Jump to content
PyroForum.nl

Whistle Mix (rocketry)


Recommended Posts

@High Density
Ook mooi idee inderdaad!

@Rocketier
Laat je de timefuse gewoon in de holle ruimte boven de whistle 'bungelen' zeg maar?
Leek me wel maar toch maar even voor de zekerheid vragen.

Edited by pdfbq
Link to comment
Kan je niet gewoon nog een stukje extra 14 mm buis kwijt in je sleeve? wat je hier zeg maar elke keer voor gebruikt, zo doe ik dat als ik weinig ruimte heb.

Ja gewoon een soort van tube-extender.Wolter verkoopt die,Firesmith ook.
Maar gewoon een stukje buis bovenop je andere buis zetten had ik nog niet aan gedacht, goeie HD!
Link to comment

@pdfbq De timefuse zit direct boven de whistle. Geen eindplug op je motor. Dat deed ik in het begin wel maar dat is niet nodig.
Wat wel belangrijk is dat je raket snel/sterk genoeg is. Dus geen afbuiging van je raket voordat hij is uitgewhistled zal ik maar zeggen.
Dan krijg je hem heel snel op je pet hoor! :) Dus een beetje corelengte is wel nodig.

Edited by Rocketier
Link to comment

@Rocketier
Wat ik bedoel dat je niet bovenop de whistle nog een beetje pulverone legt en je timefuse primed met bijvoorbeeld NC lak en pulverone maar het dus super simpel houd, dat het staartje whistle heet genoeg is om de time fuse aan te steken.

Edited by pdfbq
Link to comment
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Weet iemand hoe je natriumbenzoaat fijn kan krijgen? Ik heb pas kclo3 en natriumbenzoaat binnen gekregen, maar als ik het zo met elkaar mix krijg ik er geen mooie fluit uit. Ook heeft het helemaal geen stuwkracht

Dit is wat ik nu krijg:

http://www.youtube.com/watch?v=v0Lib8DOwKM

de mix is geperst in een 3/4 pvc pijpje 8cm , daarna heel voorzichtig met de hand er een core van 3 cm in geboord.

Ik zelf denk dat het aan de natriumbenzoaat ligt , omdat dat niet erg fijn is. Ik heb het geprobeerd om in de kogelmolen te doen ,maar toen bleef de zooi plakken aan de wand...

Edited by DJ Wildplasser
Link to comment

Blijkbaar heb je een stukje info gemist, overal waar je zoekt op whistle rockets zie je namelijk dat de Nabenzoaat inderdaad lastig fijn te malen is in de kogelmolen. Daarom gebruikt men er vaak een koffiemolen voor, of iets van die aart.

Aangezien je dat stukje info gemist heb weet je blijkbaar ook niet dat whistle behoorlijk gevoelig is, en dat het daarom echt geen slim plan is om het te gaan maken met KClO3. KClO3 wordt sowieso al bijna nergens meer voor gebruikt in de huidige hobby pyrotechniek/commerciële business. Gebruik dus KClO4 als je whistle maakt.


Dan nu je probleem: geen fluit, aangenomen dat je het wel goed geperst hebt, is het probleem daarna vrijwel altijd de (te grove) Nabenzoaat. Die moet je dus fijn zien te krijgen, 120 mesh is zelfs nog te grof eigenlijk. Dit gebruikte ik altijd om mijn nabenzo doorheen te screenen, maar je whistle kan echt nog vele malen sterker worden (power en fluit) als je benzoaat fijner is.


Sowieso snap ik eigenlijk niet waarom ik nog de moeite doe om op je te reageren, alleen al vanwege je naam, maar ach.. Het is weekend.

Klik hier als je er nu nog steeds niets van snapt.

Link to comment

Dan toch maar eens op zoek naar een koffie molen.

Waaruit blijkt dat ik niet weet dat KCLO3 veel gevoeliger is dan KCLO4, omdat ik vroeg hoe je Natriumbenzoaat fijner kon maken??, natuurlijk heb ik al flink wat whistle topics door zitten lezen anders zou ik er ook niet aan beginnen, maar blijkbaar heb ik dus over dat stukje van het malen van natriumbenzoaat heen gelezen. Ik gebruik KCLO3 omdat ik nog niet aan KCLO4 kan komen. Ik heb dan toch het risico genomen om hiermee whistle te gaan maken en wanneer je voorzichtig ermee om gaat moet het kunnen lijkt mij.

Wat heeft mijn naam er eigenlijk verder mee te maken??


Toch ben ik blij dat je de moeite heb genomen om te antwoorden

Link to comment

Met KCLO3 gaat het 10 keer goed maar de 11ste keer heb je bingo, ZEKER ALS JE MET DE HAND GAAT BOREN! Whistle is sowieso gevaarlijk, het is niet nodig om nog wat extra gevaar-factoren er boven op te gooien.

