Jump to content
PyroForum.nl

Flash Compositie


Guest Goner

Recommended Posts

@Weirdo, dat KMnO4 niet de ideale oxidator is snap ik, het was simpelweg het meest radicale voorbeeld dat ik zo even kon bedenken :P

Vandaag wat testjes gedaan met eindstoppen maken.
Er stond nog ergens een pak met muurvuller, even kijken wat het doet.

Op een of andere manier zat ik ook nog te denken aan kit silicone of acryl, misschien dat het wat is.

Inderdaad even kijken naar het persen van flash compo's maar eerst maar eens gewoon wat succesvolle knallers maken met KClO4/Al en KNO3/Mg.
Ben wel benieuwd, volgens sommige bronnen geeft KNO3 flash een veel diepere dreun mits het natuurlijk goed opgesloten zit.

Link to comment
  • Replies 390
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gisteren eens een knallertje gemaakt met ong 1 gram flash erin. Als eindstoppen gewoon een klein propje watten gebruikt. Ik moet zeggen dat mijn oren niet veel verschil merkten met stoppen van bentoniet / smeltlijm.
Als je flash snel genoeg is maakt het soort stop volgens mij niet veel uit. Bij langzamere compo's natuurlijk wel.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Ik heb zojuist KMnO4 binnen gekregen omdat het voor mij op dit moment bijna onmogelijk is om KClO4 te krijgen. Normaal gebruikte ik de KClO4 altijd. Wat is nou het grote verschil tussen deze twee? Allereerst heb ik gelezen dat KMnO4 erg instabiel is? Maar hoe instabiel? Als eind stoppen gebruik ik meestal gewoon hete lijm, bij KClO4 durf ik dat wel te gebruiken al begint er wel een gas te ontstaan als je het er overheen giet. Zou dit bij KMnO4 onverstandig zijn? Daarnaast hoe zou ik het beste kunnen mengen KMnO4 met GD, bij de KClO4 deed ik het gewoon in een klein potje van de apotheek en schudde het heen en weer om het echt goed te mengen. Is dat gevaarlijker met KMnO4?

Sorry voor al deze vragen, ik wil het gewoon zo veilig mogelijk houden. Ik hecht veel waarde aan mijn vingers.

Link to comment
Ik hecht veel waarde aan mijn vingers.


Gebruik die zooi dan gewoon niet. Je kunt nu een of andere intelligente 'gevaren inschattings discussie' beginnen in dit topic en iedere jan doedel z'n zegje laten doen, maar dat veranderd geen zak aan de feiten. Er zijn alleen op dit forum al gerapporteerde ongelukken met KMnO4 flash zonder dat daar duidelijke reden voor is geweest. Wat jij doet moet je zelf weten. Houd jezelf vooral voor de gek onder het motto quasi veiligheid. Dat spul überhaupt bestellen is naar mijn idee al een misser.
Link to comment
bij de KClO4 deed ik het gewoon in een klein potje van de apotheek en schudde het heen en weer om het echt goed te mengen.

Sorry voor al deze vragen, ik wil het gewoon zo veilig mogelijk houden. Ik hecht veel waarde aan mijn vingers.



Flash in een potje schudden, en veel waarde hechten aan je vingers. :lol:
Link to comment

Jah niet als een gek schudden hoor haha. Maar ik ben er zeer voorzichtig mee en er is mij nog nooit iets overkomen en ik wil het zo laten. Maar waar het mij om gaat is, waarom is KMnO4 zo gevaarlijk en in welke zin is het gevaarlijk? Ik bedoel ik neem niet aan dat op het moment dat je het met het Aluminium mengt de boel in de vik gaat.

Link to comment

Ga alsjeblieft een potje dammen ofzo inplaats van je eigen handen of andere lichaamsdelen op het spel zetten als je niet eens weet waarom het gevaarlijk is als je gaat schudden met KMnO4 flash. Wees niet zo koppig en gebruik kaliumpermanganaat liever voor andere doeleinden, als labo-reagens ofzo en niet in flash, het goedje is al duur zat bij een welbekende laboratoriumwinkel moet je er zelfs voor tekenen.

Kaliumpermanganaat/GD/zwavel flasch is één der gevoeligste en onvoorspelbaarste flash mengsels die ik zo ken.. Mocht je toch met flash willen spelen kies dan voor kaliumperchloraat of kaliumnitraat als oxidator, maar gezien je practische kennis op pyro-gebied lijk het me verstandig met je tengels van flash mengsels af te blijven..

