Jump to content
PyroForum.nl
Sign in to follow this  
breezer

Mini Ti Fontijntje

Recommended Posts

Zoals ik beloofd had hier een filmpje van een mini fontijntje met titanium. Hij bevatte 3.5 gram kruit.
Het leuke van deze fontijntjes is dat je ze heel snel maakt lekker klein zijn en je kan er een knal aan maken.

Zelfbedachte compo;

KNO3: 20
S: 12
C: 1
Ti: 15

Foto's:

Filmpje:
pyro_023.mpg

Nozzle ID?
en Ti in snippers?
eindstop van..?

Verder leuk idee, aangezien ik ook nu nog wat ti heb liggen, zeker een leuk iets om mee verder te werken en 2 gram flah erin te stoppen

Under

Natuurlijk ik dacht dat er al wat miste, en natuurlijk bijna de belangrijkste gegevens.

Huls ID: 9mm
Eindstoppen: kattengrind
Nozzle: 3mm
En inderdaad Ti in snippervorm.

En zou dit ook werken met ipv de ti een 50/50 mix van Al/Fe mesh 200, ben wel benieuwd wat voor effect dat zal geven...(ik hoop op zilver/goud vonken combo?)
Aangezien ik niet teveel uit wil testen voor O&N vraag ik het hier, want ik heb niet al te veel chems in huis, en ook niet al teveel geld meer om meer te kopen :D

Ik denk dat je met Fe niet hetzelfde effect krijgt. Maar zo moeilijk is het toch niet om KNO3 te krijgen zwavel en houtskool al helemaal niet, dus waarom niet de compositie die ik bedacht heb?

Ja je krijgt inderdaad traditionele ijzervonken met het 'zilvereffect' van de aluminium.
Het mindere is, dat de ene dominant is over de andere (vaak Al in mijn gevallen), ik zie dan dus meer zilvereffect dan ijzervonken omdat de Al veel feller brandt. Je zal zeker wat ijzer zien, maar gewoon minder dan Al-vonken. :D

Maar zo moeilijk is het toch niet om KNO3 te krijgen zwavel en houtskool al helemaal niet, dus waarom niet de compositie die ik bedacht heb?

Hier heeft Underlord het toch niet over? Hij heeft het erover om het metaal te vervangen, niet de hele compositie te veranderen. Edited by Duvel

Mooie fontijn breezer, zeer leuk spul dat Ti...
Offtopic: Ik kom net terug van mijn examen chemie, wat was het weer makkelijk...
Je fontijn lijkt me nogal groot voor maar 3.5gram, hoe hard was het geramt?

Gr33tzz

Vergis je niet, Ti is heel licht spul. Dit neemt al snel veel ruimte in.

Mooie fontein man! Je weet echt een goed effect te halenm uit zo weinig mix!
Het was een endburner neem ik aan? (Kan nouwelijks anders met 9mm ID)

Nou, je zou wel iets minder Ti kunnen doen maar je kan zeker niet een ander iets toevoegen want dit geeft weer een goud effect en dat wil je juist niet hebben (althans ik niet). En inderdaad zoals al gezegd door Stijntje, Ti is erg ligt en is kwa volume bijna de helft van je sas, en als je te weinig Ti heb dan zal je sas simpelweg niet ontbranden.

Stijntje; Dit fontijntje had inderdaad zowat geen core. Ik heb alleen een gaatje geboort door de eindstop heen daarna mischien nog paar mm door het sas.

Filmpje van 0,2 gram van dit bedacht mixje;
pyro_024.mpg

Edited by breezer

Fontijn hoger krijgen is geen probleem aangezien dit fontijntje maar een ID van 9mm heeft kun je voorstellen wat een pvc buisje doet met een ID van 16mm daar kan je gauw 3 meter mee denk ik. En als je er dan nog op het einde een enorme rot klap geeft is het helemaal perfect (Bedenk net dat pvc en knal niet gaan dus moet maar een papieren huls maken).

Ik zal binnenkort een 32mm ID fontein maken met deze mix. (Das mijn standaard maat voor fonteinen) Met een beetje nouwe nozzle en zonder core hoop ik dan wel een langdurige hoge vlam te krijgen. Beetje Bp primer misschien een idee..

Als het allemaal lukt krijgen jullie natuurlijk het filmpje te zien.

