Jump to content
PyroForum.nl
Sign in to follow this  
Willy

Loodmal

Recommended Posts

Hallo,

Als goedkoop alternatief voor het verkrijgen van loden ballen dacht ik aan het maken en gebruiken van een mal.

Lood heeft een relatief laag smeltpunt en is dus makkelijk zelf te smelten. In verband met giftige dampen zul je het lood wel moeten smelten in een zuurkast. Een afzuigkap is vaak te zwak en pompt de giftige dampen alleen maar het huis uit, de natuur in.

Ik heb al nagedacht over hoe je een mal mogelijk kan maken. Ik weet alleen niet of ze werken.

Manier 1: Men neemt een bal met de juiste afmetingen, dezelfde als het gewenste eindresultaat. Dan neemt men een dikke plak klei +- 2cm. Hierin drukt men de bal tot de bal voor de helft erin is gedrukt. Dan legt men over de klei met daarin de bal een laagje plasticfolie en drukt men hier nog een plak klei erop, zo krijg je twee helften van de mal. Dan hoeven er alleen nog gietgaten in en male/female bindingen in zodat de mal goed uitgelijnd wordt.

Het probleem met deze manier lijkt me dat klei altijd een beetje krimpt wanneer het uit hard. Als je er lood in giet wanneer het nog nat en kneedbaar is zou ik niet weten wat er gebeurd. En wanneer het uitgehard is, weet ik niet of de mallen dan nog passen.

Manier 2: Men neemt een harde bal met de juiste afmetingen. Deze klemt men samen met twee platen ijzer of koper in de bankschroef. De platen aan twee kanten van de bal zodat ze tegenover elkaar zitten(niet te dikke platen). Dan tikt men rustig de platen krom tot ze strak om de bal zijn gevormd. Dan hoef je er alleen nog gaten in te boren voor bouten zodat de mal is uitgelijnd en een gietgat. IJzer of koper heeft een veel hoger smeltpunt en zal dus niet vervormen tijden het gieten.

Het probleem met deze manier is dat je niet heel veel ballen tegelijkertijd kan gieten, dit kan wel met de kleien mal manier. Je moet ze stuk voor stuk gieten. Ook wordt het ijzer of koper steeds heet wanneer je er lood ingiet. Dit maakt het lastiger om mee te werken.



Ik zou feedback erg op prijs stellen. Misschien heeft iemand zoiets eerder gemaakt of geprobeerd te maken en kan hij of zij mij wijzer maken. Of misschien hebben jullie ideën die mij en anderen verder kunnen helpen.

Bij voorbaat dank, Willy

Edited by Willy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb veel kogels gegoten vroeger...

Je moet je mal altijd goed voorverhitten aangezien het kleinste druppeltje vocht al een spuiter geeft (verdampend water met daaromheen lood).

Ik deed het altijd gewoon buiten want de damp gaat sowiso naar buiten, ook bij een zuurkast... En lood komt in de natuur ook voor, daarbij is de hoeveelheid die jij vrij laat, eh erg weinig.

De manier met 2 platen zal waarschijnlijk niet werken, je zult heel veel lood verliezen door loperigheid.

Met klei zou het moeten werken, maar ik denk dat het alsnog niet goedkoper of makkelijker zal worden dan gewoon een doos rondkogels kopen, je kunt btw ook een kogelmal bestellen, hier kun je .50 of welk kaliber dan ook rondkogels mee gieten.

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ergens gezien, dat je een koper buis gewoon in stukjes van 2cm kan zagen en dan vullen met lood.
Dit lijkt mij ook er goede media geven, alleen geb je dan wel cylindrische media maar dat lijkt me niet zo heel veel uitmaken. Wel moet je 2 keer vullen dus 1 cylindertje voor de helft, laten stollen en dan weer voor de helft anders krijg je dat tijdens het stollen een putje ontstaat in de media.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er bestaan speciale kogelgieters.
Dat zijn een soort klemmen waar al een bal is in gevormd, gemaakt van RVS.
Ze zijn gemaakt voor de schietsport, musketten volgens mij, speciaal om lood in te gieten om loden ballen te krijgen.

