Jump to content
PyroForum.nl

Flash


pyromania

Recommended Posts

  • Replies 451
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik las een tijdje geleden dat in chine meestal flash word gemaakt met kclo3/S/Al (zuurvrije zwavel)
Kan dat wel want volgens mij kan dat spontaan ontbranden of zie ik dit fout? Want ik vind dit maar een linke combinatie, dus de vragen

Kan Kclo3/S/Al spontaan ontbranden?
Word dit ook echt gedaan?

Link to comment

Ik vermijd deze combinate ook liever maar waarom doen de chinezen het wel? Waarschijnlijk omdat het goedkoper is maar nog steeds is er dan geen kans op spontane ontbranding en de schade die hier bij kan gebeuren kost wel meer dan de winst op KCLO3/S/Al flash of niet dan?

Link to comment

Het enige voordeel wat je met S bereikt is dat het Al poeder wat minder fijn hoeft te zijn, wat dus met honderden kilo's Al poeder die chinezen echt wel scheelt in de kosten.
Maar hoe dat zit met gewone en zuurvije zwavel durf ik niet te zeggen.

Maar met GD Al heb je echt geen S nodig.

Edited by dennisman
Link to comment
  • 4 weeks later...

Vandaag heb ik nieuw idee gekregen, en meteen uitgevoerd.

Concrete idee: Voeg een volumeprocent of tien, twintig hooggenitreerde nitrocellulose toe aan een flashknaller.

De theorie: Doordat chloraatflash met aluminiumpoeder (resp. 7:3), hetgeen wat ik het meest gebruik, bij verbranding voornamelijk in vaste stoffen wordt omgezet moet het dus expantie zoeken in de gevangen lucht in de huls. Doordat de temperatuur in de huls toch richting de 2000 graden celcius gaat is dit zeer goed mogelijk.
Mijn idee was om meer potentieel gas toe te voegen aan de knaller, in de vorm van nitrocellulose. Gezien de theoretische/potentiele gasdichtheid in nitrocellulose véle malen groter is dan die van lucht, leek het mij een goed substituent voor lucht.

Resultaten: Na het toevoegen van respectievelijk 10%, 25% en 50% nitrocellulose aan een 2 grams knaller (1.94 gram flash om exact te zijn). Dit heeft redelijk goede resultaten gehad. De knal was ongeveer gelijk aan een 4 grams knaller bij 10% en 25%, de 50% was beduidend minder, veel meer een puf dan een hard dreun. Hieruit haal extrapoleer ik dat 10 tot 20 procent de optimale hoeveelheid nitrocellulose is. Niet alleen de knal is harder, ook de luchtverplaatsing is (uiteraard) groter. De nitrocellulose is overigens ook hotglue capable, zelfs met een volledig opgewarmd pistool ontbrand het niet toen in de punt in de nitrocellulose drukte.

Conclusie: Het is vrij rendabel om een klein beetje nitrocellulose toe te voegen aan een flash knaller, gezien dit in een hardere knal en een grotere luchtverplaatsing leidt.

Edited by Nitroglycerin
Link to comment

Hele kleine plukjes, ècht verpoederen lukte me nauwelijks. Eerst in heel fijne stukjes gescheurd en daarna met een vlijmscherp mes een groot aantal keer gesneden totdat het nog net geen echt poeder was, maar er wel heel dicht tegenaan zat. En daarna heb ik het redelijk grondig met de flash gemengd.

Edited by Nitroglycerin
Link to comment
  • 2 months later...

Het verschil bij KClO4 en KMnO4 is bij mij zichtbaar te zien. Mijn KClO4-flash (GD) brandt beduidend sneller dan mijn KMnO4-flash. Ook bij aluminiumbrons, (als je dit flash kan noemen..) brandt het sneller.
Zou het kunnen omdat mijn KMnO4 te grof is? Ik heb geen kogelmolen. En de KClO4 is al bij aankoop ong. even fijn als bloem. Bij de KMnO4 zijn het ong. korreltjes van elk .25-.10mm.
Ik vijzel mijn KMnO4 goed voor een kwartier. En het oogt dan even fijn als de KClO4. Ik diapeer ze overigens allebei gewoon voor zo'n 5 minuten.

Heeft er hier iemand anders ook mee te maken? Voor mij is het wel een voordeel omdat het dan niet zo vlekt en niet zo giftig is. Toch maar weer verder met mijn kogelmolen te maken?

Link to comment

KMnO4 is een vrij bijzondere stof, omdat het de enige bruikbare pyrotechnische oxidator is waarbij zuurstofmoleculen direct aan een metaal zijn gekoppelt. Chloor is op zichzelf al een krachtige oxidator, en gedraagt zich daarom op een andere manier. KMnO4 met KClO4 vergelijken is net als het vergelijken van appels en peren. ;)

Uit de praktijk blijkt dat KMnO4 een minder krachtigere oxidator is dan (per)chloraat. KMnO4 bevat ongeveer 40% gebonden zuurstof, KClO4 ongeveer 46%. Dit maakt in principe dus niet erg veel verschil. Waarschijnlijk geeft KClO4 zijn zuurstof eenvoudiger en sneller af. Ik denk dat dit allemaal weinig te maken heeft met jou werkwijze, maar meer met het verschil in fysische eigenschappen van de stoffen.

