Jump to content
PyroForum.nl

KAS-SUIKER ROOKBOMMEN


Guest

Recommended Posts

  • Replies 881
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Heren.
Wat je ooit eens zou willen gaan doen is niet van toepassing op dit forum.
We willen resultaten zien!

Stop nu dus met deze onzinnige 'waar ga je hem afsteken' discussie.
Maak hem, steek hem af waar je wil, film het, laat het resultaat zien en DAN gaan we er verder over praten.

Nu dus einde van dit offtopic geblaat.
Gr33tZ

Link to comment
Zal ik dan ook maar een aankondiging doen: Iedereen kent de 26-rollen-rookbom van toxicsnake. Ik liet dus een keer aan een vriend van me zien die zei dus tegen mij; "dat kunnen wij ook maar dan beter". Toen hadden we dus het plan om een 40-rollen te maken. Maar gezien de omstandigheden en het geval dat er een 3e persoon bij betrokken is geraakt zijn wij tot de conclusie gekomen dat we er wel goed overheen moeten gaan. Daarom gaan wij dus proberen een 60-rollen te maken(jaja je leest het goed). Ik zal er daarom ook persoonlijk voor zorgen om een goede film te maken, gelukkig heeft me pa net een nieuwe camera gekocht 8). Jullie horen nog van mij.


Ik had hem wel alleen gemaakt hè, anders is het niet eerlijk :wink: , nee, maar, ga je gang zou ik zeggen.
Link to comment

Ik kan dat eigelijk niet aken dat op school doen want ik ben al eens geschorst. maar ik zou het wel vet vinden als examenstunt.

Ik neem aan dat jullie met 60 rollen, 60 rollen keukenpapier bedoelen. 2- of 3-laags?

Dat is opzich wel heavy

Link to comment

Ik heb vandaag ook een paar KAS-suiker rookbommen gemaakt en volgde de instructies die ik op het internet las maar er gebeurde iets heel vreemds toen ik ze aanstak.

Ik stak mijn sterretje aan en enkele seconden nadat de vlam in de "bom" was binnengedrongen ontstak hij alle sterretjes in één keer en werden ze er uitgeschoten, juist hetzelfde gebeurde met de bom die zeker twintig meter naar achter vloog. (bijna tegen me been)

Ik en m'n vriend verschoten wel heel hard dus ik vraag me af hoe dat is kunnen gebeuren?

Greats

Link to comment

Als je een rookbom met sterretjes en een pvcpijpje maakt, dan komt er tog ook een dikke steekvlam uit? Zelf heb ik die namelijk al een tijdje niet gemaakt :), maar als dit in je rookbom gebeurt, die aan 1 kant dicht is, dan maak je dus een soort van raket, die door de gasuitstoot van de sterretjes wegvliegt. Dit lijkt me de meest voor de hand liggende verklaring, nogal logisch lijkt me btw..

Link to comment

Inderdaad, klein beetje KNO3 / suiker doet het wel. Maar zelfs gewoon met een aansteker lukt het ook, eenmaal aan gaat de rest ook wel aan. Al dat gedoe met die sterretjes zorgt alleen voor gevaarlijke steekvlammen en als je dan toch sterretje gebruikt, 1 over de lengte is genoeg, je moet er niet een stuk of 10-20 insteken hoor. >.<

Link to comment
  • 5 weeks later...
  • 4 weeks later...

Hallo
ik ben van belgië en ik had zo eens een Kas/suiker-rookbom gamaakt maar nu vroeg ik me af als je zo een hele dikke wilt maken of een hele lange moet je dan ook alleen in het midden sterretjes steken zodat alles goed rookt of ook tussen de lagen.
Want ik wil niet dat de rookbom rookt maar dat de buitenste lagen nog goed zijn om opnieuw te gebruiken dus een grote rookbom die ook veel rook geeft .

Dank u wel

hopelijk kunnen jullie mij helpen

Link to comment
Want ik wil niet dat de rookbom rookt


Nee we kunnen je niet helpen! Begin maar direct met veel te lezen, ongetwijfeld vind je je antwoord in dit topic. Notabene op de laatse paar pagina's!!!

Wij houden niet van spoonfeeden, zoeken vooraleer je een vraag stelt is een vereiste!.
Link to comment
  • 4 weeks later...

Hé hallo!

