Jump to content
PyroForum.nl

Flash


pyromania

Recommended Posts

Ik heb een keer een 15g KMnO4 flash knaller met Al gemaakt, en deze heeft 4 maanden in de schuur gelegen omdat ik hem niet durfde af te steken (normaal bevatten mijn knallers maximaal 2 gram). Na 4 maanden heb ik het ding ontmanteld :P en daarna heb ik de 15g flash in één keer ontstoken. Dit gaf nog steeds een uitstekende flits... Misschien dat je het wel kunt bewaren, maar dat je dat beter niet doet vanwege de kans op spontane ontbranding, want KMnO4 is niet bepaald stabiel, zeker niet met S erbij...

Link to comment
  • Replies 451
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik heb KMnO4/S/Al Flash jaren bewaard. gewoon goed afsluiten voor vocht en lucht en er hoeft niets te gebeuren. Doordat het KMnO4 erg fijn is word het geheel na een tijdje wat bruiner (MnO2), maar dit gaf weinig tot geen kwaliteitsverlies.

[edit] @Duvel.
Het stond in een donker potje in een donkere kast. Oxidatie komt wrs. door een beetje vocht/lucht wat al in het potje of in de compo zat.
[/edit]

Link to comment

Zo, van de week KMnO4 en AL binnengekregen. Dus vandaag en gister eens wat geprobeerd. Ik heb helaas geen resultaat geboekt :P

Wat heb ik gedaan:

Ik heb AL 400 mesh, de KMnO4 heb ik een minuut of 10 met de vijzel vermaalt, had toen echt bloem zo fijn.
Heb 2 verhoudingen geprobeerd, 72:28 en 3:1. Ik heb dit een kwartier volgens de diapeer methode gemixt.

Het was mooi met elkaar vermixt, helaas toen ik een mespuntje aanstak gebeurde er geen aars. Het enige was dat er wat glittertjes in en boven de vlam verschenen, en wat hele lichte knettertjes.

Ik heb zo mijn twijfels of die aluminium wel ok is.. Ik ga de komende weken sowiezo nog zwavel, kno3 en kclo4 regelen dus wellicht helpt een snufje zwavel wat :P

In de meeste KMnO4 compo's word toch meestal zwavel verwerkt maarja dat had ik dus nog niet :P

Als er iemand nog opmerkingen heeft waardeer ik dat zeer :(

Link to comment

Het moet resultaten hebben geven.
Als het vonkjes boven je vlam gaf zal het wel fijne Al zijn, probeer de verhouding 6:4 [KMnO4:Al] eens, die werkt beter.

Anders moet je wat langer je spul in de valm houden, heb je al een brandertje geprobeerd?
Kan je nl. gewoon voor een prikkie kopen bij de bouwmarkt:



En denk eraan, niet allebei tegelijk in de vijzel !!

Link to comment

Ik zou proberen een halve gram flash in een stukje aluminiumfolie te doen, stukje visco erin en dan dichvouwen. Als je dit aansteekt gaat het als het goed is wel af. Ik heb dat ook wel eens gehad, met aanstekervlammentje ging het niet aan, met stukje visco wel.
Verder zou ik er ook wat zwavel doorheendoen, dan is het zowiezo een stuk makkelijker te ontsteken.

Link to comment

Jongens, het is gelukt :P

Ik had een punt klein puntje flash in een stukje keukenpapier gedaan en dichtgevouwen, zoals een knalerwt :( Heb helaas nog geen visco dus vandaar dat ik het zo maar heb gedaan.

Vervolgens met een lange tang boven een theelichtje gehouden. Eerst smeulde het een beetje en toen ontbrande het flash volledig. Goed fel licht overigens, ben zeker tevreden over m'n eerste flash.

Ik ga straks die verhouding van Duvel eens proberen en morgen ook even kijken voor zo een brandertje, lijkt me wel makkelijk.

- Jokke21

Link to comment
Vervolgens met een lange tang boven een theelichtje gehouden. Eerst smeulde het een beetje en toen ontbrande het flash volledig. Goed fel licht overigens, ben zeker tevreden over m'n eerste flash.


Je kan hier niet echt uit opmaken hoe goed jou flash zal presteren in een knaller. Je flash is op deze manier voorverwarmd en zal daardoor een stuk sneller ontbranden. Als je je flash normaal aansteekt is dit niet het geval.

Edit: ik kan er ook naastzitten, ik weet niet of je je knalerwt direct in de vlam hield of er net boven hield.
Link to comment

Ik had hem er net boven gehouden. Ik heb zo ook mijn twijfels hoor, vergeleken met de flash die jullie af en toe maken is de mijne echt 3x niks.

