Jump to content
PyroForum.nl
Sign in to follow this  
Tyneman

Na + K in water

Recommended Posts

Zijn fotos van voorlichtingsavond hier op school.
Ik maak alles klaar en doe het verhaal, mijn ex-collega (op foto) steekt alles af :P

Goede combi toch?

Zal dan wel oude(en dus geoxideerde) troep zijn geweest.
Of hij heeft het niet goed schoongemaakt zodat er nog benzine opzat, en dan kan het water er nietbij.

Enige reden dat het bij mij wel eens mislukt is omdat ik een te klein stukje neem.
:oops:

Maar daar is heel makkelijk wat aan te doen! :twisted:

Hij zei dat als het te groot was, het niet zo knallen en te klein ook niet, maar de laatste had hij schoon gemaakt zodat er geen olie meer op zat.

wat ontstaat er eigenlijk in dat kabiet (of hoe je het ook schrijft) als je het in het water stopt

Carbid

ja wij hebben in chemie ook al geleerd over NA en K en alle ellementen in deze groep die een gelijkaardige reactie hadden maar hoe meer naar onderen hoe reactiever
Na, Li, K, Rb, Cs
http://209.188.31.16/e4fe336ae2cbedd9ee479...eo/Rb_en_Cs.wmv

Er was stond hier ook ergens een filmpje in het offtopicdeel van brainiac waar ze dat spul (het was Cs geloof ik) ook laten ontploffen, ging daar alleen wat heftiger.

Ja dat klopt.
Maar die reageert TE heftig, daarom laten ze 'm niet zien ('t is maar een schoolvideo'tje).

Ja dat klopt.
Maar die reageert TE heftig, daarom laten ze 'm niet zien ('t is maar een schoolvideo'tje).

Was dat niet omdat er maar een paar gram beschikbaar was op aarde?
Tenminste zoiets werd in dat brainiac topic gezegd... ik ga het es ff opzoeken.
EDIT:
http://pyroforum.nl/viewtopic....hlight=francium
Te weinig beschikbaar + Radio actief...

Ik heb gisteren een flinke portie natrium gekregen :). De blokken hebben wel al zo lang droog gestaan dat er een dikke oxidelaag van een paar millimeter rond zit, waardoor het net grote zip blokken lijken. Heeft ieamand een idee voor leuke experimenten daarmee? Ik heb al grote ladingen in het water gesmeten, maar meer ideeën heb ik niet.

Een grote lading nog wel.... wees wel voorzichtig met spetters!! Na reageert tot een behoorlijk sterke basische oplossing.

een paar dagen geleden deden ze met scheikunde nog een demoproef met Na en water, erg spectaculair, zelfs een paar kleine stukjes, vooral de mooie gele vlamkleur...
Ik ben al blij als ik een paar gram Na weet te krijgen.

Je zou wat kunnen proberen met aangezuurd water.
Zo zijn er nog talloze mogelijkheden (kijk in je binas onder redox en zuur base) moet je genoeg iedeeen geven.

Pas wel op er zijn nogal wat ongelukken gebeurd in het verleden met deze metalen.

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.