Jump to content
PyroForum.nl

Kogel/star-molen


Boemsel

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • Replies 216
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kleine bump maar ok....

Ik had weer eens niets te doen en aangezien ik binnenkort een kogelmolen ga bouwen heb ik google sketchup maar eens uitgeprobeerd.
Ik bak er niet erg veel van maar het idee is duidelijk.



Ik weet nog niet wat voor motor ik ga gebruiken. De trommel is 1 L dus misschien is een wasmachinemotor iets te veel van het goede (heb er nog wel een liggen).
Ik gebruik 1 Kg keramische media (pyro-stuff), zou een motor van een ventilator dit aankunnen?
De overbrenging van de aandrijfas naar de 1e as ben ik ook nog niet helemaal uit aangezien ik het toerental van de motor nog niet weet.
Opbouwende kritiek en tips zijn altijd welkom.

Link to comment

Ik weet niet zeker of een ventilator motor sterk genoeg is voor een 1 liter kogelmolen maar ik denk het wel.
Zelf had ik een super mooie 250W motor liggen dus die heb ik gebruikt maar als ik die niet gehad had had ik zeker eerst een ventilator motor geprobeerd.
Zo slap zijn ze niet (55W of zo), zijn gemaakt om lang te draaien, hebben geen koolborstels, zijn makkelijk te vinden en goedkoop (5 euro moet kunnen)
Voldoet ie niet dan kun je altijd nog op zoek naar andere motor.

Wel is het denk ik wenselijk om een koelvinnetje te maken omdat normaal gesproken ze door de ventilatorwind gekoeld worden

Ze draaien op zo'n 1000/1100 rpm (In alle standen!, in de hoogste stand zijn ze enkel sterker maar niet sneller)
Heb je asjes van zo'n 6-8mm dan kun je je trommel rechtstreeks op de as leggen denk ik (ff rekenen :)).
Je kunt de as van je motor dan rechtstreeks verbinden met de as van je kogelmolen met een stukje rubber slang (van die oranje gasslang die je op de foto ziet) maar met een snaar kan ook natuurlijk (ductape! Leanders idee).

Ik heb mijn assen niet gelagerd (zijn messing en zitten rechtstreeks in het hout met lagervet. Gaat nog steeds goed. Staat bijna geen kracht op dus valt er dan ook niet veel te slijten

Succes

Ow ja.. zorg wel dat je de goede as in de goede richting aandrijft! anders gebeurt er nix, draait je as wel maar staat de trommel stil (aangedreven as moet aan de trommelkant naar beneden draaien) .

Edited by pdfbq
Link to comment

De assen zijn 12 mm en die kogellagers verhogen de kosten niet eens zo veel. Ik heb ze eigenlijk bijgetekend om de wrijving te verminder zodat de motor minder kracht hoeft te leveren en minder warm wordt en het dus langer uithoudt of maken die lagers qua weerstand niet veel uit?

Omtrek as = 37,6 mm omtrek trommel = 292 mm
Ik weet niet zeker of ik dit goed doe dus zeg het aub als het fout gaat.
292 mm / 37,6 mm = 7,7 dus het toerental van de motor zou rond de 70 x 7,7 = 543 rpm moeten liggen. Als je uitgaat van 1000 rpm en je legt er dan die 1 L trommel op Hoeveel van die 1000 rpm houdt hij dan nog vermoedelijk over? of is dit niet zo 1, 2, 3 te zeggen?

Edited by mercurius
Link to comment

Je doet te moeilijk, gewoon rekenen met de diameter van je trommels enzo. Veel makkelijker.

Stel motor van 1400 RPM, trommel van 200 mm en assen van 12 mm. Evt. nog een kleine overbrenging maken van pullie's 4:6 ofzo en je zit al ideaal.


1400/(200/12) = 84 RPM

Bij 4:6--> 1.5 vertraging:

Grote trommel 84/1.5 = 56 RPM

Fini

Link to comment

Hij moet leeg en met gewicht even snel draaien anders is je motor te zwak.

Lagers is wel mooier natuurlijk maar ik heb geen goedkope kunnen vinden toen van 6 mm (8mm is makkelijker, die zitten in skates en zo)
Het zal inderdaad schelen aan wrijving maar als je trommel alles bij elkaar zo'n 2 kilo weegt zal er op een draaipunt ongeveer 500 gram staan en da's niet veel.

