Jump to content
PyroForum.nl

Flash Compositie


Guest Goner

Recommended Posts

  • Replies 390
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Doe je dit door gewoon superlang te diaperen? Heeft dit echt nut?

Als dat het geval is, is het misschien een idee om flash in een potje te doen en die op je kogelmolen te laten rollen.


Wat ik deed is kleine hoeveelheden van een gram per keer met een platstic (bank)pas met de nodige druk over papier uit te 'smeren'/wrijven,
Weer bij elkaar te schrapen en vervolgens weer hetzelfde enz enz .....
Dit heeft vooral nut wanneer je German dark of andere erg fijne Al poeders gebruikt met erg fijne KClO4/3.
Die gram per keer is uit veiligheidsoverwegingen . Edited by Atmosphere1
Link to comment

Waarom diapeer je niet gewoon de hoeveeleid die je nodig heb, als ik een 30 gram salute ga maken dan diapeer ik dat in batches van 10 gram. Je hoeft echt niet met je bankpas te "smeren" om het goed verzadigt te krijgen, dat lukt ook wel met diaperen. Wat je moet doen is je KCLO4/3 gewoon even goed vijzelen, tot het heel fijn is en er geen brokken meer inzitten. Dan mengt het beter als ooit tevoren :).

Link to comment

Omdat het beter/sneller word als je het intensiever mengt:

German dark of soortgelijke Al poeders zeer intensief gemengt(veel werk!) met KClO4 geeft een idioot snelle flash compositie.
Ik weet bijna zeker dat dit waar is want de deeltjes van German dark zijn zo klein dat ze echt niet 123 volledig met het zout zijn gemengd, ook niet na een kwartier diaperen. Ik ga me hier zelf niet aan wagen want ik vind gediapeerde flash goed genoeg. Ik maak mijn KClO4 trouwens altijd goed fijn voor ik het gebruik want anders houd je klontjes tijdens het diaperen.
Link to comment

Dan blijft de vraag, geeft het echt een groot verschil tussen 20 uur diaperen en een kwartier?
Als je je KClO4 dan ook van te voren met een vijzel "ontklontert", want volgens mij heeft iederen wel de KClO4 die al fijn genoeg is.

Als dat het geval is, is het misschien een idee om flash in een potje te doen en die op je kogelmolen te laten rollen.


Dan vind ik dit idee nog zo gek nog niet.

Edit: misschien moet ik dit zelf maar onderzoeken.. Edited by Tornadox
Link to comment
Als dat het geval is, is het misschien een idee om flash in een potje te doen en die op je kogelmolen te laten rollen.
De verteller (Ken Kosanke) in deze lezing doet het ook met dit verschil dat hij het potje vastzet in het tonnetje van z'n ball mill.
Check anders dit even komt uit een oude poast van me:
Flash Powders and Blast Waves
Link: http://vimeo.com/3988737
Dacht wel dat de molen in een soort bunker staat en op afstand wordt bediend. Edited by pdfbq
Link to comment

Laagtoerig in een transparant plastic flesje met aan de dop een lange bout in de accuboormachine een kwartiertje
onder een hoek van een paar graden laten draaien met aan de schakelaar een tie-wrapje, voor de zekerheid
laat ik hem dan wel even buiten onder een afdakje z'n werk doen. Toerental zet ik dusdanig dat de flash als het ware
constant in elkaar valt. Let wel, ik heb het hier dus over KCLO4/GD flash, die andere flashsoorten heb ik nog niet op deze manier gedaan. Merk zeker wel een verschil tussen diaper en 'mijn' methode, mooie snellere flash!
Gister 0,9 gram in een los stukje keukenpapier en meende dat er een heel dik boek voor m'n neus werd dichtgeklapt
stond er een meter of 4 vandaan, dus lijkt me goeie flash. Deze techniek is ook nieuw voor mij, en gezien de samenstelling leek het mij safe om dit op een laag toerental gewoon even buiten te doen, weet ook niet of de tijd van ronddraaien er toe doet, dit heb ik nog niet getest. Gebruik nu dan ook maar max 5 gram om te kijken hoe het gaat
tot nu ziet het er veelbelovend uit!

