Jump to content
PyroForum.nl

Whistle Mix (rocketry)


Recommended Posts

Na wat whistlemix rockets gezien te hebben op youtube, kreeg ik een sterke drang om whistlemix te gaan maken.

Ik heb de mix gemaakt zoals op Pyroguide Staat omschreven.

Benodigdheden:

  • Kaliumperchloraat (KClO4)
  • Natriumbenzoaat (NaC6H5COO)
  • Vaseline
  • Thinner
  • IJzerIIIoxide (Fe2O3) rood
  • Maatbeker
  • Hotplate
Allereerst moet je de Whistlemix 70:30 + 1 IJzerIIIoxide mengen (zoals ik het deed in de ballmill stoppen). De Natriumbenzoaat is nogal lastig om te diaperen of met een zeef te mengen.
Hierna 4 delen vaseline smelten in een bekerglas op een kookplaatje. Het smelt vrij snel.
Hierna het 5voud (van de vaseline) aan thinner toevoegen. Even roeren en dan de whistlemix toevoegen. De pasta goed mengen met een roerstaafje en daarna uitsmeren op (kraft)papier.
Link to comment
Zo moet hij uiteindelijk worden:

Grapjurk :huh:

Complimenten voor de foto's trouwens, die maken een verhaal altijd een stuk interessanter.

Deze compositie lijkt me door die vaseline wat minder gevoelig dan "droge mix", klopt dat? Wat is de consistentie van die prut op het moment dat het in een koker gaat? Al ervaringen te delen over de batch op de foto's? Edited by Ignes
Link to comment

Mijn Natriumbenzoaat is best fijn, maar door vocht of iets dergelijkt komen er ook harde korreltjes in voor.Die moet ik anders allemaal 1 voor 1 met een lepel platdrukken.
Je zou ook uiteraard bijde stoffen appart kunnen ballmillen, dan sluit je echt alle risico's uit :huh:

Ik weet niet of de mix minder gevoelig word door de vaseline. Ik denk dat hierdoor het kaliumperchloraat en de natriumbenzoaat beter gemengd is.

Ik zal straks een beetje testen en ook wat slag testen uitvoeren.

Link to comment

Aha, vandaar. Ik ben benieuwd hoe gevoelig het is. Is het nu een soort deeg dat je in een huls kan proppen?

Edit: Er staat dat het thinner meteen begint te koken na het toevoegen bij de vaseline, dan moet je wel uitkijken met open vuur.

Edited by sueno
Link to comment

Klopt, maar ik gebruik ook een hotplate, die is alleen nodig om de vaseline te smelten.

Ik heb er met een moker op geramd, maar er gebeurde niets.
Het is toch meer poeder dan deeg moet ik zeggen, als de thinner verdampt is kan ik het tussen mijn vingers verkruimelen.
Het is de bedoeling om de whistle mix in een motor te persen met een kleine core.
De lengte van de core moet ongeveer de ID van de buis zijn. Helaas heb ik geen spindle voor whistle rockets, daar moet ik dus even wat op gaan bedenken.

Link to comment

Als je met whistle een rocket gaat maken, ga je dan een nozzle gebruiken? dat lijkt me niet nodig anders zou het wel eens in een CATO kunnen eindigen... Ik wacht nog steeds op mij Natriumbenzoaat... Hopelijk is die er voor O&N, ik wil nog wat fluitpijltjes maken...
De ID die ik tot nu toe gebruikte, was 10mm en een core van 2mm door de gehele mix.
Het was whistle zoals sobrero ooit eens heeft gedaan, met tereftaalzuur...
Ik gebruik ook NaClO3 i.p.v. KClO4

Gr33tzz

Edited by dieselpower
Link to comment

Ik denk niet dat de whistle een mening heeft :huh:

Ik denk dat de vaseline de stoffen beter mengt, maar het zorgt er ook voor dat de whistlemix bijééngehouden wordt. Dat is ook wel nodig voor een nozzleles motor met core.

De Ti toevoeging had ik ook gezien, lijkt me wel mooier inderdaad.
Maar eerst maar eens horen (en zien) of ie de lucht in gaat.