Edited by mr.stijntje

Stijntje voordat je je fontijn gaan maken moet ik dit zeggen!
Ik heb zojuist een zelfde fontijn als voorheen gemaakt. En hierbij had ik het kruit niet goed aangestampt waardoor hij ontplofte! (wel mooi gezicht daar niet van :huh: ). Dus mocht je deze fontijn in het groot gaan maken moet ik er even bij zeggen dat het wel een soort flash is. En dus moet je het goed rammen/persen anders ontploft je fontijn met een soort crackling effect, althans bij hoorde ik allemaal knetter nadat hij was ontploft.

P.s. deze compositie is niet gevoelig mocht je, je dat afvragen.

Edited by breezer

Zoals ik al zei, hier kun je inderdaad lekker mee doorklooien. Zo gezegd zo gedaan, mijn eerste filmpje/foto hier op de site:

Zelfde compo als breezer(thanks!) maar nu met 1(!) gram flash onderin het fonteintje; verder alles compleet hetzelfde:

MOV00048.MPG

Geslaagd! De knal was onverwacht hard, ik stond er 5 meter vanaf en dus kwam ie iets harder aan dan verwacht :huh:

Een heel mooi eerst filmpje :huh:
Hoe heb je eigenlijk de flash er aangezet? Want je mag hem niet meerammen...
Een eindstop met daaronder een ruimte voor de flash?
Dat was wel een luide knal :P Welk soort flash was dat?

Gr33tzz

Eerst de bovenstop rammen. Dan de mix toevoegen, aanrammen, flash er bovenop en dan een propje wcpapier, daarbovenop nog een propje met houtlijm. Door het eerste propje wordt de flash niet vochtig. Hele device omdraaien, op een basis lijmen, gaatje boren en lont erin.

Flash was KMnO4/S/Al flash. Herrlijk spul :huh:

Edited by Underlord

Ik zou zelf nog even een delay mixje ertussen zetten voordat hij bij het flash komt. Een voorbeeld is dus een mp/bentoniet mixje in de verhouding 2/1.

Sign in to follow this  

• Similar Content

• By de.leeuw62
      Hoi! iemand een idee met welk gereedschap je vijlsel of zaagsel kan verkrijgen van een stuk Titanium?
    • By Baazis
      Hallo,

Ik ben opzoek naar Titanium MMO anode Voor Elektrolyse,

Hoop dat er iemand is die dit zou hebben liggen voor een goed prijsje !

Dit is niet voor het maken van flash maar voor het leren en begrijpen van de elektrolyse.

alvast bedankt allemaal

Mvg Bas
    • By Kryptonite
      Wie kan mij helpen aan een goede mmo anode en titanium kathode?
    • By fred g.
      Deze peanut heb ik gemaakt en geschoten. Helaas kapte mijn camera ermee toen de peanut omhoog ging.....grrrrr........

Als extraatje plakken we er met het lijmpistool nog 2 rising tails met titanium op. Dit zijn 12 MM stars gemaakt met de starplate. Nu is je peanut klaar om gelanceerd te worden. Pak de aansteker maar!

• By Jaap - chloraaap
      Beste pyro fanaten:

Morgen is er weer een vriend van me jarig dus heb ik even een kleine verrassing voor hem gemaakt.
      Ik maak altijd 2 identieke test er 1tje in een afgelegen weiland zodat ik voor meer dan 90% de betrouwbaarheid weet.
      Dus morgen krijgen jullie de andere shell.

4 inch shell:
      stars 15mm(starplate):
      Silver streamer: (snel brandend hoge licht opbrengst)
      Potassium nitrate 60
      Aluminium 20
      Charcoal (Airfloat) 14
      Sulfur 6
      Dextrin 5

Red:
      Potassium perchlorate 65
      Red gum 11
      Charcoal 11
      Strontium carbonate 11
      Dextrin 4
      4inch_shell.avi

50gr flash 2 inch cannister salute:
      Perchlorate/aluminum-based flash powders V :
      Potassium perchlorate 66
      Aluminum, dark pyro 8
      Aluminum, bright flake 26
      Titanium, 30 mesh 11
      salute.avi

Have fun,

Greetz,
      Jaap
    • By Duvel
      Ik heb van het weekend de kleur groen gemaakt.
      De orginele compositie is als volgt:

Bariumnitraat..........43
      Parlon....................18
      Magnalium..............18
      Titanium.................13
      Red Gum..................8

Maar omdat ik geen Titaniumpoeder heb, heb ik het vervangen door IJzerpoeder.
      Ik heb 20 gram van deze compo gemaakt, en afgestoken in een buis met een ID van 22mm en een choke van 10mm. Niet geramt want dat leek me nogal onverstandig om dat met deze compo te doen. Gewoon met de hand (met rammer natuurlijk) in de buis geperst.

