Jump to content
PyroForum.nl

Natrium maken


Recommended Posts

Hey,
Ik zit al een tijdje over dit project na te denken en ik zal het binnenkort uitvoeren,
Mijn bedoeling is door reductie met elektrolyse NaOH te reduceren tot Na,

Nu, NaOH is geen pretje om mee te werken en gesmolten corrodeert dit u glas direct
Als vervanging van nikkel kan je doodsimpel een soepblik gebruiken maar dit zal te erg corroderen na een paar runs.

Nu,
mijn probleem is dat aan de +pool H2O ontstaat
ik moet niemand uitleggen wat er gebeurd met Na en H2O,
nu kan ik het Na weghouden van water maar de overige NaOH is goed geleidend en zal de + pool doen geleiden met mijn kroes waardoor er misschien water bij mijn Na komt.

Heeft iemand hier ervaring mee of enige ideen om mijn Na ver weg te houden van H2O?

Link to comment
  • Root Admin

Ik weet hier zelf niet veel van, misschien kan je het beter op chemixtry vragen. Je moet niet gaan prutsen met dit soort dingen.

Ik zou ook oppassen met water uit de lucht... Ik weet niet hoe ervaren je bent op lab.-gebied, maar wat jij van plan bent is zeker niet aan de raden om te doen als onervaren hobbyist.

Link to comment

Gamekeeper,
ik zit op chemixtry en heb een behoorlijke labo uitrusting en veiligheden waar je U tegen kan zeggen,
ik zit al een tijd op dit project te broeden en volgens runaway valt dit goed te doen,
ik praat ook niet over halve kg's maar over een batch van 2 gram,
Binnenkort probeer ik het en post ik de resultaten
Wees gerust hoor je moet niet bezorgd zijn,
ik weet wel wat ik doe.

EDIT
De reactie zal waarschinlijk gebeuren onder een CO2 atmosfeer ofwel bij een droge luchtvochtigheid

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ik weet dat het misschien een beetje onduidelijk uitgelegd is, maar.....
Maak een metalen randje dwars over je reactie vat, die dus over de breedte half onder en half boven je gesmolten NaOH zit.
Water uit de lucht zou geen probleem moeten zijn, het natrium vormt een oxidelaagje die je overige natrium beschermd.

:( Ik ga het binnenkort doen met KOH :D

Link to comment
Guest Richard

Nu lees over het probleem van het water gescheiden houden van het Natrium, maar is het niet makkelijker om keukenzout(natriumchloride) te smelten en dat te elektrolyseren. Hierbij heb je geen last van water.

Het enige probleem is het smeltpunt van zout. Het smelpunt van keukenzout is 1081 graden Kelvin, oftewel 708 graden celcius. Ik weet niet of deze tempratuur haalbaar is met een bunzenbrander in grootte hoeveelheden(100 gram keukenzout). Anders zou je misschien een soort van inductie kookplaat kunnen maken met een zeer grootte transformator.

Chloor zal hierbij aan de pluspool ontstaan en Natrium aan de minpool.

Dit lijkt me nogal makkelijk, maar misschien zitten er nadelen aan die ik niet heb overzien en jullie mij kunnen vertellen.

Link to comment

708 graden celcius?
Ik dacht dat het smeltpunt rond de 500 graden celcius lag,
bovendien krijg je ook een chloorproductie die alweer enkele elektroden uitsluit en het alweer een stuk gevaarlijker maakt

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest Richard

Ik heb ook een paar proefen gedaan Exhile met NaOH. En inderdaad is behoorlijk reactief in de gesmolten vorm. Het molt je glas, rvc, soepblik:D.

Nu vroeg ik mij af of je niet gewoon een porselijnen indampschaaltje kon pakken. En hier in het midden een tussenschotje tussen kan maken om te voorkomen dat er water bij je Na komt. Bij de gesmolten temperatuur van NaOH is het te warm voor het geproduceerde water. Dus dan zal het water verdampen.

Wat voorn elektrodes was je van plan te gebruiken hiervoor?

En als je bijvoorbeeld koperen elektrodes gebruikt. Dan ontstaat er toch gewoon bijvoorbeeld Cu(OH)2 en NA.

Mvg,

Richard

Link to comment

Voor elektrodes moet ik nog kijken, als ik geld heb ga ik platina electroden kopen maar nikkel zou ook moeten werken,
industrieel word Na gemaakt door elektrolyse van NaCl maar dit proces levert meer gevaren dan met NaOH

Link to comment
  • 5 weeks later...
  • 5 months later...

Na een computer voeding gemold te hebben, veel pannetjes kapot gemaakt te hebben en NaOH vlekken ben ik erin geslaagd natrium te maken,

juist ik zeg maken want het bleek zeer moeilijk te zijn om het gevormde Na te isoleren, daarnaast reageerde het gevormde Natrium weg moet water in de oplossing, nu ga ik dus morgen om wat cilinders Argon om het onder atmosfeer te proberen .

