Jump to content
PyroForum.nl

KAS-SUIKER ROOKBOMMEN


Guest

Recommended Posts

Als wij het hebben of een KAS-rookbom dan bedoelen wij ook een KAS-rookbom. Andere meststoffen gaan dus niet werken (KNO3 uitgezonder he :)).

Hoeveel van die suffe vragen ''ik heb geen KAS, maar werkt dit ook?'' hebben we nu ondertussen niet gehad??? Volgens mij heeft dit topic een beetje zijn waarde verloren.


Ben ik helemaal met u eens Ananas, alle vragen zijn ongeveer wel beantwoord, maar niemand neemt de moeite om eerst eens goed het forum door te lezen, laat staan het topic waar vaak de vraag al in is beantwoord...
Link to comment
  • 2 weeks later...
  • Replies 881
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Zoals y'all wel gezien hebben, Lil' Pimmetje is nieuw hier, dus, Mensen, hallo allemaal!

Maare, to the point, er staat dat KNO3 uitgezonderd is, en dus WEL als stof te gebruiken is voor hetzelfde principe als de KAS + suiker rookbom. Ik heb namelijk geen KAS meer, alleen nog maar een 25kg zak met KNO3 (jaja, ik heb het zwaar hier, GEEN KAS! :? :twisted:)

Qua verhoudingen, zal ik niet veel aan hoeven passen denk ik, dr zit in allebei de stoffen dezelde NO3 keten. (KNO3, NH4NO3). Misschien iets minder omdat dit spul nogal heel puur is? ( >95%)

En wat zou er qua volume meer rook geven? 100 gram KNO3 + suiker, gesmolten tot caramel, of dezelfde heoveelheden in water, en dan laten drogen in een keukenrol? Het voordeel van de caramel vind ik zelf wel, dat het lekker makkelijk aan te steken is, en goed snel brand (ligt aan de vehouding, maar toch). Misschien ook een tip, die caramelzooi als "lont" gebruiken, het brand ook heel heet namelijk.

Link to comment
Ik heb namelijk geen KAS meer, alleen nog maar een 25kg zak met KNO3 (jaja, ik heb het zwaar hier, GEEN KAS! Confused Twisted Evil


Fijn voor je, maar je bent echt niet de enige.

Qua verhoudingen, zal ik niet veel aan hoeven passen denk ik, dr zit in allebei de stoffen dezelde NO3 keten. (KNO3, NH4NO3). Misschien iets minder omdat dit spul nogal heel puur is? ( >95%)


Het K+-ion is zwaarder dan het NH4+-ion, dus zal kaliumnitraat qua gewicht minder nitraat-ionen (en dus minder zuurstof) bevatten dan ammoniumnitraat.

En wat zou er qua volume meer rook geven? 100 gram KNO3 + suiker, gesmolten tot caramel, of dezelfde heoveelheden in water, en dan laten drogen in een keukenrol?


Ik vraag me of dat laatste überhaupt gaat werken.
Link to comment

jezus, ik zie echt geen punt in het niet hebben van kas als je 25 KILO KALIUMNITRAAT HEBT!!!
waar heb je dat spul vandaan (sorry, mag ik niet vragen)

maar waarom zou het KNO3 in papier niet werken, als dat los ook werkt? (of is er dan weer teveel brandstof?)
bij mij gaf 4 gram KNO3/suiker los gemengd al een mooi rookpluimpje, maar het schijnt ook heel goed te zijn om aan je mengsel wat water toe te voegen, en een beetje roeren tot het kleverig wordt, en dan dat in de vorm doen hoe je het wil, lontje in steken, en drogen (verwarming)

dan heb je geen geknoei met smelten, maar toch één geheel, in de vorm die jij wil!

(en ja, ik heb ervaring met die methode :) )

Link to comment
maar het schijnt ook heel goed te zijn om aan je mengsel wat water toe te voegen, en een beetje roeren tot het kleverig wordt, en dan dat in de vorm doen hoe je het wil, lontje in steken, en drogen (verwarming)

dan heb je geen geknoei met smelten, maar toch één geheel, in de vorm die jij wil!

(en ja, ik heb ervaring met die methode :) )


Hoeveel water voeg jij toe dan per 100 gram mengsel en jij dampt dit niet in?
Dit lijkt me wel een handige methode om mijn raketten te vullen.
Om zo carameliseren van suiker te voorkomen en zo een betere verbranding te krijgen.
Krimpt, of scheurt het ook niet als je het in een vorm(huls) doet en als het eenmaal is opgedroogd?
Link to comment

het is eigenlijk het principe van sterren, maar dan wat groter, en zonder bindmiddel, aangezien KNO3-suiker kleverig zat wordt

ik weet niet hoeveel het in ml's is, maar ik doe er gewoon telkens wat meer bij tot er geen droge stukjes meer zijn (goed roeren dus!), wel opletten dat het niet te nat wordt, dan kan het idd scheuren

voor raketten zou ik een prop wc papier onderin doen en dan aan de bovenkant de pulp erin, dan dat goed aanrammen zodat het water onderin in het papier gaat zitten.