Iedereen weet wel welke site ik bedoel: http://www.target-master.nl/index.php?cPat...iajq423fgcuhkl6
Directe link naar je mallen

Geen dank

Edited by Duvel

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb ergens gezien, dat je een koper buis gewoon in stukjes van 2cm kan zagen en dan vullen met lood.
Dit lijkt mij ook er goede media geven, alleen geb je dan wel cylindrische media maar dat lijkt me niet zo heel veel uitmaken. Wel moet je 2 keer vullen dus 1 cylindertje voor de helft, laten stollen en dan weer voor de helft anders krijg je dat tijdens het stollen een putje ontstaat in de media.


In plaats van elk stukje buis afzonderlijk gieten kun je beter de hele buis in een keer vullen, en daarna in stukjes zagen. Daarna kun je de 'rollers' een paar uur met zand in een kogelmolen laten draaien om alle grove plekken en scherpe hoeken eraf te krijgen. Daarna heb je perfecte en goedkope media. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat je altijd nog kan doen is een houten plaat nemen, hier allemaal gaten van (15mm ofzo) in boren, voor zo diep als je zelf wilt en daar dan lood in gieten. Gewoon het hout even breken/zagen etc. en je hebt media. Mill ze eerst even een aantal uurtjes los en ze zijn prima voor gebruik.

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lood heeft een relatief laag smeltpunt van 600 graden Celsius en is dus makkelijk zelf te smelten.


Even een kleine corectie, het ongeveer 314 graden celcius...

Gr33tzz

EDIT: inderdaad het is veranderd Edited by dieselpower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je daarmee het smeltpunt van lood bedoelt moet je effe je Quote aanpassen :)
Ik denk dat met de klei methode het makkelijkste is. Zou het ook kunnen dat je, gewoon losse helften maakt en die later aan elkaar smelt? Is namelijk nog makkelijker ivm met de mal maken.
Voor de mensen die niet kreatief zijn, in viswinkels worden de meest voorkomende vormen en gewichten aan lood verkocht, denk aan ballen, cilinders, kegels etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@duvel dat is opzich wel een goeie die gietmal van targetmasters, een beetje prijzig. Maar media kopen is ook niet echt goedkoop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet wat er tegenwoordig nog wel goedkoop is in dit achterlijke nederland :)
Maargoed, ik had dus mijn media voor 7 euro. En dan heb ik een gelpot van de kruidvat voor meer als de helft gevult. Voor die 7 euro ga ik niet moeilijk doen. Omdat je ook je klei + lood moet kopen. En reken dan totaal maar eens uit hoe lang je er mee bezig bent. Maar aan de anderekant is een middagje hobbien met lood ook wel eens leuk.
In hoeverre is lood damp eigenlijk schadelijk voor je? Ik heb namelijk ooit eens op school lood moeten smelten. En heb ruim een half uur boven gesmolten lood dampen gehangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och looddampen, die moet je met een korreltje zout nemen, dagelijks iedere dag lood smelten is niet gezond, af en toe een keer is niet écht schadelijk...

BTW, dakdekkers lood bevat veel koper, mangaan en zink en tin als ik me niet vergis..

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja precies, er zijn wel meer dingen niet goed voor je, en een msds vind ik altijd wel heel extreem. Dat neemt niet weg dat je toch lood niet binnen in huis op je gasfornuisje moet gaan smelten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo`n kogelmal van target-master zou ik niet kopen, kan ik net zo goed direct media kopen. Ik wil het zelf gaan maken omdat ik de 20 euro voor media inclusief verzendkosten iets te duur vind. Ik kan het wel goedkoper maken, ook al kost het wat werk. M`n klei is nu aan het drogen. Ik heb eerst de onderkant gemaakt van de mal, die is nu aan het drogen. Wanneer deze morgen droog is maak ik de bovenkant. Dan moet ik even testen met kaarsvet.

Offtopic: Ik ben laatst naar de viswinkel geweest en de prijzen daar waren veel te hoog. Ik zal binnenkort even in de stad opzoek gaan. Zelf maken is wel leuk, ook al worden ze niet prachtig rond.

