Jump to content
PyroForum.nl
Sign in to follow this  
N2O

Dichloormethaan(destileren) En Salpeterzuur(het Concentreren)

Recommended Posts

OK, vandaag heb ik geprobeert om DCM uit verfafbijt te destilleren wat niet zo heel simpel bleek.
Ik begon dus mijn destilleer opstelling op te bouwen:


vervolgens goot ik 200ml verfafbijtmiddel(met een groen kleurtje) in mijn beker:


ik verhitte het verfafbijtmiddel met een warm waterbad tussen 45-55°C:


Na wat gedestilleerd te hebben goot ik hetgene dat nog in de erlenmeyer was terug in het blik en de rest bekeek ik even:

-Het waren 2 lagen?:


-na een half uurtje in een flesje te laten staan goot ik het voorzichtig terug in de maatbeker:


-vervolgens alles nog eens in het flesje , eens goed schudden en alles was weer troebel?
hoe kan dit komen en wat is men DCM?

Mijn theorie is dus:
Het hele kleine laagje(echt mega klein)op de onderkant van het flesje is water, de rest is DCM.
eensje het schud komt het water in veel kleine bolletjes rond te zweven in het DCM.
Wat na verloop van tijd naar boven gaat, samenklonterd en weer naar de bodem zakt.
Kan dit correct zijn?

Edited by N2O

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed werk! :blush:

Waarschijnlijk is de tweede laag methanol. Houd hier rekening mee als je het voor eventuele nitraties of reacties in contact met salpterzuur gebruikt. DCM is matig oplosbaar in water (~13 g/l), dus waarschijnlijk is het tweede laagje op de bodem iets anders. DCM kan ontzettend veel hulpstoffen bevatten zoals andere oplosmiddelen, activatoren, verdikkers, kleurstoffen etc. Dit brengt een verscheidenheid aan mogelijke veronreinigingen met zich mee, van terpentine en aromatische verbindingen tot natriumhydroxide, amines, fosfaten etc etc. Scheiden word erg lastig als je niet weet om welke stoffen het gaat. Misschien kun je de samenstelling opvragen bij de fabrikant? :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal eerst alles destilleren en dan alles nog eens op een langzame lagere temperatuur destilleren ofwel kan ik als er genoeg methanol inzit alles gewoon afgieten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prop het gewoon in de gaschromatograaf. Of anders bereken je van de laagjes de molmassa of dichtheid, wat je het handigst lijkt :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sjaak trekhaak,

Niet iedereen heeft een GC thuis staan, ook niet iedereen heeft de mogelijkheid om uiterst nauwkeurig de dichtheid te bepalen...

En dan kun je je bij je eerste post bijvoorbeeld voorstellen of in ieder geval volledige uitleg geven van wat je wilt duidelijk maken middels een procedure.

Bedankt voor uw aandacht.

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed werk.
Geweldig om mensen met scheikunde bezig te zien hier op het forum, lijkt inmiddels haast een zeldzaamheid.

Een 2de keer destileren lijkt me geen kwaad kunnen.
Misschien dat het zinvol is om eerder te stoppen met je distilatie dan nodig is om te voorkomen dat je extra "zooi" mee overdistileerd.
Ook zou het zinvol kunnen zijn om een vacuum setup te gebruiken of zeg ik nu vreemde dingen.

Offtopic.
Ragbibs jij hebt vast ook een paar flessen acetyleen staan dan.

