Jump to content
PyroForum.nl

KAS-SUIKER ROOKBOMMEN


Guest

Recommended Posts

Kan iemand mij vertellen wat de chemische reactie bij een KAS rookbom is? En, waarom er zoveel rook onstaat?

Mijn excuses als het al ergens op het forum staat, maar ik heb de forum 'search' al geprobeerd en vond niets ( misschien niet goed genoeg gezocht? B)) en op google nog minder.

Maar als er toch al een topic over dit onderwerp is wil ik graag die link daarvan hebben.

Gratz,

Link to comment
  • Replies 881
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kalkammonsalpeter = Calciumcarbonaat (kalk) + Ammoniumnitraat
Ammoniumnitraat is de booster, die zorgt ervoor dat de suiker snel verbrand (en genereerd zelf ook nog stoom) en zo ontstaat de rook.
De reacties zijn als volgt:
NH4NO3 -> N2O + 2H2O
C12H22O11 + 12O2 -> 12CO2 + 11H2O

Link to comment
Kalkammonsalpeter = Calciumcarbonaat (kalk) + Ammoniumnitraat
Ammoniumnitraat is de booster, die zorgt ervoor dat de suiker snel verbrand (en genereerd zelf ook nog stoom) en zo ontstaat de rook.
De reacties zijn als volgt:
NH4NO3 -> N2O + 2H2O
C12H22O11 + 12O2 -> 12CO2 + 11H2


Niet helemaal kloppend. NH4NO3 reageert met suiker, het is geen booster voor suiker die apart daarvan ontleedt. Eén van de redenen dat er Geen N2O vrij komt...
Link to comment

Hmm, dat wist ik niet...
En ik zou me zo ook niet voor kunnen stellen hoe die reactie er dan uit zou zien...
EDIT:

Met google dit antwoord verkregen
C6H12O6 + 6 O2 --> 6 CO2 + 6 H2O

12 NH4NO3 --> 24 H2O + 12 N2 + 6 O2

C6H12O6 + 12 NH4NO3 --> 6 CO2 + 30 H2O + 12 N2

Link to comment

Ik denk dat door zuurstoftekort de resterende suiker en cellulose ook gaan pyrolyseren:
C12H22O11---> 12C + 11H2O
[C6H10O5]n ---> 6C + 5H2O

Eigenlijk: als de rookvorming berust op de grote hoeveelheid waterdamp die geproduceerd wordt, dan zou er zoiets als de ideale weersomstandigheid voor een KAS/suiker-rookbom moeten bestaan: rekening houdende met de relatieve luchtvochtigheid oid zou een vochtige, koude winterdag ideaal zijn B) . En liefst zo min mogelijk wind...

Link to comment

Ohja tuurlijk, ik zat me ook af te vragen hoe er altijd dat zwarte koolstof schuim ontstaat, en wist niet hoe dat kwam, ik wist wel dat Suiker met zwavelzuur in C en H2O zou ontleden (van wikipedia), maar was nieteens op de gedachte gekomen dat dat ook als pyro/thermolysatie zou kunnen als er geen zuurstof aanwezig is.

Link to comment

Ik heb een vraagje: Als je een KAS-Suiker rookbom maakt is het bij mij wel eens gebeurd dat hij niet helemaal goed aangaat door een sterretje ofzo. Ik heb er toen wat extra vlammen onder moeten stoken om het heet genoeg te krijgen om te gaan roken. Zou het helpen als je na het drogen, net voordat je ze oprolt, er eerst een heel klein beetje lampolie of spiritus tussen de rollen stopt? Niet zoveel dat het echt gaat branden, maar gewoon een heel klein beetje.

Link to comment

Over die lapjes had ik ook nog een vraag:

Ik heb een oplossing van chilisalpeter (natriumnitraat) en suiker gemaakt en de lapjes gedroogd; deze werden keihard.

Ook heb ik een oplossing gemaakt van kalkammonsalpeter , merk pokon, en suiker, ook die lapjes gedroogd maar deze lapjes bleven flexibel?? Doordat ze flexibel bleven dacht ik dat ze niet droog waren en heb ze in de heteluchtoven op 90 graden gedroogd, ze bleven flexibel. Hoort dit of juist niet?

Beide rookgeneratortjes deden het niet goed, maar dit ligt hoogstwaarschijnlijk aan de fabricage B)



Edit:
Omdat de lapjes flexibel bleven had ik besloten om te proberen het ammoniumnitraat uit de KAS te halen via de methode die op deze site beschreven staat; oplossing maken, filtreren, indampen.
Nu is er iets vreemd gebeurd.(denk ik)
De heldere vloeistof die ik probeerde in te dampen, erg langzaam op erg laag vuur werd op een gegeven moment donkerbruin, van het type verbrand brood.
Kan dit voorkomen?
Betekend het dat ik het op te hoog vuur heb geprobeerd in te dampen?

