Jump to content
PyroForum.nl

Kogel/star-molen


Boemsel

Recommended Posts

  • Replies 216
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik heb regelmatig hetzelfde probleem men KNO3 bestel ik in kristalvorm en om alles wat vlotter te laten verlopen mill ik deze eerst apart.
Maar na een goede 6-8 uur begint deze al een koek te vormen.
En wanneer ik de KNO3 dan gebruik voor MP in men mill vormt deze vrijwel meteen een koek.
Ik heb al rubberen, PVC en glazen containers geprobeerd met telkens verschillende media maar ik krijg geen enkel verschil.


Nog een vraagje...

Wie heeft er hier nog ervaring met Lortones?
Ik denk er zelf aan om een Lortone of een Chicago Tools tumbler aanteschaffen maar ik ben bang dat de 70W motortjes niet veel aankunnen.
Vermits deze origineel bedoeld zijn om edelsteentjes met zand te draaien en geen loden bollen :P

Link to comment

Ik zou zelf een mill bouwen, of desnoods laten bouwen... Ik heb eigenlijk wel iets in de richting van spijt dat ik mijn Lortone heb gekocht, ik draai nu met 500 of 750 gram keramiek met 100 gram meal of 200 gram starcomp... Niet echt veel dus!

Je kan wel een grote Lortone kopen, zoals een QT6, QT66, QT12 of 45C. Heb je veel meer aan een kleinere versie met 2 of 3 jars!

Link to comment
Ik heb regelmatig hetzelfde probleem men KNO3 bestel ik in kristalvorm en om alles wat vlotter te laten verlopen mill ik deze eerst apart.
Maar na een goede 6-8 uur begint deze al een koek te vormen.
En wanneer ik de KNO3 dan gebruik voor MP in men mill vormt deze vrijwel meteen een koek.
Ik heb al rubberen, PVC en glazen containers geprobeerd met telkens verschillende media maar ik krijg geen enkel verschil.


Nog een vraagje...

Wie heeft er hier nog ervaring met Lortones?
Ik denk er zelf aan om een Lortone of een Chicago Tools tumbler aanteschaffen maar ik ben bang dat de 70W motortjes niet veel aankunnen.
Vermits deze origineel bedoeld zijn om edelsteentjes met zand te draaien en geen loden bollen :P


Ik heb een Lortone Model 3A. Dit is een prachtig ding alleen ze zijn erg duur en er kan niet erg veel in
(maximaal een 100gram batch incl. media). Dus als je veel wil gaan millen zou ik een grotere kopen of er zelf een maken.

EDIT: nog wat info: de motor hiervan kan ruim 2 kilo trekken, en je kan hem weken aan een stuk laten
draaien (zelf doe ik dit niet maar volgens de verkoper kan het). Edited by loveforpyro
Link to comment

Ik heb de 2-trommel-versie van jou model: de 33B. Inderdaad kan je ze ontzettend lang aan laten staan en zijn ze ongelooflijk stil (ik ben hem eens een week vergeten...)!

Maar ik vraag me nu echt af of het nou waar voor mijn geld is geweest, als je kijkt wat mensen voor het zelfde geld hebben, met als voorbeeld Cojonesm (sorry ik kon het niet laten :P).


Fijn weekend!

Link to comment
  • 2 weeks later...

Hey, weet niet of dit hiervoor het goede topic is, maar ik vraag het hier toch maar:

Ik ga binnenkort chems kopen en voor het eerst millen bij mijn vader, ik moet alleen wel 100% zeker weten dat er niets fout gaat. Zo moet ik dus ook nat millen (net wat testjes gedaan, vanaf ong. 15% water kan meal niet meer ontbranden. Of hoeft het voor in een kogelmolen alleen maar een beetje vochtig te zijn zodat evt. vonkjes geen effect op je meal hebben?)
Ik heb ook glazen media, vonkt niet dus dat zit wel goed enzo. Wel maak ik me nog een beetje zorgen over de statische elektriciteit. Hier wat fototjes van mijn mill:





Mijn trommel draait als de kogelmolen aanstaat ongeveer 60 RPM, maar ik heb er bewust dus geen stuk fietsband omheen gedaan (zie foto 2 en 3) omdat hij dan meer grip heeft en te snel (2keer per seconde, is dat te snel?) ronddraait. Zou deze wrijving voor statische vonkjes kunnen zorgen? En moet ik als ik mijn trommel van de molen afhaal eerst even de grond aanraken of een geaard iets o.i.d.? Ik heb hier niet al te veel verstand van..
Verdere tips zijn altijd welkom (geen dingen zoals: 'geen vuurwerk op je ballmill schieten' :P )

BvD,
Sharkie

Edited by Sharkie
Link to comment

Ik ben ook nog niet heel lang bezig met pyrotechniek maar ik kan wel enkele van je vragen beantwoorden.

Nat millen kan en mag maar het is zeker niet verplicht ook niet met loden media.

