Jump to content
PyroForum.nl

Flash Compositie


Guest Goner

Recommended Posts

Bovenstaande is ook weer niet helemaal waar. De ons allen bekende Thunderbolt is daar een mooi voorbeeld van. Deze flash is meer dan 70% overfueled en geeft toch enorme dreunen. Daarnaast geeft het ook nog een significante flits. Wat ook van belang is, is de zuurstof in de omringende lucht

Overigens heb ik ooit de stochiometrische verhouding van KClO4/MgAl uitgerekend, en kwam daarbij uit op zo goed als 1:1.


Dat kan zowiezo niet aangezien:

Stoichiometric Mass Ratio
1.425 units of Potassium Perchlorate to 1 unit of Magnesium.

0.702 units of Magnesium to 1 unit of Potassium Perchlorate.

41.2% Magnesium. 58.8% Potassium Perchlorate.
Dus MgAl zit hier zowiezo boven.

Nog iets wat ik niet snap, dat is dat KClO3/Al 70/30 (Bijna stochiometrische verhouding) Even veel piekdruk geeft als 70/30 KClO4/Al.

Nog een puntje, Het verhaal over die 8 gram in een huls.... Ik ben zelf ook van mening dat de ruimte waar je het in stopt wel degelijk iets uit maakt kwa knal.
Miech heeft hier laatst nog een testje mee gedaan en volgens hem maakt het niks uit.

En flash persen lijkt me geen goed idee, doe ik ook niet dus lijkt me ook relevant voor dit stukje.

Mg heeft idd niet veel oxidator nodig, maar Mg flash ook nooit gebruikt in knalvuurwerk zo ver ik weet.

Wat ik uit eigen testjes kan vertellen is dat mijn MgAl KClO4 40/60 mix een klap geeft bij 1 gram in open lucht.
Dat de hoeveelheid lucht in huls wel degelijk een verschil maakt kwa knal, alleen hoor je het verschil op grote afstand beter.
En dat 60/40 55/45 KClO4/Mg/Al goed knalt maar 1:1 aanzienlijk minder hard gaat. Nu is wel weer zo stopje 1:1 verhouding weer in een betere behuizing dit weer mee valt.



ps. De stochiometrische verhouding van KNO3 flash geeft trouwens ook de hoogste piekdruk.

Wat zijn jullie voorkeuren? Edited by Warez
Link to comment
  • Replies 390
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Die MgAl flash deed het echt goed. Mooie knal was dat.

Dankjewel ^_^.

Ik heb een aantal flashknallers gemaakt met KCIO4/MgAl (60/40-55/45-50/50-45/55)

Voor mijn knallers is het toch echt van hoe meer MgAl hoe beter. Pas bij een hogere concentratie MgAl dan 55 wordt de knal zachter.
Link to comment

Ik kreeg vandaag een bestelling binnen.
Bleek dat 60 gram alu poeder los in de doos lag.
Alles eronder. Plastik potje bleek kapot te zijn.
Gelukkig waren de andere platic potjes nog heel.
Zat namelijk ook Kaliumpermanganaat bij.
Kan maar geen perchloraat vinden.
Vreemd dat ze chemicalien in zwakke plastic potjes vezenden,
gewoon bij elkaar in een doosje.
Ga maar even een paar vragen stellen bij dat bedrijf,
want hier word ik niet vrolijk van. ^_^

Link to comment

nitroethaan is bij kleine hoeveelheden al verdacht.
politie is niet dom, zelfde met andere dingen die op de lijst staan,
ookal koop je minder het word echt wel in de gaten gehouden.
neem maar van mij aan, ik kan het weten.

edit, dan is het niet *iets* ^_^

Edited by Leander
Link to comment
Dankjewel ^_^.

Ik heb een aantal flashknallers gemaakt met KCIO4/MgAl (60/40-55/45-50/50-45/55)

Voor mijn knallers is het toch echt van hoe meer MgAl hoe beter. Pas bij een hogere concentratie MgAl dan 55 wordt de knal zachter.


Gewoon de 50/50 nemen die is met Magnalium gemiddeld de beste (kan het theoretisch niet verklaren) , bij magnesium flash ook 50/50 pakken
Link to comment
  • 2 weeks later...

Nog om even terug te komen op mijn testjes.

Ik heb het volgende geprobeerd:
KClO4/mgal (50/50)
KClO4/mgal (70/30)

Potassium perchlorate 64
Aluminum (preferably dark) 23
Sulfur 13

Die laatste deed mij toch wel verbazen. Ik hoor heel weinig over deze flash maar in een stevige 1/3e gevulde huls geeft het toch wel een hele lekkere knal. Los brandt het niet geweldig maar in een huls doet het niet heel veel onder voor KClO4/mgal (50/50).

Mijn resultaten zijn toch wel: dat KClO4/mgal (50/50) een hele lekkere knal met bijna geen licht geeft, dat KClO4/mgal (70/30) een iets mindere knal geeft maar een boel lichtopbrengst en
Potassium perchlorate 64
Aluminum (preferably dark) 23
Sulfur 13
Geeft een mooie knal en een redelijke lichtopbrengst.

Kortom, ik vind KClO4/mgal (50/50) toch wel 1 van de beste flash soorten voor een goede knal.
Kunnen jullie het een beetje vinden met mijn resultaten?