Edited by Willy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb mijn loden ballen in 2 balkjes hout gegoten. Door in bijde balken 2 halve rondjes te frezen, die met een lijmtang tegenelkaar te zetten en dan van boven een gaatje boren, waar het lood doorheen gegoten kan worden. Ze zijn niet perfect rond maar ze doen het goed genoeg voor mij. En je kan ze altijd nog wat bij vijlen.

Thomaz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thomaz, jouw methode lijkt mij makelijk en effectief. Zou je me misschien wat meer kunnen vertellen. Bijvoorbeeld heb je de gaten in de balk proberen rond te maken zodat de bal er rond uitkomt, of heb je cilindervormige gaten erin gemaakt zodat er een cilindervormige "bal" uitkomt. Verbrandt het hout wanneer je het lood erin giet? Hoe heb je ervoor gezorgd dat de balken tijdens het gieten strak op elkaar blijven? Dit waren zo`n beetje m`n vragen over jouw manier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb geprobeert om er halve rondjes in de balken te maken, maar door het frezen (we hadden niet echt de goede) is het cilindervormige geworden. Het hout wordt een beetje zwart maar begint niet te branden en het blijft goed in vorm. En ik heb er dus een gat in geboort om het lood er in te gieten, dus je krijgt dan wel één uitsteeksel aan je bal maar die kan je er gewoon afknippen. De balken bleven opelkaar zitten doordat ik de balken precies goed opelkaar heb gezet en dan met een lijmtang vast heb gemaakt.

Thomaz

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik kan tevreden zeggen dat het me is gelukt om een ronde kogel te gieten d.m.v. een kleien mal.

De manier om de mal te maken die voor mij het beste werkte: eerst de onderkant van de mal maken, daarna laten drogen. Wanneer de onderkant hard is zal de oorspronkelijke knikker niet meer passen: klei krimpt. Dus dan neem je een iets kleinere knikker. Deze stop je in het gat van de gedroogde mal, hierover leg je plastic folie en daarop pers je dan klei. Dan heb je twee helften, in de bovenste moet een gietgat met een soort trechter vorm voor het gemak. Er moet ook een twee gat in zodat de lucht weg kan uit de mal terwijl je giet, anders krijg je een soort geiser en eindig je met een 3 kwart volle bal.

De bovenste helft laat je op de onderste helft zitten tijdens het drogen, met de knikker erin op, deze manier zal de rond vorm niet krimpen omdat de knikker daar zit.

Ik zal misschien nog wat foto's maken vandaag.

Ik had trouwens soldeertin gebruikt als test, ongeveer even hoog smeltpunt en ongeveer even zacht als lood. Morgen ga ik bij de buurman lood halen, hij maakt namelijk glas in lood. Dan zal ik proberen een paar loden ballen te gieten, hopelijk lukt het.

Leuke sneeuw trouwens !

Edited by Willy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik begrijp nu waarom men beter ballen kan kopen ipv zelf maken. Het is zeer moeilijk om het zelf mooi te doen en pas na heel veel proberen lukte het me om een paar mooien te maken. Voor iedereen die het zelf wilt proberen; succes. Je kan volgens mij beter ballen kopen ze zijn het geld ruim waard.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

  • Similar Content

    • By Snooby
      Loodnitraat is een belangrijke stof bij het vervaardigen van diverse HE's, waaronder uiteraard loodazide. Omdat ik het bijna niet gebruik heb ik genoeg aan enkele grammen, vandaar dat ik het liever zelf maak dan een kg oid te moeten kopen. Let op bij het maken van loodnitraat omdat het giftig is en mogelijk kankerverwekkend. Draag daarom handschoenen en een stofmaskertje. Doe de synthese buiten omdat loodnitraat samen met het water dat je verdampt mee de lucht in kan stuiven.



      40 ml salpeterzuur 67% aangedund met water tot 60 ml. Daarna zo'n 30 gram daklood erbij en verhitten in een oliebad. Zo loopt de temperatuur rustig op tot 125 graden (ongeveer). Reactie laat zich duidelijk herkennen door het vrijkomen van NoXgassen (bruin, giftig). Als de reactie tot zijn einde loopt doe je er wat water bij en filtreer je eventuele loodresten. Daarna damp je de oplossing rustig in (voor mensen met geen magneetroerder, gebruik een oliebadje om redelijk gecontroleerd de oplossing uit te koken, en meteen het loodnitraat te drogen).

