Jump to content
PyroForum.nl

Kogel/star-molen


Boemsel

Recommended Posts

  • Replies 216
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@ Pindabrein: Besef wel dat je nat moet gaan millen met stalen media en als trommel zou ik zeker PVC nemen, want blik houd het niet lang vol lijkt me.

ik begin gewoon zo denk ik, dat vonken maakt niet zo veel uit als ik de chems gescheiden mix.
en als blijkt dat mijn blik het niet lang houdt neem ik vast wel pvc, maar die blikken komen van mijn pa's werk dus als zo'n trommel het maar 2-3 maanden uit houdt vind ik dat niet erg, ik heb zo weer een nieuwe.
Link to comment

Als je gescheiden gaat millen werk je jezelf tegen, want goede meal maak je door het samen te millen. PVC is een duurzame aanschaf en als je vraagt naar een afvalstuk krijg je het waarschijnlijk gewoon mee. De deksels zijn wel vrij duur, maar ook duurzaam! Wij draaien nu al meer dan een half jaar met dezelfde trommel en deksels en waarschijnlijk gaan er nog een aantal kilo's door. Mocht je serieus met pyro bezig willen gaan, kun je het beter in 1 keer goed doen dan 5 keer half bijvoorbeeld. Jelle en ik hebben in het begin ook veel geprutst met vanalles, maar de mill hebben we gelijk goed gebouwd eigenlijk en hebben er een boel profijt van gehad.
Je moet zelf weten wat je doet, maar ik raad het niet aan! Wat je ook doet, mill het niet gezamelijk met stalen media!

Link to comment

Iedereen zegt dat PVC beter is, wat ik nu ook begin te denken.
Ik dacht dat er ook nadelen aan PVC zaten;
- het kan statisch geladen raken.
- die deksels steken een stukje uit, lijkt me niet handig met de grip.
- en ik weet niet zeker of je metaalpoeders kunt maken in een PVC cilinder.

Link to comment

Als je metaalpoeder wilt maken of chems wilt fijnmalen moet je een stalen trommel met stalen media gebruiken. Als je meal wilt millen moet je PVC en lood/keramiek/glas nemen. Niets is absoluut gezien beter, het is alleen een afweging waarvoor je het wilt gaan gebruiken.

Link to comment

Dat is een goeie, ik heb nog wel knikkers en later loden media voor chems. Daar moet ik dan alleen een PVC cilinder bij knutselen.
Voor metaalpoeders haal ik het blik en de kogellager kogels wel weer uit de kast.

Maar met knikkers gaat het lang niet zo snel dus gebruik ik de kogels wel voor appart millen en de knikkers voor als ik echt een comp. wil millen.

p.s. weet iemand waar ik aan een geschikte motor kan komen?

Link to comment

Volgens mij vallen die kosten wel mee, als je het slim aanpakt. Ik ben ook een kogelmolen aan het bouwen, en ik schat de inhoud op een litertje of 2,5. Hiervoor heb ik ongeveer 80 loden knikkers nodig van 14 mm doorsnee. Voor 100 loden kogels betaal ik rond de 18 Euro bij een wapenhandel die ook handelt in 'ouderwetse' wapens en BlackPowder-geweren! Dat valt best wel mee toch?

Link to comment
(...) en ik schat de inhoud op een litertje of 2,5. Hiervoor heb ik ongeveer 80 loden knikkers nodig van 14 mm doorsnee. (...)
Ik zou eerder op 200 loden ballen van dat kaliber rekenen per liter. an kom je dus uit op zo'n 500 ballen, wat toch wel een aanzienlijk verschil is. Je bent dan 90 euro kwijt aan media, dus dan zou je het nog beter zelf kunnen gieten als je per se lood wilt.
Link to comment

Loodvervuiling uit je media zou ik me nou niet bepaals druk om maken. Als je kijkt hoeveel er nou werkelijk in je meal terecht komt, en hoeveel daarvan je inademt, krijg je een verwaarloosbaar kleine hoeveelheid binnen. Zo weinig zelfs, dat je meer binnenkrijgt als je gewoon kraanwater drinkt. Uiteraard moet je er wel rekening mee houden dat de ballen zelf wel lood afgeven, dus daar moet je niet op gaan sabbelen of zo.

