Jump to content
PyroForum.nl

Flash


pyromania

Recommended Posts

Als je nog geen ervaringen hebt met flash, laat dan KMnO4 maar achterwege. Het is gevaarlijk spul en wordt in de vuurwerkbranche niet gebruikt dus waarom zou jij het dan gaan gebruiken als het zoveel veiliger kan met bijvoorbeeld KClO4:German Dark. Als je dan toch aan German Dark kunt geraken, dan kun je zeker en vast ook aan KClO4 geraken.

Er gebeuren heel vaak ongelukken met KMnO4 flashes, maar KMnO4 is van zichzelf al niet zo veilig en zeker in combinatie met German Dark en S wordt het al helemaal link. Ik weet natuurlijk niet over welke materialen jij al beschikt en welke je nog wilt gaan bestellen maar als het mogelijk is, zou ik toch voor KClO4 gaan als je het voor een redelijke prijs kunt krijgen, wat een redelijke prijs, moet je zelf maar uitzoeken.

KClO3 zal een stuk eenvoudiger zjn om aan te geraken, alleen is KClO4 een stuk heftiger, als je 20 knallers wilt maken voor oud & nieuw, dan is KClO4 zeker het overwegen waart. In de commerciële vuurwerkindustrie wordt voornamelijk KClO4:German Dark aluminium : S gebruikt. Die zwavel is niet echt nodig mits je over goede chems beschikt maar wordt vaak gebruikt om de brandtemperatuur omlaag te halen of omdat het veel goedkoper is. Iemand die in staat is zal opteren voor KClO4:German Dark.

Ik heb persoonlijk het meeste ervaring met KClO44:German Dark in een 65:35 verhouding. KNO3 flashes heb ik nog niet gemaakt, dat is iets voor binnenkort. Je kan ook altijd KClO4:Mg flashes maken, alleen zal die een heel stuk frictiegevoeliger zijn dan de German Dark variant, als je al een beetje ervaring hebt met flash, is Mg misschien wel het overwegen waart maar ga alsjeblieft geen KMnO4 liggen gebruiken als je nog geen ervaring hebt.

Het heeft voor mij lang geduurd eer ik in staat was om een degelijke knaller te bouwen, hetgene wat ik nu bereik met 3 bereikte ik vroeger met 6 gram. Oefening baart kunst is in mijn ogen ook iets wat telt bij flashes.

Ik mag dan nog niet zoveel ervaring hebben met chemie & pyrotechniek, maar het is KClO4, KClO3 en KMnO4. En dus niet KCLO3, KCLO4 en KMNO4. Ik zeg dit niet om eigenwijs te doen maar puur om misverstanden te vermijden.

Link to comment
  • Replies 451
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ah, kijk intressant zulk soort dingen hoor ik graag van tevoren :P

KClO4 is dus sneller en stabieler?

Maar wat maakt KMnO4 nu zo gevaarlijk eigenlijk?

thx

EDIT:
knallerdeknal, bedankt voor je duidelijke verhaal, erg leerzaam
KMnO4 is blijkbaar tog niks voor mij

Link to comment

Dat weet ik niet, maar KMnO4 is ook al niet zo gezond om te gebruiken, en misschien duurder dan KClO4.
Als je KMnO4 in je ogen krijgt, dan heb je het zitten, hetzelfde met je huid enz.

Greetz pyrokikker.

Je kan misschien ook eens tragere flash gebruiken om een beetje te proberen en te experimenteren. Als je iets tragere flash gebruikt, schrik niet van de kracht dat erachter zit.

Link to comment

1 Stofdeeltje KMnO4 in je oog en je bent gegarandeerd binnen de halve minuut blind voor je leven :P
Of je moet het natuurlijk eerst in je longen krijgen en dan word het nog leuker. Je krijgt weinig zuurstof, het brand beetje binnenin, ach ja, waarom zou je dan veiligsheids bril en mondkapje dragen he? Als het dat alleen maar is...

En owja, bijna vergeten. Als het op je huid komt en er komt een beetje vocht bij bv water ofso gaat het in je huid zitten, laat van die mooie donkerbruine vlekken af, lijkt me ook erg gezond :D

Link to comment

Ikzelf heb wel met kmno4 gewerkt, het is zekker een heel krachtige oxidator zekker met mg je krijgt dan met 0,5gram al een enorm scherpe knal in de openlucht zodra je magnesium maar fijn genoeg is.
Dit zal denk ik ook wel met kclo4 lukken maar niet zo goed als kmno4 verder fijn ik kclo4 er veiliger uitzien en krijg je er geen plekken van op je handen of andere gevaren. Dus mocht je kclo4 krijgen zou ik zekker daarvoor gaan!

