Jump to content
PyroForum.nl

Kogel/star-molen


Boemsel

Recommended Posts

@Pindabrein: Gaaf Pindabrein! Beter post je wat foto's of n filmpje van het ding in actie, ik ben benieuwd! Hoe is je eerste meal?

Met mijn molen lukt het nog niet zo. Dat ding maakt eigenlijk net teveel lawaai (buren enz) en als ik de geluidsisolatiekap erop zet die ik erbij heb gemaakt is de motor binnen 2 uur overhit >_< . Ik heb dat ding al een aantal uur laten draaien maar wat me nog het meest frustreerd is dat de Meal als een grote klont aan de wand en de deksel hecht. Soms worden er ook BP ballen gevormd tussen de kogels. Na een uur al heeft meer dan de helft van mijn compo zicht aan elkaar gehecht tot een giga harde steen. Het blijft maar plakken dat spul! Op die manier levert de koffiemolen nog betere mealpowder eigenlijk. <Cry> En ik heb er zo lang aan gewerkt...

Ik heb het een dag laten drogen in de zon, ik het er wat minder meal in gedaan, ik heb het aantal toeren drastisch verlaagd, maar dat ding blijft maar klonteren. Echt. Moedeloos word je ervan!

Link to comment
  • Replies 216
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hhhmm, ik moet ook nog een washmaschiene motor zien te bemachtigen denk ik.
Ik heb nu een motor uit een oude cnc maschine maar die wordt ongelooflijk warm, en ik heb er koelblokken op gedaan en zo....
of word een washmaschiene motor ook zo warm?

Link to comment

Een wasmachine motor is in principe een behoorlijk zwaar ding. Ik bedoel, dat ding is bedoeld een urenlang vele kilo's was mee in het rond te draaien - rechtsom en linksom afwisselend nog wel. Ik weet niet hoe oud die wasmachine was, of hoe grote trommel jij gebruikt, maar ik was er eigenlijk redelijk verbaasd over dat mijn motor al zo snel warm werd. Een pc-voeding ventilatortje erop monteren deed wonderen though, al is dat alleen al om gewoon de lucht er omheen in beweging te zetten.

Wat eigenlijk ook erg belangrijk is, is dat je motor met zo weinig mogelijk weerstand en wrijving je trommel laat draaien. Iets wat ik destijds niet helemaal goed had bekeken. Zorg voor zo weinig mogelijk overbrengingen (hierop verlies je alleen maar energie) en vermijd overbrengingen als elastieken banden of iets dergelijks. Werk altijd met kogellagers rond je draaiende assen en maak een eventuele overbrenging of vertraging met een snaar of tandwiel o.i.d. Bij mij reduceerde dit de hoeveelheid verbruikte energie en dus ook het warm worden van je motor aanzienlijk.

Uhm, btw... CNC motor? Wazzda?

Link to comment
Een cnc mashiene is een automatische draaibank, best leuk om dingen op te maken ^^
Het is een hele krachtige motor, maar toch ga ik denk voor de wasmashiene motor, die cnc motor gebruik ik wel voor mijn starmill.

Dat lijkt me wel handig als kogel en sterrenmolen, gewoon gelijk welke ton tussen de klauwen zetten en draaien maar.
Vermogen zal je nooit te kort komen en je kan gelijk welk toerental gebruiken.
Link to comment

CNC staat voor "Computer Numeral Control" volgens mij kunnen die motoren heel wat trekken, aangezien voor het bewerken van metaal veel koppel nodig is. Alleen waarom mol je dat ding uit een draaibank? Een draaibank is een prachtig stuk gereedschap!

Ik heb nu een wasmachinemotor bemachtigd, alleen wordt het nog een hele klus om het ding aan de praat te krijgen....

Link to comment
Guest Goner

Waarom een Lortone? Het is serieus een leuke molen om mee te beginnen, maar voor de prijs die je ervoor betaald kan je zelf werkelijk iets veel beters bouwen! :D

Ik heb er zelf ook een (2×0,8 liter trommel), ik ben echt toe aan een grotere! Er word afgeraden niet meer dan 1 Kg per trommel tegelijk te draaien. Nou gaat hier dus sowieso een halve Kg media in en ook nog SAS. Voor 100 gram snelle meal ben ik al snel 48 uur aan het millen, nee als je een goede mill zoekt om verder mee te komen op pyro gebied kan je beter zelf wat in elkaar zetten! :D

Link to comment
  • 4 weeks later...

Die motor van die CNC machine is denk ik al 8 jaar oud of zo, maar hij doet het nog wel goed.
Ik heb nu een nieuwe, een veeeeeel betere (en duurdere) met dit ding kan ik echt alles maken. :D
Ik heb nu ongeveer dezelfde motor als pindabrein, hij draait goed en zo maar ik heb echt geen idee hoe ik hier mijn assen mee moet aandrijven.
Er past geen poelie en als ik het bandje er zo om de as heen leg draait ie ook niet en ik moet nog een toerenregelaar hebben.
Hoe heb jij dat gedaan pindabrein?'