Ik zelf vind dat hij zeker goed is gelukt, de kleur was écht groen. En er kwamen heerlijke vonkjes vanaf (oranje van de Fe, en licht-knetter van de MgAl)..
      In grotere vorm is hij zeker wel hoger denk ik.

Verder is het nogal met een baggere telefoon gefilmt, de volgende ga ik wat beter opnemen.

Fontein_Groen__24_.3gp
    • By yellowcard
      Mensen,

Na al die shells, mines en fonteinen maar eens wat anders. Ben er nog nooit iets over tegengekomen hier op het forum, en heb ook nergens een filmpje ervan gezien.

En wiel !

Deze had 2 Blankey Titanium divers, hetzelfde spul gebruik ik ook voot fonteinen.

66 Kaliumnitraat
      13 Houtskool
      13 Titanium (krullen)
      08 Zwavel

Het systeem waarmee de driver aan de paal zat, dikke schroef, werkte niet helemaal goed waardoor hij af en toe bleef haken. Maar dit kon de pret niet drukken.

Zie het filmpje !

Groetjes, Yellowcard :P
      Wiel_EDITED_2.wmv
    • By Weirdo
      Goeden dag\ochtend\middag\avond\nacht.

Ik was vanmiddag een 1 inch shell aan het maken omdat ik toevallig nog een 1 inch hemi had liggen.
      Dus ik dacht daar neem ik wel een paar fototjes van.

Dit is de hemi, van een knetterballetje,een red bull of zo, en een stukje 3 mm viscolont (goed primen).

je neemt een stukje schilderstape, en taped hem iets boven het midden.

Met een hot gleu pistool zet je het lontje vast in een gaatje die je erin hebt gemaakt.

Daarna als de lijm droog is vul je hem met stars, ik heb bij het lontje witte "test" stars gedaan, en in de andere helft TT stars.

daarna vul je de rest van de ruimte met een burst charge, ik heb pulverone met een klein beetje flash gebruikt, en dat grove aluminium dat je ziet was een testje, om te kijken of je een soort van titanium salute core krijgt in je effect. (werkt dus niet )

daarna sluit je de 2 halve hemi's tot zover dat mogelijk is , bij mij ging het nogal kut want ik had hem iets te vol gedaan, maar dat maakt niet uit, met geweld los je alles op

Je gaat hem dan pasten, ik heb gewoon strokies gomtape gebruikt die van lonje tot lontje gaat, ik denk wel een laag of 2 - 3, maar ik heb om de laag de hemi over mijn tafel "heen gerold" met heel veel kracht, zodat je een soort van geperst karton laagje hebt, het ziet er ovegerens ook veel strakker uit.

hij is gepaste.

daarna rol je een liftcupje van ongeveer zo groot, een beetje lastig uit te leggen hoe groot dat is, maar je moet daar zelf een beetje achter komen.

dan doe je er een kartonnetje in die er precies in past en knip je hem zo in.

Dan vouw je hem zo dicht, aangezien ik gomtape gebruikte hoefte ik alleen maar dat randje af te lebberen en dicht te vouwen, maar je kan het ook met hot gleu doen of houtlijm.

Daarna doe je de lift erin (bij mij 2 gram pulverone) en knip je de bovenkant hetzelfde in als je onderkant, lebber (of lijm) je het liftcupje erop met het lonje al tegen de shell aangetaped, als je goed kijkt zie je bij mij het lonje zitten.

Daarna het liftcupje GOED meepasten, anders vliegt ie niet goed genoeg de lucht in, en maak je hem een beetje mooi en zo, labeltje erop, en hij is klaar.

Dit is hem naast de mortier met labeltje, let vooral op de decoratieve gordijnen op de achtergrond , de mortier van trouwens de binnenkant van een zilverfolierol, dat past precies, je hoort hem er dan gewoon in 'glijden'

En natuurlijk nog effe het filmpje, alleen een beetje jammer dat je TT niet zo goed ziet op de camera, maar in het echt zag je hem wel goed.
      MOV00016.mp4

*edit: nog wat foutjes eruit gehaald

Latah!!
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.