Jump to content
PyroForum.nl

Flash Compositie


Guest Goner

Recommended Posts

  • Replies 390
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Heel goed gezegt Dkill, en zeker nu met de vorst is statische elektriciteit een reeel gevaar.
Echter kun je heel goed composities maken zonder weegschaal, op basis van volume delen. Wel even het goede recept erbij zoeken. Bv mengen en roeren is volume delen. Bij het meeste vuurwerk is nauwkeurig afwegen zelfs helemaal niet nodig, je moet toch fijnstellen.(flash weeg ik zelf ook netjes af hoor)
En de 6/4 versie is meer voor flits dan voor knal natuurlijk.

M.V.G. Jason

voor de Rest, de bariumsulfaat versie is ook lekker fel. Maar die eerste van miech bekend als fototflash die wil ook wel. maar gewoon met alu poeder en geen GD flake(orgineel is 20 micron alu)
@cojonesm, jij wil veel licht , dat komt vanuit je metaal voornamelijk en dan kom je weer met recepten met een heel laag percentage metalen (20 -23%). Wat wil je nou ?? Of had je dat even niet door?

Edited by Jason
Link to comment
  • 2 months later...

Ben erg te vreden met KClO3/AL Flash. Gebruik 65/35 % KClO3 eerst in de vijzel daarna mengen met de AL [400 mesh flake] op een A4tje.
Gebruik ze voor knallers. Alleen KClO3 kan je niet lang bewaren. Word na een nacht of 3 al aardig klontjes. Gebruik 5 gram in een 3 mm huls van een cm of 4,5 hoog en 19mm dik. Knallen gaan harder als die grote vlinders uit de zwarte doos.
Als eindstopjes gebruik ik Plastic dopjes met Lijm.
Binnen kort maar eens proberen met KClO4/GD. Weet iemand of dat ook zo snel klontjes geeft?

Gr.

Link to comment

KClO3 is 99.9% puur staat er. Als ik het potje een paar dagen dicht laat is het eigenlijk al 1 brok geworden.
Zou mooi zijn als het gewoon poeder zou blijven zo als AL :lol:. Ik neem aan dat het flash dan zelf ook wel een brokje word op den duur.
Las wel dan KClO3 niet goed samen gaat met vocht en zonlicht. Bewaar het wel in een dichte doos i.v.m. licht.
Zelfs als ik 20 gram in 1 keer fijn maak en terug doe in het potje is het na een paar dagen weer 1 klomp.
Nog een nadeel trouwens van KClO3 flash is de flits!!! Weet niet of het bij andere soorten ook zo is....? Eingenlijk kan je niet naar de knaller kijken :). Heb zeker een half uur nodig om mn ogen weer een beetje op orde te krijgen.

Hoop dat KClO4 beter gaat.

Edited by Warez
Link to comment

Je zou natuurlijk kunnnen kiezen voor een antiklontermiddel bijv magnesiumoxide/carbonaat of betoniet etc.
Ik kan me niet voor stellen dat dit de gevoeligheid of kracht aanzienlijk zal beinvloeden.
Mits het rondom de 1% blijft.
It's worth the try.

Edited by User1
Link to comment

German Dark fungeert zelf al vrij goed als antiklontermiddel. Ik hoorde van Miech dat hij soms oxidatoren met 2-3% GD in de ballmill drukt, en zo mooie resultaten krijgt. Als je flash erg klontert is er inderdaad wel iets mis. Flash moet je trouwens ook niet opslaan in 20 gram bakjes, maar direct gebruiken. :lol:

Link to comment
Nog een nadeel trouwens van KClO3 flash is de flits!!! Weet niet of het bij andere soorten ook zo is....? Eingenlijk kan je niet naar de knaller kijken :). Heb zeker een half uur nodig om mn ogen weer een beetje op orde te krijgen.

Hoop dat KClO4 beter gaat.