PS, ik lees net je post terug, heb je gewoon de KCLO3 & benz gemixed zonder vaseline???

En btw ofwel door de -200mesh of vijzelen, een koffie molen is bagger.

Edited by danny db
Link to comment

Ik ben het niet met je eens voor wat betreft de koffiemolen. Ik mix mijn Kaliumbenzoaat met katalist en 2% vaseline altijd met de koffiemolen.
Dit resulteert in het direct opnemen van de vaseline in de compositie zonder gebruik te hoeven maken van thinner. Dit werkt echt super goed!
Het werkt ook voor natriumbenzoaat al moet ik wel zeggen dat je het direct moet verwerken omdat het net als de meeste natriumzouten vocht aan trekt.

Danny jij geeft ook duidelijk aan dat KClO3 en zeker in combinatie met dat boren zeer gevaarlijk is. Ik hoop voor hem dat hij naar je luistert anders ben ik ook bang dat die
de kabelkrant haalt. Hier ben ik het volledig met jou eens.
:)
@Wildplasser je zegt dat je het risico hebt genomen. Je zou eens een mespuntje op een open toilet papiertje moeten ontsteken. Ik denk dat je dan weet met wat voor mix je aan het werk bent.
Echt waar het is het niet waard.
:huh:
De koffie grinder kost € 18,- bij de mediamarkt llink

Edited by Rocketier
Link to comment

Ah je bedoelt z'n ding! Ja een grinder is inderdaad heel goed voor benz te malen. Ik dacht dat hij het had over zon ouderwets ding :') (Belgische miscommunicaties!).

Voorheen gebruikte ik inderdaad ook altijd zon grinder maar nu is ie kapot gegaan, maakte wel veel stof!

Edited by danny db
Link to comment
PS, ik lees net je post terug, heb je gewoon de KCLO3 & benz gemixed zonder vaseline???

Ja


Ik heb inderdaad al wat losse mix afgestoken , maar dat branden net iets sneller al BP met meer licht. Ik heb dan toch besloten te stoppen met KCLO3. Het jammere is dat de BP pijlen al goed lukken en ik whistle pijlen enorm gaaf vind. Ik was al een tijdje aan het kijken voor KCLO4 , maar kon het helaas niet vinden. KCLO3 had ik toen wel gevonden en ik wilde het daar wel eens mee proberen. Foute keuze dus.. :)

Bedankt voor jullie antwoorden en nu maar opzoek naar KCLO4
Link to comment

Verstandig Dj W! Laat eens wat van jouw Bp pijlen zien! Dat is best leuk toch.
Wij zijn hier altijd nieuwsgierig naar de performance van mede pyroos! :)

Als jij het los getest maar iets sneller als BP ervaart dat ben ik bang dat je niet echt goed gemengd bent geweest.
Als los poeder knalt de mix gewoon en gedraagt zich bijna gelijk aan flash.

Edited by Rocketier
Link to comment

Heb een manier gevonden om de holle ruimtes van je whistle 'rammers' snel schhon te krijgen.
Heb, zoals eerder al door mede forumleden aangegeven zo'n grote houtschroef gepakt maar nu de kop er afgezaagd.
Die doe ik dan in mijn hand boormachine. Gaat als de beste.

Doe het wel boven apart bakje. Ik heb twee bakjes, een met de whistle afgemeten (de rest staat in een andere kamer) en een er een meter vandaan, waarin de draaiende schroef de whistle in draait.
Zet de motor zelf naast bakje met whiste. Mocht er onverhoopt iets fout gaan dan is het met die gram die je er aan het uitschrapen bent. In het ergste geval, als het overslaat sta je er een eind vanaf.

Edited by pdfbq
Link to comment

:) Hmm redelijk omslachtig allemaal,met een schroef je whistle eruit halen.
Ik heb gewoon een haaks gat op mijn rammer geboord. (Whistle niet rammen dus. :huh: )
Alles wat er teveel ingedrukt word schud je er zo uit.

Dus geen moeilijke toeren uit te halen om ophoping van whistle of meal uit je rammer te halen.

Link to comment

Als je gewoon voorzichtig met de compo omgaat dan is er niks aan de hand.
Zeker met het huidige weer is er nagenoeg geen statische ontlading.
Als het straks weer gaat vriezen dan moet je erg oppassen.
Je moet natuurlijk altijd alert zijn met kleding en schoeisel die je aan doet als je er mee werkt.
Katoenen shirt of stofjas en een spijkerbroek genieten bij mij de voorkeur.

Ik zit zelf aan een metalen werkblad die aan mijn pers is gemaakt. Alle spullen bij de hand.
Telkens heb ik voor een motor de fuel staan. Mijn pers is inmiddels voorzien van een hydrolische pomp.
Dit werkt veel sneller dan voorheen. In 10 minuten heb ik een 22mm motor compleet klaar.

Link to comment

×
×
  • Create New...