Jump to content
PyroForum.nl

Vuurpijlentest


Recommended Posts

De stars waren omringd met slechte pulverone. Door een klein gaatje in de eindstop werd dit ontstoken.
Deze pijl was eigenlijk iets te zwaar, omdat hij scheef ging. De stars waren zo'n 3 meter boven maaiveld uitgebrand.
Ik ben benieuwd naar onze nieuwe lichting meal (inmiddels 5 uur in de mill), want deze motoren zijn niet efficient genoeg voor een leuke payload. Veel te traag.

Link to comment
Ziet er inderdaat al een stuk beter uit. :P

Hoe laat je die sterren er uit komen, ik hoor geen burstcharge afgaan ofzo? Ik ben aan het experimenteren met R-candy als ik daarmee een paar mooie stars kan lanceren...


Hallo,

We hebben door de eindstop een gaatje van 2mm geboort.
We hadden nog 2 cm lengte over in de huls,die lengte hebben we beetje opgevuld met mealpowder.
en toen de stars er opgeknupt(met behulp van aluminiumfolie.

Zeer mooi effect in de lucht,alleen jammer dat onze camera dat felle licht niet aan kan.
Link to comment

:D Gisteren weer een aantal pijltjes met sier de lucht in geschoten.

Hieronder staan 2 filmpjes van een vuurpijl met 3 gram losse sas in een beetje alu-folie op een pijl.
Pijlen in casing van 16mm Id en core van 3,6mm.
Sas bestaat uit:
NaNO3: 85
Al: 54 (hele grove)
S: 16
CLIP0024.ASF
CLIP0032.ASF

Deze pijl was heel vreemd, deze was namelijk precies hetzelfde als de vorige twee, maar kwam gewoon de lucht niet in :P . Heel raar...
CLIP0029.ASF

Straks gaan we een PVC casing van 32mm Id proberen. Filmpjes volgen.

Groeten Jelle en Jan

Link to comment

Ook hier weer mijn complimenten :P .

Gebruikte je nou NaNO3/Al/s als drijfsas, zonder houtskool?
(dit heb ik namelijk ook al een paar keer geprobeert maar kreeg ze er niet de lucht mee in, bij het toevoegen van een paar% Al en de rest houtskool hield ik wel een paar mooie "vliegers" over).
Ik dacht dat hierdoor de gasuitstoot te laag was en dit de verklaring was voor mijn niet vliegende pijlen.
Na mijn idee werd mijn theorie bevestigd want met de houtskool had hij veel meer stuwkracht. (Houtskool levert gassen als CO2, Al verbrand alleen maar tot alluminiumoxiden.)

Ik ben benieuwd naar onze nieuwe lichting meal (inmiddels 5 uur in de mill), want deze motoren zijn niet efficient genoeg voor een leuke payload. Veel te traag.


Als je nog eens sterren wilt lanceren moet je misschien gewoon een grotere motor maken (logisch :D ), de brandtijd van de sas opzich zal er ook wel wat effect op hebben. Als de tijd tussen het opbranden van de motor en het ontbranden van de breakcharge te lang duurt zal dit er natuurlijk ook voor zorgen dat het zaakje al naar beneden komt. Edited by pyrobass
Link to comment

Hoe groot is je venturi en hoe diep is je core? Waarschijnlijk wil een diepere core en/of kleinere venturi wel helpen als je een grotere hoogte wilt halen. Ram je eindstop bij voorkeur zo hard dat het pvc buisje uitzet. Dan werkt het buisje meteen als borging, waardoor je minder kans op een cato hebt.

Ik denk trouwens dat natriumnitraat niet echt een geweldige oxidator is voor vuurpijlen, want naar horen zeggen is het nog hygroscopischer dan ammoniumnitraat. Vanzelfsprekend komt dit de prestaties niet ten goede.