Edited by User1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik las laatst dat je voor ongeveer 200 ml zwavelzuur(98%)-salpeterzuur (65%) mix 1,2 liter dcm nodig heb.
Omdat dit me nogal veel leek wil ik gaag weten hoeveel jullie gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat niet om de hoeveelheden. Zoals je in het originele patent kunt lezen word er inderdaad zoveel DCM gebruikt, maar deze extractie word steeds opnieuw gescheiden door destillatie, waardoor je in principe met iets als 200ml DCM liters HNO3 zou kunnen extraheren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens het patent (klik) gebruiken ze 7x100ml voor 100ml H2SO4/HNO3 mengsel. Spijtig genoeg zijn de tabellen niet meer goed uitgelijnd, de pdf file van het patent ben ik spijtig genoeg ook kwijt blijkbaar. Daarin stonden de tabellen wel netjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat hier waarschijnlijk over het bekomen van 100% salpeterzuur door een stochiometrisch zwavelzuur-salpeterzuur mengsel te extraheren met DCM. Het patent belooft hier veel, maar volgens een thread op sciencemadness.org blijf je met een DCM/HNO3 mengsel zitten wat haast niet te scheiden is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het gaat hier waarschijnlijk over het bekomen van 100% salpeterzuur door een stochiometrisch zwavelzuur-salpeterzuur mengsel te extraheren met DCM. Het patent belooft hier veel, maar volgens een thread op sciencemadness.org blijf je met een DCM/HNO3 mengsel zitten wat haast niet te scheiden is.
Voor de nitratie van veel suikers is dat totaal geen probleem hoor. Dan krijg je een soort nitrerende tandpasta zonder DCM verdunning. Het lijkt me dat het overigens wel af te scheiden is tot 99% HNO3, desnoods door het in te vriezen en door een buchner trechter/glasfilter te knikkeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hierdoor kwam ik het op het spoor, voor de echte thread ben ik nog aan het zoeken.

Dus door een post van iemand (wiens chemie kennis je niet eens kent) die zich meent te herinneren dat mensen het moeilijk vonden om te scheiden constateer je direct dat het inderdaad moeilijk te scheiden zou zijn. Beetje te snel conclusies getrokken lijkt me.
Me dunkt dat het echt niet zo moeilijk zal zijn om de DCM eraf te destilleren.
En anders kan je met droogijs nog koelen tot pakweg -50°C en kan je de HNO3 kristallen er zo uithalen. Dit zijn allemaal geen labo praktijken die niet uit te voeren zijn voor een hobbyist die ~100% Salpeterzuur nodig heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien inderdaad een te snelle conclusie. Ik vond het erg opvallend aangezien ik ook me in de methode en het patent verdiept heb. Maar patenten hebben nog weleens de neiging om teveel te beloven. Ik moet het zelf nog uitproberen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In ieder geval bedankt voor de reacties en excuses voor m'n hoofdletters.
Ik zal binnenkort even een litertje of 5 kopen en kijken hoe het gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Time to dig some stuff up.



Ik heb ergens een patent gevonden over de extractie van salpeterzuur met behulp van DCM. Bestwel bruikbare info.





Even wat dingetjes over methyleenchloride

Formule: CH2Cl2
Molmassa: 84.93 g/mol
Kookpunt: 40 °C s
Oplosbaarheid: 13 g/L
Dampdruk: 47 kPa
MSDS: DCM

Duidelijk mag zijn dat het kookpunt van DCM bijzonder laag is, vandaar o.a. dat de destillatie en de terug-winning zo ideaal zijn.

Patent over de extractie van HNO3 m.b.v DCM: US_3981975.pdf

Even een kort fragment ( ik weet niet of ik de enige ben maar ik vind patenten lezen altijd onoverzichtelijk en vervelend :D )

EXAMPLE 1

A solution was prepared by mixing 53.0 ml of 70 percent nitric acid (52.7 gms., 0.837 mol) with 47 ml of 96 percent sulfuric acid (82.1 gm., 0.83 mol). The aqueous acid mixture was then extracted successively with seven 100 ml portions of methylene chloride. The extractions were carried out by shaking the aqueous acid solution-methylene chloride mixture vigorously for several minutes and allowing the phases to separate during a 5-10 minute period. The methylene chloride raffinate was then isolated and analyzed. The methylene chloride extract contained only trace quantities of sulfate and water. The results are shown in Table I below:




EXAMPLE 6

An aqueous solution of nitric acid and sulfuric acid was extracted with methylene chloride (similar to Example 1). The methylene chloride raffinate was cooled to below -55°C (-60° to -80°C). Large white needle crystals separated out at this temperature and were isolated by filtration. The crystals were 100 percent anhydrous nitric acid.

