Jump to content
PyroForum.nl

KAS-SUIKER ROOKBOMMEN


Guest

Recommended Posts

  • Replies 881
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik had 8 kas/suiker rookbommen voor kolderdag gebouwd. Ze deden het allemaal goed. Het duurde even voordat ze veel rook geven maar dat is volgens mij normaal. Eentje ontplofte zelfs open(waarschijnlijk te veel ingetaped). En de leraren vonden het zelfs leuk.

voor de herhaling vatbaar dus

Link to comment

Ik zat al te denken of ik m in een PET-fles (de nieuwe cola flessen zuigen, en het is er duurder van geworden) kon maken, opensnijden, papieren erin, sterretje(s) door de bovenkant en dan weer dichttapen. Een oude deo-bus kan mischien ook nog, maar dat is lastig erin krijgen.

Link to comment
  • 3 weeks later...

weet iemand nog een winkel van KAS in de buurt van denhaag-centrum?
ik ben langsgeweest bij twee tuincentra, maar ik zag het nergens staan, en de intratuin en de boerenbond , ik heb op hun websites gekeken, zijn anderhalf uur fietsen :(

Link to comment

bij het recept moet men alles oplossen in water maar kan je dit ook in een middel dat vervliegt(alcohol, aceton)
ik heb nog al een probleem met het drogen ik heb geen cv en gebrijk een elektrisch vuurtje, op de stoof gaat het in brand vliegen en zou het zo kurkdroog willen maken
het komt mij achteraf toch goedkoper uit? niet?

Link to comment

Inderdaad, dat wel. Maar over het algemeen is het een stuk minder polair dan water, het is ook overwegend apolair. In deze kwestie was het apolaire gedrag van etOH, hoe klein het ook mag zijn, genoeg om niet tot staat te zijn wat pieplay vroeg, (a)polariteit is ook niet de enigste reden.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ik zou eens beginnen met opzoeken wat ANFO is.
Dan zie je ook het verschil tussen AN en ANFO.
Verder snap ik niet dat je een detonatie(Explosie voor de minder taalbegaafden onder ons) wil vergelijken met het branden van een rookbommetje.

Ik zou zeggen....
:!: GOOGLE :!:

Gr33tZ

Link to comment

:idea: ik heb zo de indruk dat in een kas rookbom de AN als oxidant dient(reactieversneller met veel zuurstof) want gewoon een rookbom zonder AN met suiker geeft ook rook (veeeeeel minder) ik heb een vel kas op een staalplaat laten liggen en nu is die verroest. klopt dit ? :?: zorgt in ANFO AN ook voor een reactieversnelling (snelle ontbranding van brandstof+druk=explosie)of ontploft het ook :?: En die schokgolf is waarschijnlijk om een grote druk op te bouwen :?:

Link to comment
ik heb zo de indruk dat in een kas rookbom de AN als oxidant dient(reactieversneller met veel zuurstof) want gewoon een rookbom zonder AN met suiker geeft ook rook (veeeeeel minder) ik heb een vel kas op een staalplaat laten liggen en nu is die verroest. klopt dit ?  zorgt in ANFO AN ook voor een reactieversnelling (snelle ontbranding van brandstof+druk=explosie)of ontploft het ook  En die schokgolf is waarschijnlijk om een grote druk op te bouwen


Correct me if I'm wrong, maar volgens mij vind er bij een goede detonatie geen verbranding plaats! En die schokgolf hoeft niet te zijn om een grote druk op te bouwen, als jij ANFO gaat persen in een monsterpers, detoneert het niet (lijkt mij, dit is een hypothese). Mensen die veel weten over HE, help ons!

@Snooby hieronder

Dit lijkt op een bevestiging van wat ik zei?
Link to comment

Ten eerste, dit hoort in een ander topic. Verder heeft een detonatie niks te maken met een verbranding. LE's verbranden, HE's detoneren.

(ja en je hebt altijd uitzonderingen zoals flash die detoneert blabla, maar daar hebben we het nu niet over)

En die schokgolf is waarschijnlijk om een grote druk op te bouwen
????????????
Link to comment
:idea: ik heb zo de indruk dat in een kas rookbom de AN als oxidant dient(reactieversneller met veel zuurstof) want gewoon een rookbom zonder AN met suiker geeft ook rook (veeeeeel minder) ik heb een vel kas op een staalplaat laten liggen en nu is die verroest. klopt dit ? :?:  zorgt in ANFO AN ook voor een reactieversnelling (snelle ontbranding van brandstof+druk=explosie)of ontploft het ook :?:  En die schokgolf is waarschijnlijk om een grote druk op te bouwen :?:


Ik heb eens gehoord dat AN zo'n goed explosief is omdat het uit twee delen bestaat. Het nitraat is een oxidant/oxidator (één van de twee, help me ff), en het ammonium ion is een ion dat gewoon goed meereageert.

Correct me if I'm wrong...
Link to comment

Van zilveracetylide weet ik niet veel. Van NI<sub>3</sub> weet ik dat het niet verbrandt/oxideert. De explosieven waar snooby het over had zijn explosieven die oxideren. NI<sub>3</sub> oxideert niet maar valt uiteen in I<sub>2</sub> en N<sub>2</sub>, waneer het detoneert. Je hoeft het ook niet aan te steken, een kleine trilling is genoeg.

Edit: volgens mij is dit een voorbeeld van een explosief dat detoneert zonder vuurverschijnselen.

Link to comment

×
×
  • Create New...