Jump to content
PyroForum.nl

Nc Lak


Pyrofanatic

Recommended Posts

Prophet heeft gelijk, over enkele moleculen gesproken is inderdaad trinitrocellulose de hoogst haalbare nitrering.
Echter wat zou gewenst zijn voor NC lak, want als ik verhoudingen gebruik om tetranitrocellulose te maken (gekeken naar de volledige keten) dan brand het weg met een "boempf" en gaat het HEEL snel.

Ongeveer zoals dit maar dan nog net iets sneller http://www.youtube.com/watch?v=Vf_ibkhRAwo...26&index=81

Link to comment
over enkele moleculen gesproken is inderdaad trinitrocellulose de hoogst haalbare nitrering.

Juist niet. :( Over enkele moleculen kan je over een hogere nitratiegraad spreken omdat je meer potentiële nitrogroepen hebt.
Vb: 1 molecule heeft 3 hydroxygroepen en de hoogste nitratiegraad is bijgevolg trinitrocellulose. Bij 5 glucose moleculen heb je 15 hydroxygroepen en kan je inderdaad van tetranitrocellulose spreken als er 4 hydroxygroepen zijn vervangen door een nitrogroep, indien ze alle 15 zijn vervangen spreek je weer van trinitro aangezien dit op hetzelfde neerkomt.
Spreken van iets zoals "tetranitrocellulose" heeft pas zin als je specificeert over hoeveel cellulose moleculen je spreekt.
Het gemakkelijkste is terugrekenen naar percentages van nitratie waarbij 33,33% overeenkomt met mononitro, 66,67 met dinitro en 100% met trinitro. (Als je dus het geval pakt waarbij je naar 'per 5' glucose moleculen kijkt en er 4 van de 15 hydroxy groepen zijn verestert dan zit je met een percentage van ~27% wat dus nog lager is dan mononitrocellulose.)
Dit staat trouwens allemaal in Urbanski Vol. 2 pagina 234 en verder.

Je kan ook niet naar "de volledige keten" kijken want cellulose is een polymeer en heeft geen vaste ketenlengte. Er zijn verschillende manieren om de cellulose toch in te delen en de simpelste verdeling deelt cellulose in op relatieve ketenlengte en spreekt van alfa-, beta- en gamma-cellulose. Bijgevolg kan je ook niet over "verhoudingen voor tetracellulose op ketenlengte gebaseerd" spreken.
Trouwens, even belangrijk als de verhouding van het mengzuur zijn de temperatuur, tijd van nitratie, mixing en voor- en nabehandeling van respectievelijk de cellulose en nitrocellulose. Als je deze ook niet mee in rekening brengt zegt de verhouding van het mengzuur alleen ook weinig.

Maar goed, dit hoort beter thuis in het nitrocellulose topic. Ik wou dit even aanhalen omdat er veel misverstanden omtrent nitrocellulose de ronde doen.
Link to comment
  • 4 years later...
  • 5 months later...

Weet iemand welke winkels er tegenwoordig nog tafeltennisballen van celluloid verkopen?

Ik probeerde NC lak te maken van balletjes van ToysXL, in combinatie met aceton werd het een mooie lak maar geen NC lak aangezien het slecht brandde met veel residu en zwarte rook dus ik ga er van uit dat dit gewoon plastic ballen waren. 

Vaak staat het niet op de verpakking waar het van gemaakt is. Op verschillende webshops worden wel celluloid ballen verkocht maarja dat word gelijk weer een dure grap met verzendkosten. 

Iemand een tip?

Link to comment

Goede sportzaak in de buurt!

Ondanks dat het Int. Olympisch comite wil overstappen op plastic tafeltennisballen...vanwege de milieuonvriendelijke productie van celluloid tafeltennisballen, zullen er nog voldoende op basis van celluloid te verkrijgen zijn. Hetzij via internet of in een sportzaak.

(Wat gebeurt er met de oude celluloid ballen?

Ik ga ervan uit dat bij de invoer van de plastic bal een ruime overgangsregeling wordt getroffen, net zoals dat bij de overstap van de 38 naar 40 mm bal het geval was. Ik ga er op dit moment vanuit dat de celluloid ballen zolang deze beschikbaar zijn en leverbaar zeker op lager niveau nog langere tijd gebruikt blijven worden.)

bron: NTTB

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...