EXAMPLE 7

An aqueous solution of nitric acid and sulfuric acid was extracted with methylene chloride (similar to Example 1). The methylene chloride extract was evaporated by boiling off the methylene chloride. The colorless liquid that remained was analyzed. Analysis indicated that the colorless liquid was 98-100 percent anhydrous nitric acid with a trace of sulfate.


Voorbeeld 1
Voor zover ik het begrepen heb is dit de beste methode.
Persoonlijk zat ik te denken aan 3a4 extracties aangezien daarna het optimaal wel zo ongeveer bereikt is.
Ook vraag ik me af waar de hoeveelheden zwavelzuur op gebaseerd zijn.

Voorbeeld 7
Klinkt veel belovend als het gaat om het terugwinnen/destileren van DCM.

Voorbeel 6
klinkt eigenlijk als de meeste comfortabele methode alleen kan ik nergens bevroren CO2 vinden, dus deze valt af.


Een mogelijke verbetering zou kunnen zijn om het DCM/HNO3 mengsel in de vriezer te plaatsen bij -25 of kouder om het eventuele water eruit te vriezen.
Aangezien DCM en water toch in kleine hoeveelheden mengbaar zijn met elkaar.
Op deze manier zou een nog hogere concentratie te behalen zijn.



Heeft iemand ervaringen afraders of ideeen dan hoor ik het graag.



User1

Edited by User1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat ik nog eens ga verder werken aan dit project, ik had het wat in de steek gelaten door men school.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind deze methode eigenlijk niet zo aantrekkelijk. In example 1 moet je 700ml DCM wegdestilleren om ~30ml HNO3 te krijgen (voor 85% yield). En als je niet teveel van dat laagkokend DCM wil verliezen, moet je het niet al te snel destilleren. Als je zeer zuiver en >98% HNO3 wenst, is het de moeite waard, maar met ammoniumnitraat/zwavelzuur krijg je zo'n 100ml >96% HNO3 van goede kwaliteit per uur. En in een RDX-synth (zowat de enige reactie waar zeer zuiver en geconcentreerd salpterzuur echt invloed heeft, niet?) kruipt heel wat salpeterzuur :D !

Die invries-methode daarentegen heeft niet die nadelen, behalve dat droogijs inderdaad bijna niet te vinden is (in de Benelux althans).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben het met Sobrero eens, je hebt bijna nooit zulk puur saltpeterzuur nodig.
Ik ken 2 manieren om het te krijgen, de ene is die van Sobrero waarin je een nirtaatzout met zwavelzuur verhit en dan de gassen condenseert. De andere heeft lagere yields maar is best bruikbaar, maak een mengsel van water, nitraatzout en koper, zorg dat de gassen door water of waterstofperoxide geleid worden, voeg dan zoutzuur toe en doe er een stopje op. De yields zijn aardig maar de concentratie is laag dus met destilatie kun je het nog wel tot 70% krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik het me goed herinner, is -50 net aan te bereiken met een ijs/zout mengsel met calciumchloride. Wie weet biedt dat enige mogelijkheden, al is dat wat warmer dan de gespecificeerde -60~80.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat jullie door de vingers zien is dat de dcm oneindigvaak her bruikbaar is.
En op deze manier verbruikt men alleen salpeterzuur en geen zwavelzuur.
Als je een nitratie zou doen met geconcentreed salpeterzuur en zwavelzuur dan verbruik je stiekem al best veel.
Aangezien het voor de productie van de NA ookal gebruikt. En ik weet bijna zeker dat die 85% dan al overschreden is.