      Echter, na 2 x opnieuw uitdampen (waaronder eentje met filtratie van de heldere loodnitraatoplossing) blijft mijn loodnitraat een zeer lichte groene gloed houden..




      Ik vroeg mij dus af of jullie denken dat dit invloed kan hebben bij het maken van LA.. Ik gebruik namelijk zoveel mogelijk zuivere stoffen. Het is iig geen kopernitraat aangezien dit niet in daklood voorkomt. Ik heb het daklood niet helemaal goed gewassen dus mogelijk komt het van wat plantresten oid. Het betreft een zeer kleine verontreiniging, maar ik wilde jullie ook even wat over loodnitraat vertellen, hehe. Grt
    • By Duvel
      Omdat ik erg geintresseerd ben in crackling stars, wilde ik ze ook maken.
      En JA, ik weet dat loodoxide (Pb3O4) heel giftig is.
      En JA, ik heb er theorie over.
      Maar goed, ergens had ik gelezen dat je het ook zelf kan maken, door lood boven een salpeterzuur bad te hangen, en dan het zuur verhitten zodat de dampen op het lood neerslaan.

      Maar ik dacht zelf aan iets anders, ik had iets gelezen over een loodaccu en toen kwam ik op het volgende idee .
      Is dit mogelijk d.m.v. elektrolyse:
      H2SO4(aq) + 3Pb (s) --> Pb3O4(s) + 2H(g) + S(s) ???

      De anode & cathode zijn van lood (vandaar het lood in het schema hier boven).

      Commentaar en antwoorden zijn welkom.
    • By Sobrero
      Hallo,

      Mijn naam is Maxime (Max voor de vrienden ) en ik zit in 5 Latijn wiskunde 8 (ben dus 17). Net examen wiskunde gehad trouwens!
      Mijn interesses zijn o.a. LE en rocketry, maar vooral HE en de algemene scheikunde. Ik voel me dus in de eerste plaats een amateurchemicus/madscientist. Neemt niet weg dat ik al een beetje basispyro onder de knie heb zoals sterretjes en -mortieren, flash en rookbommen.

      Daarnaast zijn m'n hobby's muurklimmen, windsurfen en muziek beluisteren. Ik hou vooral van (de betere) techno, maar ik ben ook fan van de rockgroep 'The Bloodhound Gang'.

      Mocht er bij bepaalde mensen een belletje gaan rinkelen: ik ben 'still alive...' vanop chemixtry.
    • By pyromania
      heej mensen ik las op een site van een potlood rookbom
      ik klikte op de link maar er kwam niks
      weet iemand hier meer van ??
      hoe maak je zo iets
      bestaat het ??
      grz pyromania
    • By jurrrrr
      Hallo,

      Ik had wat vraagjes over Dragon Eggs (Ik kan wel een heel verhaal gaan ophangen dat ik aan het rondkijken was enzo maar daar hebben de meeste mensen niet zo'n zin in neem ik aan ), dus hier de vraagjes (& weetjes):

      - Dragon Eggs is toch de crackling die je meestal hoort bij een vuurpijl op het einde!?
      - Hoe werken Dragon Eggs en wat zijn de compo's? Ik weet al wel dat ze vaak bestaan uit Pb3O4 (Loodtetraoxide) en/of Bi2O3 (Bismuthoxide).
      - Hoe werken Dragon Eggs en waarom geven ze crackling?
      - Zou je de crackling ook kunnen vervangen door iets anders? Bijvoorbeeld snelle flash of een relatief ongevoelige primary (SA)?

      Jurrrrr

      PS: Ik heb niet superveel kunnen vinden, agz Google allemaal domme Dragon spelletjes laat zien en wiki en pyrowiki ook niet bijster veel info hadden...