Ben nieuw hier en hier terecht gekomen naar een aantal Google searches.

Ik wilde namelijk een rookbom op basis van suiker en een meststof maken en had ergens, ondoordacht chilisalpeter (=natriumnitraat?) gekocht.

Na veel lezen hier, vraag ik me af of ik dit spul wel kan gebruiken?

Heb het spul vermalen met een kogel grinder en vermengd met suiker en vervolgens tot een bruin goedje gesmolten. Lontje van wat vuurwerk erin, het brand als een vulkaan(tje), maar komt veel minder rook af dan verwacht. Dé hint dat ik dus verkeerd spul heb en na hier te lezen denk ik het helemaal...

Heb hier gelezen dat KAS (= kalkammoniumsalpeter?) gewoon verkrijgbaar is en KNO3 (kaliumnitraat) een stuk moeilijker?

Mvg, Sari

Link to comment

Natriumnitraat is ook een oxidator en zou dus moeten werken. Je kunt het wikkelen in alu-folie zodat er weinig buitenlucht bij komt. Zo gaat het niet branden, maar roken. Je moet een oxidator en brandstof hebben. Natriumnitraat is een oxidator. Je moet wel zorgen dat de boel in een afgesloten pot of zo zit als je eht bewaard want het trek vocht aan.

Link to comment

Dank Julicher!
Had al begrepen dat het goedje sterk hydrofiel is, maar bedankt voor de tip.
Als ik je reply goed begrijp is de oxidator dus het natriumnitraat en het suiker de brandstof? Dus doordat ik teveel brandstof heb (zuurstof), is er zo (relatief) weinig rookontwikkeling?

Mvg

Sari

P.s. Eventuele tips kan men altijd mailen; [email protected]

Link to comment

Als er te veel lucht(zuurstof) van buitenaf komt, gaat het te heftig branden en komen er alleen maar vlammen, en dit gaat ten koste van je rook.
Zorg dus inderdaad dat het goed opgesloten zit, met 1 relatief kleine opening waar je het mengel kunt ontsteken en waar dan ook de rook uit zal spuiten.
Opsluiten kun je doen in een koker of pot, of veel Aluminiumfolie er om heen wikkelen, end aar strak tape omheen.

Succes.

Link to comment

Natriumnitraat mag ook als oxidator gebruikt worden, onthoud wel dat het hygroscopisch is! (niet hydrofiel, dat is iets anders).

mag ik dan concluderen dat er best wat druk opgebouwd mag worden in de te bouwen koker

Wat bedoel je hiermee? Als je bedoelt dat er druk komt in de koker, dat is inderdaad zo. Anders snap ik niet wat je bedoelt. :S
Link to comment

Nogmaal dank voor de reaktie!

Bedoelde idd hygroscopisch (geloof dat hydrofiel iets met h-bruggen te maken heeft?), excuus.
Ik bedoelde inderdaad dat er druk opgebouwd wordt in de koker.
Wist niet of dit wel wenselijk is voor een rookgenerator. Misschien ontploffingsgevaar als de druk te groot wordt of anders je rokert tot een raket zou kunnen worden.
Tenminste dat was wat ikzelf in theorie daarbij bedacht had.
Maar goed, dat is dus niet aan de orde, druk is geen probleem voor een KAS rookbom zoals hier beschreven.

Ook las ik wat over de verhoudingen van KAS (meststof uit pak) en suiker. Als ik goed gelezen heb, is dus de verhouding KAS staat tot suiker = 6 staat tot 4. (dan neem ik gemakshalve aan, dat die verhouding op het gewicht slaat en niet op volume ofzo)

Dat komt neer als je de genoemde KAS meststof gebruikt, de verhouding NH4NO3(ammoniumnitraat) staat tot suiker, neer komt op 1:1.
Hoop dat dit ook werkt voor mijn chilisalpeter, zodra ik wat geprobeerd heb post ik het hier.

Sari

Link to comment

De druk kan er soms wel voor zorgen dat je rookbom wat gaat rollen. B) Zeker als het zeer sterk is, alhoewel ik hier nog niet teveel last van heb gehad. De verhouding KAS/suiker is inderdaad 6/4 (in gewicht). Dit komt neer op 1.155/1 voor NH4NO3/suiker om exact te zijn. ;) (KAS is 77% NH4NO3).

Link to comment

×
×
  • Create New...