Jump to content
PyroForum.nl

Flash


pyromania

Recommended Posts

  • Replies 451
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@ Prophet, kun je er een keer een filmpje van maken ? En hoe had je het gmengt ? Is jouw KMnO4, zijn dan groce kristallen of een fijn poeder ?

Ik heb nu ook wat KMnO4 flash gemaakt. Verhouding:

Kaliumpermanganaat... KMnO4.... 5
Aluminium................... Al.......... 4
Zwavel....................... S............ 1

Totaal 12.5 gram ervan. Ik ga nu even wat testen in een zelf gevouwen beramuda-driehoekje van papier, woensdag maak ik er een hele dikke knaller van.

Groetjes, yellow

:arrow: EDIT

Ik heb wat van het flash afgestoken. Ik heb het op de diapeer methode gemengt, en ook even in de mortier en vijzel. Totaal 12.5 gram in 1 keer gemaakt. Hier is wat flash, 1.5 gram, in een papieren driehoekje met zijden van ongeveer 4 cm, een erg kleine driehoek dus.
Hier het resultaat op film ( 1.5 g ) :

http://members.pyroforum.nl/gamekeeper/members/yellowca...rd/HPIM0411.mpg

Zoals je ziet een mooie flits, erg snelle ontbranding, en het geluid is eenbeetje mislukt maar voor 1.5 gram in 4 laagjes papier wat ie erg hard :wink: . Woensdag het resultaat van iets van 7 gram in een knoert harde huls met snelcementen eindstoppen hehhe :twisted: .

Wat vinden we er van ?

Link to comment

Netjes! Speel het filmpje een zo langzaam mogelijk af(pauze, play, pauze, play...enz.) Net voor de knal zie je een paatse streep licht in de vorm van een golf. Best grappig(en raar) dat de camera zo'n zichtbare lichtgolf laat zien, of wat het ook voor licht is.

Ik kan niet wachten tot die 7-grammer komt.

Link to comment
en ook even in de mortier en vijzel


Hopelijk zal je nooit moeten meemaken hoevaak het kan misgaan, soms vind ik jou echt nog te onvoorzichtig om met zo'n stoffen te spelen, kweek aub wat verstand in plaats van het gevoel te krijgen dat jou niks kan overkomen.
Link to comment
Fijn dat je me er er op wijst dat ik voorzichtig moet zijn, maar ik blijf lekker mijn eigen gangetje gaan, en als het fout gaat horen jullie het wel.


12g Flash in een mortier :?
Ik ben heel benieuwd hoelang het gaat duren voordat we van Jou horen dat het fout ging. Als dat afgaat (wat makkelijk kan) is er wel iets meer schade als pijn aan je vingertjes. Lezen we eerder in de krant dan dat je het zelf typt.
Exhile heeft gewoon gelijk Yellow, denk voor u doet.

Stay safe!
Link to comment

Oke oke, maar ik deed het omdat de KMnO4 nog grof was toen ik ging diaperen, dus dan heeft het diaperen geen zin, en om het dan in de sprullebak te gooien vond ik ook zonde.... Het kan toch geen kwaad om het KMnO4 vooraf te malen in je mortier, en dan zwavel en Al erbij en dan diaperen ?

Oke ik blijf veilig.

Link to comment

Bij je eerste post was de volgorde waarin je alles gedaan hebt wel anders hoor.(je moet je verhaal niet veranderen)

Je had behoorlijk verschroeit kunne zijn :!: Doe dit nooit in een mortier met een mengsel van ZWAVEL met KMnO4/NaClO3/KClO3...

Je prutst gewoon te veel...
Als je een compositie maakt zorg je dat Al je benodigde Chems al volledig fijn zijn indien nodig voor je nog maar begint te mengen.

Link to comment
ZWAVEL met KMnO4/NaClO3/KClO3...


Je bedoeldt dat Alleen KMnO4 dus wel kan ?
En an KCIO3 met zwavel niet in een mortier mag ik wel me duidelijk ja, maar met KMnO4 heb ik dit nooit gehoort, maar het zal ongetwijfelt zo zijn.
Voortaan vermaal ik dus het KMnO4 wel even apart, mijn excuses mensen !
Link to comment
  • 3 weeks later...

@ Prophet, kun je nog een keer een filmpje maken van KMnO4:Al = 3:1 flash ? Ben ik namelijk erg benieuwt naar, ik heb nog nooit eerder van deze compositie gehoort.

En even algemeen. Hier is nog het resultaat van 1.5 gram KMnO4:Al:S = 5:4:1 , de compositie die ik altijd gebruik :

http://rapidshare.de/files/21593537/HPIM0501.mpg.html

Ik ga binnekort van andere comp's proberen, waaromder ook KMnO4:Al:S = 3:2:1 .