Link to comment

Jullie zeggen allemaal wel dat het gevaarlijk is, en ik zeg ook niet dat ik wil gaan schudden daarmee. Ik wil alleen weten hoe gevoelig zoiets is, bijvoorbeeld of het nou schok gevoelig is of heel licht ontbrandbaar. Ik zit er zelf ook niet echt op te wachten om KMnO4 te gaan gebruiken maar ik kan niet iets anders vinden op dit moment en ik ben nog steeds op zoek naar KClO4. Ik zie dat verschillende mensen ook gewoon KMnO4 gebruiken voor hun flash. Als je bijvoorbeeld kijkt naar KClO3. Welke zou dan gevaarlijker zijn om te gebruiken voor flash, KMnO4 of KClO3? Ik heb gelezen dat KClO3 erg gevoelig is, schok gevoelig onder andere. Vooral met met zwavel blijkt het erg gevaarlijk te zijn. Over KMnO4 weet ik zeer weinig. Het enige wat ik weet is dat KMnO4 veel meer irriterend is dan KClO4 als je het bijvoorbeeld op je hand krijgt.

De reden waarom ik dus wel aan KMnO4 kan komen en niet KClO4 is dat elke keer als ik bijvoorbeeld een producent gevonden heb, dan verkopen ze het niet aan particulieren. Bij de apotheek of andere lab winkels op het internet is KClO4 enorm duur in kleine hoeveelheden. De stof KMnO4 word gebruikt in volgens mij meer dingen dan KClO4, het is bijvoorbeeld een desinfectie middel voor de vijver met name als je Koi karpers heb. Toevallig ben ik ook een Aquarium fanaat en kon ik makkelijk aan deze stof komen.

Link to comment
Guest Gekkegerrit

Inderdaad, 12 gram in dikke huls met eindstoppen die niet meer los gaan ( constructie lijm , wc papier ) Hoor je dat wel op 1km afstand hoor ^^
Op een pijl , dus best hoog. Kno3 en zwavel samen goed millen , en ik gebruike niet eens dark alleen maar -325 mesh Flake Alu.

Grtz .

Link to comment

Als je met KMnO4 flash wilt maken is het aan te raden om geen GD aluminium te gebruiken maar een veel grovere. Hierdoor gaat de gevoeligheid van de compositie omlaag. Ik heb een aantal jaren geleden KMnO4 knallers gemaakt met 250 mesh aluminiumpoeder met Flash #9 van Wouter Visser. Deze flash was geschikt om goede knallen te maken :lol: maar was ook zeker gevoelig.

Om de gevoeligheid nog meer te verminderen kan je de zwavel weg laten en gebruik maken van 60-40 KMnO4-Aluminium. De composities blijven onvoorspelbaarder en dus gevaarlijker dan flashcomposities met KClO4. Diaperen moet je trouwens zoiezo doen met flash. Houd bovendien de hoeveelheden klein (minder dan 10 gram, hoe minder hoe beter) en werk met een halfgelaatsmasker veiligheidsbril en handschoenen. Bewaar de compositie niet maar verwerk de compositie meteen in devices.
Toch raad ik af om met KMnO4 flash te maken, gooi het maar in je aquarium en gebruik KNO3-GD-S voor je knallers :) . Gebruik hiervoor trouwens ook een halfgelaatsmasker want GD wil je niet in je longen.

Link to comment

hallo medepyro's,

Ik ben een beginnende pyro op het gebied van zelf flash powder maken. Ik heb hier en daar op het internet al veel gelezen maar ik zou toch graag jullie meningen (uit eigen ervaring) willen.
Ik heb kno3, S, Al ter mijn beschikking. Welke flash composities zouden jullie dan aanraden voor:
1. Flash bomb (dus echt met de verblindende flits)
2. Gewoon een harde knaller



MVG

Stijn

Link to comment

Heb je al andere ervaring met pyrotechniek want flash is toch één al dan niet dé gevaarlijkste compositie in pyro.

60% KNO3
30% AL
10% S

Is een goede compo al is het wel aan te raden om german dark te gebruiken als je echt goede resultaten wilt behalen.

Ook lijkt dit verdacht veel op spoonfeden :lol:


EDIT: damn miech was me net voor :)

Edited by Dark_Hero
Link to comment
Heb je al andere ervaring met pyrotechniek want flash is toch één al dan niet dé gevaarlijkste compositie in pyro.

60% KNO3
30% AL
10% S

Is een goede compo al is het wel aan te raden om german dark te gebruiken als je echt goede resultaten wilt behalen.

Ook lijkt dit verdacht veel op spoonfeden :lol:


EDIT: damn miech was me net voor :)



Die mix gebruik ik ook, werkt goed! Mooie diepe knal, alleen best kort vergeleken met KClO4 AL
Link to comment

Ik heb niet zulke goede ervaringen met die compo, misschien had ik dan wel te weinig zwavel erin zitten maar bij mij gingen ze heel moeilijk aan. Het lontje brandde gewoon helemaal af maar het poeder ontbrandde niet. Wel een verspilling van dat mooie kruit, ik hou niet zoveel van het oppakken van die dingen. Ik denk dat het ook aan de grootte van het aluminium poeder gaat, ik gebruikte volgens mij 400 mesh bij deze compo. Eén van mijn eerste composities. Maar mooi om mee te beginnen. Allereerst zou ik je aanraden gewoon klein te beginnen, en alleen maken wat je nodig hebt en niets laten staan of opbergen.