Link to comment
Volgensmij word de knal van je flash alleen maar slechter als je snelle flash hebt. Je hebt juist langzame, flash met naverbranding nodig voor goede knallen.


Klopt denk dat het wel wat uit maakt op papier zeg maar, maar of je nou ook echt verschil zul merken bij je knal is nog maar af te vragen.
Ik heb zelf ook zn klein boton molentje gemaakt van papier en karton. Werkt wel goed, je zet hem gewoon achter in de tuin en klaar half uurtje w88.
Het voordeel is dat je zo heel wat grammen in 1 keer kan doen alleen als het dan fout gaat ben je nog al de sjaak!
Weet trouwens niet of het wel zn goed idee is om het in een plastic potje te mengen?
Link to comment

Hee ja als laborant moet ik toch wel even wat zeggen weer:
Iemand weleens bedacht dat je met mengen ook de boel juist weer gaat scheiden.
Dus ik las net het hypotetisch verhaal over 20 uur diaperen en dat is zomaar een getal , maar theoretisch als je iets te lang mengt of roert gaan de stoffen weer juist uitelkaar in plaats van een homogeen mengsel te vormen zeg maar.
Dus te lang mengen is zeker niet goed, in de pharmaceutica waarin ik gewerkt heb hadden we allemaal meng protocollen met de ideale tijd gekoppeld aan methode. Te kort niet goed te lang ook niet.

Punt twee; je gebruikt juist diaperen omdat flash juist niet zo super gemengt hoeft te zijn, een goed gemengde flash zal altijd sneller zijn dat wel, maar echt boeiend is het niet. Het gebruik van een paar procent extra in een vuurwerkstuk zal even effectief zijn.

M.V.G. Jason

Check it out:
In mijn studie tijd deden we dit met knikkers, dat is makkelijk te reproduceren voor jullie.
vul een pot met 2 soorten knikkers ,, ga dan schudden na een tijdje lijkt het goed gemengd, ga nu door met schudden en je zult zien dat ze weer langzaam op kleur of grote neigen te gaan zitten. Nog duidelijker met grote en kleine knikkers .. (dit is ook met je grondstoffen aan de orde) Te lang doorgaan en het de kleinste deeltjes gaan onderin liggen bijvoorbeeld.

Link to comment

Klopt wat je zegt, we hebben verschillende samples gemaakt, vanaf het gewoon even door elkaar gooien tot
het nauwkeurig mixen. Je merkt een toename en verandering aan intensiteit van het resultaat.
Mooi voorbeeld die knikkers, je ziet dit ook bij zand! Ben van mening dat de 'flakes' zich beter mengen en hechten
aan de kclo4 mits dit een zeer fijne soort is natuurlijk en het in elkaar laten vallen van de compo lijkt sterk op het diaperen. Laat de boel nu een kleine 15min. in elkaar vallen bij een zeer laag toerental maar dit kan wellicht ook bij 5min.
heb gewoon een tijdsbestek genomen om te zien wat het doet. Ben nu gewoon even aan het kijken wat voor mij een gunstig resultaat heeft. Gebruik voor mijn methode een labflesje deze zijn niet statisch, je hebt ze in allerlei formaatjes.
Vroeg me af of er wel eens combi's met GD en gewoon Alu. zijn gemaakt en of dit verschil merkbaar is?
Tip nog even van mijn kant, mocht je samples willen testen, ik heb goede ervaringen met vloeitjes van shag zeg maar
en wel de Mascotte (groene pakjes), neem een vloeitje doe in het midden een hoeveelheid (zelfde als andere samples)
en vouw deze over de lengte weer dicht duw de kopsekantjes naar elkaar toe en draai er een soort van knalerwt van.
Steek het uitstekende puntje wat je samengedraaid hebt aan en dit smeult dan een seconde of wat naar de flash.

