Jump to content
PyroForum.nl

Whistle Mix (rocketry)


Recommended Posts

Haha, je mocht nog wel zeggen tegen mij dat je juist een kortere core wilde :P (die spindle waar EM voor staat was toch juist voor jou,of heb je er al 2 xD?).

Ben wel benieuwd wat die langere cores gaan doen! Zou wel vet zijn als je m.b.v. die langere spindles verschillende payloads op de ideale hoogte zou kunnen krijgen ;).

Link to comment
  • 3 months later...

Je moet altijd wel zien dat er ongeveer 1ID boven de core wordt geperst. Dit heb ik geleerd toen ik de eerste keer een 17mm perste, toen had ik maar 10mm geperst zonder andere eindstop en HUP cato.

300 gram ga je met een 19.5mm niet meer terug zien ;).

Link to comment
  • 3 weeks later...

Kan het zo zijn dat een onbelaste whistle pijl wel eens niet zou willen fluiten?
Hier twee filmpjes. Zelfde batch, zelfde pers etc. De eerste zonder payload, de tweede met.
Ik werd helemaal ;) van die tweede (en :P van de eerste)

Whistle is 14mm PS tool + KBenz door 100mesh schreen heen met zelfgemaakte koper oxi chloride.
Zelf maken koperoxichloride was best een rottig klusje (yield was niet hoog en het duure lang om te drogen)
onbelast: whistle_14mm_geen_load.wmv en belast met 70 gram: whistle_14mm_met_70_gram_dummy_header.wmv

Link to comment

Dat lijkt me niet, een statische whistle rocket fluit immers ook, en die heeft een oneindig grote 'payload'.
Snelheidsverschil zal dan ook niet aan de orde zijn, want deze zal niet significant genoeg zijn op de gasstroom uit de uitlaat.
Zal toch wel wat verschil in productie hebben gezeten denk ik.

Edited by VanHout
Link to comment
Dat lijkt me niet, een statische whistle rocket fluit immers ook, en die heeft een oneindig grote 'payload'.
Dat bedoel ik toch juist.. :) payload/geen paylaod.
Ik dacht overigens niet aan snelheidsverschil in dit geval, maar aan hogere druk in de verbrandingskamer die je krijgt met payload.
Link to comment

De enige reden voor een eventuele hogere druk zou dan juist het snelheidsverschil zijn, omdat dit in zeer geringe mate
de luchtstroom toch beinvloed. Al zal dat waarschijnlijk niet genoeg invloed hebben om daadwerkelijk verschil te maken.

Ik heb deze week nog 4 whistle's geschoten, 3 met payloads van 350 tot 550 gram, en de laatste zonder.
Geen merkbaar verschil in de fluit.

Productie zal dan toch niet identiek geweest zijn, of er moet een ander onverklaarbaar natuurkrachtje aan het werk zijn.
Anders dan dat zou ik het ook niet weten.

Link to comment

@Pdfbq.
Zoals ik je filmpjes gezien heb,heb je waarschijnlijk de eerste pijl met minder druk geperst dan de tweede.
Als je met minder druk perst is je whistle wat sneller te verbranden (poreuzer zeg maar) dan dat je hem goed in elkaar perst.
Dus die hogere druk klopt ook wel omdat het makkelijker verbrand.
Je zag bij de eerste pijl ook duidelijk dat ie als een razende omhoog explodeerde zeg maar.

Met je payload heeft het verder niks te maken.
Je druk onder je payload hangt samen met hoe goed jij je whistle maakt en perst,en natuurlijk de hoeveelheid gas uitstoot die je whistle veroorzaakt.(Qua i.d van je pijl.)

Zagen er wel indrukwekkend uit i.i.g. :)

Link to comment

De enige keren dat ik geen fluit kreeg met whistle was of de fuel te grof (dat is hier uitgesloten omdat de andere wel werkte), of de fuel is niet hard genoeg geperst.

Ik zou ff kijken met hoeveel je ze geperst hebt. Ik weet niet of je een meter hebt, of dat je het 'op gevoel' hebt geperst.

Link to comment

Ja dat was juist het maffe. Ik heb een meter en het is dezelfde batch fuel en uiteraard dezelfde druk, voor zover je dat precies kunt aflezen.
Ik had ook niet zo'n mooie fluit verwacht met load maar hij was imho perfect!

Mijn eerdere whistles had ik gemaakt met NaBenz en 'natuurlijke' Fe2O3' en die floten ook wel maar niet zo hysterisch als deze! Zo moet het lijkt me.

Link to comment

Ik heb dat zelfde gehad met een overpowerde whistle. En ook idd zonder payload.
Volgens mij heeft het met de snelheid te maken. De lengte van je core is behoorlijk bepalend voor de kracht van de raket en daarmee ook de snelheid.
Ik vermoed dat het fluiten van beide raketten gelijk is alleen de snelheid van de raket in relatie tot de lengte van de geluidsgolven maakt dat het geluid dempt.
Als je een geluidsgolf produceert en dan in tegen fase hetzelfde geluid dan wordt het geluid gedempt. De golven heffen elkaar op en hoor je niks.

Ik denk dat als je hem statisch had af laten gaan dat je wel degelijk had horen fluiten. Het heeft niet direct relatie met de payload maar zuiver met de snelheid.
Misschien leuk om de frequentie te meten en de snelheid bepalen. Daarna kan je een leuk rekensommetje maken. :)

Edited by Rocketier
Link to comment
Het heeft niet direct relatie met de payload maar zuiver met de snelheid.


Uhm correct me if i`m wrong dan heeft het wel met de payload te maken dus,met payload gaat ie trager omhoog dan zonder.
Mits je net niet in je tegenfase zit van je omgevings snelheid.(Het stijgen dus.??)
Maar omdat je stijgsnelheid niet constant is zul je dan alsnog een op bepaalde momenten een fluit horen omdat hij niet op een constante tegenfase ligt aan te fluiten. :)

Wat klopt omdat je fluit niet constant hetzelfde geluid produceert,mede door het verwijderings effect.

Omgevingsvariabelen heeft pdfbq namelijk hetzelfde.
Zelfde i.d zelfde persmoment zelfde Whistle en tooling.????

En toch oscilleert dezelfde pijl anders, beetje vreemd. :huh:
Heb je beide pijlen ook op dezelfde dag gemaakt en aangestoken.?
Link to comment

Hebben jullie al ervaring met het timen van shells op een whistle pijl?
Ik had een shell bovenop een 14 mm gedaan direct doorgelont maar dan heeft het hele ding nog zo'n vaart als de shell afgaat en is je effect minder mooi.

Zit nu te denken om bijvoorbeeld een 1cm timefuse in te lijmen maar misschien heeft iemand dit probleem al meer elegant opgelost.

Edited by pdfbq
Link to comment

Ik had al TT geprobeerd beetje maar het probleem is dat je niet meer zo heel veel plek hebt.
je moet dan 10 keer extra persen wat een beetje ene k klus is.

maar bedenk me net dat je die tt natuurlijk eerst al een beetje kunt voorpersen en dan verkruimelen..

Link to comment

×
×
  • Create New...