      EDIT: Loodoxide -> Loodtetraoxide
    • By Knallerdeknal
      Ik heb met behulp van mijn eigen Engelse kennis de Engelse tutorial die op deze site staat voor het bouwen van een metaalschuurmachine 'vertaald' naar het Nederlands. Ik heb dit vrij vlug gedaan en er kunnen nog fouten instaan en ik wist bijlange niet van alles de vertaling dus zullen jullie me misschien moeten helpen waardoor ik kan corrigeren. Nogmaals, ik heb deze tutorial niet zelf geschreven, ik heb ze enkel vertaald. Ik hoop niet dat deze al ergens op het forum te vinden is in het nederlands (in het Engels al wel ) Ik hoop dat er geen stukken uit de Engelse tekst ontbreken, indien dit zo is zeg het mij dan en ik voeg het toe ofzo.



      'De metaalschuurmachine'


      De metaalschuurmachine is één van de nuttigste hulpmiddelen voor vindingrijke amateurpyrotechnici. Met deze machine het kunt u ponden van bulkmetaal of plastic voorraad ‘s nachts omzetten in een fijn poeder, al bent u beter het overdag te doen wanneer u kan ingrijpen als het fout gaat.

      Achtergrond

      Ik had eerst gelezen over de malende machine in een gearchiveerd artikel van Usenet waar ik spijtig genoeg nu niet meer over beschik. Daarin eiste de auteur om ongeveer 20 gram van aluminiumpoeder te krijgen per dag van een machine die hij uit een oude schrijfmachinerol gebouwd heeft die in fijn gruisschuurpapier wordt verpakt en die gedeeltelijk in water wordt ondergedompeld. Als iemand die het artikel heeft, zou hij mij hierover best inlichten zodat ik verder kan uitleggen.

      Gebaseerd op de beschrijving in dit artikel bouwde ik verscheidene machines, één was door een ventilatormotor werd aangedreven die te zwak was, en een andere die naar alle kanten water spatte. Door de recente zomer van 1996 raakte ik op de juiste formule en produceerde in een paar weken genoeg aluminiumpoeder om mij en de rest van de hogeschool te voorzien.

      Ontwerp en Bouw

      Het basisontwerp van de machine kan zich van het volgende diagram onderscheiden. Een spinnende rol is verpakt in schuurpapier en de bodem van de rol zit in een bak die met water wordt gevuld. Het te malen materiaal wordt gedrukt tegen de bovenkant van de rol en de schuurpapiermalen weg bij het materiaal. De vlokken komen van het schuurpapier en regelen op de bodem van de bak.

      Er zijn vele manieren waarop u over de bouw van dit kunt gaan. Voor de rol heb ik gewoonlijk de rubberrollen gebruikt die van de bellen (?) van oude wasmachines komen. Zij zijn meer dan 2 " in diameter, hebben een 5/8 " schacht en in bergingsopslag vaak gezien. U kon een houten rollende speld met een staalas die door het wordt gedreven, of iets ook gebruiken veel groter als een grote schurende trommel.

      De rol moet aan een rotatiemotor worden aangepast die langzaam genoeg is en geen die water spat. De mijn spint momenteel bij 500 t/min en is haaks recht. Een grotere diameterrol zou minder t/min vereisen. De motor zelf zou minstens 1/4 PK moeten zijn (over hoeveelheid KiloWattuur heb ik geen weet).

      Ik adviseer kogellagers om de rolschacht te steunen, aangezien de ringen om snel met de toegepaste druk neigen te verslijten.

      Ik gebruikte spleet (babbit?) ringen die slechts een paar weken meegingen, maar zij waren goedkoop zodat het niet van belang was. Het staal dat u ziet is daar druk op de aluminium aan het toevoegen zodat het sneller maalt. De molen in het midden is een compactere versie die ik in Juni 2000 beëindigde, is het zwarte wapen 2 " x4 " aluminiumbuis die met gegoten lood wordt gevuld, en op het recht is een model dat mijn vriend Lee maakte.