Link to comment

Of steek je sasjes gewoon buiten af, ik heb daar wel van geleed, is meteen veiliger dan binnen :lol:

Lood is vrij zacht, ik denk dat het eerder indeukt dan echt afbrokkeld of wat dan ook . Huidcontact veroozaakt nog eerder loodvergiftiging.

Edited by pyrobass
Link to comment
Ik zou eerder op 200 loden ballen van dat kaliber rekenen per liter. an kom je dus uit op zo'n 500 ballen, wat toch wel een aanzienlijk verschil is. Je bent dan 90 euro kwijt aan media, dus dan zou je het nog beter zelf kunnen gieten als je per se lood wilt.

Lekker werkje, zelf loden ballen gieten ^_- . Over giftig gesproken, heheh. Nee, ik koop ze lekker. Anyway, ik heb het even precies uitgerekend, kan ik meteen even mijn vorige post bijstellen, want dat was idd een verkeerde schatting.

Uitgaan van kogels van 15 mm doorsnede. Het meest effectief is om je trommel voor 75 % (op het oog) te vullen met media. Ik ga uit van random close packaging (betreffende de dichtheid van de kogels) (bron). Dan heb je 272 kogels per liter volume inhoud nodig. Potverdikkeme, dat is idd nogal wat >_<'.

Overigens, millen met lood doen ze al jaren, ook in professioneel gebruik (tenminste, vroeger wel). Laten we dan niet gaan neuzelen over dat je meal dan wel eens giftig zou kunen worden. Dat zijn die verbrandingsproducten sowiezo wel. Met Keramische materialen sluit je dat natuurlijk helemaal uit, maar goed, het gewicht is ook een heel stuk lager. Laten we wel wezen. Ik zal wat dichtheden opsommen:
Keramische media van aardewerk: 2 g/cm3 (MAX)
Technische Keramiek (SiC): 3,22 g/cm3
Lood (Pb): 11,34 g/cm3
(bron: BINAS)

Dat scheelt nogal, kun je nagaan hoeveel langer je met keramische media moet millen om hetzelfde resultaat te krijgen. Overigens, ik verwacht ook niet dat je met keramiek aluminium (om maar iets te noemen) kunt bewerken (tot bijvoorbeeld flakes). Edited by Ludovic
Link to comment

50% media is het gunstigste, daarbij nog 25% aan meal = 75% waar jij het over hebt.

Keramische media is veel harder, en ik heb nu zowel knikkers als staal en keramische media gebruikt om meal te maken. Maar echte verschillen in mill tijd merk ik niet echt.

Echter is er wel veel verschil in het fijnmalen van grote stukken bbq houtskool, dat moest ik normaal altijd met me hamer of mortier en vijzel doen voordat m'n ball mill ermee verder kon. Maar met die grotere keramische media kan ik het zo vanuit de zak in de trommel stoppen.

Flake Al koop ik wel gewoon, dat kost amper iets en het scheelt je een hoop tijd om die Al te malen + het risico dat je ball-mill boem zegt. Als je Al gaat millen zal ook een groot gedeelte oxideren wat ook weer een negatief effect heeft op de compo's waarin je die Al verwerkt.

Link to comment

Ik heb ondervonden dat de trommel voor de helft vol moet zitten met media, en dan de te vermalen chem(s) tot net iets boven de rand van de media. Dus in totaal zit de trommel voor de helft vol. Dat is voor mij iig het ideale in combinatie met ongeveer 80 RPM draaisnelheid.
Verder heb ik ook ondervonden dat het verschil in lood en keramische media niet veel uitmaakt. Hooguit een half uur langer millen, wat geen ramp is. Ik heb liever een half uurtje extra millen dan loodvervuiling in mijn chems die ik wil malen met de kogelmolen. Dat is ook een voordeel aan keramiek.

Link to comment
Ik heb ondervonden dat de trommel voor de helft vol moet zitten met media, en dan de te vermalen chem(s) tot net iets boven de rand van de media. Dus in totaal zit de trommel voor de helft vol. Dat is voor mij iig het ideale in combinatie met ongeveer 80 RPM draaisnelheid.


Het ideale zou eigenlijk moeten zijn, dat je sas onder de media blijft, omdat je in de trommel dan weet dat bij elke omwenteling alle sas in ieder geval tussen de media ligt en er niet boven een beetje verplaatst wordt. Je sas wordt pas goed gemalen als de media z'n werk kan doen.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...