Edited by FlashGordon
Link to comment
ga dan schudden na een tijdje lijkt het goed gemengd, ga nu door met schudden en je zult zien dat ze weer langzaam op kleur of grote neigen te gaan zitten.
Dat van die die kleur geloof ik niet. Knikkers van dezelfde grootte en gewicht weten echt niet van elkaar welke kleur ze hebben :) en gaan dus een random patroon vormen hoe langer je ze mengt. Overigins kan dit inderdaad betekenen dat je de boel weer perfect geschieden hebt en waarschijnlijk zit 'm hierin de kneep. Na kort mengen weet je zeker dat iets gehusseld is, na lang mengen loop je de kans iets weer uit elkaar gehusseld te hebben. Ik geloof dus wél in je stelling dat te lang mengen wel eens niet goed zou kunnen zijn maar geloof niet dat je knikkers van verschillende kleur gegarandeerd uit elkaar kunt mengen.
Is wel zwaar mierenneuken maar dit soort natuurkunde/wiskunde geneuzel vind ik leuk.
Link to comment
Volgensmij word de knal van je flash alleen maar slechter als je snelle flash hebt. Je hebt juist langzame, flash met naverbranding nodig voor goede knallen.


Hangt er vanaf wat jij precies onder een goede knal verstaat, en of het lichtflits effect van belang is. Als je kijkt naar de relatief trage flash uit het chinese illegale vuurwerk dat we hier vaak aantreffen dan is die toch echt wel minder goed om een goede knal mee te maken al goede home made ,met fijnere poeders en zonder zwavel . Bij tragere composities moet je het meer van de kwaliteit van de verpakking hebben ook.

Ik ben het niet eens met de stelling dat je juist tragere nodig zou hebben voor een goede knal , gebaseert op mijn ervaringen met flashpowders . En natuurlijk is het heel goed mogelijk om met het simpel mengen van Al german dark en KClO4 een goede knal te krijgen, daarvoor is intensiever mengen niet noodzakelijk .

een mespuntje (0,05 gram) Mg /KClO4 :

Visit My Website
Link to comment

Your website doet het niet.

Maar met 70/30 krijg je een veel fellere knal, en ik hou meer van de zware dreunen, zoals vele hier. uiteraard zal je met 20 gram 7/3 ook een aardige dreun krijgen, maar het kan altijd beter. Je moet idd wel beter verpakken bij langzamere flash, maar het resultaat zal het zeker waard zijn.

Link to comment
Maar nogmaals, de mate van menging maakt een wereld van verschil . Bij de snelle mixen komt er per tijdseenheid meer energie vrij , tragere mixen geven wellicht een lager geluid maar zijn ook minder hard en krachtig .



Mee eens, zelf mijn favo: 62/38 KClO4/MgAl <------- Het liefst de Dark versie
Link to comment
Doe maar duur... Ik vraag me af of het nou echt zo'n wereld van verschil is of dat het nou een soort van placebo effect is!


Waar ik het over had is flash powder welke onverpakt al een knal geeft wanneer je er 0,1 gram van aansteekt!!
Dit klinkt wellicht als overdreven of als stoere praat , maar het is wel degelijk mogelijk . Ik mij mij zeker bewust van het placebo effect , je steekt er veel extra werk in en wil graag geloven dat het nut heeft . Toch denk ik alsnog dat het uitmaakt.

De methode die ik eerder omschreef is in ieder geval effectief om menging op hoog niveau te verkrijgen. de 35 /65 mix vind ik de beste ,maar is wel gevoeliger.
Link to comment
Dat een mix zonder enige opsluiting al knalt wilt niks zeggen over de luidheid van de mix in een device. Kijk maar eens naar flash in strijkers en BSC en dergelijke, Brand zonder huls ontzettend langzaam maar in een huls knalt zeer luid.


Kan wel wezen, maar als ik 8 gram (eigen mix) in de zelfde huls doe als de BSC, is die toch wel echt een heel stuk harder.
Link to comment

×
×
  • Create New...