      U zult opmerken dat alle molens een middel hebben om het te malen materiaal te beveiligen. Ik klem het gewoonlijk enkel aan een draaiend wapen vast dat aan de machine in bijlage is. Lee klemde dat van hem vast in het mechanisme.
      Er zijn vele manieren om meer van een „gebiedspassend“ type van molen te maken. Hieronder heb ik één mogelijkheid gebruikend een elektrische boor met een dadelijk beschikbare schurende cilinder in de klem geschetst. Een andere mogelijkheid moet een riemschuurmachine omhoog monteren zodat het neer op een metaalvoorraad maalt. Deze oplossingen zouden werken maar als u ernstig bent is het bouw de moeite waard een specifieke machine.

      Het het malen tarief zal afhangen van heel wat factoren, zoals gruisgrootte, toegepaste druk, rolsnelheid, en type van metaal. In het verleden werd ik gewoonlijk rond een pond aluminium per dag, maar mijn nieuwe machine met 40 ponden loodgewicht veroorzaakt 50 tot 100 gram per uur.

      Controle van de molen is vaak nodig om te zien of men de metaalvoorraad moet worden neerbewogen of het dienblad water vergt. Wanneer de rol droog spint verstopt het schuurpapier gewoonlijk en het malen houdt op. Na een dag of twee, zal het dienblad met metaalpoeder worden gevuld. Ik liet de deeltjes regelen, voer het water af, en spreidde toen het poeder op de te drogen krant uit.

      Ik heb aluminium, zink, magnesium, messing, en zelfs titanium met deze opstelling gemalen, en ik ben zeker enkel over om het even welk zacht metaal zal werken. Hier zijn sommige nota's over bepaalde materialen:

      Magnesium

      Het magnesium is enigszins problematisch wegens zijn reactiviteit met water. (Spoonful kaliumdichromate) die aan het bad wordt toegevoegd onderdrukt zeer de hoeveelheid het borrelen die plaatsvindt. Ik heb ook minerale geesten in plaats van water gebruikt wanneer het malende magnesium met zeer fijne sandpapers, maar dit minder geschikt zijn.

      Aluminium

      Sommige aluminiumlegeringen borrelen een beetje in water en anderen niet. Het is geen zorg als het doet maar voor goede maatregel voeg ik vaak een kleine hoeveelheid boorzuur aan het bad toe.

      Zink

      Het zink maalt vrij maar merkt goed op dat de vlok te ruw om direct in zink/zwavelraketten is te gebruiken.

      Titanium

      Het titanium verslijt het schuurpapier werkelijk snel, zodat is het moeilijk meer dan kleine steekproeven tegelijkertijd te maken. Het titanium vereist ook een vrij grote druk voor het om bij allen te malen.

      Pvc

      De harde plastieken malen oké met deze opstelling en vergen geen waterbad. Jammer genoeg is de pijp van pvc geen goede bron voor pyro toepassingen. Dit plastiek bevat vulmaterialen en vanuit mijn ervaring vernietigt het gekleurde formules.

      Het droogproces

      U kunt met het water totaal met ruwe (sandpapers?) weglaten. Dit is nuttig wanneer de kleine steekproeven in een haast worden vereist. Nochtans, zijn er een paar nadelen. Voor één, neigen de fijnere deeltjes om rond in de lucht te drijven en helemaal over de plaats te regelen. Ten tweede, zonder de waterbak als koelmiddel worden het metaal en de rol extreem heet. Dit heeft me nog geen problemen veroorzaakt, hoewel het de rubberrol kan beschadigen. Ten derde, is er de kans die het schuurpapier zal verstoppen, maar met ruwe grutten schijnt dit niet te gebeuren.

      Hier volgen de resultaten van een steekproef die de Amerikaanse schrijver heeft gedaan, ik heb ze niet vertaald naar ik veronderstel dat dit wel duidelijk genoeg moet zijn.

      Sample Size Distributions for Homemade Aluminum Powder
      Sample A Sample B B milled for 2 hours
      Bulk Density .85 g/mL .20 g/mL .67 g/mL
      +60 mesh 20% 1% --
      60-100 28% 7% 2%
      100-200 29% 26% 9%
      200-325 13% 18% 12%
      -325 mesh 10% 48% 77%

      De steekproef A komt uit een onlangs gemaakte partij, en B ik het liggen rond verscheidene jaren heb gehad. Zij werden allebei gemaakt met 36 gruisschuurpapier maar de druk die in A wordt toegepast was veel groter. De steekproef B was bal die met 1/2 " wordt gemalen - 5/8 " staalballen in de " kruik van pvc 6. U kunt de gevolgen van malen zien door de foto van vóór en na te bekijken.