Heeft iemand nog aanraders voor bepaalde compositie's ? Of heeft iemand ervaring met welke nu echt het beste is ?
Ik gebruik trouwens Al poeder van 200 mesh.

Groetjes, Yellow :wink:

Link to comment
  • 5 weeks later...

Yellow, kun je uitleggen hoe je zo'n driehoek kunt vouwen? Ben wel benieuwd.

Ik heb trouwens geprobeerd om flash te maken met KClO3:Al 75:25 maar dat brandde bij mij voor geen meter, komt denk ik omdat aluminium te groot is (200mesh). Wel jammer, als ik KMnO4 ergens vandaan kan halen ga ik het wel hiermee proberen.

Link to comment

Tuurlijk kan KMnO4 alleen gewoon gemalen worden, er zit toch helemaal brandstof bij... Dit hoort btw gewoon bij de basiskennis en die moet je toch echt weten als je flash maakt met KMnO4.

Btw @ RvD2002, ik zou gewoon nog even met KCLO3 proberen die flash te maken. Als je denkt dat je AL te grof is, dan zal het zeker ook niet lukken met KMnO4.. :roll:

Mensen onthoudt eff dat KMnO4 mixjes tot de gevaarlijkste mixen behooren in de pyro. Het lijkt allemaal onschuldig omdat het niet vaak fout gaat in de praktijk, maar als het fout gaat...

Link to comment
Tuurlijk kan KMnO4 alleen gewoon gemalen worden, er zit toch helemaal brandstof bij... Dit hoort btw gewoon bij de basiskennis en die moet je toch echt weten als je flash maakt met KMnO4.

Btw @ RvD2002, ik zou gewoon nog even met KCLO3 proberen die flash te maken. Als je denkt dat je AL te grof is, dan zal het zeker ook niet lukken met KMnO4.. :roll:

Mensen onthoudt eff dat KMnO4 mixjes tot de gevaarlijkste mixen behooren in de pyro. Het lijkt allemaal onschuldig omdat het niet vaak fout gaat in de praktijk, maar als het fout gaat...

Wat is dan een goede verhouding voor KClO3:Al flash.
Ik ben al heel wat verhoudingen tegengekomen:
KClO3:Al
75:25
7:3
6:4
?

Edit:
Hoelang moet je ongeveer mengen dan, ik meng nu tot het mengsel er egaal uitziet, dat is al na ongeveer 3 minuten. Is dit te kort?
Link to comment
ik zou gewoon nog even met KCLO3 proberen die flash te maken. Als je denkt dat je AL te grof is' date=' dan zal het zeker ook niet lukken met KMnO4quote']

Dit is niet waar. Ik heb ook KClO3 met Al ( 250 mesh ) geprobeert flash te maken, dit lukte niet. En als ik dezelfde Aluminium mix met KMnO4...haha dat heb ik een fantastisch resultaat.
Is dus niet waar wat je zegt, ahoewel er 50 mesh verschil tussen zit, maar dit maakt niet echt uit denk ik.
Link to comment
  • 2 weeks later...

Ik heb een klein probleempje.
Ik heb vandaag 20 gram Flash #5 gemaakt.
De compo is:
*KNO3 50
*Zwavel 30
*Aluminium 20

Ik heb 10 gram KNO3 eerst met 6 gram Zwavel gemengd, ruim 10 min in de vijzel. Daarna heb ik 4 gram Aluminium toegevoegd, en weer goed gemengd.

Maar dit brandt niet! En na een hele dag in mijn vensterbank in de 'zon' te hebben gelegen ook niet!

Als ik het aansteek met mijn aansteker krijg ik een blauw vlammetje van de Zwavel die brandt, en verder niets. (Ja een heleboel SO2 :) )

Mijn KNO3 is kwaliteit, mijn 250 mesh Al ook, en mijn S8 komt van Tendo's, en zal dus ook niet veel aan mankeren.

Ik zal het zo (als het gestopt is met regenen) nog even buiten met een lontje proberen te ontsteken.

Link to comment

Dat probleem heb ik ook bijna elke keer. Je moet dan een hetere aansteker pakken (straalaansteker), of je moet bijvoorbeeld een goed lont pakken. Bij mij was het zo dat het niet aan ging met een aansteker, maar met zelf gemaakt lont ging het direct aan. Pak eens een lont, het maakt veel uit.