Btw die methode met koper geeft niet echt goede yields en duurt een oneindigheid voordat men een hoge concentratie heeft bereikt.
Daarbij is het her oplossen een uitdaging aangezien men met veel ontleding product te maken krijgt.
En kun je uitleggen hoe het proces werkt.

Dergelijke lage temp zijn inderdaad niet makkelijk te bereiken, men zou voor een brandblusser kunnen gaan hoewel dat nogal een dure grap is.


Ps leander post even opnieuw ik zie een leeg vlak.

Edited by User1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry voor de dubbel post.

Dat patentje gaat over de extractie van salpeterzuur oplossing.
Stel nu dat je met DCM KNO3/H2SO4 extraheert , zou dat meer opleveren ?
Heeft iemand daar toevallig ervaring mee?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

  • Similar Content

    • By Snooby
      Loodnitraat is een belangrijke stof bij het vervaardigen van diverse HE's, waaronder uiteraard loodazide. Omdat ik het bijna niet gebruik heb ik genoeg aan enkele grammen, vandaar dat ik het liever zelf maak dan een kg oid te moeten kopen. Let op bij het maken van loodnitraat omdat het giftig is en mogelijk kankerverwekkend. Draag daarom handschoenen en een stofmaskertje. Doe de synthese buiten omdat loodnitraat samen met het water dat je verdampt mee de lucht in kan stuiven.



      40 ml salpeterzuur 67% aangedund met water tot 60 ml. Daarna zo'n 30 gram daklood erbij en verhitten in een oliebad. Zo loopt de temperatuur rustig op tot 125 graden (ongeveer). Reactie laat zich duidelijk herkennen door het vrijkomen van NoXgassen (bruin, giftig). Als de reactie tot zijn einde loopt doe je er wat water bij en filtreer je eventuele loodresten. Daarna damp je de oplossing rustig in (voor mensen met geen magneetroerder, gebruik een oliebadje om redelijk gecontroleerd de oplossing uit te koken, en meteen het loodnitraat te drogen).

      Echter, na 2 x opnieuw uitdampen (waaronder eentje met filtratie van de heldere loodnitraatoplossing) blijft mijn loodnitraat een zeer lichte groene gloed houden..




      Ik vroeg mij dus af of jullie denken dat dit invloed kan hebben bij het maken van LA.. Ik gebruik namelijk zoveel mogelijk zuivere stoffen. Het is iig geen kopernitraat aangezien dit niet in daklood voorkomt. Ik heb het daklood niet helemaal goed gewassen dus mogelijk komt het van wat plantresten oid. Het betreft een zeer kleine verontreiniging, maar ik wilde jullie ook even wat over loodnitraat vertellen, hehe. Grt
    • By Duvel
      Omdat ik erg geintresseerd ben in crackling stars, wilde ik ze ook maken.
      En JA, ik weet dat loodoxide (Pb3O4) heel giftig is.
      En JA, ik heb er theorie over.
      Maar goed, ergens had ik gelezen dat je het ook zelf kan maken, door lood boven een salpeterzuur bad te hangen, en dan het zuur verhitten zodat de dampen op het lood neerslaan.

      Maar ik dacht zelf aan iets anders, ik had iets gelezen over een loodaccu en toen kwam ik op het volgende idee .
      Is dit mogelijk d.m.v. elektrolyse:
      H2SO4(aq) + 3Pb (s) --> Pb3O4(s) + 2H(g) + S(s) ???

      De anode & cathode zijn van lood (vandaar het lood in het schema hier boven).

      Commentaar en antwoorden zijn welkom.
    • By N2O
      Hallo,

      Ik Ben dus N2O.
      Ben 16, ik Woon in oost-vlaanderen en dwaal al een dik half jaar rond op dit forum dus heb ik besloten van me te registreren.

      Ik heb al redelijk veel ervaring met chemie(algemene proeven), Secondaire explosieven(NG, HDN, AN-Dynamiet,...), pyrotechniek(paar raketjes(?), fontijnen en stars, niet zo veel dus) enz...

