Jump to content
PyroForum.nl

Kogel/star-molen


Boemsel

Recommended Posts

  • Replies 216
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Eerste 2 batches meal zijn klaar! 2x 150 gram. Had wel wat problemen met de kogelmolen want mijn motortje wordt af en toe wat te heet dus moet ik hem vaak uitzetten. 12 uur nodig gehad om 6 uur te kunnen millen, dus beide batches 3 uur gemilled. Net even een grammetje getest en vergeleken met dat spul uit rotjes. Mijn meal brandde al 2x zo snel en hij was nog niet eens 100% opgedroogd. :lol: Misschien vandaag nog een keer millen, dan kan ik wel weer een tijdje vooruit denk ik zo. :)

Link to comment

Blij te horen dat het gelukt is. Is dit al met de nieuwe media? Want als je droog milt gaat het wel iets sneller. En het motortje van mijn starmolen word ook heet na een half uurtje, dat komt door het motortje zelf, dat gebeurt ook als er geen balast aan zit, maar je zou een computerfannetje boven op je motortje moeten schroeven die er op blaast, dan kan ik met mijn starmolen wel 3 uur achterelkaar rollen zonder dat ie te heet word. Je kan zo'n fannetje gewoon aansluiten met een 12 volt adaptertje, van een oude oplader ofzo.

Link to comment

Hehe, ik heb heel toevallig deze zomer zo'n ventilatording gemaakt voor buiten als het te warm is, van 2 van die computerfans. Binnenkort eens dat ding uit elkaar halen en hem op mijn mill zetten. Kan gewoon zo in de stekker. Dan zal ik ook wel langer achter elkaar kunnen millen.

Nu ben ik bezig met een Willow-star compo. Eerste keer dus eigenlijk maar een uitprobeerseltje, vooral omdat ik al veel er aan heb verkloot.
1. Had het beter droog kunnen millen.
2. Ik voegde in plaats van 75/25 water/alc gewoon water toe. Toen kwam ik daar achter en dus nog wat alcohol toegevoegd.
3. De hele zooi bleef aan de binnenkant van mijn trommel kleven dus nog maar wat water toegevoegd.
4. Net iets té veel water waardoor er wat uit mijn trommel ging druipen..
Maarja, beginnersfoutjes zullen we maar zeggen.

Nu is alles inmiddels opgelost en zit hij al zo'n 2 uur in de mill dus nog 2 uurtjes te gaan.
Dat starpumpen is trouwens leuk man! Al een paar gemaakt van wat compo dat ik eruit heb gehaald. :lol:

Is trouwens nog niet met de nieuwe media. Ik heb al wel een koffiemolen gehaald. Nieuwe media doe ik wel tegen oud en nieuw. De verzendkosten zijn me toch net iets te hoog om 1 dingetje te gaan bestellen.. Dat doe ik wel tegen de tijd dat ik meer dingen nodig heb.

Edited by Sharkie
Link to comment

Compo uit je trommel druipen?! Dat is niet helemaal de bedoeling, als je nat gaat millen word er meer bedoeld da je compo zo vochtig is da je brokken heb die uit elkaar vallen als je ze aanraakt. :lol:
En alleen water toevoegen maakt niet uit, die alc zit er aleen in zodat je minder lang hoeft te wachten met drogen en dat de oppervlaktespanning minder is.
En ik rol liever mijn stars, heb ze ook wel gepumpt, maar dat duurt echt veel te lang bij mij.
En heb je wel een binder toegevoegd als je direct uit je kogelmolen hebt gepumpt?

Link to comment

Inderdaad, maar als ik te weinig water doe blijft alles aan de binnenkant van de trommel plakken dus vormt de compo zegmaar een wand waar je media overheen rolt.. Niet heel effectief lijkt me. :lol: Uiteraard wel binder toegevoegd ja. Gewoon zoetstof, met 97% maltodextrine enzo.

Haha, ik vroeg me net trouwens af waarom mijn 2e batch zo langzaam opdroogt. Nu je het zegt... volgens mij heb ik daar ook geen alcohol aan toegevoegd. :)

Link to comment

Weirdo die starmolen vind ik echt mooi bedacht, 2 wasteilen op elkaar geschroeft, echt fantastisch idee :lol: Watvoor motor heb je eraan hangen? Heb je die naden ergens mee dichtgesmeerd zie ik?
Ik ga er ook maar eens een maken, ik krijg lamme handen van dat schudden met een kom ;P

Edited by Daan
Link to comment

Haha, dat van die lamme handen ken ik ja. :lol: Die teilen had ik bij Deca gezien, op DPC :).
Bij die wasteilen heb ik eerst een laag Pattex super montage kit gekit en toen die halve tijl eroverheen en vastgeschroeft, die naden heb ik ook met deze kit dichtgemaakt, word namelijk gewoon hard en hecht goed. Ik weet niet waar dat motortje van is, die heb ik toevallig egens in mijn werkhok gevonden.
Het motortje heeft iniedergeval 20 RPM, dat is perfect voor een starmill, dan zal je kom ongeveer 60 RPM gaan. Een perfect motortje is een ruitenwissermotor, word niet warm en heeft veel koppel.

