Jump to content
PyroForum.nl

Flash Compositie


Guest Goner

Recommended Posts

Hmm, twee verschillende oplossingen dus. Ik neig naar de KNO3 flash, zeker omdat deze langzamer is en dus de inhoud van de bol iets meer tijd heeft om ontstoken te worden. Is het nuttig/verstandig iets van 0,1 g boorzuur mee te millen?

Link to comment
  • Replies 390
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Het scheelt je wat onaangename geurtjes, maar zolang je het goed droog houdt hoeft het niet per se. Zelf gebruik ik gewoon 70/30 met german dark, en dan 0,5 tot 2 gram in een 2" shell. Als je een beetje kunt primen gaan je sterren dan nog prima aan.

Link to comment

Ik stop in me 2" alleen pulverone. Maar in mijn 3" toch wel 10 gram slow flash kclo4 met zeer grove al(can shells). Volgens mij is kclo4 toch veel stabieler dan kno3 flash. (vooral met Mg)

Edited by kclo3
Link to comment

Wat ik nergens kan terugvinden/lezen;

Is het mogelijk kclo3 + Ti sponge 30mesh als flash te gebruiken?

Normaal gesproken doe ik kclo3 + Al + Ti sponge = 70/15/15.

Dit is puur uit nieuwsgierigheid en als het mogelijk is, zou ik het graag een keer willen proberen.

Edited by kb_flash
Link to comment

Ik wil niet spammen of hoge postcount halen (ja dit is alweer mijn 14de post)

Maar zoals je kan lezen doe ik normaal 70/15/15 KClO3/Al/Ti

Maar KClO3/Al 70/30 gebruik ik toch wel het meest, het is juist het geval dat ik aan 100gram Ti sponge voor een redelijk prijsje kon krijgen, dus wil weten wat ik er mee kan/kon doen mijn eerdere verhouding (hier boven) vond ik wel voor herhaling vatbaar.

Edited by Tyneman
Doe iets aan je formules!
Link to comment

Titanium is wel degelijk reactief genoeg hoor, alleen in fijn genoege gradaties is het nogal gevaarlijk spul. Er zijn meerdere flash composities met 5 um titanium flakes die superieur zijn aan welke flash dan ook, alleen de gevoeligheid is bizar hoog. Vanaf ongeveer -400 mesh kun je met alleen kaliumperchloraat, zwavel en titanium flash maken. Opsluiting is dan wel cruciaal voor het behalen van succes.

Link to comment

Ik heb wel een compositie voor je:

53 Kaliumperchloraat
29 Titanium (granulaat, -300#)
12 Zwavel
04 Magnesium (zo fijn mogelijk, liefst dark)
02 Antimoontrisulfide (dark pyro, -325#)

De onderste twee ingedienten zijn sensitizers, en zonder deze toevoegingen gaat de flash beduidend minder hard. Voor alle grondstoffen geldt: hoe fijner hoe beter het resultaat.

Edit: Als je al zo gek bent om dit te proberen, wees bijzonder voorzichtig. Deze flash is uitermate gevoelig!

Edited by miech
Link to comment
Ik heb wel een compositie voor je:

53 Kaliumperchloraat
29 Titanium (granulaat, -300#)
12 Zwavel
04 Magnesium (zo fijn mogelijk, liefst dark)
02 Antimoontrisulfide (dark pyro, -325#)

De onderste twee ingedienten zijn sensitizers, en zonder deze toevoegingen gaat de flash beduidend minder hard. Voor alle grondstoffen geldt: hoe fijner hoe beter het resultaat.

Edit: Als je al zo gek bent om dit te proberen, wees bijzonder voorzichtig. Deze flash is uitermate gevoelig!


En antimoontrisulfide is ook niet erg gezond..
Link to comment

Tja dan is whistle wel een stuk goedkoper en kan ik mijn aluminium sparen voor glittermixjes. Het moet idd als booster gebruikt worden :lol: Alhoewel in consumentenvuurwerk, neem bijvoorbeeld Thunder King, puur flash met daarin sterren gebruikt wordt. Maargoed, dat is dan ook maar een <1 inch cylindermortiertje.

Link to comment
En nu de grote grap, whistle brandt ook makkelijk met 2000 graden. Het is eerder een kwestie van voorkeur dan dat het daadwerkelijk meer voordelen heeft. Flash is wat makkelijker te maken dan goede whistle.


En op hoeveel graden flash dan? Is er dan geen significant verschil?
Mijn statement was trouwens gebaseerd op mijn eigen ervaringen, waarbij ik het idee heb dat slowflash de sterren makkelijker laat aangaan tov whistle. (weliswaar KClO3 en Na-benzoaat)
Link to comment

Nou de naam van "slow flash" zegt het al, de verbranding vindt veel trager paats waardoor de warmteoverdracht veel beter plaats vindt, whistle daarintegen brand echt woestsnel, er is dus minder tijd om de verbrandingswarmte over te dragen aan de sterren.

Link to comment

×
×
  • Create New...