Jump to content
PyroForum.nl

Mangaandioxide Anode.


Recommended Posts

Ik zou er zoiezo dikkere kabels op zetten, wil je ongegeneerd amps kunnen trekken wil je iniedergeval zo min mogelijk weerstand op je bedrading hebben.
Ik ben mij bewust van de dikte van de kabels. Vooralsnog gaat het goed, ze blijven ijskoud bij 7.5 ampère. Deze kabels zijn 2.5mm dia, zo'n 5mm2.
Wat ik wel merk als ik de verbindingen tussen kabels en voeding niet heel goed aandraai dan wordt op dat punt de zaak warm.
Mijn plan is, wanneer de kabels zelf toch enigszins warm worden er nog twee kabels parallel aan te zetten en zo de capaciteit te verdubbelen. Edited by pdfbq
Link to comment

Boel maar omgegooid omdat ik te weinig amps kreeg. Heb nu vijf elektrodes waarvan 2 anode en 3 kathode in de volgorde kakak (...)
De afstand tussen de electrodes is nu ruim 2 cm en er loopt nu 13A over (heb één kathode uit moeten zetten anders was het ongeveer 16A)
Ik heb nu in het substraat 2 x 19.5 bij 3.2 cm anode staan en dan zou je met 12.5A ongeveer 50mA per cm2 hebben.
Wat zuigt is dat de boel wéér roze wordt. Misschien morgen weer een nieuwe batch starten.

De gedachte dat de anode enkel maar gecoat hoeft te zijn was fout. Heb dit geprobeerd. Begon goed maar na een nacht liep er geen stroom meer.
De nu lopende anodes zijn 15x gebakken met tamelijk dikke mangaannitraat oplossing.

Op zich lijkt me zo'n batterij opstelling niet zo gek met name omdat je de stroom er mee kan regelen door een kathode uit te zetten. (Dit heb ik nog niet langdurig getest, misschien wordt een kale niet lopende ti plaat wel weggevreten). Ook een voeding bijplaatsen is makkelijk.

Ik weet overigens niet of twee cm afstand niet veel te weinig is.

vijf.jpg

weer_roze.jpg


Heb nog wel deze besteld
titanium_platinum_anode.jpg
quote: 'Specs: 10cm bij 1.25cm. Titanium mesh gecoat met 3 microns ( 125 u ) puur platinum. Wanneer niet misbruikt doe je er lang mee. Zijn voor 6V en kunnen max 50amp(!???) aan' Wil dus eerst NaClO3 maken, oogsten en dan in andere pot NaClO4 maken (pfff.... lastig ook omdat NaClO3 zo goed oplost in water)

@High Density
Je hebt allerlei soorten titanium maar grade 1 tm 4 wordt aangeraden. Volgens mij is 4 lastig omdat slecht te bewerken. Ik heb grade 2 plaat gekocht van 10 bij 50 cm. Ik durfde het niet aan om die standaard 6Al -4V (grade 5) te gebruiken. Het is namelijk alles bij elkaar best een hoop werk. Overigens, als ik het over mocht doen dan had ik (zoals dennisman) iets van een 35 bij 5cm anode gemaakt. Wat je hier ziet is natuurlijk gewoon gepiel :)
http://oxidizing.110mb.com/ (super site) quote: Titanium is King when it comes to Cathodes. Use the CP grades as the alloy stuff is inclined to warp.

edit: Heb zojuist nog een kathode uitgezet. Zat reeds op 15A. conf is nu 'aka' en loopt op 12.5A

Link to comment

Zozo, dat is een mooie setup. Heel erg netjes.
Ik wil ook mijn anodes gaan maken, maar ik krijg het nit voor elkaar met die Mgnitraat, als ik Mncarbonaat oplos in salpeterzuur, geeft het wel een reactie, hevig schuimen, maar daarna is het een bruine soep geworden waar echt niks van te scheiden is.

