Jump to content
PyroForum.nl

Flash


pyromania

Recommended Posts

Idd een rammer om de stop er in te rammen aan 1 kant wil nog niet zeggen dat ik hem aan de andere kant er ook in ram.


Het maakt met PVC niet echt uit of je de ene stop wel en de ander niet ramt.
De scherven krijg je toch wel.

Oja, ik denk trouwens niet dat de HE-mensen hier, er maar een beetje mee experimenteren.
Link to comment
  • Replies 451
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lijkt me een goed plan! :D

Ik ben eigenlijk op zoek naar de meest veilige flash compositie met KClO3 (IPV KClO4), weet iemand hier iets voor?

En nee ik ga er geen pvc knallers van maken :P .

Greetz Lenn


P.S. hoe werkt sub- en superscript op dit forum. :P

Edited by lennard
Link to comment

@User1 Ok bedankt voor je snelle antwoord, maar wat zou je de meest "ongevoelige" kunnen noemen?

@Ener Bedankt, ik heb het gevonden!

Greetz Lenn

Edited by lennard
Link to comment

65 Kaliumchloraat
34 Aluminium (flake)
01 Grafietpoeder

Dat is de stabielste kaliumchloraat flash. Nog steeds is hij niet aangeraden, gezien kaliumperchloraat nou niet echt heel moeilijk te krijgen is als je al chloraat hebt (hint: elektrolyse). Deze flash kan nog steeds afgaan door een hamerslag, dus voorzichtigheid is geboden.

Link to comment

Bedankt voor jullie snelle reacties!

@ExplosiveCoek: ik weet dat het idd gevaarlijk is om met een combinatie van zwavel en chloraten te werken.

@Miech: is het grafietpoeder te vervangen door houtskool (gebruik ik ook oa in BP en H3)?

En alsnog bedankt voor de waarschuwingen! Ik beloof dat ik het veilig hou! :P :P

Link to comment

Grafiet is niet te vervangen door houtskool. De grafiet in deze compositie verkomt het opladen van statische electriciteit door je mengsel enigzins geleidend te maken, waardoor electronen makkelijker in de aarde worden opgenomen. Hierdoor is de kans op 'spontane' ontsteking dmv statische electriciteit een stuk kleiner. Toch moet ook vermeld worden dat chloraat/aluminium relatief erg gevoelig is voor statische electriciteit.

Heb je eigenlijk al door dat door te vragen naar 'veilige flash', je altijd naar een compromis moet zoeken? Een veilige brandstof is chemisch/fysisch stabiel. Dit betekend dus in wezen dat je de drempelwaarde voor ontsteking verhoogt, waardoor je het veiliger zo kunnen noemen. Maar door een reductor minder reactief te maken doe je ook af aan de tijdsduur om je redoxreactie te voltooien. Dit levert een minder krachtig flitspoeder op. Puur kijkend naar aluminiumpoeder zijn er vier belangrijke factoren die de reactiviteit (en bijbehorende gevoeligheid voor slag, electriciteit en frictie) bepalen. Namelijk, partikelgrootte, partikelvorm, mate van oxidatie en al dan niet het gebruik van beschermende coatings. Als je de drie laatste variabelen weglaat (wat je in de praktijk dus niet moet gaan doen) zou je grofweg kunnen zeggen dat fijner alumiumpoeder gevoeligere en krachtigere flash oplevert.

Tot slot denk ik dat het begrip veiligheid voor een veel groter deel terug te voeren is op de manier waarop je met je stoffen omgaat, dan op de chemische samenstelling daarvan. Voorkom statisch geladen voorwerpen zoals synthetische truien en electrische apparaten. Ik gebruik zelf bij stoffen als loodstyphnaat altijd een busje cockpitspray. Dit spul heeft ook een antistatische werking. Daarnaast moet je voorkomen dat je met een hele lage luchtvochtigheid werkt. In oude handboeken kun je gewoon zwart op wit nalezen dat de productiehallen waarin men dagelijks zeiknatte natte doeken ophing het aantal ongelukken terug te voeren op statische electriciteit behoorlijk afnam. Over het voorkomen van slag- en frictieontsteking is op dit porum al genoeg nuttigs gezegt.

Mijn advies zou zijn om toch gewoon fijn aluminium te gebruiken, en dit op een verantwoorde manier te behandelen. Op die manier kan er weinig misgaan.

Link to comment
Jij durft flash met kaliumpermanganaat en dark aluminium te maken...? :P:P:D Serieus, ga echt een andere hobby zoeken als je waarde hecht aan je vingers, ogen, gehoor en huid. Je hebt geen flauw benul waar je nou eigenlijk mee bezig bent!