Ik heb trouwens een 30 tal visco lontjes nog gevonden in m'n kamer :P

Ook toevallig, ben gisteravond en vanmorgen bezig geweest een huls te maken, zit nu uiteraard flash in en ligt nu te drogen. Wilde ook weleens weten of er iets mee te maken was, dus die gaat vanavond lekker ontstoken worden :(

Zal dit ook filmen :P

Link to comment

Ik heb weer eens een erg exotische Flash uitgeprobeert. Kaliumperchloraat / Calcium 80/20.
Het Calcium zijn kleine brokjes, en niet fijner te krijgen. Tevens reageert Calcium erg snel met vocht (uit de lucht bv) en ontstaat er dan waterstofgas en Calciumoxide, beiden niet bevorderlijk voor de proef.
Dus snel een makkelijk branden deed het niet, maar nu heb ik wel rode cracklingballs uitgevonden. :P

Hier het mengsel:


En een filmpje van een halve gram los afgestoken:
MOV00078.3GP

Link to comment

Wel grappig, had nog nooit van die compo gelezen. Maar in een afgesloten huls zal het denk ik geen crackling effect geven?

Ik heb trouwens gisteren mijn knaller afgestoken, hij ging helaas niet af. Ben er 100% zeker van dat het lag aan de lont.

Hoe ik dit weet is simpel, heb daarna nog vlug een nieuwe gefabriceerd. Snel een huls gerold, eindstoppen van keukenpapier en erin gelijmd. Natuurlijk gaf dit geen knal maar het was meer om de flash te testen. Deze ging wel af maar meer met een pof en veel vonken. Is het niet zo dat wanneer er veel vonken te zien zijn de aluminium te grof is?

Ik heb nu ook een nieuwe gemaakt: 11cm lang, 2cm breed bevat 10gr kmno4/al 60:40.

Eindstoppen van keukenpapier met houtlijm, zijn zo'n 2/3cm lang de einstoppen. De bovenste stop is al zeer goed gedroogd en keihard, de onderste is nog aan het drogen, zou dit onder een halogeenlamp kunnen?

Als dit niet werkt dan wacht ik tot de rest van me chems binnenkomen en ga ik eens wat andere compo's testen, en natuurlijk de kmno4/al/s ook eens proberen.

Link to comment

Nou had ik is even een vraagje ik zit regelmatig op vuurwerkforums, en daar las ik dat er in de oud vertrouwde dieptebommen (die knalde altijd lekker hard) 1ml ammoniumnitraat zat nou vroeg ik me dus af..
is ammoniumnitraat nou vloeibaar ofzo of doen ze er gewoon wat poeder bij de flash?
En kan ik dit ook doen of is een combinatie van Al/KCLO3/NH4NO3 niet stabiel? Ik ben benieuwd.

Link to comment

Sinds wanneer is ammoniumnitraat vloeibaar? Ik zie het op kamertemperatuur en een druk van 1 atmosfeer nog niet zo snel een fasetransitie. Hehe, het is gewoon een wit poeder. En ik ben ook niet benieuwd of die flash compo instabiel is, zeg maar rustig dat dit gewoon stabiel is, voor zoverre flash dat is.
Wijze les voor de volgende keer, zoek ff op wikipedia, daar staat de fase bij standaardomstandigheden gewoon bij het lijstje van fysische stofeigenschappen.

Link to comment

Ik snap niet helemaal waarom je er zo op gebrand bent om flash met ammoniumnitraat te maken, in vergelijking met 1 g/ml pure 'gewone' flash extra zou je er net zo goed zand als ammoniumnitraat bij kunnen gooien, aangezien beide je mix alleen maar gruwelijk vertragen. Hoe het met - veel - grotere hoeveelheden zit zou ik niet weten, maar bij iedere gezonde en haalbare hoeveelheid flash heeft de toevoeging van amoniumnitraat weinig zin.

Hoe dan ook, flash met ammoniumnitraat lijkt me stabiel en absoluut niet krachtiger of sneller.

Link to comment

Daar is flash niet sterk genoeg voor, om te detoneren. Het enigste zou nog kunnen zijn dat door de hoge ontbrandingstemperatuur er een hogere gasoutput is inderdaad. De ontledingstemperatuur ligt tegen de 230-240 graden celcius. Maar ik zou het dan gewoon een keer proberen, ik zou wel graag resultaat willen zien of horen.

Link to comment

Hey jongens,

Heb me zwavel gisteren binnen gekregen, meteen ff wat gemaakt verhouding 3:1:1 (kMno4/al/s).
Het branden veel makkelijker maar een nihil verschil in snelheid.

Overigens, maken jullie zelf je visco of bestellen jullie het? Ik heb eens wat rondgekeken en er word wel heel moelijk gedaan over een rol visco te versturen :P

Link to comment

×
×
  • Create New...