Link to comment
  • 2 weeks later...
Voor elektrodes moet ik nog kijken, als ik geld heb ga ik platina electroden kopen maar nikkel zou ook moeten werken,
industrieel word Na gemaakt door elektrolyse van NaCl maar dit proces levert meer gevaren dan met NaOH


Wordt als ik het me goed herrinner van vloeibaar NaCl gemaakt
Link to comment
Guest Richard
Na een computer voeding gemold te hebben, veel pannetjes kapot gemaakt te hebben en NaOH vlekken ben ik erin geslaagd natrium te maken,

juist ik zeg maken want het bleek zeer moeilijk te zijn om het gevormde Na te isoleren, daarnaast reageerde het gevormde Natrium weg moet water in de oplossing, nu ga ik dus morgen om wat cilinders Argon om het onder atmosfeer te proberen .


Hey leuk, hoeveel gram heb je kunnen isoleren?

Ik heb een tijdje geleden op internet gezocht naar nickel kroezen. Heb er een stel gevonden ook een paar met tussenschot. Geld heb ik er wel voor, nu moet ik de tijd er nog voor vinden;)

Wat voorn materiaalen had je gebruikt Exhile? Soepblik?
Link to comment

Niks :cry: , ik heb het kunnen maken maar zoals ik al zei was ik niet in staat het te isoleren, ik gebruikte een gewoon klein keukenpannetje en dat raakt maar heel lichtjes aangetast(verkleurt alleen maar een beetje),nu, ik heb nog altijd geen zin gehad om naar de winkel om Argon te fietsen en momenteel staat mijn firing panel en pyro op nummer1 van de to do list dus mijn project kan nog even op zich laten wachten.

Link to comment
Guest Richard

:) Ik heb gelukkig net weer een project af, maar er staat ook nog één voor scheikunde die al bijna af is. Heb ongeveer nog 7 projecten staan. Aangezien oud en nieuw er aan komt krijgt iedereen weer kriebels en ben ik weer aan de slag met pyrotechniek.

Nooit gedacht dat tijd zo'n probleem zou worden voor mij......

Link to comment
  • 3 weeks later...

Na en K zijn erg listig spul om mee te werken.
Ik heb Na en K staan in staven van ong. 20 gram. Als demonstratie gooi ik ong. 0,5 gram in een 2 literbekerglas gevuld met 1,5L water.

Zal wat pic posten van het resultaat.

Zelf maken door electrolise gaat wel, maar isoleren is (zonder speciale apparatuur/omstandigheden) bijna onmogelijk. Doordat je maar heel kleine hoeveelheden met een grote verdelingsgraad hebt oxideert het met het vocht in de lucht.

Bewaren onder benzine werkt goed, maar als de benzine verdampt (slecht sluitend potje) onstaat er heel snel een dikke oxidelaag op het metaal. Dit is er (mits stuk groot genoeg is) er gewoon afgesneden worden.

Link to comment

hmm, op school wordt natrium bewaard in olie, dacht ik (weet niet wat voor) dit is een voordeel, want 't verdampt niet!

maar eerst moet je het veilig uit je bakje zien te halen..

is vast onmogelijk zonder goede apparatuur
maar kun je het proberen in een vacuum ruimte (wijnfles?) te doen? of zal deze aangetast worden?

Link to comment

volgens mij overleef je het ook wel zonder geavanceerde apparatuur, door gewoon niet te wachten tot alle olie ervanaf is gedropen en waterdampo de kans krijgt. Als je het met een pincet uit een potje haalt zo'n schilfer heb je tijd genoeg om het rustig in het water te doen...Volgens mij worden zulke dingen tegen de tijd dat je bij cesium uitkomt (miss iets eerder) veel gevaarlijker en moet je veel veiliger gaan werken...maar bij NA en K is dat volgens mij wel te doen...

Link to comment

Je kan de Na of K gewoon met een pincet uit het potje halen.
Dan met een papieren handdoekje de olie / benzine erafhalen. Wel uitkijken dat je er niet perongeluk met je vingers aanzit.

Met een pincet het droge stukje in een bak met water... Klaar :P

Voor een mooi vlameffect kan je het beste een (filtreer) papiertje op het water leggen, en daarop het stukje Na / K. Dit zorgt
A - Voor een kleine vertraging en is dus veiliger.
B - Voor een mooie vlam. De hitte van de reactie ontbrand het papier nl eventje, dit ontbrand op zijn beurt het H2 gas wat bij de reactie ontstaat. Zonder papiertje gaat het metaal over het water 'racen' Waarbij het zichzelf koelt aan de buitenkant en het gas niet snel ontbrand.

Link to comment
×
×
  • Create New...