Waarom denk je dat het "Flash" heet? :lol: De flits komt natuurlijk gewoon van het Al.
Het enige verschil tussen een oxidator zoals KNO3 en KClO3/4 is dat de reactie gewoon een stuk sneller verloopt bij KClO3/4, waardoor het Al een korte, intense flits geeft.
En nee, mijn KClO3/GD flash vormt geen klonten.
Link to comment
Flash moet je trouwens ook niet opslaan in 20 gram bakjes, maar direct gebruiken. :lol:

Dit is niet helemaal waar, je kan beter flash maken tijdens vochtige dagen ivm statische elektriciteit. Het vervolgens opslaan voor als je het tijdens droge dagen nodig hebt. Veiligheid van opslag is natuurlijk een ander punt.
Link to comment

Het gevaar van ontsteking door middel van statische electriciteit heeft niets te maken met in welke mate je je flash blootstelt aan frictie of schok tijdens het mengen of fijnmaken, maar met de opbouw van elektrische spanning in slecht geleidende materialen (bijvoorbeeld door blootstelling van met name kunststoffen aan zonlicht, wrijving, of elektrische apparatuur). De kans dat gebeurt tijdens opslag is net zo groot, al dan niet groter, dan tijdens fabricatie. Dit omdat de omgeving verantwoordelijk is voor de opbouw en ontlading van statische electriciteit, niet de flash zelf. Bakjes flash bewaren tot 'droge dagen' is gevaarlijk, en gewoon niet nodig.

Link to comment

Probleem opgelost. KClO4 met GD is heel anders als de KClO3 flash. <---- Dit is echt een dikke massa vergeleken met KClO4 flash en klont erg snel samen.
Massa is +/- 2 keer zo dik voor de zelfde 5 gram. Past nu ook 2 keer zo veel in de zelfde huls. :lol: Je merkt het gelijk als je het in de huls wilt gieten. KClO3 flash klont zo samen dat alles als 1 brok er in valt. Heeft GD totaal niet. Bedankt voor de info hier boven mensen.
Zal van de week eens testen hoe groot het verschil nu is kwa knal tussen de 2 flash.

Link to comment

Je hebt het over het volume als ik het goed begrijp, massa is hetzelfde als gewicht. Je moet trouwens niet zoveel mogelijk in 1 huls proppen aangezien flash totaal anders werkt dan BP oid., als je in deze topic terug leest zul je daar achterkomen!

KR, Lennard

Link to comment

Aangedrukte flash gaat anders vrijwel even hard als los poeder. In een blinde test zul je het verschil niet eens merken. In Italie stoppen ze wel eens zogenaamde saetinettes in shells, waarbij zaagsel op de flash wordt geramd, en geloof mij maar dat die dingen nog steeds enorm hard knallen.

Ik verwijs hiermee het verhaal dat flash los poeder moet zijn niet volledig naar het land der fabelen, maar het ligt genuanceerder dan over het algemeen aangenomen.

Link to comment

Ja volume bedoelde ik :lol: Heb de flash niet aangestampt. Hou meestal 1/4 leeg van de huls. Flash aanstampen lijkt me niet zo goed plan eigenlijk.
Heb gisteren even een test gedaan tussen KClO3 en 4 in de zelfde huls alletwee 5 gram. Verschil kwa knal is niet zo super. KClO4 gaat wel harder maar niet dat je zeg, dat maakt echt een wereld van verschil.
Vind ook het verschil tussen 5 gram en 10 gram niet echt super. Beter 5 gram gebruiken of veel meer, iets van 15 a 20 gram.
De winst kwa knal haal je meer uit de huls zelf.

gr.

Link to comment

Maar de db's kunnen de beleving wel op een ander niveau brengen!

En de knal is ook zeker aan de hoeveelheid van de compositie te linken, een knaller van mij met 3 gram kwaliteits 70/30 flash gaat lang niet zo hard als een 18 grammer van dezelfde compositie terwijl ik commerciële hulzen gebruik. De wanddikte van de 3 grammer is 1/16" terwijl de 18 grammer een wanddikte heeft van 1/8" terwijl de lading 6 keer zo groot is! :lol:

KR, Lennard

Link to comment
  • 2 weeks later...

Hallo allemaal,

Ik maak vuurpijlen met 2" bol erop. Tot nu toe gebruik ik pulverone voor de break maar zou graag een flash booster willen gebruiken.
Net heb ik 'The complete book of Flash Powder' doorgelezen. Daarin staat bijvoorbeeld het redelijk veilige flash met bariumnitraat, aluminium en zwavel. Maar ik vraag me af welke flash het beste geschikt is als booster. Daarbij wil ik ook graag de meest veilige gebruiken omdat het mij niet gaat om de knal.

Link to comment
Guest Goner

Naar mijn idee is het slow-flash wat meeste wordt gebruikt als booster!

KNO3: 5
S: 3
Al: 2

De KNO3 en S mill je gewoon samen en de Al screen je er bij.

Link to comment

×
×
  • Create New...