Link to comment

Ene Vinyard heeft het geprobeerd met Kno3/suiker oplosen en dan keuken papier erin laten weken. Het ontrbandde in 1 keer.

Een soort gelijk ervaring had ik met chillisalpeter/suiker. Daar schoot de rookbom uit mijn handen. Als ik hem dicht had gemaakt, als jullie normaal doen. Het sterretje er alleen laten uitsteken, had ik waarschijnelijk mijn handen ernstig verbrand.

Link to comment

Een expirimentele compositie in je handen houden als je 'm test :shock: Ik geloof niet dat Oscar zo dom is, dus zal wel niet. Aan de andere kant als je hetzelfde verwacht (of iets gelijkends) als een KAS-suiker rookbom kan ik het begrijpen maar vind ik het toch niet slim. Ik hou niets in mijn handen, ook als ik weet hoe het werkt. Ik vertrouw mijn eigen werk wel, maar niet genoeg om in mijn handen te houden...voor het geval dat :)
Maar KNO3-suiker moet wel kunnen in keukenrol ofzo, maar wat is het nut daarvan? met 25 kilo KNO3 kun je heus wel iets beters doen dan een rookbommetje!

Link to comment

Het was een kleintje met een open einde. Als een rookbom helemaal dicht, ga ik hem niet vast houden.

Vinyard had 6 delen kno3 en 4 delen suiker opgelost. Daar keukenpapier in gelegd. Hij had het opgerold in aluminium folie. Alleen een sterretje stak er doorheen. Toen het sterretje naar binnen ging plofte hij open.

Alles verbrandde heel snel binnen, de gassen konden nergens heen, dus moest hij wel open springen. Bij kas/suiker wordt er langzaam drukt op gebouwt. Nu ging dat heel snel.

Link to comment

Beste,

Ik heb ook al enkele KAS+suiker rookbommen gemaakt ...
Enkel heb ik wel 1 probleem ondervonden :
Als je de sterretjes erin steekt wanneer de vellen gedroogt zijn en je ze dan een week later wil aansteken ... krijg ik die echt niet meer aan :?

Hebben jullie al hetzelfde meegemaakt ?

En dan nog iets :
Op de site staat dit

160 gram suiker en 240 gram KAS. Doe beide stoffen in een emmer en voeg warm water (voorbeeld: 500 ml)


Maar als ik dit doe heb ik na een halve rol al geen mengsel meer ...
Meer uitknijpen ?

Alvast bedankt,
Pj :wink:
Link to comment

ik heb even een algemeen vraagje tussendoor mensen, ik gebruik nu keukenpapier maar ik wil een hele grote gaan maken en dan lijken van die grote katoenen doeken me beter maar wat zou een goede plek zijn om deze te kopen? Weet iemand een winkel die doeken verkoopt die hier perfect voor zouden zijn?

En nog iets, als ik heel veel van deze keukenpapier doeken bij elkaar zou willen doen voor 1 rookbom hoe pak ik dat dan het beste aan?

Link to comment

Misschien bij de zeeman of wibra of een andere goedkope winkel. Of misschien tweedehans bij iets van een kringloopwinkel.

Maar keukenpapier is wel een stuk goedkoper en werkt net zo goed.

Bij grote kan je grote sterretjes nemen en dan 2 of meer keukenpapier doeken onder elkaar rollen.

Link to comment

maar hoe krijg je dan het totale geheel? ik denk niet dat het mogelijk is om bijv 20 keukenrollen helemaal in te wikkelen in aluminiumfolie.
als iemand dat wel lukt maak er dan graag foto's van zodat ik een beeld krijg van hoe zoiets dan word. Ik heb liever dat hij niet al te langwerpig word aangezien ik krap zit met sterretjes, kan het niet als een soort grote ton gemaakt worden?

Link to comment

dat is een hele mooie, leuk ook die axe below 0 bus erbij :) maar ik had het idee om het geheel in een kartonnen doos te sjorren en dan in het midden wel een kern met sterretjes, dan natuurlijk alles dicht op elkaar gedrukt, zou dit kunnen werken? de doos is dan natuurlijk wel flink verstevigt tegen uit elkaar vallen.

Link to comment

precies dat bedoelde ik ook een beetje die doos die dicht ik aan de binnenkant volledig met aluminiumfolie en dan aan de buitenkant ook nog flink tapen en dan doe ik aan de rand nog wat los papier dat het opvult want al die lappen met KAS erin dat past niet precies in elkaar, en dan in het midden een sterretje of 10 en dicht folien aan de bovenkant ook

Link to comment

×
×
  • Create New...