Jump to content
PyroForum.nl

Flash


pyromania

Recommended Posts

  • Replies 451
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Daar is flash niet sterk genoeg voor, om te detoneren.
Flash kan een DDT ondergaandoen in groot genoege hoeveelheden, net als whistle of zelfs buskruit (bij pak-em-beet 300 kilo dan wel). De flash die ik vroeger maakte onderging in losse toestand een DDT bij (volgens berekening) 42 gram.

@Teh n00bies: DDT staat voor deflagation to detonation transition, oftewel overgang van subsonisch naar supersonisch reactiefront/schokgolf etc.

@Hieronder: Een knal in de open lucht is niet hetzelfde als een DDT/detonatie. Bij een kaliumpermanganaat flash ligt de kritieke massa ook wat lager dan bij de flash die ik destijds maakte, meestal rond de 25 gram zonder opsluiting.

Edit: Op speciaal verzoek, de opmerking 2 alinea's hoger is bedoeld als grapje, en niet om vervuiling van mijn Inbox uit te lokken. De uitdrukking 'Teh n00bies' wordt vaak gebruikt in mijn woonplaats om mensen mee aan te duiden die van zekere zaken minder verstand hebben, maar zich er wel mee bezig houden. (Zo goed..?)
Link to comment

In een huls is er veel eerder te spreken van een DDT. Een huls met daarin 5 gram flash kan wellicht al een DDT geven, het enige probleem met je schokgolf is dat deze gelokaliseerd is in het midden van de huls, als je dus iets er mee wilt detoneren dan zul je hier niet in slagen.

Ammoniumnitraat detoneren met 5gram flash gaat wellicht wel lukken in een huls als het goed gemengd is, de drukopbouw is namelijk zo extreem in combinatie met de hoge temperatuur. Ik weet niet of er ergens een staatje is met de gevoeligheid voor detonatie van ammoniumnitraat maar ik kan me herinneren dat het in de vloeibare fase significant gevoeliger is, dit zou wellicht kunnen verklaren waarom het dan zou kunnen detoneren. In een flash knaller gaat de temperatuur binnen enkele tienden van miliseconden naar het smeltpunt van ammoniumnitraat, de schokgolf die hiervan ontstaat zou goed het ammoniumnitraat kunnen ontleden.

Een wijze waarop dit geheel uitgetest zou kunnen worden is door een hele sterke, hele lange huls te rollen, van bijvoorbeeld 2cm binnendiameter en 1cm wand. Deze vanaf onder op te vullen met ANFO tot ongeveer een derde, en het dan trapsgewijs af te wisselen met:

80% AN / 20% flash
60% AN / 40% flash
40% AN / 60% flash
etc.

Op deze manier en af te sluiten met pure flash. Je kunt als je deze huls geheel in de grond drukt en dit af zet icm een controle waar enkel dezelfde hoeveelheid flash in zit afleiden of de AN gedetoneerd is, als dit het geval is dan zou er bij een totale AN(FO) content van 60% toch zeker een 2-4 keer zo groot gat zitten dan bij de controle.

Sjaak.

EDIT: @breezer, knal is iets anders dan detonatie, detonatie wil zeggen dat er een schokgolf af komt. Een knal is enkel een verhoging van de geluidsdichtheid. Bij een detonatie heb je ook een verhoging van de geluidsdichtheid maar ook een verhoging van de luchtdruk welke zich met minimaal 1000m/s voortbeweegt.

Link to comment

Wat is dit voor gelul... :P Waneer je zoiets probeert, wie weet zal je ammoniumnitraat supersonisch ontleden, maar wat kan je er mee? Het is nog altijd een extreem zwak mengsels dat zonder omhulsel niets doet, en nooit zelfondersteunend is.

Flash detoneerd inderdaad wel degelijk, en in vrij kleine hoeveelheden (<20 gram), waneer je een stevige huls en goede flash gebruikt. Maar boven de 2500m/s zal het niet komen, en als TNT een brisantie van '100' heeft, kom je met flash op diezelfde schaal ongeveer uit op 2 of 3. :(

Link to comment

Duvel ik heb die verhouding die je zei geprobeerd, het ging perfect :P Mooie snelle ontbranding.

Ik heb nu 12g in een huls zitten, gemaakt zoals op de tutorial van 2tall, koker van een alluminiumfolie rol en eindstoppen van snelcement. Het droogde niet echt snel in de schuur, dus heb ik het binnen gelegd en ligt nu te drogen met een temperatuur van zo'n 20/25 graden.

Kan er zo niks mee misgaan, spontane ontploffing ofzo want ik heb dus de kmno4/al/s compo. En hoe en waar laten jullie het drogen ?

