Jump to content
PyroForum.nl

Natrium maken


Recommended Posts

volgens mij overleef je het ook wel zonder geavanceerde apparatuur, door gewoon niet te wachten tot alle olie ervanaf is gedropen en waterdampo de kans krijgt. Als je het met een pincet uit een potje haalt zo'n schilfer heb je tijd genoeg om het rustig in het water te doen...


sorry voor de onduidelijkheid
ik bedoelde uit het potje/bakje waarin exhile zijn natrium maakte

maar zelf snap ik inmiddels niet meer wat ik er exact mee bedoelde dus vergeet die post maar
Link to comment
  • 6 months later...
Nu lees over het probleem van het water gescheiden houden van het Natrium, maar is het niet makkelijker om keukenzout(natriumchloride) te smelten en dat te elektrolyseren. Hierbij heb je geen last van water.

(...)

Chloor zal hierbij aan de pluspool ontstaan en Natrium aan de minpool.

Dit lijkt me nogal makkelijk, maar misschien zitten er nadelen aan die ik niet heb overzien en jullie mij kunnen vertellen.


Ik zal het je vertellen.

Zoals je al zei, ontstaat er chloorgas bij de pluspool. Chloorgas werd ook in de eerste wereldoorlog gebruikt als gifgas.

Dit komt van wikipedia:

Chloorgas is in de Eerste Wereldoorlog in 1915 door de Duitse troepen voor het eerst als strijdgas ingezet in Ieper. Het is tijdens die oorlog regelmatig gebruikt. Het gas is zwaarder dan lucht en vult de loopgraven en vernietigt de longen. De MAC-waarde is 1,5 mg/m³.


Lijkt mij reden genoeg om geen NaCl te ontleden...


Edit: Oh, ik zie dat er al heel lang niet geantwoord is in dit topic. Nou ja, beter laat dan nooit.
Link to comment

Inderdaad, en ook al kan je het veilig binnen doen (zogezegd). Dan is het nog het beste dat je het buiten doet, mocht er iets misgaan, dan is het niet zo erg tegenover wanneer er binnen iets mocht misgaan. :/ Als je chloorgas bv je slangetje begint aan te vreten en er gaatjes inkomen, niet prettig dan als dat binnen gebeurd.

Link to comment

Als je NaCl gebruikt krijg je ook problemen met waterdamp in de lucht. Om enigzins te voorkomen dat de waterdamp direct naar je natrium waait kun je een schotje tussen de electrodes zetten. Zo krijg je ook geen kortsluiting als er een laagje natrium vormt wat bovenop gaan drijven. het zorgt dus ook dat de waterdamp niet direct je natrium de vernieling in helpt.

Het is zeker niet makkelijk om dit klaar te spelen, maar als jet het doet zou ik geen NaCl kiezen, want het is niet bepaald makkelijk om de temp op te voeren tot 800. 315 gaat een stuk makkelijker.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ik had zelf ook een keer het idee om natrium te gaan maken, maar ik ben er nooit aan toe gekomen. Ik had een komvormige elektrode aan de onderkant en een staafvormige boven in gedachten. Een brander moet dan de NaOH smelten, en door de +pool boven te maken, zou er minder water in het natrium moeten komen.

Link to comment
×
×
  • Create New...