Link to comment
De reden waarom ik dus wel aan KMnO4 kan komen en niet KClO4 is dat elke keer als ik bijvoorbeeld een producent gevonden heb, dan verkopen ze het niet aan particulieren. Bij de apotheek of andere lab winkels op het internet is KClO4 enorm duur in kleine hoeveelheden. De stof KMnO4 word gebruikt in volgens mij meer dingen dan KClO4, het is bijvoorbeeld een desinfectie middel voor de vijver met name als je Koi karpers heb. Toevallig ben ik ook een Aquarium fanaat en kon ik makkelijk aan deze stof komen.


KMnO4 bij google geeft dadelijk Aquarium resultaten, de hoeveelheid dat hier dan gebruikt wordt is niets vergeleken in pyro. KMnO4 wordt eigenlijk NIET in pyro techniek gebruikt, omdat het te onvoorspelbaar is.
KClO4 wordt op vele plaatsen verkocht, vraag maar eens aan je bronnen voor Al poeders, die zouden ook KClO4 moeten hebben. en dit wordt gigantisch wel veel in pyro techniek gebruikt.
Kan je niet aan KClO4 komen, ga dan opzoek achter kaliumchloraat. Laat die zwavel maar weg indien je het ooit in sier devices wilt gebruiken ipv bommen te maken.

Ik heb niet zulke goede ervaringen met die compo, misschien had ik dan wel te weinig zwavel erin zitten maar bij mij gingen ze heel moeilijk aan. Het lontje brandde gewoon helemaal af maar het poeder ontbrandde niet. Wel een verspilling van dat mooie kruit, ik hou niet zoveel van het oppakken van die dingen. Ik denk dat het ook aan de grootte van het aluminium poeder gaat, ik gebruikte volgens mij 400 mesh bij deze compo. Eén van mijn eerste composities. Maar mooi om mee te beginnen. Allereerst zou ik je aanraden gewoon klein te beginnen, en alleen maken wat je nodig hebt en niets laten staan of opbergen.


Heb je geen goede ervaring met deze compo? waren al je chemicalien "correct"? want in de compo wordt er verondersteld om een Al Dark variant te gebruiken wat je precies al niet had.
Iedereen vind dit een goede compo, nooit iemand over horen klagen. Deze compo staat beter bekent al een Nitraat slow flash.
Je schrijft ook dat dit een van je eerste compo's wat je maakte, NIET GOED BEZIG. zeg ik hierop.

Ik lijk misschien een beetje streng, maar ik zie liever pulverone of andere meal testen dan binnenkort foto's te zien waar iemand flash aan het mixen is en zijn hand/arm verliest.
Link to comment

Hier ben ik het helemaal mee eens. Toen ik een beginnend pyro was dacht ik, wat een stelletje zeikerds en overdrijvers. Gelukkig dat ik toen de benodigde chemicalien niet had, ik was erg eigenwijs namelijk. Achteraf gezien heb ik me toch wel een paar keer in het hol van de leeuw gewaagd. Bijvoordbeeld door op zolder whisstle in de vijzel te maken (een deel ontplofte, ik had niks) of door in mijn kamer een vuurpijl te maken van greenpowder, de core te vullen met KClO3-suiker om de pijl goed aan te laten gaan en vervolgens de core toch nog maar wat dieper te boren :lol: (de pijl ging af in mijn kamer maar hij was zo slecht dat het net een kleine fontijn was. Nog steeds zit er een grote brandvlek op mijn bureau).

De moraal van dit verhaal is dat je als beginnend pyrotechnieker de gevaren gewoon niet kan overzien, er zijn erg veel dingen waar je rekening mee moet houden. Flash is niet geschikt om dit op de harde manier te leren omdat je als starter een aanzienlijke kans op een ongeluk hebt. Een ongeluk met flash kan al snel betekenen dat je voor de rest van je leven verminkt bent, dat is het niet waard.

Link to comment
Heb je al andere ervaring met pyrotechniek want flash is toch één al dan niet dé gevaarlijkste compositie in pyro.

60% KNO3
30% AL
10% S

Is een goede compo al is het wel aan te raden om german dark te gebruiken als je echt goede resultaten wilt behalen.

Ook lijkt dit verdacht veel op spoonfeden :lol:


EDIT: damn miech was me net voor :)


Ja ik heb al andere ervaring met pyrotechniek,(BP, GP etc.) en ik weet ook dat je met flash bijzonder goed moet oppassen.

Bedankt voor jullie snelle reacties

Maar degene die jij hier voorstelt , 60%kno 30% Al 10%S is dit voor beide effecten? Harde knal en in het donker felle flits?
Maar is het ook niet zo dat flash composities met zwavel instabiel zijn?
Want ik ben inderdaag niet van plan om een hand af te blazen:p


En op de vraag over meshes moeten antwoorden:
Het gene wat je krijgt na Al-folie lange tijd in een blender te stoppen. En vervolgens in een koffiemolen

GRTZ Edited by stino
Link to comment

×
×
  • Create New...