Link to comment

Ik maak mijn knallers ook op de manier van 2Tall, dus ook met snelcement. Het kan echt niet kwaad als je het op de verwarming legt of in de zon droogt, heb dit al een twintigtal keren gedaan, dus ik spreek uit ervaring. Ik gebruik trouwens ook KMnO4/Al flash.
Ik raad je wel aan om het 2 volle dagen te laten drogen op de verwarming. Ik heb echt verschil gezien in 1 dag drogen en 2 dagen.

Link to comment
Ik maak mijn knallers ook op de manier van 2Tall, dus ook met snelcement. Het kan echt niet kwaad als je het op de verwarming legt of in de zon droogt, heb dit al een twintigtal keren gedaan, dus ik spreek uit ervaring. Ik gebruik trouwens ook KMnO4/Al flash.
Ik raad je wel aan om het 2 volle dagen te laten drogen op de verwarming. Ik heb echt verschil gezien in 1 dag drogen en 2 dagen.


Waarom snelcement gebruiken?
Het duurt lang, flash + letterlijke nattigheid = figuurlijke nattigheid en het is relatief duur. Ik gebruik zelf smeltlijm, en de meeste keren dat ik flash maak is het een 7:3 KClO3 :Al verhouding. Werkt erg gemakkelijk, schoon, goedkoop en is binnen tien minuten toch wel volledig droog.
Flash (die ik gebruik welliswaar! Het kan voor elke soort verschillen.) ontbrandt niet, ookal druk ik er met de hete punt van het pistool in.
Nu snap ik dat een Al folie rol toch ietsje te groot is, maar voor een hulzen met een ID tot 1.2 a 1.5 cm is het toch zeer practisch.


Overigens, waarom stopt iedereen toch altijd zoveel in een huls? Vanaf of 5 à 6 gram vind ik alle extra flash niet zo'n zeer grote toevoeging hebben. Een keer is leuk, maar daarna vind ik het toch op verspilling lijken.
Link to comment
Als je flash krachtig is maakt die extra dag drogen geen drol uit.
Zelf vind ik Kclo3 iets better dan Kclo4 kan dat aan mij liggen of is dat ook zo?

Dit is naar mijn mening ook zo.
En dat gevoeliger... heb er al vaker wat over verteld, maar dat valt allemaal erg mee. :P
Link to comment

Zou het kunnen zijn dat je geen hardere knal meer krijgt doordat we geen zwavel gebruiken ofzo? of kunnen je oren geen hardere knallen aan? Ik denk niet het laatste maar mijn hardste knallers zijn gewoon 5 grams. Met 15 gram gaat hij net zo hard met veel meer druk.

Link to comment

Voordat je oren het begeven mag je wel 2 gram HMTD vanaf een halve meter meemaken, (ervaring, helaas..) dus daar zal het niet aan liggen lijkt me.
Factoren die meer voor de hand liggen zijn een misrekening in de hulsdikte vergeleken met die van een kleinere knaller en het feit dat 15 gram langzamer opbrandt dan 5 gram, ook al lijkt het verschil met het blote misschien te verwaarlozen.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Hallo allemaal,

inderdaad ik ben nieuw hier, maar niet in de "pyro scene" om het maar ff zo uit te drukken.
Laat ik nou aan verschillende chemicaliën kunnen komen.
-Kaliumnitraat
-Kaliumperchloraat
-Kaliumchloraat
-AP
-Ammoniumnitraat
-Strontiumnitraat
-Bariumnitraat
-"Magnalium"
-Aluminium
-Magnesium
-Zwavel

Natuurlijk varieren de prijzen heel erg en wil ik natuurlijk niet te veel geld kwijt zijn. Maar is het nou bijvoorbeeld verstandig om kaliumchloraat boven kaliumperchloraat te verkiezen voor flash? Wat is nou het verstandigst om een goede (lees: krachtige), stabiele, veilige flash mee te maken?

Alvast bedankt!

:rolleyes:

Link to comment

Uhm, als eerste, flash is geen primair explosief.
Als tweede, we hebben over flash al een vijftien pagina's tellend topic.

Maar een mod wil deze post(s) vast wel even een duwtje geven naar het goede topic.

Ik zie niet in waarom je kaliumchloraat zou verkiezen boven perchloraat. Perchloraat is veiliger, en als het goed is net zo sterk.

Ik zie dat je ook graag een zo veilig mogelijke flash wilt, dan raad ik je Kaliumperchloraat aan, met Aluminium of Magnalium. (Ik neem aan dat het eerste goedkoper is)
German dark aluminium werkt natuurlijk het beste, maar een ander poeder dat fijner is dan zeg 500 mesh wil ook wel werken.

Ook kun je trouwens met bariumnitraat leuke flash maken. Deze heeft een nog veel hogere lichtopbrengst.

Succes!

Edited by mr.stijntje
Link to comment

×
×
  • Create New...