Link to comment

Aan een van de assen zit bij mij een plat kantje. Ik heb een gaatje geboord in mijn ketingwieltje en er schroefdraad in getapt, en toen met een schroefje op het platte kantje vastgezet. Het is niet ideaal maar het werkt, wel controleer ik regelmatig of alles nog vast zit, en soms moet ik het schroefje een beerje aandraaien.

Toeren regelen is vrij simpel, ik gebruik kettingwielen en een ketting, ik heb dus een overbrenging van een klein naar een groot kettingwiel als vertraging. Ik moet nog wel een nieuw klein kettingwiel hebben, deze is met 8 tanden en nu draait de trommel een beetje te langzaam dus regel ik nog een keer een kettingwiel van 12 tanden.

Haakse slijper kan wel maar zou ik niet doen, gewoon een kantje aan veilen werkt ook prima. Hoe je het ook doet die as zal gaan draaien en als je hem dan toch vast zet boor er dan gelijk een gaatje in. Dat zou een nog veel betrouwbaardere oplossing zijn. De enige reden dat ik dat niet heb gedaan is omdat dat kantje er bij mij al aan zat, daarmee werdt de luchtcirculatie van mijn wasdroger aangedreven.
Sucses.

Edit: stijl- en spellingsfoutjes.

Edited by pindabrein
Link to comment

Dat is wel slim ja, Met de haakse slijper maak ik morgen wel een plat kantje aan de as.
Ik heb vast nog wel een poelie liggen die eroverheen past, dan boor ik daar ook gewoon een gaatje in en tap ik ff draad.
En mischien heeft mijn vader nog wel een oude toerenregelaar liggen die erop kan, dat zou echt wel het beste zijn denk ik.

Link to comment

Een haakse slijper is niet echt ideaal, simpelweg omdat het een apaaraat is dat er niet voor gemaakt is uren achtereen te draaien. Je hebt hierbij een setup met een gigantisch toerental (soms >10.000 RPM) en een zeer laag koppel (2 tot 3 Nm), terwijl het omgekeerde voor een kogelmolen juist gewenst is. Daarnaast zijn haakse slijpers vaak koolborstelmotoren, wat inhoud dat je de koolborstels regelmatig zal moeten vervangen, en het ook behoorlijk veel herrie maakt. Beetje zonde als je hier uren werk in zou steken, en uiteindelijk tot dezelfde conclusie zou komen.

Link to comment

Waahaa, da's een goeie Leander, kogelmolen aandrijven met een haakse slijper. Nee, dat was nooit de bedoeling, je moet gewoon even wat verder terug lezen, Weirdo vroeg mij namelijk hoe hij zijn aandrijving kon vast maken aan de as van zijn motor. Staat een stukje verder terug dus allemaal.

Link to comment

Haha, zo bedoelde ik het niet.
Het zou wel apart zijn om een kogelmelen aan te drijven met een haakse slijpert.
Ik bedoelde dat ik een wasmachinemotor heb maar ik had geen idee hoe ik een poelie erop zou moeten zetten.
Toen zei Pindabrein dat je gewoon een plat kantje aan je as kan slijpen, poelie op de as duwen en het stukje ruimte tussen de as en poelie gewoon een schroef in draaien.

Link to comment

Lol! :D

Ik zou die pullies vastzetten met zekeringsringen. gewoon twee gleuven in je as draaien waar die pullie precies tussen past, dan achterste ring plaatsen, pullie erover, en voorste ring plaatsen. Dat zit echt goed vast als je een flinke ring gebruikt.



Eventueel kun je een spietje in je as maken om te voorkomen dat de pullie los van de as zou kunnen draaien.

Link to comment

Ik heb er nu een poelie opgezet, ik het een plat kantje gemaakt en in de poelie ook, nu past ie precies.
Maar pindabrein, gaat jou kogelmolen nu niet veel te hard?
Als ik die van mij aanzet vliegt die trommel er meteen vanaf :D .

Edited by Weirdo
Link to comment

Nee, hij gaat zelf iets te langzaam. In mijn overgbrening zitten dan ook meerdere vertragingen, de eeste is van het kleine naar het grote kettingwiel, dan nog van het grote kettingwiel naar de as, en als laatste van de as naar de trommel.

De wasdroger waar ik mijn motor uit heb droogde ook nouwelijks meer dus mischien zat het hem in de motor.

In het begin viel mijn trommel er wel steeds af omdat ik de assen te dicht bij elkaar had staan, maar dat is nu verholpen.

Edit: ff het etiket opgezocht, 1360RPM, of dat ie dat ook haalt? Ik heb geen iedee, hoe meet je dat?

(waneer krijgt pyrostuff nou nieuwe media?)

Edited by pindabrein
Link to comment
  • 1 month later...

Ik heb weer eens geen flauw idee waar ik dit kan posten, maar aangezien het probleem misschien bij mijn mill ligt post ik het hier maar.

Toen ik vanmiddag maar eens mijn milling-jar opende vond ik er alweer een grote bol meal in. Aangezien het al de 6e keer is dat ik dit zo heb vond ik het eens tijd te gaan vragen op ons geweldige forum (wat een patriottisme :P ).

Ik mill-de deze keer slecht 100 gram met ongeveer 700 gram media, ik heb een Lortone 33B (als ik het goed heb bedacht...)!

Weet iemand hier raad mee?

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...