Link to comment
Zozo, dat is een mooie setup. Heel erg netjes.
Ik wil ook mijn anodes gaan maken, maar ik krijg het nit voor elkaar met die Mgnitraat, als ik Mncarbonaat oplos in salpeterzuur, geeft het wel een reactie, hevig schuimen, maar daarna is het een bruine soep geworden waar echt niks van te scheiden is.

Is ook niet nodig die 'bruine soep' moet je gewoon gebruiken,een beetje water er bij en klaar voor gebruik.
Link to comment

Ooh, dat scheelt heel wat werk ^^. Ik heb het al op alle manieren proberen te scheiden, maarja, daar leer je weer van :).
Zal binnenkort die anodes maken en foto's trekken, wie houd er nou niet van foto's? :) Het zijn niet de grootste platen Ti, maar ik hoef het ook niet echt grootschalig te doen. Het is wel eersteklas kwaliteit ^^. ze zijn 13x5,5 en 5 mm dik.

Link to comment
Geen idee met dat mangaannitraat want bijna alles zakt naar de bodem (dit is dus de oplossing 100g mangaancarbonaat, 150ml 53% Salperterzuur. Laten reageren en er dan liter water en scheut spiritus bij doen)
Heb mijn anodes gemaakt door deze oplossing steeds eerst te roeren voor het dompelen.
Vooralsnog lijkt alles te werken want ik krijg een mooie roze kleur zoals voorspeld. Misschien dat ik ook nog eens ga testen met de heldere vloeistof boven het bezinksel. Ben nl niet helemaal tevreden over mijn coating, zitten zwarte pitjes in en die zie ik bij dennisman niet.
Het amperage begon met iets onder de 2.5A maar is langzaam aan het oplopen. Ben nu de pot aan het verwarmen want misschien met hogere temperatuur meer stroom.
https://pyroforum.nl/uploads/post-3042-1258922121.jpghttps://pyroforum.nl/uploads/post-3042-1258922139.jpghttps://pyroforum.nl/uploads/post-3042-1258934402.jpghttps://pyroforum.nl/uploads/post-3042-1258934424.jpg
Edit: foto's van de anodes en kathode er bij gezet. Had gelezen dat te kathode maar de helft van de anode hoeft te zijn. Dat is niet zo denk ik, als ik één anode loskoppel gaat de amp met 1 naar beneden (hou ik er 4 over).
Wat me beetje zorgen baart is be bruine neerslag op de kathoode maar we zullen zien.


Als ik jou anodes eens goed bekijk dan zie ik dat jou coating niet volledig is en er vlekerig uitziet.
Dat kan komen door een te lage 'baktemperatuur' of te kort bakken.

Ik heb hier nog een foto van mijn anode die is helemaal egaal gecoat zoals het hoort te zijn.

Edited by dennisman
Link to comment
Als ik jou anodes eens goed bekijk dan zie ik dat jou coating niet volledig is en er vlekerig uitziet.
Dat kan komen door een te lage 'baktemperatuur' of te kort bakken.
Ik ben bang (héél bang) dat je daar erg gelijk ik hebt en dan met name de te lage temperatuur. Ik heb ze op 250 graden gebakken.
Volgens mij wordt mijn coating nu langzaam er afgespoeld. Het ging zo goed, meer dan 15A maar loopt nu snel terug. Morgenochtend ben ik bang 5A of minder.
Dit zelfde zag ik toen ik teste met een anode die maar 5 x gebakken was, die was na een nacht al op.

Ook een les voor andere lezers die zo'n anode wil maken. Doe het zo als dennisman :)

Edit (dag later): Dat is vreemd... Het ampèrage liep dus terug tot zo'n 9A maar daarna weer op en is nu zo'n 11.5A!? maar heb wel zooi bruine troep in mijn substraat...
Edit (4 uur later): 12.5A!??? nu ja, mij hoor je niet klagen! Edited by pdfbq
Link to comment

Ik heb voor mijn anodes exact dezelfde methode gebruikt, en die waren ook niet egaal zwart. Ik heb er alleen al wel uren mee gedraaid op vrij hoge stromen, zonder bruine troep of toename in weerstand. Inmiddels zijn mijn anodes al een goed half jaar verkocht, en de 'klant' gebruikt ze nog steeds vrij intensief zonder noemenswaardige degradatie. Ik heb ook nooit bruine troep iod gezien.

