont langzaam branden.
Het is ZO makkelijk om iemand bang te maken die er geen verstand van heeft.

Laters

Link to comment
Die "expert" noemt het lont aan de shell een schietlont en verteld dat het binnen een fractie van een seconde weg is.
Later in de aflevering steekt die gozer er eentje af, je ziet duidelijk dat lont langzaam branden.

Wat die expert laat zien is wel degelijk in een fractie van een seconde weg, weet jij wel waar je het over hebt?
Het is ZO makkelijk om iemand bang te maken die er geen verstand van heeft.
Dat is dus blijkbaar niet makkelijk. Edited by High Density
Link to comment
Zware metalen is zoiezo gelul, want in nederlands vuurwerk zitten toch ook gewoon rode stars?Waarschijnlijk met strontiumverbindingen!


Sr is helemaal geen zwaar metaal, net als Ba is het een aardalkalimetaal. Ik denk dat de loodioxide in bijvoorbeeld crackling veel schadelijker is.

Het zijn nooit de metalen in hun elementaire toestand die schade aanbrengen in een organisme maar de ionen ervan, vandaar dat de meeste lood en kwik zouten zo giftig zijn, ze lossen goed op in water en worden dus makkelijk opgenomen in het lichaam. Als je bijvoorbeeld een blokje Lood vast houd wordt een héél klein beetje Pb omgezet in Pb2+ ionen omdat deze in contact komt met aminozuren die de huid uitscheid, vandaar dat je je handen goed moet wassen als je met Pb hebt gewerkt. Edited by pyrobass
Link to comment

Strontium is ook een zwaar metaal, want het heeft een hoger atoomnummer dan ijzer. Je moet je handen wassen na het werken met zware metalen, omdat je anders de kans hebt dat je ze oraal binnenkrijgt. Het is niet zo dat het zomaar door de huid trekt. De meeste zwaar metaalzouten lossen trouwens maar bar slecht op, alleen ze zijn in kleine hoeveelheid schadelijk en meestal moeilijk kwijt te raken door het lichaam. Het gaat dan ook vooral om de chronische effecten, niet de acute giftigheid.

Link to comment

Welke defenitie je nou geeft aan 'zware metalen', ik denk dat dat niet erg relevant is. Wat relevant is, is welke metalen giftig zijn. Strontium is niet giftig, op zijn hoogst misschien ietswat schadelijk. Koper en antimoon zijn schadelijk. Lood en barium zijn giftig. Lood is de grootste boosdoener: een cumulatief gif.
Of een metaal dus zwaarder is dan ijzer hoeft niet te zeggen dat het giftig is. Beryllium, atoomnummer 4 is uiterst giftig en kankerverwekkend, en bismut, volgens mij nummer 81, is onschadelijk. Bekijk altijd elk element apart.

Link to comment
Wat die expert laat zien is wel degelijk in een fractie van een seconde weg
Kijk dat filmpje even af voordat je oordeelt.

Een zwaar metaal (meestal gebruikt in de vorm zware metalen) is een lid van een groep metalen met hoog atoomgewicht, en met name worden hiervan de leden met een grote giftigheid bedoeld. De definities die worden gehanteerd verschillen. Soms wordt 'zwaar' gedefinieerd als 'zwaarder dan ijzer', soms slaat het ook op metalen met een soortelijke massa groter dan 4,0 of 5,0. Een redelijke consensus omvat die metalen die in het periodiek systeem lopen van koper tot lood of bismut.
Het blijft een troebele definitie naar mijn mening.

Sr heeft dan wel een lagere dichtheid dan ijzer of 4,0g/cm3, maar het heeft wel een hoger atoomnummer dan ijzer.
Ik denk toch van niet, maar je weet het nooit zeker hè, met een definitie die niet echt concreet is.
Link to comment
Defenitie zware metalen volgens Wiki

