Jump to content
PyroForum.nl

Flash Compositie


Guest Goner

Recommended Posts

ey allemaal!


Ik krijg vandaag waarschijnlijk wee het één en ander binnen waaronder KNO3, zwavel en aluminium (400 mesh).

Hiermee wil ik de volgende flash compositie maken:

KNO3/S/Al

5/3/2


Heeft iemand ervaring met deze compositie, ik wil deze namelijk als salute afschieten met een mortier.

Greetz Lennard

Edited by lennard
Link to comment
  • Replies 390
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Mijn ervaring met KNO3 flashes - met 'hoge' mesh Al - is dat ze niet echt geschikt zijn voor salutes of het maken van knallen in het algemeen. Toevallig heb ik een tijd(je) geleden experimenten gedaan met een paar varianten van KNO3 flash, waarbij ik net als jij 400# Al gebruikte. Of 5/3/2 daar bij zat kan ik je niet met zekerheid zeggen, maar veel kan hij niet schelen met minstens één van mijn composities en dus kan ik je vertellen dat het zelfs met zeer uitgebreid millen een (te?) trage compositie is.

Niet dat je nu helemaal niets met KNO3 flash moet gaan doen: Je kunt er in ieder geval leuke star(core)s mee maken en wie weet wat nog meer. Door proberen kun je leren. :P (of je lichaam deren, maar laten we daar nu even niet van uitgaan ^^)

Link to comment

Nee deze compositie is niet te gebruiken als lift-charge. Daar gebruikt men pulverone, of desnoods H3, voor. Wordt tijd om wat te lezen. KNO3-flash kan wel maar dan wel met hele fijne Al. Het liefst German Dark. Met m'n German Dark kan ik met KNO3-flash leuke flash maken. Niet dat ik het vaak gebruik want maak liever 70/30 Kaliumchloraat-flash maar voor grotere salutes is KNO3-flash goedkoper en in mijn mening beter wegens de doffere dreun.

Lees eerst het forum maar even door. De vragen die jij hier stelt zijn al meerdere keren behandeld!

Link to comment

Geloof me ik heb genoeg forums doorgelezen... ik vroeg het me alleen af of het te gebruiken was als salute of lift charge!

Maar ik ga morgen dan maar eens beginnen met pulverone!

Greetz lennard

Link to comment

Als je al niet eens weet waar je mee hoort te liften, dan vraag ik me toch echt af wàt je de lucht in wil gaan liften.
Er is een soort van ongeschreven stappen plan in de pyrotechniek. Salutes schieten (wat je bedoeling is) staat niet ergens voor aan.
De keuze is natuurlijk geheel aan jezelf, maar ik zou het afraden.

Edited by ener
Link to comment

Ik ben het eigenlijk zelf ook wel met ener eens, het is opzich al gevaarlijk genoeg om voor het eerst een shell af te schieten, laat staan een salute!

Ik ben daarom nu bezig mijn eerste star te maken (ligt nu te drogen)!

Link to comment
Een enkele star? Lijkt me wat weinig :P Wat voor star?

Edit: Dit is niet beledigend bedoeld hé.


Het waren er eerst 2, enkel om gewoon los te proberen. Nu liggen er nog 17 te drogen.

Het is gewoon een simpel mengsel van KNO3 (8), C (2) en dextrine (+5%). Ik wou eigenlijk Chrysanthemum 6 maken maar ik heb mijn zwavel nog niet binnen gekregen! :P

Ik heb alleen nog problemen met de grootte van de stars (ik pers ze trouwens), het lukt me niet om alle stars even lang te maken! De lengte varieert nu tussen 0.8 en 1.2 centimeter! Edited by lennard
Link to comment

Ok bedankt voor je snelle reactie. Ik krijg hopelijk deze week mijn tubes binnen (3/4"×4"), deze wil ik gebruiken als cilinder shells, maar ik vraag me af hoe ik de stars het beste kan plaatsen, heeft iemand hier tips voor oid?

Greetz lennard

Link to comment

Ja ik weet het, ik heb ook een tijdje mijn eigen tubes gerold voor kleine knallers. Maar ik heb nu een keer voor de verandering goede tubes besteld op ebay (ik heb goede ervaringen met de verkoper dus van daar dat ik ze op ebay koop) vanwege de sterkere kwaliteit. Maar ik weet nog steeds niet echt hoe ik ze moet gaan plaatsen...

P.S.: De tubes zijn gisteren verzonden vanuit engeland en zullen dus morgen aankomen!

Edited by lennard
Link to comment

Voor een hele gram met 500 mesh magnalium vind ik dit een beetje teleurstellend resultaat. Ik zou verwachten dat als je fijnere kaliumpermanganaat, eventueel in een iets andere verhouding gebruikt, dat het gauw van 'whoomp' naar 'badabeng' gaat.

Of stond dat filmpje toevallig in slow motion (wat ook het rare geluid zou verklaren)?

Link to comment

Ik heb vandaag ook de chems binnen gekregen voor de KNO3 flash, hij brandt inderdaad niet supersnel, maar er zijn leuke crackers mee te maken. :P

En slecht is de flash van Rocketman is toch niet zo slecht?

Edited by lennard
Link to comment

Snelle flash, maar dit spul hoort natuurlijk gewoon te knallen los. Dat deed bij mij 1 gram met 325# MgAl al, wel erg fijn KMnO4 gebruikt.
Overgens is dit spul leuk om eens vor een testje te maken maar niet toepasbaar in de pyrotechniek. Niet in knallers en niet in sier, dit spul is veel te onstabiel. KClO4 met german dark werkt ook prima.

Link to comment
  • 2 weeks later...

als je merkt dat je flash te traag is probeer dit maar eens

KNO3 S AL atomized

6 2 6

in grammen

alleen geschikt voor knallers. het geeft te veel licht af wat ZEER slecht voor je ogen is met een burntest is aan te raden om een zonnenbril en zwarte glasen te dragen

Hee!

Ik heb vandaag eens even wat KMnO4 + MgAl flash geprobeerd. (niet afgesloten)
Zie hier de test: KMnO4___MgAl_flash.wmv

Gr33tz Rocketman.


Hoi

Dit moet je alleen met atomized AL mengen niet met magnesium ik zou 3 a 5 micron aanraden als je 1 micron gebruikt wordt het explosief. Je kunt beter KNO3 +boorzuur of K perchoraat gebruiken Edited by programa
Link to comment
  • 2 weeks later...

×
×
  • Create New...