      Natuurlijk kunt u fijnere gruisdocumenten voor een fijner product gebruiken, maar het malen tarief zal langzamer zijn. Ik verkies de ruwe vlok te maken en dan het te malen wanneer ik zeer fijne grootte nodig heb.

      Wanneer droge het aluminium van het balmillen het belangrijk is de zuurstof in de molen onophoudelijk om te vervangen zodat het poeder niet pyrofoor wordt. Dit gebeurde aan me zodra toen ik de molen verliet lopend 4 dagen terwijl ik weg op een stijging was. Na de verwijdering van het deksel uit de kruik en het bekijken het poeder ging ik naar de keuken voor sommige snacks, en ongeveer 5 minuten later ging het brandalarm af. De vlammende kruik van pvc met witte hete aluminiumbinnenkant was geen mooie plaats. Nu open ik het deksel elk uur zodat het aluminium kan ademen en dat het problemen niet meer kan terugkomen.

      Voor het onderzoek naar gebruik van deze verkorrelde metalen moest ik met verschillende partikelgroottes gaan werken en daarom moest ik meerdere zeven gaan gebruiken. Deze passen zodat het fijne stof niet uit (puft en snuggly?) draaien uw snotzilver samen. Snijd het scherm zodat er 3/8 " van overhangend gedeelte op de pijp is, dan toepassen lijm en samenpersen de delen zoals getoond.

      Met de schermen 100 kan het netwerk of ruwer u inkepingen uit het overhangend gedeelte en prefold hen moeten snijden, anders kan het moeilijk zijn om de pijp in de koppeling te duwen.
      Om het onderzoeksproces te automatiseren klemde ik ondersteboven eenvoudig een orbitale schuurmachine op een werkbank vast en schroefde een stuk van triplex aan de schurende basis. De schermen worden vastgeklemd vast met een ander stuk triplex en twee ingepaste staven. Zorg ervoor dat alle noten slotwasmachines op hen aangezien de intense trilling om het even wat zal losmaken, en gemorst metaalpoeder kunnen zijn vrij knoeien hebben.

      Het eigengemaakte metaalpoeder kan dienen om in even welke pyrotechnische toepassing te worden gebruikt. De brede groottedistributie van de reële vlok leent zich goed aan sterren en fonteinen. Mijn favoriete mengeling luidt als volgt :

      Aluminium 60%
      bariumnitraat 40%

      Dat is het! Het mengsel brandt extreem krachtig. 3/8 " unchoked fonteinen met deze formule zal overschaduwen 3/4 gemakkelijk " conventionele zwarte poeder gebaseerde fonteinen. Ik voeg 5% dextrine voor gebruik in sterren of kometen toe, en gebruik dan gestapte eerste met BP om het aan te steken.

      Het toevoegen van tot 20% eigengemaakt aluminium aan zwart poeder veroorzaakt een standaard Aluminiumfonteinmengeling. Experiment met de verhouding maar ik vind dat meer dan 20% het aluminium schijnt om de fontein te verstikken. Het beeld op de linkerzijde bedraagt 4 1/2 " fonteinen en dat op het recht is een 3/4 " fontein, beide eenvoudige mengelingen BP/Al.

      Jammer genoeg is het aluminium vrij zwak in flitspoeder tenzij u het millt met de ballmill.

      Het magnesiumpoeder heb ik tijdens de werken in gekleurde sterren uitstekend gemaakt en een dodelijk flitspoeder zelfs in ruwe grootte geproduceerd. Voor sterren gebruikte ik de pijplijm van pvc als bindmiddel en chloordonor. Wanneer de mengeling en de consistentie van fruitleer gedeeltelijk droog is, kan het paar met een schaar van mekaar gesneden worden.