Edited by Leander
Link to comment

Daar denkt Julicher anders over, en ik ook. Het is waarschijnlijk wel iets wat te maken heeft met de zuurgraad van de zwavel, dus met absoluut droge chemicaliën hoef je je minder zorgen te maken. Eigenlijk zou je als test een keer zeer fijne kaliumpermanganaat met fijne zwavel moeten mengen, in een omgeving met hoge luchtvochtigheid leggen en kijken hoe lang het duurt voor het afgaat.

Link to comment

Ik lees soms dat KMnO4 een superieure brandstof is in vergelijking met KClO3/4. Dit is dus kortom niet waar? Weer een fabeltje uit de wereld ;)
Eigenlijk zitten er alleen voordelen aan vast als je een andere oxidator neemt: het is niet zo giftig, het vlekt niet, niet zo onstabiel. Enige nadeel is het feit dat je moeilijk aan KClO4 kunt komen.

En wie had het er over dat ik (of men) flash maak met zwavel? Daar zitten alleen maar nadelen aan vast. Onstabiel, en sommige beweren dat het gebruik van zwavel in flash niet een betere sas geeft. (geen idee of dit waar is)

Link to comment
En wie had het er over dat ik (of men) flash maak met zwavel? Daar zitten alleen maar nadelen aan vast. Onstabiel, en sommige beweren dat het gebruik van zwavel in flash niet een betere sas geeft. (geen idee of dit waar is)


Dat is maar net wat je onder 'beter' verstaat. Zwavel is ten eerste een beetje een vreemde eend in de bijt, omdat het zowel als brandstof als oxidator kan fungeren. Zoals je misschien weet is de kracht van flash dat het in zeer korte tijd een enorme hitte veroorzaakt die de omringende lucht explosief uitzet. Flash zonder zwavel verbrand slechts in vaste producten, waardoor het een waardeloze gasdruk heeft vergeleken met bijvoorbeeld whistle of meal. Flash met zwavel erdoor zal je zwavel verbranden tot -SO2 en mogelijk in -SO3, waardoor de ratio ml gas/gr flitspoeder behoorlijk toeneemt. Toch neemt de totale hoeveelheid energie (Kj/Gr) met toevoeging van zwavel juist weer af. Je zou dit een beetje kunnen vergelijken met het verschil tussen meal en 70/30 KNO3/C. ;)

Zwavel maakt een flashcompositie dus niet krachtiger mits je goede aluminium gebruikt. Flash met 300# aluminium zonder zwavel brand eenvoudigweg nauwelijks. Zwavel verlaagt de ontbrandingstemperatuur waardoor de reactie veel sneller verloopt. Maar met goede aluminium is dit dus niet nodig. Het omslagpunt ligt volgens mij bij ongeveer 600-800#.

Qua gevoeligheid is het bijna een algemene regel dat elke compositie met zwavel (zelfs meal en KClO4 flash!), vergeleken met de zwavelloze variant gevoeliger is voor vlam, frictie, schok, en 'spontane' ontsteking. Hoe gevoelig KMnO4 flash is weet ik uit eigen ervaring niet precies. Ik gebruik het zelf bewust niet wanwege de negatieve verhalen die ik er tot nu toe over gehoort heb.

De mogelijke zuurresten in S kunnen een compositie dus wel tot een onhandelbare gevoeligheid brengen! Droog houden vermindert de reactiviteit aanzienlijk, zoals Miech al aangeeft. Waneer je spuitzwavel gebruikt is het sterk aan te raden het spul een paar uur in een carbonaatoplossing te koken. Daarnaast zou je in je flashcompositie zelf misschien een stabilisator zoals calciumcitraat kunnen toevoegen.
Link to comment
Ben jij niet in de war met kaliumchloraat en(zurig) zwavel? Ik heb nog nooit gehoord dat kaliumpermanganaat spontaan kan ontbranden icm zwavel.

Nee. Ik had er zelf ook nog nooit van gehoord. Totdat er een gram afging terwijl ik het aan het maken was. Toen kon ik enkele reis naar het ziekenhuis ( ;) ). Niet echt aan te raden dus.

Zoals je misschien weet is de kracht van flash dat het in zeer korte tijd een enorme hitte veroorzaakt...

Amen Edited by Matthijs
Link to comment

Ik heb er zelf nog nooit problemen mee gehad alleen ik heb op diverse fora's gelezen dat KMnO4 flash onstabiel is en spontaan kan ontbranden.

Het is danwel minder frictie gevoelig KCLo3 + S flash maar de KMnO4 flash schijnt nog wel eens kuren te vertonen. De chemie er achter kan ik helaas niet toelichten. Opzich is het vrij logisch omdat KMnO4 in de open lucht ook al gewoon oxideert.

Link to comment

Nou, het oxideert niet aan de lucht hoor. Je kunt gerust een hoopje KMnO4 neerleggen, daar gebeurt niks mee. Het is eerder de combinatie met zwavel, of met zuur, die het link maakt.

Het kan natuurlijk ook zijn dat er een klein beetje chloraat door je permanganaat zit, dat kun ook nooit zeker weten.

Link to comment
  • 1 month later...

×
×
  • Create New...