Ik kan trouwens makkelijk een kilo draaien in deze starmill.

Edited by Weirdo
Link to comment
Hier is mijn zelfgemaakte ballmill. De motor komt uit een ventilator maar ik weet eigenlijk verder geen specs. :lol:
Ik wou eerst een overbrenging gebruiken maar de as en de as van de motor pasten met 1 stukje ductape perfect op elkaar.

http://www.youtube.com/watch?v=8NBMBtahK0g

Wat vinden jullie ervan?


er is toch iets mis, zo zal je heel lang mogen draaien hoor! In je kogelmolen moeten de media als het ware vallen, ik zou er zoiezo 1/2 tot 3/4 media in doen en niet met glas werken, want als het breekt en je mealstofwolk komt de kooltjes van je motor tegen, krijg je (als het binnen is) , met wat tegenslag, een enorme stofexplosie, wat me toch niet zo tof lijkt.

@weirdo: ik zou er toch niet gerust op zijn dat mijn motor zo dicht bij m'n molen staat, een klein beetje meal die ontsnapt en het komt meteen je motor tegen...

@iedereen: zorg er altijd voor dat je molen draait zodat als je deksel hapert, dat het niet lost komt te draaien! Dit zal wel logisch klinken maar als je hem per ongeluk eens 180° draait...
Een kogelmolen is en blijft toch een gevaarlijk ding, draai vochtig als je het niet buiten kan (maar dan kleeft het bij mij al aan mn trommel vanaf 2% water ofzo) dus ik draai buiten en droog.

Iemand nog tips ofzo voor een starmolen? ik heb dit ooit geprobeerd om te bouwen, maar m'n loden korreltjes kleven altijd samen van het minste dat ik doe...
Link to comment
  • 1 month later...

Heb je ze met de hand gerold?
Als je electrisch hebt gerold kan het zijn dat je sterrenmolen te snel rolt, dan nemen de cores de sas niet goed op en krijg je ongelijke stars.
En ander moet je je stars mischien minder nat spuiten. Maar mischien doe je dat al niet ^_^

Link to comment

Ik rol ze met een molen. En die molen draait wel behoorlijk snel ja, ong. 80 rpm en de diameter is ook behoorlijk groot wat in een grote draaisnelheid van de sterren resulteert...
Ik ga straks nog testen wat je daar zegt, een lager toerental.
Bedankt voor de tip! resultaten volgen nog.

Edited by bonkers
Link to comment

Zorg ook dat je cores waar je omheen rolt ongeveer even groot zijn, het is tevens ook nodig om je stars te screenen op grootte als je nog aan het rollen bent. Zo haal je de stars eruit die al de juiste grootte hebben bereikt en houdt je dus meer sas over om je (nog) te kleine stars naar de juiste grootte te brengen.

Link to comment

Het is ook een kwestie dat de grootste stars naar de buitenkant worden geslingerd, en dus uiteindelijk steeds groter worden doordat ze meer comp krijgen en zo krijg je een steeds snellere groei van je al grotere stars.
Ik rol zelf met de hand dus ik kan alleen maar raden. kijk eens naar dit filmpje. (op de 3e foto onder die twee andere klikken voor filmpje)
Hij gebruikt een spatel en die tussen de stars te frotten zodat ze een andere "koers" krijgen.
Misschien dat dat ook helpt?

Link to comment

Mischien off-toppic maar verschrikkelijk lastig.

Na een bepaalde tijd millen heb ik dat ook als ik over de 20 uur ga wordt het een stevige KOEK. Maximale milling tijd is bereikt dan lijkt me.


:P Ditzelfde heb ik dus al na 4 uur millen. Ik moet af en toe met de hamer erbij om dit goedje los te slaan.
Brokken zo groot als mijn vuist.

Heeft iemand hier al een oplossing voor gevonden,of gewoon korter millen. ^_^
Misschien dat de tijd van het jaar ermee te maken heeft. Wat betreft het hoge vochtigheidsgehalte.(koude schuur)

Ik mill in een rvs pijp van 50 cm lang en doorsnede van 20 cm,met gewoon knikkers.
Link to comment

Het belangrijkste lijkt me dat alles droog blijft, ik had dat vroeger ook na een aantal uren, dit kwam doordat mijn kno3 lichtjes vochtig is. Nu droog ik mijn salpeter een uur op 70°C in de oven, dan is het zoals het moet.
Droog desnoods ook al je andere ingredienten (best appart ^_^ )

Link to comment

oplossing
Als ik het filmpje zie en de molen diameter. zou ik zeggen : zet hem een stuk langzamer. Of gebruik meer media. En schaf die knikkers toch eens af,
En ik zou het juist vochtiger maken.of regelmatig wat bijspuiten. dat het na verloop van tijd aankoekt komt ook door het uitdampen van vocht danwel de opname van het vocht door de stoffen. Droog millen bemoei ik me niet mee.

M.V.G. Jason
ps
Btw ik heb nog nooit kno3 gedroogt in de oven, vreemd verhaal!
Staat ook nergens dat er uberhaubt kno3 in zijn molen zat. Maar het zal wel over meal gaan idd.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...