Het is wel een feit dat er bindingen vrij kunnen komen die giftig zijn voor organismen. Alleen (niet gebasseerd op feiten, maar naar inzicht) lijkt het me niet zo erg als bijvoorbeeld de emissiewaardes van afvalverbranders of andere industriën. Ontbossing, CO2-uitstoot en andere broeikasgassen, PCB's, fluoriserende bindingen, noem het maar op( jaja ik heb vorig jaar eens een artikel in de NG gelezen :P ). Het is gewoon een hele hypocriete en egoïstische uitspraak om te zeggen dat vuurwerk zoveel schade aanricht. Alle beetjes helpen; opzich een hele goede instelling, maar het kan vele malen gemakkelijker ergens anders aangepakt worden, terwijl dat niet gebeurt!
Dezelfde overheden die alles geprivatiseerd willen zien, zeggen dat ze willen anticiperen in een beter milieu, terwijl ze dit gigantisch veel geld kost! Ga deze privatisering maar tegen en zorg dat je de boel zelf in de hand houd, mits het goed bestuurd wordt! Veel meer controle en zekerheid, minder gevaar op crisis, onafhankelijkheid en (wanneer er goed mee omgesprongen wordt) geen moordende concurrentie die mensen uiteindelijk een poot uit willen trekken! Je hebt dan wel meer ambtenaren waar we ons aan moeten ergeren, maar we weten dan wel dat er een boel zaken goed gewaarborgd zijn, het gaat immers ook niet om productie bij de overheid, terwijl de meerderheid van NL wel zo ingesteld is! Dit alles lijkt heel mooi, maar ik vraag me af wie er zo oprecht kan zijn om zo te kunnen regeren.....
Het geldvretende koningshuis voor het peleton en we hebben een echte revolutie gaande!
Maargoed daar gaat het eigenlijk niet om hier :D:P .

Is er 40.000 kilo illegaal vuurwerk opgeschept ja? ;) Goh, hebben de zoons van de rechercheurs, mooi wat te knappen gehad vorige jaarwisseling :D .
Link to comment
QUOTE (High Density @ Jan 1 2009, 09:33)
Wat die expert laat zien is wel degelijk in een fractie van een seconde weg
Kijk dat filmpje even af voordat je oordeelt.
Ja, heb zelfs alletwee die filmpjes nog eens bekeken, ik had ze al gezien namelijk.
Het gaat mij erom dat die "expert" een stuk quickmatch aanwijst, en dat imo op dat onduidelijk in het donker gefilmt filmpje van die bijster overdreven uiterst gevaarlijke crimineel :P er best nog een delay van visco aan kan zitten waar hij er een ontsteekt, waarom vertel je dat dan niet erbij, of een uitleg van de vertaling van quick???

Goed als zo een quickmatch enorm opgevouwen is en noem maar op wat voor een variabele factoren die mee kunnen spelen genoeg zijn om die defenitie vast te stellen op langer brandend dan een fractie van een seconde het zij zo, dan zal het maar aan mij liggen ;)

Zometeen denken mensen die je post lezen, dat dat gewoon simpel visco achtig lont is of ander onduidelijk hersenspinsel, weet jij veel. Edited by High Density
Link to comment
hier een stukje homemade quickmatch, omdat meneer alleswetende Bob weer eens eigenwijs doet. Eerst zie je de visco delay daarna het snel brandende spul, of terwijl de quickmatch.

Maar als jij denkt dat de quickmatch langzaam brand meneer Bob, zou ik het vooral gewoon gelijk daar aansteken en de visco overslaan. O ja, en als je dan toch bezig bent kijk gelijk ff in de mortier of je shell wel goed zit! (dit is overigens niet aan te raden als je je hoofd aan je romp wilt laten zitten). Of je moet zoals High Density al aangaf je quickmatch gesloopt hebben door het continu te buigen, en zo dus de buskruit van de lont (blackmatch) erin afhalen, of je hebt hem in het water gestopt o.i.d. Maar anders zal het echt niet langzaam branden.

Voor zover weer ff m'n chagrijnige opmerking voor vandaag.

Neem nu toch gewoon eens iets aan, dat is geen schande :P!

Wat betreft de zware metalen, je moet het gewoon niet binnenkrijgen. Das altijd het best voor je ;) Edited by ExplosiveCoek
Link to comment

Er zijn wel degelijk onderzoeken die aantonen dat oud en nieuw behoorlijk slecht is voor het milleu.
Vooral omdat we spreken over gigantische hoeveelheden, ook zware metalen hebben daar een rol in.
De concentraties in de lucht schijnen de eerste paar dagen goed te meten te zijn.
Maar ach het zal allemaal een druppel op een gloeiende plaat zijn.
Als men het allemaal echt zo erg zou vinden zouden ze ook met de fiets boodschappen gaan doen ipv zeiken over terrasverwarming.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...