Jump to content
PyroForum.nl

KAS-SUIKER ROOKBOMMEN


Guest

Recommended Posts

Hee meesterchemisten,

Aangezien ik zelf een groentje ben wat het maken van rookbommen betreft, zou ik graag jullie deskundig advies willen.
Zouden jullie mij stap voor stap de makkelijkste/beste manier kunnen vertellen om een (kleine) rookbom te maken?

Ik heb al op de pagina van de KAS-suiker rookbom gekeken, maar ik snap nog niet helemaal hoe je nou zo'n rookbom maakt.
Moet je nou eerst ammoniumnitraat uit de kunstmest halen, of kun je gewoon gelijk met die kunstmest en suiker aan de gang?
Wat voor doeken kun je het beste gebruiken?
En hoe moet je de sterretjes nou precies in de bus stoppen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groeten,

Groentje

Link to comment
  • Replies 881
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik help je even op weg maar ik zou graag in het vervolg willen dat je wat meer zoekt voor je post,
Je kan eerst de NH4NO3 eruit filteren maar dat is niet nodig,
als doek neem je best een visceuze doek op basis van cellullose ( keukenpapier is nog altijd het best, krant doet het ook goed)

Als je een beetje logisch nadenkt weet je zelf wel hoe je ze in een bus krijgt, het beste is ze op te rollen en in je bus te steken.

Link to comment

Bedankt Exile!

Ik heb al wel op het internet gezocht, maar ik kon niet veel duidelijke informatie vinden :(

Nu had ik nog een paar vragen: hoeveel (gram, eetlepels, weetikveel) KAS moet je ongeveer oplossen in water om een 'gemiddelde' rookbom te krijgen? Dat staat namelijk niet op de pagina (alleen de verhouding).

En dan nog iets belangrijks: veiligheid. Moet ik bij het maken van die rookbom nog op bepaalde dingen letten? Zijn er dingen die ik moet doen of absoluut niet moet doen? Heb je misschien nog wat tips voor me (dingen die je bent tegengekomen tijdens eerdere ervaringen ofzo)?

En als laatste: hoe kan ik de rookbom het beste aansteken?

Alvast bedankt!

Groeten,

Groentje

Link to comment
  • 1 month later...

Ik heb een vraagje ...Ze zeggen dat je hem direct moet aan steken. Is dat dan 1 min of zo?Of mag dat ook ongeveer een uurtje wacht zijn :roll: :roll: ?

Link to comment

hoeft volgens mij niet zo erg hoor, want ik heb mijn rookbom een maand voor o&n gemaakt en al die tijd gewoon bewaard, en ik kan niet zeggen dat hij het niet goed deed :roll: ik bewaar hem altijd in aluminuim folie, gewoon een paar lagen erom heen en als ik mijn volgende stukken rookbom heb gemaakt, aluminium folie er vanaf rookbom erbij en weer een nieuwe laag aluminium folie, wel steeds goed afsluiten.

Link to comment
  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Als ik me niet vergis zal de temperatuur tijdens de werking van zo'n bom een stuk hoger dan 100 graden liggen - in het begin zal het misschien ietsje minder zijn door het water, maar de hitte die vrijkomt verwarmt het gedeelte van de bom dat nog niet "brandt" mogelijk wel zodanig hard dat 't water alvast verdampt?

Link to comment

De hitte die vrijkomt tijdens de verbranding wordt voornamelijk gebruikt om de verbranding op gang te houden. Water absorbeert vrij veel energie die en houd zodoende dus ook de rest van de reactie tegen. Er is niet zo heel veel water nodig om dit te laten gebeuren, dus het is vrij belangrijk om je smoke-device goed te drogen en ook droog te houden.

Er is trouwens al een topic over dit onderwerp, misschien slotje op alle losse topics of de boel samenvoegen?

Link to comment
  • 2 weeks later...

he mensen , even over de KAS ( stikstofmest ) , dat kun je dus gewoon zo puur uit het pak halen en vermengen met de suiker door middel van water?
enne , dat stikstofmest , kun je dat gewoon bij intratuin kopen ?'t haantje ? of moet je dat ergens bestellen op het internet ? alvast bedankt ,


groeten uit delft

Link to comment

×
×
  • Create New...