Link to comment

Uitzettende pvc buisjes... sorry Miech, maar hier moet ik je even tegenspreken.
Ik heb alleen nog maar slechte ervaringen gehad met uitgezette pvc buisjes. De eindstop zit lossen en het ziet er niet uit. Vaak vlood de eindstop eruit bij mij, ook de endburners.
Ik gebruik van die metalen ringen die ik om de pvc buis heen draai, en vervolgens ga ik rammen. Ik gebruik nu ander pvc, 18mm id en wanden van 3.5mm, erg dik dus. Toch zetten deze uit zonder ring, ik ram erg hard.
Dus tip: Koop wat metaalringen tegen uitzetting van je pvc buisjes.

Link to comment

@ pyrobass:
Als drijfsas gebruiken we meal 75:15:10, maar dan met NaNO3. En zoals ik al eerder aangaf, gisteren hebben we een grotere casing getest. Filmpjes volgen nog ('k heb even haast nu :P ).

@miech:
NaNO3 is volgens mij ook de grootste factor van mislukking wat betreft de snelheid van de lift en zowieso het meal. Ik weet niet wat een venturi is, sorry ;) , hier kan ik je dus geen info over geven, maar de core is bijna volledig ingeboort. Zoals J&J al zei, tot 90% van de lengte van de drijfsas.

Wij hebben nog nooit een cato gehad, ook zijn er bij ons nog nooit eindstoppen of iets dergelijks uit gevlogen. We rammen best hard het kattengrind aan, het zet nét niet uit. We hebben wel vaak dat er lichte uitzetting plaatsvind bij het rammen van onze drijfsas, maar onze resultaten zijn nog zo verschillend, dat we niet kunnen zeggen of een mogelijk falen te verwijten is hieraan.

Groeten Jan

Link to comment

Metaalringen of slangenklemmen kan je hier inderdaad goed voor gebruiken.

In mijn ervaring werkt een overmaatse "mal" het beste (bijvoorbeeld HDPE). Die snij je dan in de lengte door zodat je hem dan met de slangenklemmen aan kan draaien om je motor heen. Dan weet je zeker dat het geen kant op kan!

Edited by Amateur
Link to comment

Heeft er verder iemand ervaring met 16mm Id casings dan?
Misschien wanneer we ook ringen zouden gebruiken kunnen we de zaken nóg harder aanrammen, voor een mogelijk gunstiger effect.
Ik ben dan wel benieuwd hoeveel gram brandstof jullie er in doen. Bij ons gaat er 10 gram in en dan heben we de casing van 8 cm (schatting) lengte bijna vol met eindstop e.d. er bij gerekend. De nozzle bestaat uit 2 gram kattengrind. De eindstop is een beetje op de gok, voor het gemak eigenlijk.

Onze meal is dan traag, dus is vergelijken met een betere pijl wel lastig natuurlijk. Het valt me wel op dat er tijdens het branden van de motor aan de nozzle wordt "gevreten". Als ik dan kijk is de nozzle veel wijder geworden. Is dit goed of komt dit door de trage meal zodat er meer hitte inefficient wordt gebruikt?

Link to comment
Heeft er verder iemand ervaring met 16mm Id casings dan?
Misschien wanneer we ook ringen zouden gebruiken kunnen we de zaken nóg harder aanrammen, voor een mogelijk gunstiger effect.
Ik ben dan wel benieuwd hoeveel gram brandstof jullie er in doen. Bij ons gaat er 10 gram in en dan heben we de casing van 8 cm (schatting) lengte bijna vol met eindstop e.d. er bij gerekend. De nozzle bestaat uit 2 gram kattengrind. De eindstop is een beetje op de gok, voor het gemak eigenlijk.

Onze meal is dan traag, dus is vergelijken met een betere pijl wel lastig natuurlijk. Het valt me wel op dat er tijdens het branden van de motor aan de nozzle wordt "gevreten". Als ik dan kijk is de nozzle veel wijder geworden. Is dit goed of komt dit door de trage meal zodat er meer hitte inefficient wordt gebruikt?


Ik gebruik ook 16mm casings ( ben ik gister achter gekomen ) Je moet je korrels fijnstampen en dan erin rammen/persen en dan moet je 3 mm nozzle plus core doen denk ik. Kan natuurlijk ook kleiner.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...