Paars worden je electrolyt altijd de eerste keer. Heb je je electrolyt al eens verschoont na een paar uur draaien? Een goede scheut waterstofperoxide wil ook helpen. Verder is het niet meer dan logisch dat je stroom geleidelijk afneemt als de [Cl-] daalt, aangezien ClO3- slechter geleid. Heeft je variatie in weerstand niet eerder te maken met je electrolyt of de temperatuur?

Link to comment

Vergeleken met bijvoorbeeld MMO geleid (mijn) MnO2 wel een stukje minder goed inderdaad! Dit heb ik later aangepast/gecompenseert door mijn electrodenafstand wat te verkleinen, waarna het prima te gebruiken is.

Maar mijn anodes zijn een mixed metal oxide van MnO2 en Co2O3, dus dat kun je ook niet 1:1 vergelijken lijkt me...

Link to comment

Kijk eens wat ik vond bij mijn moeder op zolder! Als ik daar geen anode mee kan bakken dan geef ik het op...

Verder een klein experiment gedaan. De pot met mangaanitraat is helder (staat al paar dagen) met op de bodem de laag bezinksel.
Nu heb ik op een schoteltje wat veegjes gemaakt met de heldere vloeistof en kort in de gewone (250c) oven gezet en zie daar, mangaanoxide! Mijn conclusie is (...) dat de heldere vloeistof verzadigd is met mangaannitraat en dat je misschien dat wel gewoon kunt gebruiken. Maar eens testen.
https://pyroforum.nl/uploads/post-3042-1259339322.jpghttps://pyroforum.nl/uploads/post-3042-1259339340.jpg

Over mijn nu lopende opstelling:
Paars is het nu niet, lichtroze zou ik zeggen maar met bruine vlokken (in een heldere vloeistof) Ik heb de anodes eerst in een andere substraat laten lopen. Die was écht paars, jazeker :)
De stroom terugval in mijn op dit moment draaiende opstelling was te snel denk ik voor de verandering in weerstand van het substraat. Is beetje lastig te zeggen want heb weer wat kathodes bijgezet tijdens de terugval maar zeg maar binnen een paar uur ging deze van 16A naar 9A en toen, wat dus raar is, gelukkig weer naar 12.5 (50mA per cm2).

Edited by pdfbq
Link to comment
Vergeleken met bijvoorbeeld MMO geleid (mijn) MnO2 wel een stukje minder goed inderdaad! Dit heb ik later aangepast/gecompenseert door mijn electrodenafstand wat te verkleinen, waarna het prima te gebruiken is.

Maar mijn anodes zijn een mixed metal oxide van MnO2 en Co2O3, dus dat kun je ook niet 1:1 vergelijken lijkt me...


Een mix met Mangaandioxide en Cobaltoxide is eigenlijk helemaal geen goede keuze om daar je anode van te maken.
Cobaltoxide is helemaal niet zo super ten opzichte van mangaandioxide,het word snel vernietigt in een choraatcel het enige waar men het voor gebruikt is om als onderlaag te dienen bij een Mno2 anode.
Zonder Co2O3 werkt net zo goed, ik heb geen verschil gemerkt.
Link to comment
Werkt zn oven met hete lucht?
Nee, zitten verwarmingselementen rondom in de wand, heel goed geisoleerd en geen 'verse' lucht. Ik had er niet aan gedacht dus dank maar weer!
Maar zit er niet zat zuurstof in de ruimte van de oven voor dat beetje Mn(NO3)2? De lucht zal wel circuleren als de elementen aanstaan.
Ik heb even zitten rekenen. Oven is 25x25x34cm wat ongeveer vijf gram O2 bevat. Is dat niet genoeg om die misschien één gram mangaannitraat om te zetten?
Deze oven bestaat uit losse ringen dus je kunt makkelijk een spleet in de bodem maken of de deksel na 5 min even optillen maar liever niet denk ik..
Link to comment
×
×
  • Create New...