Nog een testfimpje, je kan zien dat de whistle sas weg vliegt.

Link to comment

Jij moet geschrokken zijn :huh: .

Ik heb wel eens een whistle rocket geprobeerd, gewoon 75/25 KClO3/NaBenz, en dat werd de op een na hardste CATO ooit. Er zat niet eens een core of nozzle in.

De vaseline dient om de whistle consistenter te maken. Zonder vaseline heb je meer kans op haarscheurtjes in de sas, waardoor je bijna garantie hebt op een harde klapper.

Ik weet niet of aluminium toevoegen een goed idee is, want het verhoogt de brandtemperatuur, waardoor de whistle sneller brandt. Dit zorgt voor een hogere kamerdruk, waardoor de verbranding nog sneller gaat, en de druk nog verder oploopt.

Wat betreft natriumbenzoaat, dat vind ik bij uitstek een van de rottigste stoffen om mee te werken. Het vormt schilfers in plaats van poeder, zeker als er een klein beetje vochtige lucht bij komt. Wat dat betreft is galluszuur prettiger om mee te werken, al heeft dat zo nu en dan de neiging spontaan te ontbranden in whistle.

Link to comment

Vanavond een eerste test gedaan als raket.

16mm ID
Core van ongeveer 16mm diep met een diameter van 5mm.
Lengte 12 cm ongeveer

Resultaat: Pijl kwam een beetje van de grond, waarna hij een meter of 15 over de grond vladderde...
Maar hij floot wel :huh:

Edited by ener
Link to comment

Een volledige core bij whistle is vragen om een CATO. Ook rammen van whistle is zeer dom. Persen kan erg goed, maar denk wel om een blastshield voor je pers.
Toevoegen van Al zal over het algemeen de brandsnelheid verhogen, en daarmee dus de kans op een CATO. Ook zal je pijl hoogstwaarschijnlijk niet meer fluiten. Dit aangezien het Al stotteringen in de gasstroom veroorzaakt, en dus het gefluit verstoort.

Link to comment

Je kan dan wel moderator zijn, toch vind ik dat je ook op een normale toon iets kan toevoegen. Niemand heeft het hier over rammen gehad, dus waarom zeggen dat rammen zeer dom is.(ik heb het met name over de toon)

Jouw opmerking over de aluminium vind ik ook maar uit de lucht gegrepen. Ik ben overtuigd dat het met titanium gaat lukken. Dus wellicht ook met aluminium.

Even wat minder denigrerend graag.


Zonet een 2e gemaakt en deze ging zeer goed!

  • 13mm ID PVC
  • lengte motor 6,5cm
  • geen eindstop
  • core 15mm
Hij kwam een metertje of 50 hoog denk ik. Zeer tevreden. Volgende keer een report er op. Edited by ener
Link to comment

Vreemd! Dus je mix was niet krachtig genoeg? Ik had eigenlijk al een CATO verwacht. Blijkbaar 'temt' die vaseline de mix dan behoorlijk.

Die fluittoon is een erg specifieke frequentie, het lijkt mij ook goed mogelijk dat door toevoeging van andere brandstoffen de fluittoon verdwijnt. Ik heb ditzelfde met mijn KClO3/Na-Benz./Vit-C mix, in de verhouding 72/17/10 met 1% Fe2O3. ALs je dit in een buisje drukt hoor je wel een constante 'ruis', maar geen fluittoon meer.

Tynemans opmerking was trouwens waarschijnlijk niet direct naar jou toe gericht, maar meer in het algemeen geplaatst, gezien de k3wl babyboom. Laten we het hier leuk houden.. :huh:

Link to comment

Ik vind het een heel gaaf effect dat gefluit!

Toch vind ik dat hij niet echt heel hoog gaat. Kaliumnitraat/suiker motortjes gaan na het zien van dit filmpje toch wat hoger. Dat neemt niet weg dat je hier een leukere vlam uit de motor ziet komen en dat gefluit natuurlijk!

Wel jammer dat het niet werkt met kaliumnitraat. Ik heb net ff 25 kilo gehaald en aan natriumbenzoaat kan ik ook vrij eenvoudig komen.

Link to comment

×
×
  • Create New...