      Ik heb ook de regels al een aantal keer gelezen.

      Mijn volgende projecten:
      -Rokend salpeterzuur maken
      -RDX
      -IPN
      -Methylnitraat

      Als er nog vragen zijn, stel ze maar:)

      Mvg N2O
    • By Nitroglycerin
      Ik start dit onderwerp op voor de mensen die geinteresseerd zijn in HE's, het gaat hier om de essentiele stof voot HE's : Salpeterzuur, ookwel bekend als Nitric acid.

      Ik heb de laatste tijden het internet eens afgezocht naar salpeterzuur (rokend en geconcentreed), en het viel mij op dat er bijna niets over de verkoop ervan te vinden is, er zijn 3 sites die het verkopen, tegen een redelijke prijs, maar er de vloeistof is of 40% of 52% of 60%, en voor He's heb je rokend of geconentreerd nodig.

      darom wil ik aan de mensen op het forum vragen of ze manieren kennen om WIT rokend salpeterzuur of geconcentreerd salpeterzuur te maken, de manier KNO3+ H2SO4 is er een maar dan krijg je rood rokend (het bevat NOx in zich(en is daarmee totaal ongeschikt voor HE's, maar als het goed is kun je er Ureum bij doen en dat hoort de NOx weg te nemen)

      als jullie nog andere manieren kennen om salpeterzuur te concentreren, plz post het hier.

      Ik ven niet verantwoordelijk voor wat je ermee gaat doen en denk eraan, het is een sterk bijtend zuur, je vinger erin houden en je hebt ontzettende pijn, geloof mij maar, en bij het inademen kan je eerst een beetje high achtig worde, maar bij hogere concentraties/hoeveelheden kun je eraan doodgaan omdat het je vanbinnen wegvreet/weg oxideerd
    • By Nitroglycerin
      Beste mensen,

      vandaag ben ik op een leuk idee gekomen wat absoluut niet zonder gevaar is, maar wel interessant. Mods of Gamekeeper, als jullie het een "fout" topic vinden mag het worden verwijderd, er wordt het zeer gevaarlijke oplossingen gewerkt.

      IK RAAD IEDEREEN AF OM TE DOEN WAT IN DIT TOPIC STAAT. IK BEN NIET AANSPRAKELIJK. VOOR VERDERE VERKLARING: ZIE ONDERSCHRIFT

      Mijn idee was om te onderzoeken welk zuur het meest de menselijke huid aantast. Vrees niet, ik ga geen druppel op mijn huid laten vallen. Ik zat er aan te denken om van een aantal zuren uit te testen op een gekocht stuk vlees; bieflappen, kipfilet en dat soort spul.

      De zuren die ik wilde testen waren:

      Azijnzuur

      Citroenzuur

      Zoutzuur

      Zwavelzuur

      Salpeterzuur, rood rokend en geconcentreerd

      Piranha oplossing

      Nitreerzuur (thnx mr. stijntje)

      Koningswater (3 conc HCl + conc HNO3)

      Ik zal ook wat basen doen.

      Waarschijnlijk Ammoniakoplossing 25% of meer, NaOH, KOH en natriumcarbonaat


      Als het kan wil ik ook nog waterstoffluoride proberen te krijgen, maar dat is erg onwaarschijnlijk. Fluorantimoonzuur zou ook leuk zijn, maar dat wordt allemaal te exotisch.

      Het grote punt is nu, de piranha-oplossing. Zover ik weet is dit het meest corrosieve/agressieve spul wat er is(lees: wat je zelf kan maken). Het bestaat uit 3 delen geconcentreerd zwavelzuur en 1 deel 30% waterstofperoxide. Het is een opmerkelijk goedje wat HF glas kapot maakt. Je moet de H2O2 bij het zuur gieten, wat ook opmerkelijk is. Organische materie kan ontploffen in aanraking met piranha, dus ook isopropylaclohol en aceton. Je moet dus gewoon glas gebruiken, geen HF glas als voorzorgsmaatregel.
      Hier is een site: http://web.princeton.edu/sites/ehs/labsafe...nfo/piranha.htm. Er staat wel wat info over Piranha. Nu vraag ik me ook af of Piranha-oplossing een stukje kipfilet doet ontploffen.