Nog een opmerkelijk puntje:
Ik en mijn vriend Alwin hadden voor o&n 150 6 grams mgal knallers gemaakt. Op o&n waren ze echt heel hard en overstemde de vlinders en nitraten uit belgië maar toen ik na de vakantie 2 van die knallers mee naar school nam gaven ze zo goed als geen knal meer. Heel raar, alle 2 waren net harde rotjes geworden ^_^. Iemand een verklaring?

EDIT:
The first composition supposedly has the loudest report obtainable with a potassium perchlorate mixture.
Potassium perchlorate 64
Aluminum (preferably dark) 23
Sulfur 13
Een quote van pyroguide.
Zijn jullie het hier mee eens? Want ik vind mgal flash harder,

Edited by midge
Link to comment

Die 64/23/13 gebruikte ik heel vaak voordat ik magnalium ging gebruiken. Hij doet het ook heel lekker met wat grovere aluminium en een flink zware opsluiting. Een van de meest verrassende knallen die ik heb gemaakt was met deze compositie en 250# atomized aluminium.

Verder heb ik nog een compositie ontworpen die leuk werkt voor >10 gram:

40 Kaliumperchloraat
10 Zwavel
50 Magnalium (-100#)

Bij voorkeur een beetje stevige huls gebruiken, dan is de knal laag en hard. Ik werk nog aan een variant met bariumnitraat, tot nog toe zijn deze harder en hebben nog meer lichtopbrengst. Deze loopt een beetje tegen commerciele composities aan maar moet nog geoptimaliseerd worden.

Link to comment

Bedankt mich, dat is een leuke combo die ga ik zeker is testen. Vind je dat mgal/KCI04 beter of minder werkt dan jou comp en?
Potassium perchlorate 64
Aluminum (preferably dark) 23
Sulfur 13

EDIT:
Vinden jullie dat het heel erg uitmaakt of je KClO4/mgal (50/50) of KClO4/mgal (70/30) in een hele stevige huls doet?
Ik heb het wel getest maar ik vond eigenlijk dat de sterke huls beter was terwijl ik heb horen zeggen dat je een snelle flash nooit in een sterke huls moet doen.

Edited by midge
Link to comment

Hoeft niet. Zoals Miech al zei, wanneer men gebruikt maakt van een langzamere brandende flash (in de openlucht) dan zal men een beter opsluiting nodig hebben om te kunnen knalluhh, maar de BOEM die het dan doet is wel lager en lijkt daardoor ook harder naar mijns inziens.

MgAl flash heb ik nog maar weinig ervaring mee, die 64 % KClO4 mix werkt idd wel goed. Daar had ik ook die knaller mee gemaakt waarvan het filmpje ergens in dat 100 grams topic staat.

Link to comment
nitroethaan is bij kleine hoeveelheden al verdacht.
politie is niet dom, zelfde met andere dingen die op de lijst staan,
ookal koop je minder het word echt wel in de gaten gehouden.
neem maar van mij aan, ik kan het weten.

edit, dan is het niet *iets* ^_^


Al die gasten worden immers ooit gepakt. We kunnen alleen maar hopen dat het dan geen grensoverschrijdende zaak gaat worden want dan zijn er vééél de sjaak in NL.


Eigenlijk ook raar dat je hier wel aan KClO3 en Kaliumpermanganaat kan komen maar niet aan KClO4


Die twee producten kan je nog gewoon krijgen bij de betere drogist en mogen inprincipe zelfs in bouwmarkten/tuincentra verkocht worden. Kaliumperchloraat heeft maar zeer weinig toepassingen en wordt dus ook amper verkocht. De meesten weten ook dat Kaliumperchloraat vaak dient voor vuurwerkdoeleinden...
Link to comment

KClO4/MgAl is ook mij favo. De klap zal wel een heel stuk korter zijn met die 70/30 mix MgAl.
Wat ook een groot voordeel is van MgAl Flash, het heeft eigenlijk geen opsluiting nodig. Stop 2 gram in een huls met maar aan 1 kant een eindstop, en nog knalt het helemaal uit elkaar! ^_^

De mix met S heb ik nooit gebruikt omdat mijn Al klein genoeg is, en de mix een heel stuk gevoeliger word dan.

Link to comment
Nog een opmerkelijk puntje:
Ik en mijn vriend Alwin hadden voor o&n 150 6 grams mgal knallers gemaakt. Op o&n waren ze echt heel hard en overstemde de vlinders en nitraten uit belgië maar toen ik na de vakantie 2 van die knallers mee naar school nam gaven ze zo goed als geen knal meer. Heel raar, alle 2 waren net harde rotjes geworden blink.gif. Iemand een verklaring?

Iemand een mogelijke verklaring? Want er waren 2 jongens uit mijn klas op o&n bij mij en die vonden die knallen echt heel ziek, dus zij hadden op school tegen een paar andere uit me klas verteld hoe ziek ze waren en dus moest ik er 2 mee naar school nemen (in een munitie kist in schuim) en daar waren ze ziek zacht dus iedereen helemaal teleurgesteld. ^_^

@Warez: Die 40/50/10 is een leuke voor grotere hoeveelheden, maar die 64/23/13 gebruik ik liever voor kleinere knallertjes. De aluminium gebruik ik dan bij voorkeur een 60/40 mengsel van GD en bright voor, en dan klapt het verrassend hard.


Vind je 1 van die 2 een hardere knal geven dan KCIO4/MgAl voor een 10 grammer met goede opsluiting?
Link to comment

×
×
  • Create New...