Glazen media kan niet vonken dus daar moet je je geen zorgen over maken let wel op wanneer je bijvoorbeeld chloraten zou willen gaan millen met dezelfde media want glas (ik veronderstel knikkers) hebben de neiging om miniscule barstjes te krijgen na een tijd en daar kan redelijk wat in achter blijven dit weet ik uit ervaring.

De ideale snelheid moet je zelf berekenen [Pyroguide Ballmill] maar als ik je fotos bekijk lijkt 60rpm een goede snelheid omdat je met glazen media, knikkers dus milled en die zijn ongeveer 15mm.

Nog een tip die ik je kan geven is je mill regelmatig te luchten en alles wat loskloppen dat begint aan te koeken zo kan je redelijk wat tijd besparen.

En om de container te openen kan je die best op de grond zetten zo is die direct geaard en zo voorkom je dat je werkbank en gereedschap vuil wordt want ik heb al regelmatig de pech gehad dat men media verschuift op het moment dat ik hem open en zo er een hele wolk meal op de grond terecht komt.


EDIT: Waar heb je die motor vandaan?
En zijn dat wieltjes die je als lagers gebruikt? Want je mill ziet er echt schitterend uit ik zou graag eens een filmpje zien wanneer ie draait.

Edited by Dark_Hero
Link to comment

Ik mill altijd droog want als ik nat mill krijg ik altijd van die grote ballen mealpowder. Ik heb ook nog nooit een ongeluk gehad met droog millen.

Verdere tips..... probeer ergens afgelegen te millen en misschien met een paar zandzakken omheen. Misschien is het ook wel handig als je eerst een klein beetje doet.

(geen dingen zoals: 'geen vuurwerk op je ballmill schieten' :P )


Doet me meteen denken aan mijn eerste ongeluk. Ik ging een spolette testen in de buurt van mijn kogelmolen. 1 vonkje kwam precies onder mijn trommel en daar lag een klein beetje "gelekte" buskruit. Het ging om 300 gram green powder dat er misschien 1 uurtje in zat. Boem..... en heel de schuur onder de rook.
Link to comment

@ Darkhero:

Thanks :P De motor heb ik van een kennis van een kennis van mijn moeder (ofzoiets) die volgens mij allemaal dingen met wasmachines deed, komt dus waarschijnlijk uit een wasmachine. Chloraten ga ik voorlopig nog niet mee beginnen. Doe de komende 2 jaar in ieder geval wel met de basisstoffen, daarna kijk ik wel verder (wordt ook moeilijker als ik op kamers zit, etc.) Ik zal de RPM wel ongeveer rond de 70 gaan leggen denk ik. Nu lukt dat alleen nog niet, moet eerst nog mijn 'jar' open zien te krijgen (deksel zit helemaal vast..) en wat fietsband o.i.d. erop plakken.

Ik ga trouwens niet bepaald millen in een afgelegen buurt.. Ergens in rotterdam, dus ik moet hem goed verbergen/zorgen dat je hem niet hoort en ook zorgen dat het 100% veilig is want als daar je trommel met 100g meal erin ontploft heb je een klein probleempje.. B) Waarschijnlijk zet ik er een soort van kist van piepschuim omheen (houdt toch ook geluid tegen?) en evt. wat bakstenen of zandzakken.

Mijn mill is inderdaad wel een leuk bouwseltje ja. Net ook even een filmpje ervan gemaakt:
P9151082.AVI

Er zitten trouwens inderdaad kogellagertjes in de wieltjes.

Edited by Sharkie
Link to comment

Mooi ding.

Als je het veilig en brandveilig wilt doen dan zou ik het niet met piepschuim doen, dat brand als de ziekte. En millen is nooit 100 procent veilig, maximaal 98%, Het is namelijk wel een hoog brandbare stof waar je mee werkt en ongeluk zit in een klein hoekje. ik zou je mill iniedergeval wel goed afschermen.

Link to comment
  • 1 month later...

Zo! Zojuist voor het eerst gemilled. Eerste batch een uurtje, 2e ben ik nog mee bezig. Natuurlijk veel te kort maar ik laat het eerst even opdrogen en kijk dan hoe het met de kwaliteit zit. Vervolgens mill ik het over een tijdje nog een keer. Had dus nat gemilled, met zo'n 15% 75/25 water spiritus (wat ik nu, 2e batch, aan het millen ben maar 10%), gewoon puur voor de veiligheid. Voor de zekerheid ook maar buiten gezet, goed uit het zicht. Gelukkig maakte het niet te veel lawaai. Ik ga denk ik deze week wel nog een keer millen, ik denk namelijk niet dat een uurtje genoeg is. Ik drop hier aan het einde van de week denk ik wel een filmpje van een testje neer.