      Reacties en ervaringen zouden fijn zijn.

      Groeten,
      Nitro
    • By morpheus
      In de vakantie verzint een mens gekke dingen, zo ook dit:
      Ik had het idee om aluminiumnitraat te maken. Nog geen eventuele toepassing ervoor, gewoon om het maken... (Verveling hè )

      Ik vond op Wikipedia dat dit gemaakt kan worden door aluminiumhydroxide te laten reageren met salpeterzuur.
      (met 'gewone' aluminium gaat dit niet of moeilijk "because of its protective oxide layer")

      Dus ik denk: ik maak eerst aluminiumchloride en dit zet ik vervolgens om tot Al(OH)3 door een neerslagreactie met NaOH.
      Nadat ik al was begonnen met het maken van de AlCl3 kwam ik erachter dat een oplossing van AlCl3 met water al reageert tot Al(OH)3, maar daarover worden veel verschillende dingen beweerd op het WWW.
      (De inhoud van m'n reageerbuisje klopt wat dat betreft al redelijk met de wiki-beschrijving "a gelatinous precipitate of aluminium hydroxide": het is inmiddels een lekker grijs papje)

      Voor de AlCl3 had ik btw een reageerbuisje gevuld met 5 ml 37% zoutzuur, en daar in kleine porties aluminiumpoeder aan toegevoegd. Dit wilde ik dan doen tot er geen H2 meer werd gevormd, zodat ik 't dat kon filteren en een oplossing van AlCl3 zou overhouden. Maar dat feest gaat dus al niet door...

      Nu mijn vraag: heeft iemand een idee welke reacties er precies zijn opgetreden?
      En of er een manier is om dit alsnog om te zetten in Al(NO3)3 ?

      Omdat het nu grijs is heb ik geen idee wat het precies is: Al(OH)3 is volgens wiki Wit, maar bij het roeren van het papje ontstond er geen H2, wat bij de toevoeging van aluminiumpoeder nog wel gebeurde.
      Dan komt de grijze kleur dus volgens mij niet door nog niet-gereageerd aluminiumpoeder...


      EDIT:
      Na een nachtje bezinken heeft het bovenste, waterige laagje een (licht-)gele kleur.
      Er is dus iig wat AlCl3 overgebleven...
      EDIT 2:
      Een foto:


      (De opmaak hierboven is bagger, maar dit komt niet door mij: ik heb de vele onnodige tussenregels proberen te verwijderen, maar dit is mij niet gelukt )
    • By HEman
      Ik ga op deze forum verder onder de naam HEman.
      Vroeger een TV-serie wat ik keek, maar hier HE als veel gebruikte afkorting van HighExplosives.
      Tja...moest wat verzinnen.

      Als kind af aan diverse hobby's als electronica, computers, sport en...chemie
      En dan moest je aan vakrichting kiezen en dat was bijna chemie geworden.
      Altijd al gek geweest van geluid en licht en vuurwerk/explosieven als de extreme voorbeeld hiervan.

      Rommelen met HE's doe ik niet echt meer, daar is het de tijd niet meer voor.
      Vroeger kreeg je hoogst "op je donder" omdat je bezig was met stoute dingen.
      Echter vandaag de dag maakt men er direct een spektakel van en wordt je als voorbeeld gesteld.
      Als men aan de weet komt dat je een litertje 33% waterstofperoxide in huis hebt zet men je wijk af, laat de hele week evacueren en komt het verhaal in zo'n beetje alle dagbladen te staan.
      Naar mijn idee allemaal overdreven bullshit maar voor de overheid de gelegenheid om een grootschalige oefening te houden waarvan jij dan de rekening van geprecenteerd krijgt.
      Daar ik mischien een stoute jongen ben wordt je vandaag de dag aangezien voor een (mogelijke) terrorist.
      En daar zit ik toch ook niet echt op te wachten.