      Het vinden van metalen

      Niemand zou om het even welk probleem moeten hebben vindend schrootaluminium om omhoog te malen, maar de meer exotische metalen zoals zink en magnesium kunnen moeilijk zijn om te vinden. Ik kreeg mijn eerste (hunk?) van magnesium van een werf van de motorfietsberging in de vorm van een motor sidecover. Dit was een beetje ongelegen om wegens het te malen is oneven vorm maar tegelijkertijd gaf ik niet op.

      Sindsdien heb ik het grootste deel van mijn magnesium in de vorm van offeranoden van de opslag van het scapmetaal. Deze worden vaakst gemaakt van zink voor het beschermen van schepen en (what-not) tegen corrosie, maar nu en dan worden zij gemaakt van Mg. Ik kocht onlangs 200 ponden ronde anoden van Mg, voor $1 een pond verder ziet!

      Ik weet het, er staan nergens foto's bij terwijl dit bij de Engelse versie wel het geval is. Als je dan toch zo graag de foto's ziet, zoek ze dan bij het Engelse voorbeeld (ik heb nu wat problemen met het uploaden van bestanden dus gaat dit niet)

      Ik heb hiervoor speciaal een nieuw topic aangemaakt omdat er in het bestaande topic geen echte tutorial stond.

      Mvg,

      Knallerdeknal

      P.S. : Ik heb zelf zo'n machine nog nooit gemaakt, ik ben wel van plan dit te gaan doen en mijn 200km verderopwonende grootvader heeft er ook wel eentje staan maar dat is het dan ook wel.
    • By dennisman
      was al een tijdje bezig met het zelf coaten van metalen en hier het resutaat:

      Een looddioxide anode gecoat op een geperforerde stalenstrip.





      Als er mensen zijn die er meer van willen weten zal ik er een tut ofzo over maken.
    • By Keesthemad
      Gegroet beste mede-pyro'ers.

      De laatste tijd is mijn interesse in thermiet dermate gestegen dat ik een video wil gaan maken met alle soorten thermiet die ik me bedenken kan. Als uitgangspunt wil ik 10 gram maken per soort en deze dan opnemen op film en dit compileren tot een kleine video. Nu heb ik enkele vragen en hoop dat er mensen zijn die bereid zijn mij te assisteren.

      Ik ben zelf niet in het bezit van een goede videocamera, ik heb enkel mijn telefoon en die is niet toereikend voor mijn doel.

      Uitgangspunt van het experiment is het vergelijken van de brandsnelheid, lichtopbrengst, ontstekingswijze en bruikbaarheid binnen de pyrotechniek.


      Ik ging er eerst vanuit dat pyro en thermiet twee verschillende dingen waren en dat deze niet te combineren vielen, tot mijn oog op titaniumthermiet viel, deze zeer langzaambrandende thermiet heeft een extreem hoge lichtopbrengst, waarbij enkele grammen je gedurende een halve minuut kunnen verblinden en het ook niets te doen heeft met spetters metaal, het lijkt eerder te gloeien.

      Zoals ik al gezegd had wil ik zoveel mogenlijk thermieten maken, tot nu toe heb ik er slechts enkele gemaak waaronder Ijzer 3 oxide, loodmenie, titanium en koperthermiet. Ik wil in ieder geval de volgende thermiet soorten gaan maken, en of ze het doen zien we dan wel (als het goed is wel volgens elec. pot.):

      FeO
      Fe2O3
      Fe3O4
      CuO
      CoO
      PbO
      PbO2
      Pb3O4
      TiO2
      Sb2O3
      Cr2O3
      NiO
      MnO2
      SnO
      V2O5
      HgO
      ...

      Van deze zal er vast een zijn die niet goed reageert maar daar kom ik wel achter tegen die tijd. De meeste van deze stoffen heb ik of kan ik zo aan komen, dat is niet het probleem. Het probleem is dat er iemand moet zijn die mij even moet assisteren en bereid is hier een dagje voor op te geven, met als beloning een lekker hertog jan primator'tje.

      Vriendelijke groet, Jeroen.

      PS. weet je nog een leuk oxide, of één die ik toch maar even moet proberen, vertel het me. Het kan niet giftig of gek genoeg (zie onderste).
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×