Link to comment

Ok dan zal ik maar eens een sterke ventilatormotor gaan op[zoeken bij de kringloop of op marktplaats of misschien zelfs een nieuwe.
Ik denk trouwens dat ik ook nog iets ga proberen met koelribben en een 80 mm fan van een oude pc.
Bedankt voor alle tips, ik zal zo snel mogelijk het resultaat uppen!


Edit: @pdfbq Waarom kan je beter een motor hebben zonder koolborstels?

Edit2: Heb een elektromotor gevonden. 220 volt, 55 watt, 2700 rpm.
Alleen zou ik geen idee hebben hoe je hem aan moet sluiten en hoe je er een goede overbrenging op zet.

Edited by mercurius
Link to comment
Edit: @pdfbq Waarom kan je beter een motor hebben zonder koolborstels?
Die vonkt niet en is gemaakt om lang te draaien (minder krachtig maar lang)

Overbrenging: Je maakt poelies door ze te figuurzagen. 3 X zagen dus (of 2 X als je slim bent).
Twee buitenkanten en het middelste gedeelte. Dan gaatje boren en dan op as lijmen of met spie vast zetten of zo.

Mooie motor. Groen/geel lijkt me de aarde, zwart kan de nul zijn en de andere twee twee standen... Maar reken mij er niet op af als tie ploft he! :) Edited by pdfbq
Link to comment

Kan je een grotere foto geven?
Is een van die draadjes geel met groen en 2x zwart en 1 rood?
Meet eens de weerstanden zwart1-zwart2, zwart1-rood, zwart2-rood als je wilt.

Wat is de diameter van je as?

Ik denk dat je mag zeggen dat een kogelmolenmotor 1 kg kan laten draaien per 20W.

Link to comment

Sorry ik denk dat jullie mij verkeerd begrepen :) Deze motor is niet van mij maar ik kwam hem tegen op marktplaats. Ik wou allen weten of zoiets dergelijks handig is. Wat ik mij allen afvraag is hoe je die overbrenging vastzet aangezien deze as niet dikker dan een paar mm is. Lijmen is waarschijnlijk wel een optie maar aan wat voor lijm zou ik dan moeten denken, ik kan mij voorstellen dat 'knutsellijm'niet sterk genoeg is.

Link to comment

Hij staat voor 7,50 op het net, daar kan miss noch iets van af maar met dit soort kleine dingetjes erger ik me altijd aan de verzendkosten waardoor het wel een een euro of 15 kan worden. 2 componentenlijm heb ik hier nog wel liggen maar dan kan je lastig een andere poeli erop zetten als hij geen goeie rpm heeft, of wel?

Edited by mercurius
Link to comment

Ik heb de afmetingen even opgevraagd en nog eht een en ander over de draden. Ik kreeg dit opgestuurd

De diam. van de as is 6 mm, de lengte 25 mm.
Buitendiam. van de motor is 8 cm, de lengte van het huis is 11 cm.
De motor heeft 4 draden, voor hoofd en hulpwikkeling.


Hoofd en hulpwikkeling? Wat houdt dat in?
En een as van 25 mm Lijkt mij eerlijkgezegd erg kort, is er een manier om het te verlengen of is dat niet nodig?
Want als je naar mij bouwplan kijkt dan zie je dat de aandrijving buitenom gaat. Op deze manier komt hij net door het hout heen en is er niet echt ruimte voor een fatsoenlijke poeli. Edited by Prophet
Hoofdletters! Pay attention!
Link to comment

Euh... Over het algemeen met dit soort projecten moet je roeien met de riemen die je hebt (en dus je bouwtekening aanpassen aan de materialen die je hebt) maar dat is het laatste wat ik erover ga zeggen want ik vind dat je nu maar eens aan de slag moet! :).

O ja.. probeer eens een advertentie te zetten in de rubriek gevraagd, iets in de trand van: gevraagd ventilator, mag lelijk, gebroken enz. zijn als motor het maar doet. Best kans dat je er een gratis mag komen halen.

Link to comment

Ik ben ook al hard aan de slag maar die as is eigenlijk echt het laatste probleem dat ik nog heb, verder is zo ongeveer alles geregeld.
Misschien stel ik inderdaad erg veel vragen maar een kogelmolen maken is toch wel een redelijk projectje en ik heb liever dat dat gelijk goed gaat dus vandaar.
Maar ik denk dat ik al een idee heb.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...