      Helaas is het de overheid zelf die foute dingen doet met deze kennis in de vorm van oorlogsvoering

      Ik ben wel van mening dat het niet goed is als alleen de overheid deze kennis in handen zou hebben.
      Iets te grote machtpositie in extreme tijden.

      Voorzichtigheid staat bij mij altijd bovenaan. Ik zeg dan ook altijd tegen mensen...het gevaar schuilt in het geen dat je juist niet weet of als het te laat is wist. Weet dus waar je mee bezig bent !!!!

      Bij mij gelukkig niet veel meer misgegaan dan kokende salpeterzuur door de keuken door het op iets te grote schaal maken van Kwikfulminaat (kan dus niet op grote schaal ivm heftige termische reactie) Wat er dan gebeurd....het begint in enkele seconden ineens HEFTIG te koken. Voor mij toen een run naar de douche om zuur van me af te spoelen en vervolgens te zien wat salpeterzuur doet met je keuken. Achteraf nog ff het recept doorlezen en ja daar stond het: "maak het niet in grotere hoeveelheden"

      Nu nieuwschierig wat men nog thuis kan maken aan pyrotechnische produkten kwam in op deze forum terecht en na het lezen van diverse toppics aangemeld als lid.
    • By dennisman
      De Mno2 anode hoe te maken,en wat heb je nodig:

      Zoutzuur 30%
      Mangaan nitraat------Dit kan simpel worden gemaakt door salpeterzuur te laten reageren met Mn carbonaat.
      Salpeterzuur 38%/52%
      Verfafbrander
      Rvs buis of ijzer waar de brander en Ti plaat in past.
      Titanium plaat,staaf ect
      Spiritus

      Als eerst begin je met het schuren van je Ti plaat gewoon ruw met de straaljager en als laatst nog even met de hand en met een fijn schuur papier waterproof bv.



      Als je hier mee klaar bent vul je een pot waar je Ti plaat in kan en laat de bovenste paar cm van je plaat vrij,vul nu deze pot met 30%zuutzuur en zet deze in een pan met water en verwarm nu de pan.
      Wat er nu gebeurt is dat de Ti ge etst wordt, en het zoutzuur kleurt hier bij violet/blauw.



      Wanneer dit klaar is zal je Ti plaat donkergrijs verkleurt zijn (duurt 15min) reinig je de Ti plaat met gedestileerd water en niet meer met de handen aanraken.

      Nu maak je een oplossing van Mn nitraat ongeveer 100gr per liter en een scheut spititus en een paar ml salpeterzuur.


      Hang hier nu je Ti plaat een paar sec in eruit halen en even laten uitdrupelen, hang nu de plaat in de buis boven de brander en laat hem bakken voor 15 min tussen de 300 C en 500 C




      Haal de plaat na 15 min er uit en veeg hem voorzichtig af met een zachte doek nu even laten afkoelen en weer dompelen in de Mn nitraat oplossing herhaal dit nu z'n 30 keer en tussen elke 10 keer even 30min door bakken en de allerlaatste coating bak je de plaat een UUR.






      Nu is de anode klaar voor gebruik het is verstandig om hem eerst even een paar uur laten electrolyseren in een oplossing van NaCl en dit zal helemaal rose worden gooi dit dan weg en begin opnieuw met een fris electrolyt dit zal nu schoon blijven.

      Het maximale amperage per cm2 is tussen de 50 en 100 mili amp beter is het om op 50 te blijven, deze anode kan max 40 amp aan.

      En met deze anode is het beter om alleen Chloraat te maken bij een laag chlorine zal de coating weg vreten.


      Veel succes Dennisman,,

      Bron:Internet capecanavel.
  • Popular Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×