PS: Durven is niet echt een goede woordkeuze in dit geval, want dingen waarvan je het gevaar niet inziet zijn nooit eng.


Hier voor de mensen die nog met de KMno4 willen rommelen,kijk eens hoe krachtig dit is met het goede Al poeder.
Dit wil je toch niet met enkele tientallen grammen in je hand hebben,ik niet!

http://nl.youtube.com/watch?v=PTMZxN1LD2A&feature=related Edited by dennisman
Link to comment
Heb je eigenlijk al door dat door te vragen naar 'veilige flash', je altijd naar een compromis moet zoeken? Een veilige brandstof is chemisch/fysisch stabiel. Dit betekend dus in wezen dat je de drempelwaarde voor ontsteking verhoogt, waardoor je het veiliger zo kunnen noemen. Maar door een reductor minder reactief te maken doe je ook af aan de tijdsduur om je redoxreactie te voltooien. Dit levert een minder krachtig flitspoeder op. Puur kijkend naar aluminiumpoeder zijn er vier belangrijke factoren die de reactiviteit (en bijbehorende gevoeligheid voor slag, electriciteit en frictie) bepalen. Namelijk, partikelgrootte, partikelvorm, mate van oxidatie en al dan niet het gebruik van beschermende coatings. Als je de drie laatste variabelen weglaat (wat je in de praktijk dus niet moet gaan doen) zou je grofweg kunnen zeggen dat fijner alumiumpoeder gevoeligere en krachtigere flash oplevert.


Niet alleen deze factoren zorgen er voor dat een flitspoeder minder snel of juist sneller ontbrand, ook de temperatuur die nodig is om een oxidator te laten reageren. Sulfaat verbindingen (calcium en Kaliumsulfaat bijvoorbeeld) staan hun zuurstof pas op hogere temperaturen af wat als concequentie heeft dat het mengsel al een behoorlijke temperatuur moet hebben bereikt om de reductor met de oxidator te laten reageren. Kaliumchloraat wil zijn zuurstof makkelijker en al op veel lagere temperaturen afstaan waardoor een reactie dus veel sneller op gang zal komen met als resultaat dat het mengsel veel gevoeliger wordt voor schok, wrijving, hitte en statische ontladingen.
Link to comment
Niet alleen deze factoren zorgen er voor dat een flitspoeder minder snel of juist sneller ontbrand, ook de temperatuur die nodig is om een oxidator te laten reageren.
Maak daar activatie energie van en het zou helemaal kloppen. Oxidatoren hoeven niet alleen van een hoge temperatuur zuurstof af te geven, bepaalde andere omstandigheden kunnen daar ook voor zorgen (bv. pH, druk, UV-licht etc.). Maar goed, dat is een beetje dingen doen met mieren :P .
Link to comment

Mieren opzich zijn niet zo erg zolang ze maar niet kriebelig en bijterig worden als je begrijpt wat ik bedoel:p

Mijn chloraatcel snort weer vrolijk, hopelijk kan ik aan het eind van de week experimenteren met wat chloraat flash mengsels (op verrandwoorde wijze natuurlijk...)

Edited by pyrobass
Link to comment
  • 1 month later...
Hier voor de mensen die nog met de KMno4 willen rommelen,kijk eens hoe krachtig dit is met het goede Al poeder.
Dit wil je toch niet met enkele tientallen grammen in je hand hebben,ik niet!

http://nl.youtube.com/watch?v=PTMZxN1LD2A&feature=related


deze test van dit filmpje is degaan met 1 micron atomized aluminium poeder. KMnO4 reageerd daar heel sterk op maar gebruik je atomized AL poeder van 4 micron is het effect te verglijken met een normale snelle flash die zeker niet zo krachtig is als op dit filmpje Edited by programa
Link to comment
deze test van dit filmpje is degaan met 1 micron atomized aluminium poeder. KMnO4 reageerd daar heel sterk op maar gebruik je atomized AL poeder van 4 micron is het effect te verglijken met een normale snelle flash die zeker niet zo krachtig is als op dit filmpje


Maar dat maakt het niet minder gevoelig.
Link to comment

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag geprobeerd flash te maken.
Ik heb 350 mesh atomized aluminium poeder en kaliumperchloraat.
Ik heb het gemixt met een ratio van 70 KClO4 en 30 AL.
Daarna via diaper methode gemixt, echter wanneer ik er een lontje inleg ontbrand een heel klein deel (wat over het lontje ligt) en de rest gebeurd niks mee.

Iemand een idee hoe dit kan?


Greetz

Link to comment

×
×
  • Create New...