Link to comment

Een uurtje millen is inderdaat veel te weinig, denk eerder aan een uur of 6 als je al een beetje vatsoenlijke kwaliteit meal wilt, natuurlijk verschilt dit wel heel erg per kogelmolen maar gemiddeld genomen is dat wel nodig. Het aparaat dat je gemaakt hebt ziet er overgens wel netjes uit voor je eerste kogelmolen, die van mij was oerlelijk.

Link to comment

Mijn meal is altijd al goed na een uurtje of 3 4. Maar dat komt omdat ik mijn S en Kno3 eerst in de koffiemolen gooi totdat het onwijs fijn is, dat is minder dan een minuutje. En mijn wilgenhoutskool is >400 mesh. En mijn kogelmolen is best goed. En ik mill altijd droog. Ik weet niet wat voor media en trommel je gebruikt, maar anders kan je ook droog gaan millen hoor, dan hoeft het tenminste niet elke keer te drogen enzo.

Link to comment

Trommel past zo'n 1.3 liter in volgens mij. Ik gebruik knikkers als media. 2e batch is nogal mislukt, meal bleef aan de binnenkant van mijn trommel plakken. Eigenlijk helemaal niets mee gebeurd dus.. Probleempje van mijn mill is wel dat de motor na een minuut of 20 te heet wordt dus moet ik hem dan steeds 10 minuten uitzetten.. Dus om 1 batch nog 5 uur te kunnen millen ben je al snel van 10 tot 6 bezig (6 uur is het tegenwoordig al donker...:)) En aangezien mijn pa erbij moet zijn als ik ga millen duurt het nog wel even voordat ik mijn mp en star-compo's klaar heb. :lol:

@ Pyrobass: Thanks!

@ Weirdo: In wat voor vorm krijg jij je chems zegmaar altijd? Mijn koolstof maak ik natuurlijk zelf, wel redelijk fijn volgens mij. Mijn KNO3 is zegmaar even fijn als suiker. Zwavel is zwavelbloem. Neem aan dat als je je chems minder fijn krijgt je langer moet millen.

Link to comment

Ja het klopt dat je langer moet millen als je chems minder fijn zijn. Daarom gooi ik het eerst altijd even in de electrische koffiemolen, dan is het zo airfloat, Maar let wel dat je 2 verschillende molens gebruikt, 1 voor brandstof en 1 voor oxidators. Mijn koolstof bestel ik altijd, vroeger maakte ik het zelf, maar toen kwam ik een goedkope bron tegen. dus dan koop ik het liever. Ik heb ook gewoon zwavelbloem. en mijn Kno3 is iets fijner als suiker, dus ook niet echt denderend.
Ik zou wel overstappen vanaf knikker. Je kan beter keramische media bestellen, dat is niet duur, lichter dan knikker, en millt goed, ik gebruik het ook, in combinatie met de allbekende Zwavelbloempot (If you know what I mean :lol:) dan kan je batches van 250 gram de keer maken. dan kan je ook droog millen en heb je dat probleem van dat kleven niet.

Link to comment

Koffiemolen heb ik niet, moet ik maar eens gaan kopen. Maar hoezo zijn keramische media beter terwijl ze lichter zijn?
En ik snap niet precies wat je bedoelt met zwavelbloempot. Bedoel je dat plastic potje waarin je zwavel wordt geleverd?
Droog millen kan ik volgens mij sowieso wel (PVC trommel, knikkers als media).

Link to comment

Die koffiemolen die ik heb heb ik gekocht voor 10 euro de stuk geloof ik, bij de blokker van Tomado. En knikkers zijn geen goede media omdat ze afbrokkelen en de hardheid laag is. Bij lood is de hardheid nog lager maar dat is weer loeizwaar. Dus ook slecht voor je motor. Maar keramieken media zijn iets lichter of even zwaar als knikkers maar de hardheid is echt heel hoog, daarom breken alle brokken in je kogelmolen echt wel aan stukken, als ik met een balk in een emmertje wat BBQ houtskool een beetje fijn maak en ik gooi het daarna in mijn kogelmolen, is het na een uurtje wel airfloat.

En de zwavelbloempot:


Zoals iedereen kan zien heb ik het label "professioneel" weggewerkt, in een veel te duur programma( paint) :lol:.

Zo'n pot gebruik ik ook, in combinatie met 16 mm keramieken media, werkt perfect.

Edit: zoals iedereen hieronder kan zien heb ik niet helemaal goed nagedacht over een linkje hierboven, dus heb ik het plaatje aangepast op professionele wijze. :)

Edited by Weirdo
Link to comment

Ik had ooit nog is beloofd mijn kogelmolen te laten zien, ik zal meteen foto's van mijn sterrenmolen plaatsen.
Ze zijn zo vies als wat, maarja dat heb je als je ze gebruikt :lol: .




Goed gekoeld :), allemaal van die proccesorkoelblokjes en 1 grote op de motor.


De overbrenging.

Sterrenmolen




houten poelies zelf gemaakt


2 wasteilen op elkaar geschroeft


in actie

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...