Link to comment

Nee dat hoort zo. Je blijft dan langzaam doorverhitten. Na een minuut of 2 is dan al het water eruit (misschien al eerder) en kun je het af laten koelen. Houd er wel rekening mee dat het keihard wordt. Je kunt tijdens het afkoelen blijven roeren met een lepel, en zodra het hard wordt een beetje schrapen. Dat houd je niet 1 blok over. Anders kun je het uit je pannetje gaan rammen met een hamer. Het wordt vanzelf weer wit als je goed gefilterd hebt. Laat het dan helemaal afkoelen tot kamertemperatuur voor je het in een waterdichte pot of bak legt. Als het warm is en het koelt af in de bak krijg je allemaal waterdruppeltjes die dan weer worden opgenomen door het Ammoniumnitraat (het is hygroscopisch). Is beter als je dat niet hebt, anders plakt alles aan elkaar. Voor de rest denk ik dat de lapjes niet goed droog waren. Natriumnitraat en ammoniumnitraat trekken water aan, dus als je ze een minuut op een vochtige garagevloer of zo legt kan het al te veel water hebben opgenomen.

ps: zet het vuur niet hoger bij het indampen, en zodra het gaat knetteren het pannetje er vanaf halen, want dan begint het te onleden en vreselijk te roken. Niet hoger gaan dan 210 graden.

Link to comment
Dat laatste weet ik niet, maar ik denk dat het nog iets beter moet drogen...
Hoelang droog je je lapjes en waar?


Ik ben net zelf bezig aan mijn eerste goede rookbom, maar met wat vrienden hadden we ze gewoon binnen laten drogen. Maar het kan zijn dat die nog ietwat vochtig waren.

Ikzelf heb het (briljante) idee gekregen om ze in het 'boilerhok' te hangen, recht boven de ketel die het water warmstookt. Daar is het altijd goed warm. Is dat een slimme plek?

En over die brandstoffen: Als je dat een klein beetje doet, loop je dan de kans dat het meer brand als rookt? En als je het doet, kun je het dan beter tijdens het oplossen in water het erbij doen, of net voor het oprollen?
Link to comment

Dus in tegenstelling tot wat veel mensen beweren is die rook helemaal niet giftig?
(stikstof is toch niet giftig, behalve in hoge concentraties?)

Ik vier namelijk binnenkort een feest, en ik had afgesproken dat ik dan 2 Kas-suiker rookbommen van 1 kilo de stuk zou afsteken, maar dat is natuurlijk geen goed idee met giftige rook...

Link to comment

Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar is dat hok niet altijd vochtig vanwege het water en de temperatuur? Lampolie en spiritus lossen niet op in water, dus heeft t nogal weinig zin om het zo te doen. Je moet ze gewoon aanmaken met een sterretje of gewoon je aansteker. Als ze eenmaal aan zijn gaan ze toch niet meer uit als ze droog zijn.

Link to comment

Hoe warm moet je die oven dan zetten? En wanneer zie je eigenlijk precies of ze droog genoeg zijn?
En over de lapjes: Horen die inderdaad (bijna helemaal) flexibel te blijven en klopt het dat ze na het drogen weer redelijk wit/grijs worden (dus niet heel bruin blijven)?

Link to comment

Ik heb toennet een heel goede 120grams afgestoken. Aan de hoeveelheid rook zou je zeggen dat ie zwaarder was :). Maar de lappen voelden wel echt droog aan (hebben ong. 5 uur op een gloeiend hete verwarming gelegen), maar ze waren toch flexibel. En weer: sommige waren meer grijs, en anderen meer richting bruin/geel. Ligt dat aan hoe goed je ze uitwringt? En zo ja: moet je ze dan harder of zchter uitwringen, wanneer krijg je het beste resultaat?

Edit: en wat is het nut van ze in je ton (heb je zoveel? ben je landbouwer ofzo?) KAS te gooien? Nemen ze dan nog wat KAS op of roken ze dan beter?

Link to comment

Zo heel veel maakt dat niet uit denk ik. Het is wel een aantal gram cellulose, maar in verhouding met de suiker en kas die erin gaat lijkt het me dat je meer rook krijgt bij minder uitwringen. De hoeveelheid extra bandstof (cellulose) bij meer uitwringen weegt niet op tegen de extra suiker die erin gaat bij minder uitwringen. Je heb dan meer kans op vlammen, maar dan doe je er gewoon wat meer suiker bij als ie echt vlam vat.

Link to comment

Inderdaad, ik wring mijn velletjes ook nooit te hard uit zodat er zeker genoeg compositie in de cellulose blijft hangen. Je hebt dan een deel cellulose, veel suiker en veel ammoniumnitraat t.o.v. weinig uitwringen. Ik vindt dat dit de beste resultaten geeft. Als je dan echt problemen gaat krijgen met vlammen etc. kan je er inderdaad minder ammoniumnitraat bij doen. Maar dit gaat niet echt een probleem vormen aangezien dergelijke rookbommen opsmeulen en niet snel vlam zullen vatten. (iig heb ik er nog geen last mee gehad.)
Ik gebruik ook doorgaans meer KAS/suiker per keukenrol dan er meestal staat aangegeven.

Link to comment

×
×
  • Create New...