Link to comment

Ik denk dat het probleem vooral zit in het feit dat heel veel mensen denken dat het verschil tussen KClO3 en KClO4 heel groot is. Echt groot is het verschil niet maar als je KClO4 voor een redelijke prijs kunt krijgen, dan moet je het gewoon doen. Bij de eerste keer dat mensen een KClO4 knaller maken denken nogal veel mensen dat ze een echt gigantisch verschil gaan zien in vergelijking met KClO3, maar als je alles op een rijtje zet is er wel degelijk een verschil alleen moet je tijdens het beoordelen van je knaller kijken naar de knal en de druk zelf en dus niet naar het geld want dan zal de stap naar KClO3 vlug gemaakt zijn denk ik.

Bij kleine hoeveelheden gebruiken veel mensen nogal graag eens wat zwavel in hun compositie en daarvoor is KClO4 dan weer geschikter. Het is maar hoe je het bekijkt, maar in mijn ogen kom je met een kilogram kaliumperchloraat al heel veel dus ik blijf gewoon liever bij KClO4 dan dat ik moet gaan liggen werken met KClO3 dat ik beter houdt voor dingen zoals stars.

Link to comment
Kun je ook aangeven waarom het fout is dan snap ik het waarom het volgens jou fout is.
Tegen de tijd dat je kunt spreken van stof, is het deeltje wat in je oog zou komen al zo klein dat de concentratie (opgelost in traanvocht) te klein is om merkbare schade aan te richten. Dit neemt niet weg dat het nog steeds ongezond is, en bovendien zijn stofdeeltjes zelden alleen.
Link to comment

Je moet experimenteren met verschillende composities, maar niet met te gevaarlijke stoffen. Ik heb nooit geëxperimenteerd met stoffen als KClO3 en KMnO4. Ik vind deze twee instabiel.
Met alleen KNO3 + Al + S kun je al sterke flash composities maken.

Check deze film. Ik heb deze film niet gemaakt, maar ze hebben echt een super heldere flashcompositie gemaakt. Deze brandt echt heftig. Jammer dat het mij tot nu toe niet is gelukt om zo een te maken. Effe voor de duidelijkheid, dit is een mengel met als oxidator KNO3.

Nitrate_Flash.wmv

Mooi hè?

Link to comment

Dat is niet helemaal wat flash hoort te doen :P . Normaal gesproken heb je een felle lichtflits en een rookwolk als je het zonder opsluiting afsteekt, en met een beetje opsluiting een knal. Gezien het geknetter was de aluminium niet erg fijn.

Als dit KNO3 flash was, dan is dit resultaat eigenlijk wel te verwachten, want dat heeft een zeer sterke huls nodig. In dat opzicht is KNO3/Mg flash beter bruikbaar.

Link to comment

Gevaarlijke oxidatoren? Probeer K3CrO8 eens! :P

Het grote verschil tussen chloraat en perchloraat zit ém in de molecuulstructuur. Door de 4 zuurstofatomen in een ringetje is perchloraat veel stabieler. Hierdoor is het perchloraat ion beter bestand tegen decompositie, en mengbaar met stoffen als bijvoorbeeld zwavel.
Het chloraat-ion is instabier omdat de bindingen minder krachtig 'vast zitten' (drie-poot). Hierdoor is het wat gevoeliger, en opeens veel reactiever met bepaalde chemicalien. Het voordeel hiervan is dat dit ion in staat is zijn zuurstof wat eenvoudiger/sneller af te geven dan perchloraten, hoewel perchloraten natuurlijk wat meer zuurstof bezitten.

IMO is chloraat superieur omdat het veel goedkoper is. Waneer je uberhaubt zwavel gebruikt in flash, scheelt er vogens mij meer iets aan je aluminiumpoeder, en heeft dat weinig met je oxidator te maken. :D

Link to comment
Als dit KNO3 flash was, dan is dit resultaat eigenlijk wel te verwachten, want dat heeft een zeer sterke huls nodig. In dat opzicht is KNO3/Mg flash beter bruikbaar.