Link to comment

Ik zou inderdaad ten eerste gewoon een goede lonte proberen. Ik heb het zowiezo nooit zo op vlammetjes, tenzei je bv. wat poeder op een stuke Al folie legt, en dan de vlam er onder.

Je kunt je Nitraat flash ook ball-millen, deze variant is niet erg gevoelig. Ik gebruik zelf trouwens altijd de volgende comp: KNO3:Al:S = 5:3:2. S en Al dus omgewisselt. Ik heb nooit de andere comp. geprobeert, maar deze werkt bij mij altijd erg goed.

Link to comment

In een shell ? Zou ik niet weten, nooit geprobeert. Ik heb ze wel eens, per stuk, van deze flash dikke stars afgeschoten ( 5 gram per stuk ). Voor zover ik mij kan herninneren lukte dit niet met Whistle. Ik zou er een paar maken met een beetje mp onderaan, en een paar zonder. Dan afvuren, en dan zie je vanzelf resultaten :wink:

Met KMnO4 flash gaan ze zeker weten wel aan, maar dat is logisch.

Link to comment

Over KMnO4 flash gesproken, ik heb gister wat Flash #9 gemaakt.
Het brandt traag voor flash, maar een mooie ronde gespikede cracker met 2 gram van die flash was meesterlijk!

Hij brandt dus niet écht snel, mijn whistle is bijna sneller, maar de knallers klinken wel érg mooi!

Link to comment
  • 3 weeks later...

Dat het traag gaat ligt maar aan één ding , Je Al poeder is te grof .
bv Mesh 250 is voor flash powder al te grof , ontsteken gaat dan erg moeilijk .

Wanneer je Al poeder van 2 micron zou gebruiken met KMnO4 en deze intensief zou kunnen mengen ,heb je een onvoorstelbaar snelle flashmix die bovendien ook nog eens erg gevoelig is . Het gedrag van deze flash mix is onvoorspelbaar en dus zeer gevaarlijk .

In Professioneel kwaliteits vuurwerk gebruikt men uitsluitend KClO4/Al ( 70/30 ) flash ,waarbij de Al poeder ook zeer fijn is . Deze mix is zeer krachtig en toch relatief stabiel en kan worden bewaard zonder noemenswaardig kwaliteitsverlies . Deze mix is ook bij het produceren de veiligste, maar de gebruikte Al poeder is wel duur .

De chinezen gebruiken vaak veel zwavel in hun flash , want dat is spotgoedkoop . Daar komt nog bij dat wanneer je zwavel gebruikt je Al poeder niet zo fijn hoeft te zijn ,dus kunnen ze ook goedkoper AL poeder gebruiken .
In Chines rollen bv treffen we deze mix aan . Het nadeel ervan is dat het gevoeliger is en minder krachtig als de eerder genoemde variant zonder zwavel . De nieuwsberichten over explosies in chiese vuurwerk fabrieken hebben ongetwijfelt wel eens te maken met deze flash mix en z'n gevoeligheid .

Kaliumchloraat flash powders worden zeer zelden nog gebruikt . Sowie so is het grootschalige gebruik van KClO3 afgeschaft omdat deze stof verantwoordelijk was voor de meeste slachtoffers . Het heeft namelijk een lage activerings energie , is onvoorspelbaar in combinatie met Fosfor Zwavel ,zuren.

Dat het de vorige keer goed ging , betekend zeker niet dat het in de toekomst weer goed zal gaan!
Het gebruik van KClO3 in de vuurwerkindustrie is niet voor niets afgeschaft ! zelfs de profs kregen het blijkbaar niet voor elkaar het spul veilig te verwerken .

Link to comment

Als je flash niet snel brand door veel oxidatie of het is te grof kun je proberen 2 keer zo veel zwavel erin te mengen. De snelheid gaat dan erg vooruit.

Ik maak mijn al-poeder nu zelf, maar ik vond toevallig in een zak met schilderspullen een flesje met wat zilverkleurig poeder. Het was pigment om zilververf te maken. Heel waarschijlijk is het dus al-poeder, en über fijn. (zeg het maar als dit te veel als bron vrijgeven is)

Link to comment
Als je flash niet snel brand door veel oxidatie of het is te grof kun je proberen 2 keer zo veel zwavel erin te mengen. De snelheid gaat dan erg vooruit.


Het nadeel daarvan is weer een mix met veel zwavel minder energie afgeeft dan wanneer je alleen Al poeder gebruikt . Vandaar ook dat het zeer fijne ( en haast zonder oxide laag ) German black Aluminium poeder met KCLO4 zonder zwavel zo'n beetje de krachtigste mix is omdat die ook nog eens zeer snel verbrand .
Link to comment

×
×
  • Create New...