Jump to content
PyroForum.nl

Basiscursussen


Recommended Posts

In dit topic kan je alle basiscursussen en aanbevolen literatuur posten die jij goed vind waar je veel uit kan leren,
ik zal thuis eens kijken welke boeken ik in pdf kan zetten om dan hier te posten, cursussen van andere mensen over pyro/chemie kunnen hier ook gepost worden.

Link to comment
  • 3 months later...
  • 2 months later...

Makkelijke rookbom..:

KNO3............... 60%
Suiker.............. 40%

Bij elkaar doen, LANGZAAM verwarmen totdat het een bruine kleverige massa wordt.
Met een stokje een flinke schep eruit scheppen, lontje erin, even laten drogen in de zon bijv., en je kan hem afsteken.

Let Op: De stof niet te lang / te snel verwarmen om een brand te voorkomen.. als hij al zwart begint te worden: Uitzetten

Link to comment

maar moet je nou echt koken..? Mijn ouders worden dan pissed
of zou het ook anders kunnen, dat je het zonder koken doet....?
dat je het niet kookt maar gewoon bij elkaar doet. Net zo als die niieeelss ofzow .. die doet gewoon kunstmest met wat moterolie, werkt dat werkelijk echt :?: :?: :?: :?: :?:

Vo

Link to comment

Als je nou werkelijk een makkelijke rookbom wilt ..

- Pakje sterretjes.. (bij ons waren ze in een fop-shop te koop)
- Een stukje PVC buis (moet langer zijn dan de sterretjes)

Buig de metaaldraadjes om en hang alle sterretjes (1 overhouden) in de PVC buis.. pak dat laatste sterretje erbij.. steek hem tussen de andere sterretjes maar wel met het topje naar boven/buiten..
Steek het sterretje dat eruit steekt aan en ga op een redelijke afstand staan, en aanschouw.. :wink:

PAS OP! .. doe dit aub niet in een woonomgeving --> tijdens het smelten van de PVC komen er giftige gassen vrij !

Link to comment
Guest Richard

He grappenmakers het ging hier over basiscursussen!

Rookbom topics overheersen hier al :S

Ik weet niet wat voor functies Gamekeeper hier allemaal met dit forum heeft, maar van mij is 1 meer dan zat. Er zijn er ongeveer 9 :shock: Mensen maken een nieuw topic aan terwijl er 5 dezelfde onder staan.....

Is er iemand hier die een aanrader voor chemieboeken heeft? Ik ben van plan boeken te kopen van atheneum in de leerjaren 5 en 6. Ik ben op zoek naar goede Nederlands tallige chemieboeken. Geen PDF bestanden! Heb er uiterraard een paar centjes voor over :wink:

Link to comment
Guest Richard

Bedankt voor de moeite Yellowcard, maar ik had het over chemieboeken niet over vuur en vuurwerk....

En Domino zo bedoel ik het helemaal niet. Je moet beter lezen wat er staat. Ik zeg dat ik het prima vind dat er 1 topic over rookbommen is, maar daar moet het ook bij blijven!

Je denkt nu dat mensen niet begrijpen wat daar besproken wordt, maar hetgeen wat jij daar neer krabbelt is voor mij juist moeilijk te begrijpen :?
Wat is namelijk: "Daar" en daarnaast is de uitleg van Gamekeeper uitstekend dus wat valt er nog te leren? Mensen zijn zo verschrikkelijk lui dat Gamekeeper de links notabene nog in de topics moet vermelden......

Link to comment

Tuurlijk valt er nog te leren waarom is er anders eensoort van beginners gedeelte :? ik hoop dat jij dat ook wel begrijpt! Hoezow wou jij anders chemieboeken hebben, nu bedoel ik niet te zeggen dat jij een beginner bent! Maar zo hebben veel mensen nog wat te leren

Link to comment

Beginners in wát eigenlijk? In de chemie of in de pyrotechniek?

Ik heb denk ik na de 4 klas/begin de 5e klas (VWO) me 1e rookbom gemaakt, dus ná een jaar lang goed scheikunde te hebben gevolgd.

Ik vind dat je de basis van scheikunde het beste uit boeken kan leren, omdat de basis die je daaruit leert gewoon nodig is om verder (simpele) zaken in de scheikunde te kunnen begrijpen. Daarmee bedoel ik gewoon algemene scheikunde, zoals wat zijn moleculen? Wat zijn ionen? Waarin verschillen ze van elkaar?

Dat soort zaken kan je beter uit boeken halen dan uit een een forum.

@ Richard, ik heb zelf scheikunde uit de methode 'chemie overal'.
Daarvan heb o.a. de boeken 'Scheikunde 1 vwo voor de tweede fase: vwo NG/NT 1' en het boek 'vwo NG/NT2'.
Ik vind dat alles duidelijk wordt uitgelegd en met voorbeeldsommen wordt bijvoorbeeld de stof die je moet leren ook toegepast in een duidelijk voorbeeld.
Het begint met de basis zoals de bouw van stoffen en zouten e.d.
Later heb je ook hoofdstukken zoals zuren en basen, koolstofverbindingen, redox en organische chemie.
Het is meestal wel een hoop tekst, maar je hebt dan ook wel wat.
Ik heb ook nog een scheikunde 2 boek, NG/NT 3, maar dat is wat meer op quantummechanisch niveau, dat is misschien wat minder interessant voor jou. (ik vind het iig wel interessant :))

Link to comment
Guest Richard

Dank u Ananas,

Dat wou ik horen. Die boeken van Chemie overal ken ik, ik kwam alleen niet uit die rare namen van de boeken. Dat kwam dus door de tweede fase. Ik dacht namelijk: "Huh, scheikunde 1 vwo maar dat moet ik niet hebben....". Aangezien de meeste boekhandels hier in de buurt dat er niet bij vermelden.

Een groot gedeelte van wat jij daar noemt ken ik (ionen, massaberekingen, percentage berekeningen, zuur- basereacties en koolstofchemie begrijp ik ook nog), maar dingen als redox en organische chemie begrijp ik niet. Althans ik weet niet wat het inhoudt.

Ik vind alle chemie interresant :)

Wat houdt quantummechanisch niveau in (quantumchemie)?

@Domino niet afdralen naar een groter geheel. Ik had het puur over de NH4NO3/suiker rookbom onderwerp. Voor de rest is het inderdaad nog veel bij te leren. En zoals Ananas al aangeeft steek je meer op van een chemie boek dan van een forum. Tenminste in het begin.....

Link to comment
  • 11 months later...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...