Je hebt gelijk. KNO3 met magnesium veroorzaakt een fellere flits dan die andere compositie.

http://pyroguide.com/index.php?title=Nitrate_flash

Hier staat het.

En Leander bedankt voor al die informatie, maar ik weet wel wat de verschillen zijn tussen die oxidatoren. Ik ben misschien een nieuwkomer bij pyroforum, maar ik ben geen amateur;)
Link to comment

Ik heb een aantal dagen geleden liggen 'experimenteren' met Sr(NO3)2 en MgAl. Het was eigenlijk niet de bedoeling om rode flash te maken ofzo, ik verveelde mij die avond gewoon en ik wilde eens iets zelf 'creëren'. Het was ook niet de bedoeling om een grote, harde knal met een supergrote steekvlam te maken, nee, ik wilde gewoon even kunnen genieten van een mooi rood vlammetje onder een boom. Ik vond het zelf wel geslaagd voor de eerste keer, de tweede keer (20gram) waar ik geen foto's van heb, was een heel stuk heviger. Daarmee bedoel ik dat de vlam een heel stuk groter was en dat ze ook veel langer brandde, ze brandde zeker een drietal minuten denk ik.

Ik heb het ook al een keertje gedaan met KClO3 erbij, maar hier heb je eigenlijk niet veel aan.

Ik zou graag wat foto's willen hosten, alleen lukt het niet....

Link to comment

Haha, ok ik zal kalimus niet meer vermoeien met basisinfo.. :D

Ik heb hier nog een mooie foto van Ba(NO3)2/Al/S flash zonder chloordonor. Dit geeft een prachtig mooie witte vlam. Hier zie je ook de naverbranding, nadat de stop eruit was geslagen, en de rest vd compo naar boven gestuwt word. :P

Link to comment

Júist met Ba(NO3)2, de flash die je hiermee maakt heeft een enorm hoge lichtopbrengst. Vandaar ook dat dit icm MgAl veel gebruikt wordt in strobe stars.

Potassium Nitrate......7 grams Sulfur................19 grams Magnalium 60-100#.....18 grams Dextrin................5 grams

Barium Nitrate........51 grams




Deze compo is best goed voor zulke simpele chems. Hoe fijner je MgAl, hoe sneller je strobe.

Maar goed, ik dwaal af. :P Het ging hier over flash.

Link to comment

Heeft er toevallig iemand ervaring met deze flash :

Kaliumperchloraat...............4
Bariumnitraat..............2
German Dark aluminium...............2
Magnesiumpoeder (fijn)..............2

Ik heb deze namelijk doorgestuurd gekregen van iemand en die vertelde mij dat hij er heel goede ervaringen mee had alleen weet ik niet of er hier iemand is die er ook ervaring(en) mee heeft.

Ik heb alle chems voor deze flash in huis alleen is er magnesiumpoeder onderweg (220mesh), ik heb ook nog magnesiumpoeder van 500mesh in de bestelling liggen. Ik hoop binnenkort een vergelijkende test van deze twee chems te kunnen uitvoeren.

Link to comment

Ik heb een vraagje. Zoals jullie weten kan je met kaliumnitraat en aluminium flash maken dit doe ikzelf ook en ik vind het nog best goede flash ook en het kost geen drol. Maargoed mijn vraag: volgens sommige kan kaliumnitraat met aluminium spontaan ontbranden, maar is dit ook echt zo? Ik bedoel moet ik echt opassen als ik met deze mix werk of valt het wel mee? (ik weet het altijd op je hoede zijn met flash) Ook zou je er boorzuur aan kunnen toevoegen dit zou het "spontaan" ontbranden verhelpen, maar vermindert dit ook echt de kwaliteit van de flash of maar een klein beetje? En hoeveel % boorzuur moet erin?

Zo zo dat was het dan weer.

Link to comment

Lijkt me een beetje overbodige moeite.. Wanneer je Al poeder koopt is het buitenste laagje eigenlijk altijd al geoxideerd, maar juist dat voorkomt verdere oxidatie, doordat het erg snel gebeurt is en de oxidelaag vrijwel geen verdere oxidatiefactoren doorlaat naar het ''binnenste'' van een aluminiumvlokje, wanneer onder normale toestand bewaard.

Link to comment

×
×
  • Create New...